Jump to content

Photo

Ultraviolet

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 January 2005 - 10:29

Ultraviolet
Summer 2005, Rating: TBA, ??mins, Sony Pictures 
  Cast: Milla Jovovich, Cameron Bright, Nick Chinlund, William Fichtner, Sebastien Andrieu, Ida Martin, Jennifer Caputo, Duc Luu, Digger Mesch, David Collier

Director: Kurt Wimmer
Producers: John Baldecchi, Sue Jett, Lucas Foster
Writers: Kurt Wimmer

Trailers: None Presently Available 

Plot: In the late 21st century, a subculture of humans have emerged who have been modified genetically by a vampire-like disease, giving them enhanced speed, strength and intelligence, and because they are set apart from ordinary "healthy" humans, societal riffs push the world to the brink of worldwide civil war between the human government and the enhanced diseased populace. Caught in the middle is one such infected woman, Violet (Jovovich), who finds herself protecting a nine-year-old boy, Six (Bright), who has been marked for death.

Vilket påminnar mig om att jag har tv serien liggandes här och har bara sett första avsnitt än så länge.
Det blir nästa tv program för mig att se :D

Ser fram emot filmen :thumbsup:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 September 2010 - 17:57

Kan någon ändra till en mer passande rubrik?

En subkultur av människor har uppstått genom en genetisk förändring så att de är snabbare, har en otrolig motståndskraft och en skarpsinnig intelligens. Ju fler människor som smittas desto räddare blir regeringen och de vill utrota alla mutanter. Men en kvinna, Violet, tänker inte låta det hända. Med uppseendeväckande egenskaper blir Violet en tuff krigare hängiven till att skydda sin nya ras – och för att hämnas de som skapade dem.

En mycket fantasieggande film signerad Kurt Wimmer. Han låg även bakom den mycket bra filmen Equilibrium som kom fyra år innan den här filmen.

Precis som i fallet med Equilibrium så är den visuella biten väldigt slående. Det ser ritkigt bra ut och den visuella biten med Kurt Wimmers framtidsvisioner är det inget fel på. Handlingen i den här filmen kanske inte är lika komplex och smart som den är i Equilibrium, men den är fortfarande intressant och klart över medel.

Milla Jovovich är som vanligt riktigt bra och den här filmen är inget undantag. Hon är bra på att spala smarta och tuffa karaktärer och då handlingen i den här filmen stundtals haltar, så får hon ta lite mer ansvar för att filmen ska fungera, vilket hon gör riktigt bra och med stor behållning.

Det skulle vara trevligt att se den förlängda versionen för att se om den erbjuder ett lite större djup till handlingen, då filmen i dess ordinarie version är ganska kort och man misstänker att en hel del försvann när filmen klippte och redigerades.

Men på det stora så är det en bra, fartfylld, snygg och smart film. Den får mig att vilja se om Equilibrium, så kanske att jag gör det en dag framöver.

#3 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 September 2010 - 19:56

Kan någon ändra till en mer passande rubrik?

Fixat.

Edited by Wylie Times, 03 September 2010 - 19:59.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#4 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 September 2010 - 22:56

Ja, det blev lite tydligare nu vilken film det handlar om. :D

Själv såg jag den för ett bra tag sen nu och uppenbarligen lämnade den inga större avtryck hos mig. Mer än att den var ok, underhållning för stunden.

Edited by Synon, 03 September 2010 - 22:57.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 September 2010 - 23:42

Snubblade över ett YouTube-klipp från filmen här om dagen. Verkade som en häftig film. Något vidare djup förväntar man sig kanske inte, men man kan ju inte kräva allt i samma film.

För övrigt har den väl inte precis något att göra med tv-serien med samma namn?

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 September 2010 - 00:31

Nej TV-serien, om det är den här du menar?, har inget med filmen att göra. Den handlar om vampyrer. Jag har tyvärr inte sett den.

-Gangstagrass

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 September 2010 - 00:40

Jag har inte sett någon av dem, men båda handlar väl om någon form av vampyrer?

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 September 2010 - 00:49

Handlar filmen om det också? Nää, eller? Jag kommer inte ihåg så mycket från den märker jag när jag tänker efter. Men handlingen var väl inte så minnesvärd heller. Jag minns mest hur besviken jag var på Kurt Wimmer efteråt som debuterade med den betydligt bättre Equilibrium.

