Jump to content

Photo

Kolob

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Zuggs

Zuggs

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 19 January 2006 - 18:55

Det verkar som mitt eviga letande efter information om en gammal serie från 1985 nu äntligen kan lösas på detta forum med scifi-fantaster. :)

Serien tror jag hette "Kolob - Hundstjärnans barn" på svenska, och gick på TV1 våren 1985 (samtida med Tripoderna och Fragglarna bland annat). Den var förmodligen från Australien, och gick i 5-7 avsnitt.

Är det någon som vet något om den här serien och kan hjälpa mig?

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 January 2006 - 19:27

Känner inte igen titeln... Minns då något mer specefikt om filmen?

Vänta... Är det den här som du letar efter: http://akas.imdb.com/title/tt0271902/?

Edited by XC-SE, 19 January 2006 - 19:36.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Zuggs

Zuggs

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 19 January 2006 - 19:30

Plotten var att en satellit från Sirius hade kraschat i ett träsk, och det fanns delar av den lite här och där (en del var upsatt som en vindflöjel på en lada). Några ungdomar hittade satelliten och försökte pussla ihop bitarna.

Jag kommer ihåg att i sista avsnittet visade satelliten någon videosekvens från den tiden Moafåglarna fanns i Australien för någon av killarna.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 January 2006 - 19:35

2. Hundstjäna
Stjärnan Sirius förekommer i den Nya Zeeländska science fiction TV-serien Children of the Dog Star från år 1984 som sändes på svensk TV för mycket länge sedan, efter en bok av [Marie Stuttard]? och dramatiserad för TV av [Ken Catran]?. Serien handlar om tre ungdomar som finner en rymdsond med namnet Kolob som har anknytningar till en maorielegend och lärare som besökt jorden i det förflutna.

Wikipedia om serien: http://en.wikipedia....of_the_Dog_Star

Edited by XC-SE, 19 January 2006 - 19:34.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Zuggs

Zuggs

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 19 January 2006 - 19:35

Japp, det är den. Tusen tack! :)

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 January 2006 - 19:40

Jag chansade faktiskt och sökte på "Children of the Dog Star" och såg att det existerade en Nya Zeelänsk SF (mini)serie med det namnet. Dock så uppger IMDb "Närkontakt - yttre rymden" som svensk titel, men det kan ju vara fel.

Edited by XC-SE, 19 January 2006 - 19:46.

fqq5BYam.jpg