Warhammer
Posted 10 July 2005 - 01:54
Om någon av er pysslat med warhammer får ni gärna utveckla vad det hela går ut på. Jag har förstått att det är någon typ av spel men vet inte så mycket mer än så.
Posted 10 July 2005 - 08:32
Till att börja med ges Warhammer ut av ett brittiskt företag som heter Games Workshop (se www.gamesworkshop.com) och de ger ut många olika figurspel där de två mest populära heter:
Warhammer fantasy Battles - Utspelar sig i en klassisk fantasy-värld med allt som hör dit.
Warhammer 40.000 - Utspelar sig i det 40.000:e årtusendet där allt som finns är krig. Här finns aliens, monster, rymd-alver, rymd-orcher och tappra människor som alla krigar mot varandra.
Kortfattat går spelet ut på att man först väljer antingen fantazy eller sci-fi (det är lite olika regler och man får inte kriga med en fantasy armé mot en sci-fi) sen väljer man en armé (det finns ett tiotal olika att välja mellan till varje spel), sen köper man en jävla massa gubbar (det är dyrt) och målar dom (målandet är en STOR del av grejen, och var det jag tyckte var roligast) sen krigar man mot varandra på ett bord med en massa terräng med hjälp av komplicerade regler (man lär sig allt eftersom). Det är ett komplicerat och väldigt roligt tur-baserat strategispel.
För att spela Warhammer så måste man känna andra som spelar, och det blir lätt tråkigt om man bara är två och för möta samma armé hela tiden. Jag rekommenderar att du letar reda på andra som spelar och kollar om det är nåt för dig innan du sätter igång. Om du är den konstnärliga typen kan du ju enbart ägna dig åt att måla gubbar, det är väldigt kul! Och det anordnas målartävlingar ganska ofta...
Som sagt, vill du veta mer kan du kolla in:
Games Workshop
last.fm Filmtipset
Posted 10 July 2005 - 18:23
Var ett tag sen jag spelade själv, har min Orcs & goblins armé stående på en hylla brevid mig
HAr turen att känna några som känner andra som spelar WH, så man mötte alltid nya personer när man spelade.
Målningen är verkligen en stor del utav det hela, bland det roligaste också!
Köpte en giant, en polare kom med ett förslag som jag tag i beaktning;
Göra det till en neger. Tog greenstuff (modellera som stelnar efter ett par timmar/en dag) och gjorde en riktig affrofrilla.
Jäklar så söt han blev
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 12 July 2005 - 10:04
Själv körde jag mest Warhammer fantasy och jag har en 3000 poängs armé med dvärgar hemma (som har legat nerpackad i väskor de senaste 2 åren. Jag ska nog ta upp dom nån dag i framtiden och "leka" lite med dom, jag har ju trots allt lagt ner en massa tid & energi på dom) och en 1000-2000 poäng Chaos. Sen körde jag också GW spelen Mordheim och Lord of the Rings. Jag köpte en massa LotR figurer och hade flera arméer, men det var typ ingen annan som spelade.
Under denna tid spelade jag en massa kort och brädspel och rollspel också, så jag har ett otal Magic-kort och LotR-kort hemma. Men sen tröttnade jag av nån anledning, men det var kul så länge det varade...Nu spelar jag i princip ingenting, förrutom lite dataspel ibland.
last.fm Filmtipset
Posted 12 July 2005 - 15:15
Jon var namnet:
Posted 13 July 2005 - 09:00
last.fm Filmtipset
Posted 17 July 2005 - 22:29
hoppas det är någon som kan lite chaos så att alla inte bara tycker att jag pratar smörja
Edited by Thrai, 17 July 2005 - 22:30.
Jon var namnet:
Posted 13 November 2005 - 21:07
Men inte mycket. jag har lite orchers här hemma.
jag kör mest vanliga ww2 soldater.
jag har en stor fyrkantig platta med hemma gjord terreng och en massa soldater, och jag har faktiskt en nutida brittisk pansarvagn också.
Posted 14 November 2005 - 09:08
Warhammer består av 3 delar
- Brädspel (Fantasy eller Sci-fi med tillhörande regel & faktaböker)
- Böker: Fantasy & Sci-fi (skönlitteratur) ca 120 st hittils
- Datorspel (finns flera olika, både Fantasy & Sci-)fi
Jag läser också en hel del av bökerna och kan ge lite tips om någon vill ha, det är väldigt stora kvalite skillnader på bökerna
Warhammer 40.000 är väldigt mörk och dyster framtid, för att ge ett smakprov på vad som väntar kommer här ett text stycke som hittas i början på varje bok
It is the 41st millenium. For more than a hundred centuries the Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the master of mankind by the will of the gods, and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium for whom a thousand souls are sacrified every day, so that he may never truly die.
YET EVEN in his deathless state, the Emperor continues his eternal vigilance. Mighty battlefleets cross the deamon-infested miasma of the warp, the only route between the stars, their way lit by the Astronomican, the psychic manifestation of the Emperor's will. Vast armies give battle in His name on uncounted worlds. Greatest among his soldiers are the Adeptus Astartes, the Space Marines, bio-engenired super-warriors. Their comrades in arms are legion: the Imperial Guard and countless planetary defence forces, the ever-vigilant Inquisition and the tech-priests of the Adeptus Mechanicusto name only a few. But for all their multitudes, they are barely enough to hold off the ever-present threat from aliens, heretics, mutants - and worse.
