Jump to content

Photo

Böckar till film

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 April 2004 - 19:15

Bli gjort till en film ?

Jag vill gärna se RA Salvatores böcker om Drizzt bli till film , många film ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 10 April 2004 - 21:17

Robin Hobb - The Farseer Trilogi.... :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#3 Mindphazer

Mindphazer

Senior Captain

• Members
  • 840 posts
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 10 April 2004 - 21:56

En bokserie jag tror skulle funka väldigt bra som film är Jack Vance "The Dying Earth"....

#4 Mindphazer

Mindphazer

Senior Captain

• Members
  • 840 posts

Posted 10 April 2004 - 21:58

Kom på att jag gärna skulle se en filmatisering av U K Le Guins böcker om Övärlden...

#5 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

Senior Captain

• Members
  • 799 posts

Posted 11 April 2004 - 08:33

Vet inte riktigt

#6 Kidnero

Kidnero

Commander

• Members
  • 225 posts
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 15 April 2004 - 11:14

Kom på att jag gärna skulle se en filmatisering av U K Le Guins böcker om Övärlden...

Kan bara hålla med. En fantastisk bra serie, som jag helt glömt av. Får väl försöka få tag i den på nytt.

Otherland-serien skulle jag vilja se som film. Många filmer blev det dock. :lol:

Edited by Kidnero, 15 April 2004 - 11:14.

Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 April 2004 - 15:30

Det första som dyker upp i mitt huvud är böckerna om Thomas Covenant - fast de skulle nog inte gå hem oss en mainstreampublik :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Kidnero

Kidnero

Commander

• Members
  • 225 posts
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 23 April 2004 - 09:29

Det första som dyker upp i mitt huvud är böckerna om Thomas Covenant - fast de skulle nog inte gå hem oss en mainstreampublik :(

Nej, jag tror inte det.

Folk blir ofta imponerade av mina kunskaper om lepra (spetälska), men har ingen aning om vilka böcker jag menar, när jag talar om varifrån mina kunskaper kommer.
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#9 Mindphazer

Mindphazer

Senior Captain

• Members
  • 840 posts

Posted 23 April 2004 - 10:07

Varför då? Om den görs i USA så kommer man ändå fullständigt skriva om den i manusarbetet...,)

#10 T5 2.0

T5 2.0

Commander

• Members
  • 227 posts
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 05 May 2004 - 02:41

Jag ser fram emot Asimovs FOUNDATION film som kommer snart.
Den första trilogin:
Foundation
Foundation And Empire
Second Foundation

Dessa tre böcker blir två långfilmer som just nu håller på att organiseras.

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 May 2004 - 08:42

Kom på en till saksom jag vill se filmatiserat... Svalvevinter. LOTR släng dig i väggen! :D

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 19 June 2004 - 21:00

Måste säga att jag är glad att LOTR har banat vägen för Fantasyn...hoppas att få se flera verk filmatiserade de närmsta åren :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#13 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 21 June 2004 - 12:43

Jag skulle vilja se "The Once and Future King" bli till film. En härlig film på 3 timmar och 15 minuter med en massa Kung Arthur action vore coolt. Moby Dick vore också coolt att se.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#14 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 21 June 2004 - 13:46

Dragonlance Chronicles :)

Har bara läst första boken hitills, men den vill jag väldigt gärna se i filmformat.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#15 Flair

Flair

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts

Posted 22 February 2009 - 00:20

Jag skulle lungt vilja att "The Host" av "Stephenie Meyer" blev till en film. Det är hon som skrev "Twilight" - serien.

Det är den bästa book jag nånsin har läst, jag släppte den inte en enda sekund för ca 10 timmar i sträck.

E så jävla ledsen :( att det inte finns en uppföljare, vet nån om det kmr en? :)

#16 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 22 February 2009 - 10:57

"Kavalier & Clays fantastiska äventyr". Skulle hemskt gärna vilja se en dramafilm som utspelar sig i 30- och 40-talens New York och handlar om serietidningarnas guldålder. Annars var det ju den där filmen om Siegel & Shuster de höll på att joxa med, få se vilken som hinner först.

"Dumskallarnas sammansvärjning". Det var ju tal om att den skulle filmas med Will Ferrell i huvudrollen, men det var länge sen jag hörde nåt om det sist. Tydligen har flera försök gjorts tidigare med bl.a. John Belushi, John Candy och Chris Farley, men det avbröts varenda gång p.g.a. att de dog allihopa. Läskigt...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#17 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 22 February 2009 - 11:42

"Kavalier & Clays fantastiska äventyr".

På temat Chabon så ska visst Coenbröderna göra film av The Yiddish Policemen's Union. Går det bra för den så kanske.

