Power Rangers
Posted 29 April 2005 - 06:57
Posted 29 April 2005 - 09:06

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 May 2005 - 19:56
Jag har första avsnittet inspelat på VHS någonstans, fick lust för att kolla på det nu. Tack för tipset!
Posted 07 May 2005 - 09:25
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 07 May 2005 - 09:35
Och om nu någon missat det så är min avatar från förra årets PR (DinoThunder)...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 08 May 2005 - 14:53
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 08 May 2005 - 16:23
Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.
Väntar på: Skurkturneringen
Posted 08 May 2005 - 19:37

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 May 2005 - 19:42
Har lite jämförande clips här: http://www.scifinytt...?showtopic=2625 mellan seanste säsongen av PR och näst senaste av japanska Super Sentai:n...
//Peak
sixty six."
Posted 08 May 2005 - 20:04
Jepp, det blev moralpanik. Samma sak som Darkwing Duck drabbades av senareJag tror inte de visade hela första säsongen på svensk TV innan den blev indragen för att den var "för våldsam"...
Posted 08 May 2005 - 20:06
//Peak
sixty six."
Posted 09 May 2005 - 18:42
Posted 10 May 2005 - 07:54
Jepp, det blev moralpanik. Samma sak som Darkwing Duck drabbades av senareJag tror inte de visade hela första säsongen på svensk TV innan den blev indragen för att den var "för våldsam"...
![]()
Jomen gjorde inte trean ett nytt försök ett år senare och visade alla avsnitt som då fanns inspelade? Och då med engelskt tal/svensk text.

Posted 12 May 2005 - 08:05
Jag är inte alls insatt, men jag har hittat en uppgift som tyder på att serien borde börjat i september 1994, om vi utgår från att den började samtidigt i Sverige och Norge.Vad jag minns så var det engelskt tal med svensk text.
Det här med att serien drogs in för att den skulle vara våldsam grundar sig i en incident den 15 oktober 1994, då en 5-årig flicka i Norge sparkades/stenades/frös ihjäl i en lek med tre jämnåriga kamrater. Tidningarna spekulerade i att ungarna hade lekt Power Rangers (eller möjligen Teenage Mutant Ninja Turtles) och drog igång en hetsjakt på alla våldsamma barnprogram. Enligt uppgifter som jag hittat på Google återkom faktiskt serien bara någon vecka senare, men då på en betydligt senare tid - TV3 försökte hävda att serien var ämnad för en äldre åldersgrupp hursomhelst, och ytterligare några månader senare, när hetsjakten hade lagt sig, så flyttade de i tysthet tillbaka programmet till den ursprungliga tiden.
Enligt ett inlägg av en norrman på alt.fan.power-rangers i januari 1997, så hade serien bara hunnit visas i en tre veckor när dödsfallet inträffade, vilket alltså skulle sätta startdatumet till andra halvan av september 1994. I Norge i alla fall.
Enligt samma inlägg så var serien i Norge dubbad fram tills den drogs tillbaka på grund av dödsfallet, och när den återkom hade man börjat texta den istället, för att göra den mindre lättillgänglig för de yngsta. Kanske gäller samma scenario för den svenska versionen. Det verkar inte alls otroligt.
Är det förresten någon som minns om det här påverkade sändningarna av Transformers: Generation 2 på TV3 i Sverige? I Norge plockades tydligen även den serien bort ur TV-tablåerna.
Jag har länge utgått från att hela Transformersserien (52 episoder) visades 1994-95, men efter att ha läst det här blev jag osäker. Jag hade för avsikt att banda serien i arkivsyfte, men jag fick aldrig ihop så många episoder att det kan ha varit hela serien. Och jag vet inte om det beror på att jag tröttnade på att banda den, eller om den faktiskt plockades bort.
Jag har startat upp en tråd om det här på NTFA Forums, där jag också beskriver omständligheterna kring dödsfallet lite utförligare (om någon skulle vara intresserad). Får jag in några uppgifter om visningarna av Power Rangers så kan jag vidarebefordra dem hit.
Edited by Groundsplitter, 12 May 2005 - 08:06.
Posted 12 May 2005 - 08:15
Enligt ett inlägg av en norrman på alt.fan.power-rangers i januari 1997, så hade serien bara hunnit visas i en tre veckor när dödsfallet inträffade, vilket alltså skulle sätta startdatumet till andra halvan av september 1994. I Norge i alla fall.Vad jag minns så var det engelskt tal med svensk text.
Enligt samma inlägg så var serien i Norge dubbad fram tills den drogs tillbaka på grund av dödsfallet, och när den återkom hade man börjat texta den istället, för att göra den mindre lättillgänglig för de yngsta. Kanske gäller samma scenario för den svenska versionen. Det verkar inte alls otroligt.
När jag läste det länkade inlägget så slog det mig att när jag tittade på serien så gick den ganska sent på dagen, vid 11-12 det stämmer ganska bra med den norska varianten. TV3 SE/NO/DK hade (iaf då) väldigt likartade tv-tablåer...
Att slopa dubbningen och texta serien måste ju dessutom varit något av ett lyckokast... Undertexter är ju billigare än dubbning...
Plus att jag inte gillar dubbade tvserier och filmer (icke teknade sådana dvs).

