Jump to content

Photo

What a day

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 05 August 2006 - 20:46

Vilken dag altså.
Kom hem från jobbat , hadde förberedt mig på ett långt inlägg eller 2 ;) i Xena tråden för Capshaw, satte på datorn och :blink: fram kommer en svart sida med NTLDR missing , och så var kaoset på gång Posted Image

Slängde mig på telefone ringer Marie , och hon mobiliserar dator styrkan ( incl Peak :) ) , i mellantiden går telefonen hett med DK och lokala dator affären

Måste åka handla windows XP ( hadde ingen skiva ;) )

Marie och Nisse 1 kommer ilandes , och Nisse fixar efter ett tag datorn Posted Image , men då var kl sent på eftermiddagen , och efter räddnings patrullen åkt hem satta jag mig fram för datorn och blev helt blank i huvedet :lol2:

Så jag satta mig och läste en bok i stället ;) helt utmattat i huvedet , och nu går jag i seng :lol:

Så Marie och Nisse er dagnes hjältar för mig :D Posted Image Posted Image Posted Image

tackar så mycket för hjälpen :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 August 2006 - 21:00

:hug: Det är aldrig kul när datorerna inte vill vara med och leka. Tur att det ordnade upp sig. :)

Det här får mig att minnas "KrashKlubben" som fanns ett tag i slutet på nittio- (början på 2000-) talet:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 August 2006 - 21:03

Tur att det löste sig till slut :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 August 2006 - 21:18

:blush: :blush: :blush:

Det är Nisse1 som ska ha all credit. Och att dessutom klara av att fixa en pc när han är uppfostrad med Mac. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 August 2006 - 23:14

Det förklarar varför det var så tyst i tråden :(

Hatar "NTLDR missing" felet. Det är en orsak till varför jag sitter med en halv dator nu och inte kan uppgradera till SP2 :(

Så du har mina sympatier och glädje att det löste sig! :D

(och jag hoppas det betyder att en lång post kommer så småningom i Xena-tråden ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 07:28

Hatar "NTLDR missing" felet. Det är en orsak till varför jag sitter med en halv dator nu och inte kan uppgradera till SP2

Åh nej , har du det problemet :( Det har inte gåt bra att lösa det altså ?

Det er tydligen vanligt , men jag hadde aldrig hört om det felet förän i går .

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 11:48

Jag fick det då jag misslyckades med en uppgradering med Windows Update. Min lina är inte stabil och kraschade därför mitt i uppgraderingen. Nästa gång jag startade om fick jag felet. För att göra en lång historia kort sitter jag nu med ett fullt fungerande Operativsystem, men gammalt sådant. Jag kan inte uppgradera OS:et till senaste versionen, för Windows Update är vajs (och med tanke på att min lina nu är än mer instabil skulle det gå än sämre än förra gången...).

Problemet skulle säkert fixa sig med en formatering, men jag orkar inte lägga ned allt jobb på att göra det just nu.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 11:53

Problemet skulle säkert fixa sig med en formatering, men jag orkar inte lägga ned allt jobb på att göra det just nu.

Nej det förstår jag verkeligen ! allt blir förlorat :( nej uscch

Min avatar samling

#9 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 August 2006 - 12:23

Cappy: Problemet kanske kunde lösa sig om du tog med din dator till någon med en stabil och snabb lina (TTT?) och du kunde köra hela uppgraderingen där.

Bara mina 2 ¢. :)

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 12:42

Nej det förstår jag verkeligen ! allt blir förlorat :( nej uscch

Det mesta kan jag göra back up på - det jobbiga är att installera om program och sätta sig och göra om alla inställningar och specialversioner av program (mitt Word är t.ex. extremt anpassat för mig med ny knappar och utrensade sådana). Det är därför jag drar mig för en formatering.