#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 February 2009 - 12:17

E så jävla ledsen :( att det inte finns en uppföljare, vet nån om det kmr en? :)

Det kommer två. Meyer har sagt att den första nästan är klar. Den kommer heta The Soul och den andra The Seeker.

Källa.

#19 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 22 February 2009 - 12:56

"Kavalier & Clays fantastiska äventyr".

På temat Chabon så ska visst Coenbröderna göra film av The Yiddish Policemen's Union. Går det bra för den så kanske.

Lustigt att du nämnde Coens, för jag kan tänka mig att de skulle kunna göra en bra film av "Dumskallarnas sammansvärjning". Verkar vara ganska up their alley, tycker jag.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#20 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 22 February 2009 - 16:41

Lustigt att du nämnde Coens, för jag kan tänka mig att de skulle kunna göra en bra film av "Dumskallarnas sammansvärjning". Verkar vara ganska up their alley, tycker jag.

Jo, det låter ju lite som ett önsketänkande. Då kanske man tom kan få se John Goodman som Ignatius. :thumbsup:

Själv skulle jag nog vilja se en ny inspelning av James Hadley Chase's No Orchids for Miss Blandish.
Det finns ju redan en filmatisering, men den är från 1948 och dessutom brittisk, så en amerikansk variant skulle vara kul.
Hmm, ett fall för Tarantino kanske. :unsure: Jag har lite svårt att tänka mig någon annan som skulle kunna få en så här vidrig historia att bli något annat än en ren våldsorgie eller flamsig parodi.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#21 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 February 2009 - 21:47

Tycker det är synd att Pompeji av Robert Harris verkar ha fastnat i limbo. Jag menar, katastroffilm + dekadent romartid, vad kan gå fel? ;)

A Song of Fire & Ice skulle kunna bli bra, är ju på G som serie av HBO. Eller snarare: en möjlig pilot.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 androw

androw

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 22 February 2009 - 23:23

Eller Alfred Besters: Tigermannen....Lite svårt att få med i en film när dom "grantar"

#23 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 February 2009 - 00:41

Har skrivit det i andra trådar och nu skriver jag det igen.

Det vore kul med en nyfilmatisering av Bröderna Lejonhjärta.

#24 King Cobra

King Cobra

Ensign

• Members
  • 39 posts

Posted 24 February 2009 - 23:45

WoT serien :D Som tur är håller den på att filmatiseras :) Jag fick svar på hur arbetet går med filmatiseringen av Red eagle för 2 dagar sen ( Casco är mitt nick på forumet).

"To Casco and Darth Andrea:

Over the past week, we have completed (finally!) all of the necessary contractual arrangements for making the WOT picture. Although the handshakes took place long ago, the actual task of "papering" the transaction took a little more than one year. In the process of closing our deal with Universal, I have learned that making a movie has much in common with the making of sausage. (While the finished product may taste good, no one much enjoys the experience of seeing first-hand exactly how it gets made).

At long last, we are now ready to begin the creative process of adapting the story to a screenplay. All of the other work that lies ahead (e.g. developing a production budget, selecting shooting locations, casting, selection of a director, etc.) is secondary to preparing a script that is truly magical.

We are fortunate that the development executive at Universal who responsible for this project is a devout fan of the WOT series. Everyone should be happy to hear that his creative views are shaped by a deep understanding of the characters, themes and storylines of Jordan’s work. In addition, our good luck continues, as we have found an exceptionally talented screenwriter having an equal knowledge and passion for the source material. It’s going to be hard work, but I am very much looking forward to the creative collaboration involved in lifting the story from the printed page and adapting it to fill the contours of the big screen. There won’t be much to report in the months ahead as we focus our attention on working with the writer to complete the screenplay, but I believe that this first step will be the most important part of making a great picture.

Keep posting, and we’ll keep following the discussion!

All the best,

Larry Mondragon"

Verkar riktigt lovande faktiskt.

#25 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 February 2009 - 12:36

Jag skulle gärna se en filmatisering av Susanna Clarkes Jonathan Strange & Mr Norrell. Vet dock inte om det skulle bli så bra, men jag är iaf lockad av tanken.

En ordentlig filmatisering av Neil Gaimans Neverwhere känns också intressant. BBCs miniserie i all ära men jag tror den skulle göra sig ännu bättre i långfilmsformat.

Tim Lebbons bok Berserk skulle vara intressant att se. Boken är bland det bästa och mest obehagligaste jag läst dom senaste 10 åren och att överföra det till det rörliga mediet kanske skulle kunna bli riktigt bra och lyckat.

Finns säker hur många andra exempel som helst, men dessa är dom jag har i huvudet just nu.