Jump to content

Photo

Serenity

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 September 2005 - 11:47

I dag är det den stora dagen då Joss Whedons film Serenity har premiär.

Filmen var ursprungligen en TV-serie som bara fick leva i 15 avsnitt (varav 12 visades i USA), och jag anser det vara ett smärre mirakel att filmen över huvud taget kom till. Det är inte många "misslyckade" TV-serier som får en ny chans på det här sättet.

Jag sätter "misslyckade" inom citattecken på grund av att det knappast var kvalitén på serien som dömde den i slutändan. All skuld går till kanalen FOX som lyckades med hattricket att 1) visa serien på fredagar 2) visa avsnitten i en sanslöst värdelös ordning (piloten visades till exempel sist) och 3) visa avsnitten lite då och då när det inte var någon sport att visa.

Serien är i min mening ett mästerverk, och det verkar som om Joss lyckats med konststycket att överföra formatet till film utan större skavanker. Det ser väldigt bra ut på Rotten Tomatoes och i diverse andra recensioner som dykt upp på nätet under de senaste månaderna.

Här i Sverige är naturligtvis inte Firefly speciellt känt. Joss Whedon själv är mer känd som skaparen av Buffy: The Vampire Slayer och Angel, de serier som gav honom den cred han nu har.

Joss ligger inte på latsidan nu heller. Nyligen kom en Serenity-serie som utspelar sig mellan serien och filmen, han kommer att skriva och regissera Wonder Woman-filmen och det har även rapporterats att han planerar ännu en film vid namn "Goner". Han skriver även för ögonblicket en av X-Men-serietidningarna.

Men, tillbaka till Serenity. Den har premiär i Sverige i November. Jag råder er alla att se filmen. Är ni intresserade av att kolla in källmaterialet (och få mer inblick i filmens karaktärer) så kan jag med gott samvete rekommendera DVD-boxen om ni inte är en av de få lyckliga som har TV 400.

Har vi tur så är detta inte det sista vi kommer att få se av Mal med besättning.

Originalartikeln

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2005 - 15:10

Feed: Wired News: Culture
Title: Serenity's a Smarter Space Opera

Joss Whedon reimagines his ill-fated sci-fi series Firefly as a big-screen adventure with crisp writing and appealing characters. But don't expect stunning special effects or a well-constructed plot. A review by Jason Silverman.

Actions Read on

Peak: Det finns ju visst en länk till originalartikeln på förstasidan med... har du fixat det själv eller missuppfattade jag det hela? :unsure: :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 September 2005 - 15:17

Jag har fixat det.. :) Plockade bort taggen i början också, rätt onödig när man bara har en feed.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#4 Tash

Tash

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 56 posts

Posted 11 October 2005 - 19:00

Ah... Firefly, tillsammans med Battlestar Galactica den kanske bästa sci-fi serie som någonsin gjorts. Älska, älska, älska - och hata, hata kanalen Fox, som helt sänkte serien med sin märkliga taktik att lägga den på konstiga tider och visa den i helt fel kronologisk ordning!

Finns det någon rättvisa i universum (nåja, i tevevärlden i vart fall) så är Firefly på fötterna igen inom ett par år!
”Shit, Bubba Ho-tep comes out of that creek bed, he’s going to come out hungry and pissed. When I try to stop him he’s going to shove this painted can up my ass and he’s going to shove me and that wheelchair up Jack’s ass” - Elvis ”Sebastian Haff” Presley

#5 JoeSweden

JoeSweden

Cadet Second Year

• Members
  • 12 posts

Posted 08 November 2005 - 14:44

Biljetterna till förhandsvisningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö den 14.e November har nu släppts .
Mer info på www.hittarivertam.nu/forhandsvisningar.html :thumbsup:
"Make the signal go further! www.hittarivertam.nu

#6 Callejero

Callejero

Cadet First Year

• Members
  • 1 posts

Posted 25 November 2005 - 15:06

Jag vill bara fråga, om man bör ha sett serien innan man går och ser filmen, eller om det går bra ändå, själv hade jag inte ens hört talas om serien fören jag läste om filmen i dagens DN och sa till mej själv: "det här måste jag kolla - undra om det finns nån trailer på nätet" och så hamnade jag här och blev medlem.