-Gangstagrass

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2010 - 00:52

Lånade från imdb:

"Set in the late 21st century, a subculture of humans have emerged who have been modified genetically by a vampire-like disease, giving them enhanced speed, incredible stamina and acute intelligence, and as they are set apart from "normal" and "healthy" humans, the world is pushed to the brink of worldwide civil war aimed at the destruction of the "diseased" population. In the middle of this crossed-fire is - an infected beautiful woman - Ultraviolet, who finds herself protecting a nine-year-old boy who has been marked for death by the human government as he is believed to be a threat to humans."

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 September 2010 - 00:54

Just ja så var det kanske. :D

Edited by Wylie Times, 04 September 2010 - 00:54.

-Gangstagrass

#11 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2010 - 01:01

Nej, som jag skrev så lämnade den inte större avtryck hos mig. :) Minns mer fragment från den.

#12 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 September 2010 - 01:18

Ultraviolet är en skitfilm utan like.

Equilibrium är inte mycket bättre, med en handling som hela tiden håller en i handen och aldrig undviker att hamra in sitt budskap med drypande sentimentalitet. Scenen då Christian Bale lär sig att uppskatta känslor när en hundvalp slickar honom i ansiktet skulle kunna vara hämtad ur My Little Pony.

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 September 2010 - 07:55

Min bror håller med Mjolnir. Än idag använder han Ultraviolet som exmpel då han nämner dåliga filmer. Själv kan jag väl säga att det inte är en film som är full av djup. Det är det estetiska och stilistiska som är värt att se. Det är helt okej. Handlingen är extremt tunn dock och inte mycket att hänga i granen. Men är det vad man är ute efter så är man nog förtjänad av att få den spark i ansiktet som filmen ger en. För sett till castingen och handlingen framgår det direkt att det inte är skälet till att se filmen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 September 2010 - 10:38

Scenen då Christian Bale lär sig att uppskatta känslor när en hundvalp slickar honom i ansiktet skulle kunna vara hämtad ur My Little Pony.

Så den har alltså positiva sidor också...

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 September 2010 - 10:43

Vilken, Ultraviolet eller My Little Pony? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 September 2010 - 11:04

Hm...
Tanken var att jämförelsen med My Little Pony var något positivt.
...men det är väl fritt för tolkning, antar jag.

#17 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 September 2010 - 12:13

Inte så positivt om man får flashbacks till lågstadiet och vad sadisterna till lärare utsatte oss för på musiklektionerna.

"Vad du är söt, min kära lilla ponny
vad du är fin, min kära lilla vän"

Det där hör jag i mina mardrömmar.

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 September 2010 - 12:55

Gullan Bornemark har väl inget med My Little Färgglad Plasthäst att göra...

#19 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 September 2010 - 14:06

Oj, flashback! :lol:

Equilibrium gillade jag dock! Eller Cubic som känns mer bekant för mig då det är titeln på DVD:n jag har i min ägo. :P

#20 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 05 September 2010 - 11:12

Jag gillar Equilibrium.Den är snygg och skådespeleriet är riktigt bra rakt igenom. Det är ju verkligen inte en felfri film och man undrar över vissa grejer Wimmer gör där, men jag tycker att den är underhållande. Gillar även "My Little Ponny" scenen :). Ultraviolet vet jag inte om jag ens klarade av att se i sin helhet, den hade jag svårt för.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 December 2010 - 19:45

Jag har sett den tidigare - men den har nämnts i ett antal konversationer på sistone så jag blev sugen att se om den.

Låt oss börja med att vara brutalt ärliga. Det är inte en film som märker dig för livet, jag insåg när jag började titta att jag mindes nästan ingenting från filmens egentliga handling. Storyn tycker jag är rätt OK, den känns kanske inte originell, men den hänger ihop och har inte allt för stora hål. Till dess försvar skall nämnas att man väljer att inte dra ut på det heller. Den känns inte sönderklippt eller för lång. Visuellt är den snygg och även om det kanske är uppenbart en effekt av att cgin inte räckte till så gillar jag det lite dimmiga fotot. Milla gör som alltid en fullt godkänd insats, och fightingscenerna är snygga och precis innanför gränsen för snabbt klippta. Musiken är bra och i ton med filmen - men precis som med storyn så är den aningen anonym. Gillar själva taken man har på vampyrer här, och jag gillar att man lämnar slutet öppet för spekulationer. Jämförelser med Cubic är oundvikliga och visst finns det likheter - som tex huvudpersonens resa för att återupptäcka de känslor som ligger avsomnade inuti. Men där Cubic fokuserade på den delen så fokuserar man här kanske aningen för mycket på "snyggt" och "coolt". En film helt OK att spendera 80minuter ihop med faktiskt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)