Jump to content

Photo

Gävlebocken

• This topic is locked This topic is locked
58 replies to this topic

Poll: Kommer den brinna? (23 member(s) have cast votes)

Kommer den brinna?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Före julafton?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Efter julafton?

Vote

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 19:37

Nu har Gävlebocken kommit upp på Slottstorget i Gävle
Även i år har dom kameraövervakning.
Så den stora frågan är: Kommer den få stå kvar eller kommer den brinna upp?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 25 November 2005 - 19:50

Med tanke på att kameran inte visar mer än själva bocken så lär det bli svårt att identifiera eventuella eldfängda veganer om de står på rätt ställe med sina molotovs. Om de inte har fler kameror, men det kostar nog för mycket. Se bara på hastighetskamerorna i landet. De har bara 12 st i hela landet som är aktiva. Att ha mer än en kamera på bocken verkar ekonomiskt oförsvarbart. De har ju inte lyckats förhindra att den eldas upp förr.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 19:56

Tyckte jag hörde att det ska vara 3 kameror i år, förra året var det 2.
Men det tar väl tid med tillstånd antar jag om dom var sent ute att lämna in.

Brinna ja :lol: som den där tokiga amerikanen som satte eld på den mitt på dagen med en massa folk runtomkring för ett par år sen.
Han trodde att den skulle brinna :lol: undrar vilka historier hans bekanta hade slagit i honom, pinsamt för dom att han gick på det och gjorde det också.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 25 November 2005 - 20:20

Den kommer brinna! Det är en svensk jultradition. :D

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 November 2005 - 20:27

Klart den kommer att brinna: Kring lucia är min gissning.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 20:31

Kanske ska säga vad jag röstade på också ;)
Den kommer att brinna, men jag tror att den klarar sig över julen (eller jag hoppas det).

#7 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 25 November 2005 - 20:35

It's gonna burn, burn, burn... och säkert innan julafton ;)
Posted ImagePosted Image

#8 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 25 November 2005 - 20:35

Den kommer brinna innan jul. Och sen efter jul också, nästa år. ;)

Edit: gissar på att den kommer brinna strax efter Lucia.

Edited by Illyria, 25 November 2005 - 20:37.

#9 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 November 2005 - 20:39

Jag är optimist, så jag tror att den klarar sig till den 23:e. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#10 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 20:43

Jag är optimist, så jag tror att den klarar sig till den 23:e.

:lol:

Brinner den innan jul så kanske dom bygger upp den, och då kanske den klarar sig till/efter nyåret innan den brinner igen :evil:
Isåfall har jag både rätt och fel :P

#11 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 26 November 2005 - 00:12

självklart kommer den brinna. men alltså, varför satte du en fråga på före och en på efter jul? röstar man ja på den första blir det ju automatiskt nej på den andra. om man inte är som mig, och stör sig på det så pass mycket att man röstar ja på både "före" och "efter"-frågan :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#12 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 November 2005 - 00:29

Gjorde två frågor eftersom jag ville det :P
Nejdå, tanken är att den som röstar att den INTE ska brinna ska kunns rösta nej på båda alternativen.
Eller som du, rösta ja på båda, för det kan hända att om den brinner före jul, så bygger dom upp den på nytt, och då kanske den brinner igen efter jul. Smart va? ;)

#13 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 26 November 2005 - 00:46

Nejdå, tanken är att den som röstar att den INTE ska brinna ska kunns rösta nej på båda alternativen.
Eller som du, rösta ja på båda, för det kan hända att om den brinner före jul, så bygger dom upp den på nytt, och då kanske den brinner igen efter jul. Smart va? ;)

äh, jag som bara tänkt störa, utan anledning :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#14 Jaja

Jaja

Lieutenant

• Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 27 November 2005 - 19:19

Om den inte brinner kommer inte tomten.

#15 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 November 2005 - 11:37

Gissar att den brinner före julafton. 18 december om jag ska sätta ett datum.

#16 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 November 2005 - 20:51

Självklart kommer den brinna, och innan jul förstås!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#17 oXo

oXo

Lieutenant Commander

• Members
  • 154 posts

Posted 29 November 2005 - 11:23

Med tanke på att kameran inte visar mer än själva bocken så lär det bli svårt att identifiera eventuella eldfängda veganer om de står på rätt ställe med sina molotovs. Om de inte har fler kameror, men det kostar nog för mycket. Se bara på hastighetskamerorna i landet. De har bara 12 st i hela landet som är aktiva. Att ha mer än en kamera på bocken verkar ekonomiskt oförsvarbart. De har ju inte lyckats förhindra att den eldas upp förr.

Hur knäppt det än låter och vad man än säger i Gävle så finns det ett intresse från handlarna/komunen (dom som betalar bocken) i Gävle att se bocken brinna, det ger massor av uppmärksamhet till stan som man inte kunnat köpa eller få på annat sätt. Bocken i Gävle är tom mer känd än Brynäs !!!

Och ja den kommer att brinna innan jul runt den 20:e

Edited by oXo, 29 November 2005 - 11:25.

#18 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 29 November 2005 - 12:20

Fast det hade ju egentligen räckt med en fråga med 3 alternativ :ph34r:

Jag tycker inte att Kommunledningen i Gävle ska försöka hindra bockbränningen alltför nitiskt. Det är ju en del av stans varumärke
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#19 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 November 2005 - 15:23

Riktig svensk jultradition :D

Winter is Coming

#20 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 29 November 2005 - 17:05

det är skojigt att titta på de förbipaserande bilarna på övervakningskameran...

;)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#21 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 30 November 2005 - 10:23

Nog kommer den att gå upp i rök :D men i mellandagarna tippar jag :)
Och som I.Y och oXo säger det blir ju alltid bilder på bocken när den brinner plus intervjuer med "upprörda" :P personer som försäkrar att den SKA byggas upp igen nästa år :D
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#22 uniteder

uniteder

Commander

• Members
  • 213 posts

Posted 01 December 2005 - 00:52

Om inte bocken brinner är julen förstörd!

#23 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 December 2005 - 21:47

nu har den brunnit.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#24 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 December 2005 - 21:48

Såg just på aftonbladet.se. Dumma. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#25 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 03 December 2005 - 21:52

Om inte bocken brinner är julen förstörd!

Julen är räddad!