Äntligen har jag lite kul att läsa, och som tur är har jag ledigt i två veckor. När jag är klar med denna ska jag läsa romanerna "Låt den rätta komma in" och "Historikern". Jag har hört mycket gott om bägge, så det ser jag fram emot!
Jonathan Strange & Mr Norrel
Posted 26 December 2005 - 14:22
Äntligen har jag lite kul att läsa, och som tur är har jag ledigt i två veckor. När jag är klar med denna ska jag läsa romanerna "Låt den rätta komma in" och "Historikern". Jag har hört mycket gott om bägge, så det ser jag fram emot!
last.fm Filmtipset
Posted 26 December 2005 - 14:31
Posted 26 December 2005 - 19:04
Jag har slitit med den här boken i över en månad nu.
Iofs så läser jag inte så mycket varje dag p g a tidsbrist, men också för att den är synnerligen trögläst och att den inte hade förmågan att engagera mig i början. Jag tyckte att det tog ungefär 250 sidor innan jag var riktigt inne i den. Nu är jag någonstans omkring sid. 750 och boken har återigen tappat fart. Jag hoppas att det är en kort och övergående fas ...
Det låter ju inte så kul...jag hoppas inte att jag kommer uppleva samma sak. Fast den är skriven på ett ganska gammaldags sätt och jag tycker precis som du att det går långsamt att ta sig framåt...Det är ju grymt många fotnoter, med lååånga förklanger nästan på varje sida.
last.fm Filmtipset
Posted 26 December 2005 - 19:11

Posted 26 December 2005 - 19:58
Vissa fotnötter (
Jag tycker att berättelsen och det universum som presenteras är fascinerande, men den trollbinder mig ändå inte så mycket att jag inte med lätthet kan lägga den ifrån mig för att göra annat eller läsa en annan bok (jag läser andra böcker parallellt med denna, som avkoppling
Författaren ska ha beröm för sin noggranna research och väl underbyggda och korrekta tids- och miljöskildring. Det retar mig vansinnigt när författare slarvar med detta, som i det senaste Dr. Who-audioäventyret jag lyssnade på, Minuet in Hell, där kvinnorna var klädda i en stil som inte kom på modet förrän 50 år efter att historien utspelade sig. Slarvigt.
Posted 26 December 2005 - 20:24
Den er så segggggggggg !
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 27 December 2005 - 03:14
Dock så utspelar sig originalet, Audio Visual-äventyret, i det förflutna. De flyttade fram Big Finish-äventyret till nutid av nån anledning (och bloatade ut den med en timme och en kvart till helt i onödan).
Originalet: http://justyce.org/av11-frame.html
Remaken: http://www.bigfinish...uetinhell.shtml
Edited by Peak, 27 December 2005 - 03:17.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 30 December 2005 - 00:25
(Spidde! Vad kul att du också ska läsa Historikern och Låt den rätte komma in. Köpte Historikern till min bror och han köpte Låt den rätte komma in till mig!) Har stora förhoppningar på båda böckerna...
www.fraktastic.blogspot.com
Posted 30 December 2005 - 01:05
Jodå, fotnotshistorierna är intressanta de också, men boken är lite "torr" i sin stil, vilket bara visar på att Susanna Clarke lyckats i sitt uppsåt att efterlika stilen från tidens litteratur.
Blanda ihop stackars Stephen Black och Jonathan Strange?
Deras personligheter är helt väsensskilda i mitt huvud. Vad har Stephen Black egentligen gjort för att dras med i detta av den mystiske mannen med tistelfjunshåret?
Posted 30 December 2005 - 10:34
last.fm Filmtipset
Posted 30 December 2005 - 18:07
Posted 30 December 2005 - 18:27
last.fm Filmtipset
Posted 30 December 2005 - 19:25
På det sätt som författaren använder fotnoter påminner boken mycket om Discworld-böckerna, men själva språket påminner mer om Jane Austen, Charles Dickens, Oscar Wilde och andra brittiska författare från 1800-talet. Som jag har förstått det är det lite av bokens syfte att använda samma språk som i dessa författares böcker. Det är lite jobbigt till en början, men man blir van efter några kapitel.
Nu fick du mig att bli ännu mer sugen. Det blir ett klart köp.
Posted 31 December 2005 - 14:00
... men själva språket påminner mer om Jane Austen, Charles Dickens, Oscar Wilde och andra brittiska författare från 1800-talet.
Läste mycket Dickens i yngre dagar...
Verkar mycket intressant bok detta som sagt.."skriver upp på måste köpa/läsa listan"
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24
Posted 31 December 2005 - 14:07
... men själva språket påminner mer om Jane Austen, Charles Dickens, Oscar Wilde och andra brittiska författare från 1800-talet.
Läste mycket Dickens i yngre dagar...
Verkar mycket intressant bok detta som sagt.."skriver upp på måste köpa/läsa listan"![]()
Ja, jag håller med! Så som språket beskrivs så tycks boken bara mer intressant att läsa

Posted 02 January 2006 - 20:47
last.fm Filmtipset
Posted 02 January 2006 - 22:42
Posted 03 January 2006 - 10:30
Jag är runt sidan 925 och det börjar verkligen dra ihop sig till ett rafflande slut. Jag har ingen aning om hur det ska sluta ...
Du kan berätta slutet för mig Marie
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 03 January 2006 - 12:38
Jag är runt sidan 925 och det börjar verkligen dra ihop sig till ett rafflande slut. Jag har ingen aning om hur det ska sluta ...
Hmmm...vad har du för utgåva? Jag har den svenska och den är totalt på knappt 800 hundra sidor...Du kanske har någon engelsk utgåva, med mindre sidor eller nåt så att den tar upp fler sidor?!?
Jag har runt 70 sidor kvar
last.fm Filmtipset
Posted 03 January 2006 - 12:52
Posted 05 January 2006 - 00:00
last.fm Filmtipset