Jump to content

Photo

Full Metal Alchemist

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 July 2005 - 18:41

Full metal alchemist

Vad?: Japansk animerad (anime) TV-serie på 51 avsnitt (51 X 25 min)

Det finns otroligt mycket anime och manga och även om mycket är massproducerad dynga finns det ett par riktiga guldkorn. ”Full metal alchemist” har hyllats som en av de bästa anime-serierna någonsin, och det är faktiskt inte alls någon överdrift.

Kortfattat handlar serien om två bröder som i ett försök att återuppväcka deras döda mor förlorar sina kroppar/kroppsdelar. I 51 avsnitt får vi följa bröderna i deras jakt efter sina försvunna kroppar.

”Full metal alchemist” är en serie som passar alla, oavsett om man gillar tecknad film eller inte. Serien blandar friskt alla tänkbara genrers, och gör det dessutom på ett förvånansvärt bra sätt. ”Full metal alchemist” är underhållning på hög nivå!

Eftersom ”Full metal alchemist” är en storsatsning är den mycket snyggt gjord, välskriven och har duktiga röstskådespelare.

Snart ska det tydligen komma en långfilm, som är en fortsättning på serien. Jag tvivlar inte på att filmen kommer bli riktigt bra, även om jag tycker att serien har ett bra slut.

Om du av någon anledning inte gillar anime tycker jag ändå du ska ge ”Full metal alchemist” en chans. Från början till slut håller serien otroligt hög kvalité, faktum är att den bli bättre för varje avsnitt. ”Full metal alchemist” slår det mesta, både tecknat och otecknat.

Posted Image
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 August 2005 - 23:38

Jag har sett serien till avsnitt 36 (tror jag det var), och jag gillade den skarpt!
Och jag är inte det största anime-fanet man kan hitta ;)

Men jag håller med dig helt och hållet.

ska vi kanske klä ut oss till dem istället? Jag är Al!
;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#3 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 25 August 2005 - 07:08

OK...det låter bra! Det är lättare att klä ut sig till Al...Jag har redan det långa håret, så jag har ju redan kommit en bit på vägen ;) Sen har jag en massa svarta kläder i garderoben och jag kan säkert leta fram ett par gamla kängor ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 25 August 2005 - 07:12

ja allt jag behöver är lite alminiumfolie så, storleken har jag redan ;)

#5 foke

foke

Cadet Fourth Year

• Members
  • 25 posts

Posted 25 August 2005 - 19:47

Orkade kolla fram till episod 20 eller någonstans runt där sen tröttnade jag. Tyckte den kändes aningen utdragen, så polaren fick i stora drag berätta vad som hände efter det. Ändå är det komiskt nog en av få animeserier jag orkat följa så långt.

#6 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 25 August 2005 - 19:52

Orkade kolla fram till episod 20 eller någonstans runt där sen tröttnade jag. Tyckte den kändes aningen utdragen, så polaren fick i stora drag berätta vad som hände efter det. Ändå är det komiskt nog en av få animeserier jag orkat följa så långt.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte så konstigt, då det är en av de bättre animeserier som gjorts. Men serien blir bara bättre och bättre...och snart kommer filmen :D

last.fm Filmtipset

#7 Delilah

Delilah

Cadet First Year

• Members
  • 2 posts

Posted 30 August 2005 - 00:13

Denna serien var den första animé jag sett - efteråt har jag haft såna höga krav att hitta så pass bra anime igen :P

FMA är väldigt bra, det blir mer och mer komplicerat ju mer man kommer in det :P slutet för min del var inte precis det jag hade hoppats på :/

hörde de amerikanska rösterna till karaktärerna *ryser* om ni ska se den, gör inte det med den dubbade versionen.

Edited by Delilah, 30 August 2005 - 00:14.

#8 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 31 August 2005 - 17:27

hörde de amerikanska rösterna till karaktärerna *ryser* om ni ska se den, gör inte det med den dubbade versionen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara sett den version med japanska röster, men jag kan tänka mig att de amerikanska rösterna är fruktansvärda...

last.fm Filmtipset

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 31 August 2005 - 18:12

Jag kan över huvud taget inte med dubbade röster till Anime...

:skull:

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#10 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 31 August 2005 - 18:44

Precis...en stor del av hela grejen är ju att det är japanskt, och då ska det också vara japanska röster...

last.fm Filmtipset

#11 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 31 August 2005 - 22:14

finns en sak jag föredrar framför amerikansk dubbning... och det är svensk :P

Pokémon gick på canal plus en gång och jag hade inget bättre för mig, så jag satt och småglodde på den (detta var då f.BB ((före Bredband))) Jäklar så ljus röst killen hade som gjorde rösten till Rash eller vad nu killen hette med sin gula pokémon...

då föredrog jag den svenska dubbingen :P

Men men... som SPidde säger, det är japanskt, därför ska det vara Japanskt.

#12 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 01 September 2005 - 07:43

Pokémon..."en dag tänker jag bli allra bäst och träna upp lag..."...det var tider det, men det är en ganska usel serie egentligen. Ett ganska simpelt knep att tjäna drösvis med pengar, som många andra har apat efter.

last.fm Filmtipset