:rambo:

#7 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 November 2005 - 15:11

Det går alldeles utmärkt att se filmen utan att ha sett serien, men har du TV 400 rekommenderar jag absolut att du ser serien också. Den är tyvärr bara på 15 avsnitt, men är minst lika bra som något annat Joss Whedon har gjort.

Välkommen hit förresten! :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 25 November 2005 - 21:29

Jag har inte ens sett serien :blush: Vilket jag känner att jag borde...Ska nog ta och se den nån gång och efter det ska jag självklart se den här filmen :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Tash

Tash

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 56 posts

Posted 06 December 2005 - 20:29

15 avsnitt? 14 är det väl?

Nu har jag sett filmen, och även om jag tycker den var bra så anser jag inte att den riktigt gör Firefly rättvisa. Serenity är en ganska renodlad sci-fi, utan västernflirtarna, och plotten är en smula för enkel. Det jag reagerade över är att det känns som Joss själv inte tror att det blir någon fortsättning på Firefly, och därför använder sig av långfilmen för att förklara en del saker som var själva grundplotten i serien. Känns lite nedslående faktiskt, ty Firefly är en rasande bra serie och det vore fan så konstigt om den inte kommer igen.

Nåja. Jag har från flera håll sett/hört varianten att filmen skulle sluta där serien tar vid. Men det kan ju knappast stämma. Vad kommer den uppfattningen an på?

Serenity är, ändå, en riktigt bra film (även om det är svårt för en Firefly-fan att se den som en film-film) som garanterat hamnar i min dvd-samling...

Edited by Tash, 06 December 2005 - 20:41.

”Shit, Bubba Ho-tep comes out of that creek bed, he’s going to come out hungry and pissed. When I try to stop him he’s going to shove this painted can up my ass and he’s going to shove me and that wheelchair up Jack’s ass” - Elvis ”Sebastian Haff” Presley

#10 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 07 December 2005 - 01:08

Det är 15 avsnitt. Avsnitten "Serenity" är två delar, på dvd:n presenteras de som ett.

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 December 2005 - 12:43

Adios Firefly.... Fond Adieu Serenity
http://www.sliceofsc...u_serenity.html

Rumor has it that Entertainment Weekly Magazine Edition #855 due out on 12-23-2005 has Joss Whedon saying adios to Firefly.

Due to Serenity's lackluster worldwide box office showing the magazine quotes Whedon as saying, "In the end, it was what it was a tough sell."

Concerning the movie and a possible sequel? "I have closure," he says. "And now, I can have it in my home - which means that I can actually stop working on it." Whedon had hinted in earlier interviews throughout the year that Firefly and Serenity had kept him away from home and family far too much. Is this his way of saying his involvement with Serenity is over?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#12 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 December 2005 - 13:03

Jag är inte så säker på det. Med tanke på hans ord och alla rykten om återupplivning av Buffyverse i olika tappningar så drar jag slutsatsen att han svårt att släppa taget om sina kreationer.

Det finns fler historier att berätta i Fireflyverse ... Betydligt fler än i Buffyverse imho. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 18 December 2005 - 14:53

Det är inte adios, beror helt på hur dvd-försäljningen går också. Serenity ligger på andra plats på Amazon och Firefly-boxen klättrade upp till 8:e plats idag! Sånt spelar också in i uppföljare och han har sagt att det finns mer att berätta och att han gärna gör det också.

#14 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 18 December 2005 - 20:11

Jag hoppas verkligen att du har rätt Illyria... jag vill inte att Serenity-sagan ska vara slut än!
Posted ImagePosted Image

#15 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 18 December 2005 - 20:14

Jag har inte förlorat hoppet ännu. :)