Jump to content

Photo

Slut med Glamour

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 21 March 2005 - 19:47

TV4 slutar att sända Glamour

TV4 kommer inte att fortsätta sända den amerikanska såpoperan Glamour.

TV4 har beslutat att inte köpa in fler avsnitt av Glamour eftersom tittarsiffrorna har varit låga, uppger Clara Scherman, inköpschef på TV4.

- Jag förstår att de som följt serien länge säkert kommer att sakna den, men vi var tvungna att fatta detta beslut förr eller senare, säger hon.

Sista inköpta avsnittet, nummer 4 026, sänds i TV4 den 27 april, med repris i TV4 Plus dagen efter.

TV4 har sänt Glamour sedan den 30 augusti 1999, då stafettpinnen togs över från Kanal 5. Det är i dagsläget inte känt om något annat tv-bolag köpt rättigheterna till fortsättningen.

Källa TV 4

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 May 2005 - 18:02

Glamour fortsätter i TV4 Plus

En tittarstorm av sällan skådat slag har brutit ut inför beslutet att sluta sända serien Glamour i TV4. Efter att ha tagit del av tittarnas reaktioner har nu TV4 Plus programchef, Margaretha Zachrisson, och inköpschefen Clara Scherman bestämt att serien ska få fortsätta i betalkanalen TV4 Plus.

- Vi har säkrat rättigheterna för Glamour för tre år framöver och genom att visa serien i TV4 Plus har vi nu möjlighet att tillmötesgå tittarnas önskemål om en bättre sändningstid - klockan 17.35 - med start redan onsdagen den 25 maj, säger Clara Scherman, inköpschef på TV4.

Startade 1987

Glamour är en amerikansk dramaserie med originaltiteln The Bold and the Beautiful. Serien började sändas i USA 1987 och några år senare kom den till Sverige där den från början visades i Nordic Channel (nuvarande Kanal 5). Den handlar om familjerna Forrester, Logan och Spectra. De tillhör gräddan av Los Angeles innefolk och har inga skrupler när det gäller att tjäna pengar och hålla sig kvar på toppen.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2005 - 18:05

Jo, fansen (många av dem på Tv-land) har jobbat febrilt i ett par månader. Grattis till dem! ;)

Detta visar att kanalerna får lära sig att ta större hänsyn tilll tittarna i fortsättningen och inte bara köra på i samma buffelanda som annars.

Just fyran borde ha lärt sig redan förra gången det begav sig (Kvinnofängelset), men ändå tog de ett synnerligen impopulärt beslut rakt av.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 May 2005 - 18:08

Ja man kan inte altid bara " lyssna " på tittarsiffror .

Min avatar samling

#5 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 03 May 2005 - 18:40

Marie: Kvinnofängelset var inte alls samma sak. TV4 hade redan sänt färdigt serien (som i princip bara hade ett par tusen tittare :P ) och fansen krävde en repris - vilket de fick.

Hände ungefär samma sak när TV4 flyttade Sunset Beach till en annan sändningstid. Och en anan gång när TV4 inte visste om att tredje säsongen existerade (produktionsbolaget hade lurat fyran). Jag minns fortfarande rubriken "Sunset Beach sista säsong köps in - tack vare fansen" som det vore igår :D (Iofs hade SuBe redan skyhöga tittarsiffror och hade fyran vetat om den tredje säsongen hade de ju så klart köpt in den :P ).
------>Sci-Fi Nytt <-------

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 May 2005 - 19:32

Jodå, jag vet att Kvinnofängelset var färdigvisad en omgång. Fortfarande imponerande att fansen lyckades få fyran att köpa rättigheter att sända hela serien en gång till ... ;)

#7 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 04 May 2005 - 07:48

Jag säger det med en gång: Jag gillar inte "Glamour". Fråga mig inte varför, men den TV serien har inte givit mig någonting. "The Simpsons", "Lost" och "That 70's Show" är vad jag vill kalla högkvalivativa TV serier.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#8 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 May 2005 - 08:01

Daytime soaps har väl heller aldrig försökt påstå att de är något annat än B-iga.
Någonstans måste de ju ändå fylla ett behov hos publiken, då det finns så många av dem och att de har en så trogen publik ... Jag har själv aldrig förstått nöjet med dem, men ser ju hur passionerade och engagerade fansen kan vara. Jag är klart imponerad av Glamour-kampanjen här i Sverige och att den fick det (av dem) önskade resultatet. :)

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 May 2005 - 08:25

Jag säger det med en gång: Jag gillar inte "Glamour". Fråga mig inte varför, men den TV serien har inte givit mig någonting. "The Simpsons", "Lost" och "That 70's Show" är vad jag vill kalla högkvalivativa TV serier.

<{POST_SNAPBACK}>

Daytime soaps har väl heller aldrig försökt påstå att de är något annat än B-iga.Någonstans måste de ju ändå fylla ett behov hos publiken, då det finns så många av dem och att de har en så trogen publik ... Jag har själv aldrig förstått nöjet med dem, men ser ju hur passionerade och engagerade fansen kan vara. Jag är klart imponerad av Glamour-kampanjen här i Sverige och att den fick det (av dem) önskade resultatet. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte göra annat än att hålla med. Personligen tycker jag att det måste finnas bättre tv att lägga pengarna på - men samtidigt har jag fäörståelse för de som sett serien sedan starten och serien helt plötsligt läggs ned i sverige.

Kampanjen för att rädda glamour var intressant att följa och det är ju bara till att gratulera fansen. När TV4 tom bjöd in fansen till ett krismöte igår så påvisade det ju tydligt att de hade börjat tänka om. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)