#11 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2006 - 16:02

Jo det förstår jag , men om du kan göra som marie sa kanske det var en ide ? om där finns möjlighet för set altså :)

Min avatar samling

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 17:50

Det löser fortfarande inte problemet med omformateringen. Dessutom krävs det mer installationer (eller införskaffande av extra utrustning). Nåja, det är inte så hemskt att jag inte kan använda min dator och då skall jag inte klaga heller. Jag löste ju problemet så det är ju inte så mycket att åma sig om. Jag kan ju använda datorn till alal ändamål som den behövs :)

#13 Malle

Malle

Cadet Third Year

• Members
  • 20 posts

Posted 06 August 2006 - 17:54

Datorer är so not my thing! :blink:

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 18:08

Canä't live with 'em, can't live without 'em ;)

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2006 - 18:22

Det löser fortfarande inte problemet med omformateringen. Dessutom krävs det mer installationer (eller införskaffande av extra utrustning). Nåja, det är inte så hemskt att jag inte kan använda min dator och då skall jag inte klaga heller. Jag löste ju problemet så det är ju inte så mycket att åma sig om. Jag kan ju använda datorn till alla ändamål som den behövs :)

Som att slå nytt personligt rekord i postning på SFN. ;)

Det går ju och göra en sk image också, då kan man ju återställa allt till ett visst utseende. Det finns tex ett program som man kan skapa sig en privat Win XP recoveryskiva (har aldrig provat det dock) - på så vis slipper man ju den värsta delen av en omformatering. (Tycker inte om dem, skyr den som pesten).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 19:50

Jo, jag vet... Men det är fortfarande en hel del arbete också och grunden ligger i att om jag inte måste så slipper jag helst. Jag är för lat (förutom då det gäller att posta här dvs. :P )

#17 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 August 2006 - 19:54

Och så nöjer du dig med att bara kunna använda halva datorns kapacitet för att du inte ids fixa problemet? :blink: Jag tycker ju att jag är lat, men ... :P

#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 August 2006 - 20:20

Som sagt var, att fixa alla backuper och inställningar, att ominstallera och finna alla program igen samt utforma och omstrukturera allt som jag vill ha det kräver två heltidstjänster i en månads tid. :P

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 August 2006 - 07:38

AAARGHHH!!!!

Snacka om dumt misstag jag gjorde igår! Jag stängde av datorn :(

Nu när jag försökte starta den i morse så fick jag samma fel som FX hade :(

*suckar*

Nu blir det att laga datorn då man kommer hem :(

#20 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 August 2006 - 07:49

Stackars Cappy. :( :hug:

Tyvärr lite för långt, annars hade jag kunnat skicka Nisse1 för att assistera dig. ;)

#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 August 2006 - 08:52

Det tar bara tre dagar med paket ;)

Nej, om det är samma fel som förra gången så borde det inte vara så avancerat - det är bara att det är en massa dumt arbete som måste göras... Inte heller blev jag gladare att lägga märke till att min Backup DVD i går visade sig vara ofungerande - det efter jag raderat övrigt material! Argh!

#22 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 22 August 2006 - 13:06

Stackars dig Posted Image .Det er inte roligt :(

Min avatar samling

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 August 2006 - 15:46

Inte särdeles rolig nej... Nu verkar jag i alla fall fått tillbaka nätet. Ett bra första steg. Dock är alla inställningar och sådant som jag ylade om ovan borta och det är bara att börja om...

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 August 2006 - 18:48

Stackare. :hug:

En av anledningarna till att jag sjuter på att byta dator... Program skall installeras, inställningar anpassas viktiga filer flyttas. :urk: Mår illa bara jag tänker på det. :P

fqq5BYam.jpg

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 22 August 2006 - 19:08

Jo, det är hemskt... Men å andra sidan behövdes det... Trodde först jag förlorat mappen med hundratals dokument som jag antingen har skrivit eller skriver på. I går såg jag att backupen var kass och nu var jag orolig att sidorna var försvunna - lyckligtvis har jag fått tag i dokumenten nu. Backup håller på att göras nu... Vill inte gå igenom den här nervpersen igen...