Posted 12 May 2005 - 08:47
I normala fall ja, men i det här fallet blev det sannolikt dubbla utgifter för TV3. Man dubbar ju inte en serie efterhand, utan det fanns säkert en hel klump dubbade avsnitt som nu aldrig användes och som nu skulle textas istället.Att slopa dubbningen och texta serien måste ju dessutom varit något av ett lyckokast... Undertexter är ju billigare än dubbning...
![]()
Nu kan jag inte säga om det gäller för alla serier och om det gällde även 1994, men t.ex. nya Masters of the Universe, Transformers: Armada och Transformers: Energon dubbades i klumpar om 26 avsnitt (okay, 13 när det gällde MOTUs sista tredjedel). Om detsamma gäller för Power Rangers och det stämmer att serien bara visades i tre veckor innan den plockades bort... voy, det är många dyra dubbningar som aldrig kom till användning.
Posted 12 May 2005 - 14:09
Jag har en vhs också med två avsnitt som är svenskdubbade. Har även den första långfilmen inspelad när den gick på tv. Såhär i förhand har jag tyvärr växt ifrån den serien. Tycker den skulle ha varit tecknad istället, då hade den kunnat komma undan med så mycket mer. Förresten läste jag en artikel på Toonzone.net om att Power Rangers var den bästa tecknade 80-talsserien, trots att den varken var tecknad eller gjordes på 80-talet.
serien sändes tecknad i usa men kom aldrig till sverige.
är i alla fall vad jag har hört
Posted 23 May 2005 - 10:52
![]()
Darkwing Duck var ett av de bästa tecknade programmen som visats i svensk TV, Power Rangers däremot var högst förglömligt.
Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.
Väntar på: Skurkturneringen
Posted 09 March 2006 - 16:53
Köpte de första tre DVD:erna för ett tag sedan, och Discshop listar nu 2 DVD:s till.
För alla nostalgiska typer så är avsnitt 4 i den säsongen avsnitt 500 av PR, och är därför en clipshow med en massa gamla klipp från tidigare säsonger (typ, PR:s historia).
http://www.discshop....te=movies&&ref=

Säsong 14 har nu börjat i USA för övrigt, vad jag förstår. Bygger på Super Sentai-serien Mahou Sentai MagiRanger och heter Power Rangers: Mystic Force.
Edited by Peak, 09 March 2006 - 16:59.
//Peak
sixty six."
Posted 15 March 2006 - 22:10
Om ni är intresserade av vad folk tycker om årets PR kan ni följa diskussionen här:
http://www.exisle.ne...opic=35679&st=0
//Peak
sixty six."
Posted 29 March 2006 - 15:12
PR-gänget sitter och glor på Abaranger (DVS originalserien som DinoThunder bygger på). Tyvärr är den japanska dialogen dubbad.
Avsnittet ligger på youtube.com ifall nån orkar leta..
//Peak
sixty six."
Posted 07 June 2006 - 00:05
Säsong 6, "Power Rangers in Space".
Vilket bara är passande, eftersom säsongen före (Power Rangers Turbo) nog är den sämsta säsongen.
Säsong 1-4 tenderar bara till att bli rätt enformig, men hela säsong 6 är en lång arc som knyter ihop säsong 1-6. Sedan så börjar de om från ny kula i säsong 7.
Tanken var ju att lägga ner säsongen efter PRiS, i och med att Turbo fått så dåliga recensioner och tittarsiffror. Men PRiS ändrade på allt detta, och tittarsiffrorna steg återigen. Så serien fortsatte. Nästa säsong, nummer 15 i ordningen, heter (antagligen) Power Rangers: Relic Hunters och bygger på 'Gougou Sentai Boukenger'.
//Peak
sixty six."
Posted 17 March 2009 - 00:10
Power Rangers To Fight No More
Children's action heroes the Power Rangers are to be decommissioned.
Disney bosses have decided to drop the long-running series, which has been shot in New Zealand since 2003.
The 17th season of the show, which began earlier this month, will be the Power Rangers' last.
The news has stunned Antipodean actors working on the series, who insist they were not told the project was under threat.
Voiceover actor Charlie McDermott, who has portrayed the General Crunch character for the last three years, told the New Zealand Weekend Herald newspaper he had not been told about the cancellation.
He says, "It's a bit of a bummer."
Ironically, New Zealand was one of the few countries to ban the show; the series was cancelled 1993 when the Broadcasting Standards Authority deemed it too violent.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 17 March 2009 - 16:29
In Space, Time Force och nu RPM (so far) verkar vara de bästa av alla 17 säsongerna i min mening. Mer "vuxna" kan man säga.