TO BE A man in such a times is to be one amongst untold billions.It is to live in the crullest and most bloody regime imaginable. These are the tales of those times. Forget the power of technology and science, for so much has been forgotten, never to be re-learned. Forget the promise of progress and understanding, for in the grim dark future there is only war. There is no peace amongst the stars. only an eternity of carnage and slaughter, and the laughter of thirsting gods.
Posted 14 November 2005 - 12:54
Fristående böcker? Som man kan läsa utan att sätta sig in i brädspel och dataspel?Böker: Fantasy & Sci-fi (skönlitteratur) ca 120 st hittils

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 14 November 2005 - 13:09
Japp. Fantasy eller Sci-fi ???Fristående böcker? Som man kan läsa utan att sätta sig in i brädspel och dataspel?Böker: Fantasy & Sci-fi (skönlitteratur) ca 120 st hittils
*nyfiken*
Posted 14 November 2005 - 13:18
/mvh the nörd
Edited by Thrai, 23 November 2005 - 11:09.
Jon var namnet:
Posted 14 November 2005 - 13:21
Båda funkar för min del, men jag föredrar Fantasy. Är det något man kan köpa på vanlig bokhandel eller måste man söka sig till special butiker?Japp. Fantasy eller Sci-fi ???Fristående böcker? Som man kan läsa utan att sätta sig in i brädspel och dataspel? *nyfiken*Böker: Fantasy & Sci-fi (skönlitteratur) ca 120 st hittils
Edited by XC-SE, 14 November 2005 - 13:23.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 November 2005 - 10:36
Kortfattat går spelet ut på att man först väljer antingen fantazy eller sci-fi (det är lite olika regler och man får inte kriga med en fantasy armé mot en sci-fi) sen väljer man en armé (det finns ett tiotal olika att välja mellan till varje spel), sen köper man en jävla massa gubbar (det är dyrt) och målar dom (målandet är en STOR del av grejen, och var det jag tyckte var roligast) sen krigar man mot varandra på ett bord med en massa terräng med hjälp av komplicerade regler (man lär sig allt eftersom). Det är ett komplicerat och väldigt roligt tur-baserat strategispel.
För väldigt många år sedan innan GW blev fulständiga kapitalister, så var figurerna "billiga" 65-75kr för en blitzer med 5! figurer, och en kille med ett special vapen gick på omkring 15kr.
Figurerna var gjorda i bly legering och var inte så förbaskat spröda. Färgerna inheåll säkert en massa tungmetaller men de höll för evigt och en färgburken hadde en vättig kork och inehöll ca 5-6 gånger mer färg en dagens burkar. Mina älsta färger håller enu och de köpte jag för 14? år sedan. Medan de nya burkarna ständigt torkar sönder.
Tror även de fanns en notis då GW uppmuntrade spelarna att skaffa figurer från andra företag för att kompletera armerna där GW saknade modeller "dark teknologi" var ett begräpp och figurerna hadde en egen känsla, och inte såg ut att var kopierade från något annat. Tänker mäst på Titanena, från att sett GW aktiga ut har de blivit batteltech titaner.
Nu för tiden är spelet kul och dyrt....
Edited by rehnvall, 23 November 2005 - 10:37.
Posted 23 November 2005 - 15:55
opps jag har glömt att svara, ja ja bättre sent än aldrig:Båda funkar för min del, men jag föredrar Fantasy. Är det något man kan köpa på vanlig bokhandel eller måste man söka sig till special butiker?Japp. Fantasy eller Sci-fi ???Fristående böcker? Som man kan läsa utan att sätta sig in i brädspel och dataspel? *nyfiken*Böker: Fantasy & Sci-fi (skönlitteratur) ca 120 st hittils
För fantasy rekomenderar jag Gotrek och Felix mer info här
För Sci-fi rekomenderar jag SpaceWolf serien då den förklarar det mesta om Warhammer 40.000 världen mer info SpaceMarines
Efter SpaceWolf rekomenderar jag Eisenhorn triologin (finns i storpocket) Inquisitor Eisenhorn
Posted 23 November 2005 - 22:32
De finns tom på SFBok för en billig penning.
SFBok: Games Workshop: Warhammer Fantasy
http://tinyurl.com/b4kv3
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Trollslayer (Del 1 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 69 kr
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Skavenslayer (Del 2 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 98 kr
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Daemonslayer (Del 3 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 69 kr
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Dragonslayer (Del 4 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 69 kr
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Beastslayer (Del 5 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 69 kr
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Vampireslayer (Del 6 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 69 kr
Games Workshop: Warhammer Fantasy: Giantslayer (Del 7 i Gotrek & Felix) - Pocket, USA - 69 kr
Edited by XC-SE, 24 November 2005 - 11:13.

Posted 24 November 2005 - 10:12
Jon var namnet: