Posted 22 December 2006 - 19:03
HOLIDAY SPIRIT BLUES
[En extra berättelse så här lagom till jul]
Jag har alltid tyckt att uttrycket "som ett barn på julafton" varit ganska korkat. Det förutsätter ju att barnet i fråga faktiskt tycker om den högtiden. Jo jag vet, hur många gör inte det? Det måste typ vara 99,9999 procent av alla ungar som firar jul som är helt galen i den. Det är som ett glittrigt, nersockrat heroin som de behöver en fix om året av för att överleva. Innan ni dömer ut mig som en plankning på Ebenezer Scrooge, låt mig bara påpeka att jag inte direkt hatar julen. Jag har bara aldrig gillat den lika våldsamt mycket som de flesta gör. Visst, jag gillar kakorna, maten, tv-programmen och förstås presenterna. Men allt det där andra, det där som töntar sönder allting: de stickade tröjorna, sångerna, charaderna... bläh! För att inte nämna det skäggiga fettot som varje år får folk att glömma bort att det faktiskt är någons födelsedag vi firar. Om jag var Jesus skulle jag vara ganska förbannad på honom.
Seattle,
23 december, 1993
Joy och Clancy tog med sig sin åttaåriga dotter Georgia till köpcentret för att hälsa på hos Jultomten.
"Ser du George, där sitter han och väntar på dig!", sa Clancy energiskt och pekade mot en stor tron omgiven av rekvisita. "Tomten!"
"Wow...", mumlade George föga entusiastiskt.
"Vad väntar du på, ska du inte gå och ställa dig i kön?", frågade Joy.
"Varför det?", frågade George och tittade uttråkat på sin mamma.
"Vadå varför?", muttrade Joy. "Det är ju jättemånga som står och köar för att få träffa honom! Om du inte skyndar dig kanske han hinner gå innan du kommer fram!" George var uppenbarligen inte särskilt övertygad. "Nu är du så god och träffar tomten, unga dam, annars får du inte provsmaka några julkakor!"
"Okej då...", suckade George och gick för att ställa sig i kön.
Motvilligt stod George och trängdes med flera andra barn. Hon var mer intresserad av sin jojo som hon lekte med än att få träffa tomten. När det blev hennes tur att sätta sig i tomtens knä ville hon bara att det skulle bli klart så fort som möjligt.
"Ho ho, vad kan en sån fin liten flicka heta då?", frågade tomten.
"George."
"Nä, nu skojar du väl med mig!", skrockade tomten. "Inte kan väl flickor heta George, heller."
"Okej, det är väl Georgia då", muttrade George. "Nöjd nu?"
"Jaha, det är ditt smeknamn. Nåja, det går ju också. Det är många som brukar kalla mig för St Nick, till exenpel."
"Du, jag vet hur det här funkar", avbröt George. "Du är inte Jultomten. Du är bara nån gubbe som är utklädd, precis som alla de andra jag såg på vägen hit."
Tomten oroade sig för att George kunde höras av de barn som fortfarande stod och väntade, men försökte lösa det så professionellt som möjligt.
"Tja, du förstår att tomten har ju så hemskt mycket att göra där upp i Nordpolen, så han skickar ut folk som hjälper honom..."
"Skitsnack!", fräste George. "Alla andra kanske är så dumma i huvudet att de går på det här, men inte jag! Jag vet att det allt det här är fejk! Tomten finns inte!"
Flera av de andra barnen blev chockade av Georges utbrott. Några började gråta, vilket spreds snabbt som en löpeld.
"Hör nu", sa tomten strängt. "Även om du kanske inte tror på mig, så måste du visa lite hänsyn åt de som gör det. Ser du inte hur ledsna de har blivit nu?"
"Det ger jag fan i!", skrek George och boxade till tomten i magen innan hon sprang därifrån. "Nu drar jag!"
"Georgia Lass, nu ber du genast allihopa om ursäkt!", skällde Joy och grep tag om armen på George.
"Ja, jag ska...", sa George med en ångerfull ton och följde med tillbaka till den gråtande hopen. Men det hon var på väg att säga var inte riktigt vad Joy hade tänkt sig. "Ursäkta att tomten inte finns!!"
Är jag inte för hemsk? Jag tycker i alla fall att jag var det.
Happy Time,
23 december, 2003
Julen har en sak gemensamt med döden: man vet att den är på väg och man kommer inte undan den. Det är den enda likheten, men likt förbannat är det lika sant för det. Och med tanke på hur länge jag jobbat här är jag inte så förvånad att Happy Time också drabbats.
Happy Time var praktiskt taget helt täckt av julprydnader från golv till tak. Folk bar tomteluvor och grandoft kunde kännas i luften. Officiellt skulle deras julfest inte börja förrän om ett par minuter, men den hade redan hunnit börja en timme i förskott.
"God jul, Millie", sa Josh, som jobbade i båset intill Georges och som gjorde sig i ordning för att gå.
"Hej, Josh", hälsade George tillbaka. "God jul på dig, med."
"Polkagris?", frågade Josh och höll fram en kaffemugg fylld med små polkagriskäppar.
"Åh, ja tack", log George och tog en.
"Tänkte du stanna kvar på festen?"
"Festen? Tja... Jag vet inte. Jag tror att jag står över."
"Jaha. Bara undrade. Jag kommer inte gå på den heller, för jag ska med tåget ikväll. Det är därför jag sticker nu."
"Vart ska du åka då?"
"Hem till tjocka släkten i Vancouver. Ska bli härligt att få komma hem och träffa alla igen."
"Det tror jag säkert. Ha det så kul."
Visst, de får väl fira jul bäst de vill. Det rör mig inte ett dyft. Det är ändå inte som att jag kommer sitta med mina föräldrar och min syster på juldagsmorgon och öppna klappar. Sånt där är inget för mig, nu när jag är lieman och allt. Jag behöver inget utav det tjafset. Om det verkligen är sant, varför gråter jag då?
George kämpade för att hindra tårarna från att rinna och ansiktsmusklerna från att dra ihop sig till en grimas. Men när Delores kom gående var det omöjligt att undanhålla det för hennes stora, bruna ögon.
"Millie!", suckade hon medömkande och klappade George på axeln. "Hur är det fatt, vännen?"
"Det är den här grandoften", ljög George. "Jag tror jag är allergisk."
"Hör nu, jag har jobbat på kontor alldeles för länge för att inte känna igen en holiday blues", sa Delores allvetande. "Låt doktor Delores tala om vad du behöver. Några glas äggtoddy och en omgång charader, så vänder sig den där ledsna minen på stubinen."
"Jag önskar jag kunde det, men jag törs inte ta den risken", sa George. "Jag och äggtoddy... Det är en kombination du inte vill se."
"Men gud, förlåt!", stönade Delores och klappade till sig själv i pannan. "Vad är det med mig? Jag är säker på att vi har ett flak Mountain Dew någonstans, annars."
"Jag vill inte verka Grinch-aktig..." George skrattade ihåligt. "...men jag hade redan något annat inplanerat. Ingen fara, det är ingen alkohol inblandad, jag svär."
"Nåja, ingen ska hålla på och tvinga dig", sa Delores. "Se nu bara till att ha en riktigt god jul. Lova det."
"Jag lovar."
Medan George höll på att logga ur och stänga av sin dator innan hon gick drogs Delores´ uppmärksamhet drogs till en mistel som hängde i taket. Upprört gick hon fram och tog loss den.
"Vem är det som har satt upp den här?", ropade hon ut till alla på Happy Time medan hon höll upp misteln. "Jag vet att det råkar vara en jultradition, men en del saker lämpar sig faktiskt inte på en arbetsplats! Är jag den enda som minns julfesten -01, gott folk? Fyra anmälningar av sexuella trakasserier! Låt något sådant aldrig hända igen!"
Der Waffle Haus, något senare
Även Waffle Haus hade kommit i julstämning, på sitt eget tyskinspirerade vis. Den vanliga joddelmusiken hade blivit utbytt av "Oh Tannenbaum" och servitriserna bar en annorlunda, glittrig dräkt i rött och grönt.
Nej, inte de också!, tänkte George, då hon klev in. Nåja, det är ändå mer uthärdligt än det var på Happy Time.
Hon gick fram till vid det vanliga bordet, där Mason, Roxy och Rube redan satt.
"Hej, hörni", sade hon och slog sig ner bredvid Mason. "Wow, de har verkligen gjort om här."
"De har till och med ändrat menyn", sa Rube och pekade på en meny som låg på bordet.
George plockade upp den och såg att det på framsidan stod "Der Weinacht Meny", istället för den vanliga texten "Der Waffle Haus - Meny".
"Weinacht?", sa hon förbryllat.
"Det är tyska för jul", förklarade Mason.
"Törs jag ens fråga var du har lärt dig tyska?", sa Roxy.
"Vill du beställa?", sa Kiffany till George.
"Visst", sa George och tittade i menyn. "Jag vill ha... varm choklad och en tallrik risgröt med kanel." Hon lyfte blicken och fick på nära håll se Kiffanys juldräkt. "Hur känns den där uniformen?
"Mysig", konstaterade Kiffany. "Fast jag tycker ändå bjällrorna är lite för mycket."
"Får man fråga vad gör du här så tidigt, pyret?", sa Rube till George. "Sa inte du att det var julfest på Happy Time?"
"Jag sa bara att de skulle ha julfest, inte att jag skulle vara med", förtydligade George.
"Varför inte?", undrade Mason. "Vill du inte festa loss lite så här innan dopparedan? Det är ju den här tiden på året som man ska vara med sina nära och kära!"
"BUUUAAAA-HAAAAUU!!!"
Knappt en bråkdels sekund efter Masons klavertramp bröt George ihop och storbölade inför alla inne på serveringen och skar som en kniv genom högtidligheten.
"Snyggt jobbat, ditt dumma helvete", muttrade Rube åt Mason.
"Vadå?", gnällde Mason oförstående. "Vad har jag nu gjort?"
"Har du glömt bort att det är Georges första jul som lieman!", skällde Roxy. "Titta nu vad du ställt till med! Hur kände du dig när du var i hennes skor?"
"Jag söp ner mig och grät under ett biljardbord tills jag blev utslängd från puben", berättade Mason skamset. "Sen hoppade jag från Tower Bridge och hade helt glömt att jag inte kunde dö av det."
George la ansiktet över bordet med armarna över huvudet. Bölandet blev något dämpat, men lika besvärande för omgivningen.
"Så vad väntar du på?", undrade Rube. "Be henne om ursäkt, så det blir lite lugn och ro här."
Mason andades djupt innan han böjde sig fram mot George, som nu satt och hulkade så att hela hennes överkropp skakade.
"Snälla, goa, söta Georgie, jag menade inget illa", sa Mason. "Jag gör vad som helst, bara du slutar gråta. Jag vet! Clyde! Vill du se min orangutangimitation?" George bara grät. "Ska jag betala notan åt dig?" George grät fortfarande. Mason grävde i jackfickan. "Du kan få min polkagris-käpp, jag har redan ätit fem stycken."
"Jag skulle precis tacka ja till notan", avbröt George. "Jag hann bara inte gråta färdigt först. Dessutom har jag redan fått en käpp, av Josh."
"Okej, notan blir det", nickade Mason. "Blir du glad då?"
"Nej", svalde George. "Men det är alltid en början."
"Allt är en början för oss, pyret", sa Rube. "Det finns inga slut för vår del."
Samtidigt, hemma hos familjen Lass...
Clancy klev ut ur sitt arbetsrum efter ett telefonsamtal och fick höra ett snyftande ljud nerifrån. Han tog trappan ner till vardagsrummet och hittade Joy, som satt gråtandes på soffan. En stor, vacker julgran stod halvt dekorerad stod alldeles bredvid henne och framför hennes fötter låg en kartong med prydnader.
"Älskling, vad är det för fel?", frågade Clancy och satte sig bredvid sin fru.
"Jag höll just på att klä granen, när jag hittade den här längst ner i lådan", sa Joy.
I handen höll hon en handtillverkad julgransprydnad. En tomte gjord av lera med en röd tygluva över huvudet.
"Det är ju den George gjorde när hon var tolv år", sa Clancy och log nostalgiskt.
Vad man inte kunde se vid första anblicken var att George hade format sitt konstverk som en erigerad penis, där testiklarna nu utgjorde ett par runda fötter och ollonet täcktes över av den spetsiga huvudprydnaden.
"När jag första gången fick se den här utan luva tyckte jag att det var det gräsligaste jag sett!", berättade Joy. "Det gör jag fortfarande, men ändå kan jag inte sluta titta på den."
"Det är som de säger om konstnärer", menade Clancy skämtfullt. "De blir aldrig uppskattade förrän efter sin död."
"Skulle det där muntra upp dig?", utbrast en arg Joy. "Jag pratar om vår dotter, inte nån jädra renässansmålare! Fan, Clancy!"
"Förlåt, jag vet att det var dumt sagt", sa Clancy ångerfullt. "Det är bara så jävla svårt... Jag kan inte fatta att det snart är jul och att vår dotter inte kommer vara med och fira." Ända sedan hans äldsta dotter avlidit för flera månader sen, hade Clancy någorlunda lyckats hålla tillbaka gråten. Men inte nu, inte den här tiden på året. "Det är inte rättvist...", snyftade han. "Min lilla flicka... Varför skulle det hända oss?"
Samtidigt som hennes föräldrar grät i varandras armar en trappa ner, var Reggie i full färd med att klippa och klistra. Hon hade aldrig varit särskilt förtjust i pyssel, men nu var det annorlunda. Det här skulle hon ge till någon mycket speciell.
Hemma hos George och Daisy, sent på natten
Daisy låste upp ytterdörren och smög in så tyst hon kunde för att inte väcka George. Dock skulle inte det vara ett problem, då hon satt hopkurad framför tv´n.
"Jaså, är du uppe så här sent?", frågade hon konfunderat. George svarade inte, utan satt blickstilla med ögonen fästa på skärmen. "Måste vara ett bra program, om du är så..."
När Daisy gick fram såg hon att det enda hon tittade på bara var myrornas krig. Georges ögon var utmattade av gråt och det intensiva ljuset. Daisy skakade på huvudet och stängde av tv´n.
"Jag tittade på det där...", klagade George tyst.
"Rube berättade om din depression", sa Daisy. "Om du tror jag tänker låta dig sluta som Orson Welles, så glöm det. Vad du behöver är en lång skönhetssömn..."
"Va?"
"Förlåt, jag menade inte så... Jag menade att du behöver vila ut. Och i morgon bitti ska Daisy Adair rädda julen åt dig, det lovar jag. Har jag förresten nämnt att jag var statist i 'Livet Är Underbart'? Nu klippte de förstås bort de flesta av de scener jag var med i, men..."
"God natt", sa George, reste sig och gick till sitt sovrum.
"Sov så sött", sa Daisy. När George stängde dörren efter sig, drog hon en lättnadens suck. "Äntligen, jag trodde aldrig hon skulle gå."
Köpcentret, nästa dag,
Julafton
Flera barn stod förväntansfulla framför ett rep av silke som omgärdade en plattform med en tom tron. En tomtenisse stod och vaktade för att se till att ingen trängde sig före eller bråkade på annat vis. Men så kom han äntligen ut genom en dörr. Han som de hade väntat på så länge, i sin rödvita dräkt och med ett gnistrande vitt skägg som ett varmt leende skymtade fram bakom. Jultomten hade kommit och hans beundrare kunde inte ha varit mer lyckliga. Han vinkade snällt åt de jublande barnen och slog sig ner i stolen. Nissen hakade loss repet, så att tomten kunde ta emot sina första besökare. En efter en kom de och satte sig i hans knä för att tala om vad de önskade sig i julklapp och försöka lirka fram detaljer om livet i verkstaden på Nordpolen. De flesta var glada, vissa lite blyga, några grät för att de var för små för att förstå vad som pågick. Det var sådant en köpcentrums-tomte fick stå ut med. Men någon som den här tomten hade lagt märke till ända sedan han fick syn på henne i kön var en flicka med glasögon och flätor. Det var något sorgset och glädjelöst, men samtidigt hoppfullt i hennes uppsyn som väckte tomtens nyfikenhet. När flickan kom fram till honom satte hon sig i hans knä och tittade upp på honom.
"Hej, tomten", sa hon.
"Hej, hej. Vad heter du då?"
"Reggie."
"Och hur gammal är Reggie då?"
"Jag är elva. Jag vet att jag kanske är lite för gammal för sånt här, men jag kände att jag var tvungen att få prata med dig."
"Jaha, så vad vill du prata om?", undrade tomten. "Vill du kanske tala om vad du vill ha i julklapp?"
"Inte direkt. Det där med julklappar är inte så viktigt för mig nuförtiden. Du förstår, tidigare i år så dog min storasyster."
"Det var verkligen tråkigt att höra", beklagade tomten.
"Ja, mina föräldrar är väldigt ledsna. Jag tyckte till och med att jag hörde dem gråta igår. I alla fall, så gjorde jag det här till min syster. Jag ville bara höra vad du tyckte om det."
Reggie hade tagit med sig det hon hade arbetat med dagen innan. Hon gav det till tomten, som tittade på det länge. Till slut gav han sitt utlåtande:
"Vet du Reggie, om din syster fick se det här så tror jag att hon skulle bli hemskt glad", sa han. "Faktiskt, så tycker jag att du ska visa det här för dina föräldrar."
"Du tror inte att de kommer tycka jag är konstig, som ger presenter till nån som är död?"
"Nej då. Varför lägger man annars blommor vid folks gravar? Dessutom har folk i alla tider, världen över gett gåvor till de som gått bort. Så det du har gjort nu är faktiskt helt normalt. Låt ingen få dig att tro nåt annat." Daisy hade tagit med sig George till samma köpcentrum och tomten kunde nu se dem komma gående. "Du, det är väldigt många som är här för att träffa mig, så jag är rädd att vi inte kan prata så värst mycket mer."
"Det gör inget, tack så hemskt mycket!", sa Reggie och gav honom en kram innan hon gick.
"Det var så lite. Och god jul på dig!"
Reggie var glad att det var någon som inte tyckte att hon betedde sig konstigt. Nu skämdes hon inte längre för det hon bar omkring på och såg fram emot att få visa det för Joy och Clancy.
"Missförstå mig inte nu", sa George. Jag uppskattar omtanken, men jag tror jag är lite för gammal för sånt här."
"Kom igen, vi är ju liemän", sa Daisy. "Åldern slutade spela någon roll när vi dog."
"Bra, för jag tror den där pensionären där borta är lite tänd på dig", retades George och pekade mot en åldring på en permobil längre bort.
"Men George, då...", stönade Daisy. "Vad tror du om mig egentligen? Han har säkert aldrig ens varit i närheten av Hollywood i hela sitt liv."
Eew.
George ställde sig längst bak i ledet.
"Duktig flicka", sa Daisy glatt. "Nu får du klara dig själv, jag har ett litet ärende."
"Hallå, vart ska du?", undrade George.
Daisy svarade inte, utan lämnade George ensam.
Hela månaden har hon betett sig så konstigt. Undrar vad hon har i kikaren?
Eftersom majoriteten av kön bestod av barn under tio år, var George tvungen att vända blicken en bit neråt för bli påmind om att det faktiskt fanns en kö som hon stod i. En pojke som stod bakom henne var till hans egen förtjusning i ögonhöjd med den nedre halvan av hennes kropp.
"Jag önskar jag aldrig blir längre än så här", flinade han.
Eew en gång till.
"Hallå!", utbrast George och vände sig mot den lille snuskhummern. "Sluta glo på mitt arsle!"
"Okej, förlåt", sa pojken.
George vände sig tillbaka och hoppades att det var det sista hon skulle få höra av honom. Men då fick hon istället känna hur hon blev nypt i högra skinkan. Hon vred ilsket på huvudet för att skälla ut pojken bakom henne.
"Vad är det?", sa pojken hånfullt medan han höll för ögonen. "Jag skulle ju inte glo på ditt arsle!"
"Hur gammal är du egentligen?", frågade George.
"Elva."
"Vill du bli tolv? Ge i så fall fan i mig!"
Det kanske var lite dumt sagt. Resten av tiden i kön oroade jag mig för att den där Bill Clinton-klonen skulle börja gråta, att hans föräldrar skulle skälla ut mig eller att en säkerhetsvakt skulle komma och arrestera mig. Som tur var hände ingetdera, men det gjorde mig inte mindre otålig. Kanske var det på grund av grabben, eller för att jag skulle slippa Daisys tjat, eller så ville jag verkligen träffa Jultomten. Åh George, säg inte att du har gått och blivit sentimental på äldre dar!
Just som hennes inre monolog tog slut stod George på tur. När hon klev upp på plattformen insåg hon att alltihopa var byggt för de minsta barnen, eftersom hon för ovanlighetens skull kände sig som en jätte.
"Var inte blyg, flicka lilla", sa tomten och klappade på sitt ena knä. "Kom och sätt dig."
Lugn George, han är förmodligen inte alkis, han har nog aldrig suttit inne för sexuellt ofredande. Det är bara en snäll farbror som tycker om att umgås med barn.
George gick fram och satte sig i tomtens knä. Den sittplatsen visade sig vara för liten för henne, så hon fick även använda sig av ytan på stolens armstöd och hoppades att det skulle hålla.
"Öh, hej... tomten."
"Vet du, det är inte så vanligt att så stora barn kommer och besöker mig", sa tomten. "Fast jag kan tala om att det är vanligare än du kan ana."
"Det säger du?", sa George, illa till mods.
"Då vill de förstås inte prata om julklappar, utan oftast om problem som de inte har någon annan att prata med om. Det råkar inte vara så med dig?"
"Jo, jag antar att man kan säga det", instämde George. "Det är första julen som jag är helt själv."
"Ja, julen är ju ingen högtid man ska fira ensam", nickade tomten. "Då är ju frågan, är du verkligen helt själv?"
"Det är lite komplicerat", sa George.
"Om jag säger så här då: Finns det någon du möter varje dag, som du funderat över vad han eller hon skulle vilja ha i julklapp?"
Just som han frågade det dök en bild upp i huvudet, nåt som jag hade fantiserat om mest på skoj. Det var Rube som satt med ett checkers-bräde, Mason med en hög vinylskivor och en uppblåsbara Barbara, Daisy med en väldigt stor spegel och Roxy... Äh, vem försöker jag lura? Det närmaste en julklapp hon nånsin kommer är om hon lyckas lappa tomtens släde. Och allihopa sa...
"Tack och bock, George."
"Tack, George."
"Tack, George! Nu kan jag se hur vacker jag är hela dagen!"
"Ho ho ho, din jävel!"
"Det kan hända att jag har", sa George till tomten.
"Mmm-hmm. Fast det är ju klart, julen handlar egentligen inte om klapparna. Det handlar om dem man ger dem till."
"Det vet jag väl", fnös George.
Varför känns det plötsligt som ett töntigt julavsnitt från en tv-serie? Och varför känns inte det ett dugg pinsamt?
"Det gör du säkert", sa tomten. "Du verkar vara en väldigt klipsk tjej."
"Kul att du la märke till det", log George blygt.
"Men se, ett leende! Det verkar som att vi blivit lite gladare nu?"
"Jag undrar om jag inte är det." George ställde sig upp, redo att gå. "Jag tror ditt jobb är avklarat nu. Tack och hej då."
"Vi syns, pyret", sa tomten tyst.
Jag vet att det låter corny, men jag mådde betydligt bättre efter att ha suttit och pratat med Jultomten. Visst, jag skulle fortfarande inte få fira jul med de andra Lassarna, men det är flera saker jag vetat innan att jag inte kommer att få göra med dem. Allt jag behövde var en smäll i hårddisken för att rycka upp mig. Nog om det, jag har lite sista minuten-julhandel att ta itu med.
Hos familjen Lass, juldagsmorgon...
Clancy, Joy och Reggie, samt deras golden retriever JD satt samlade framför granen och hade redan öppnat flera julklappar. Alla log brett för att hålla stämningen uppe. För Joy och Clancy var det till större delen en fasad som de höll uppe för Reggies skull. Det visste hon mycket väl om, men hon brydde sig inte om det. Hon kände på sig att det skulle bli ändring på det inom kort.
"Åh Reggie, vilken fin penna!", sa Joy och tittade på en randig kulspetspenna med en rosa tofs i ena änden. "Tack så hemskt mycket!"
"Och tack för den här", sa Clancy, som redan hade börjat lyfta på sin tvåkiloshantel. "Jag tyckte nog att jag behövde träna lite."
Reggie hade fått ovanligt mycket klappar, nästan fler än antalet hon och George brukade få sammanlagt. Det var inte svårt för henne att räkna upp vad det handlade om.
"Tack själv, det var verkligen många paket jag fick", sa hon.
Hennes föräldrar sa inget, utan nickade bara instämmande, nästan som om de hade dåligt samvete för att de skämde bort sin dotter.
"Än är det inte slut", sa Clancy sedan. "Fortsätt öppna, bara."
"Först har jag en till julklapp jag vill ge", berättade Reggie.
"Oj då", skrattade Clancy.
"Vem kan den vara till då?", undrade Joy.
"Egentligen är den inte till nån av er", förklarade Reggie. "Men jag vill ändå att ni ska få se den."
Clancy och Joy blev något förbryllade. Reggie sträckte sig efter julklappen under granen och tog fram den. Det var ett rött handtillverkat julkort med två luckor på utsidan där det stod "Till George". Reggie drog upp luckorna så att hennes mor och far fick se vad som fanns inuti. De studerade det länge, som om de hade svårt att bestämma sig för vad de skulla tycka. Ett tag undrade Reggie om hon kanske hade gjort ett misstag genom att visa dem detta, för nu såg de väldigt ledsna ut.
"Åååh Reggie...", snyftade Joy, böjde ner huvudet och la handen över ögonen. "Det där... är så fint."
"Du har verkligen gjort ett bra jobb", sa Clancy rört.
Ända sedan Reggie fått idéen till kortet hade hon varit ängslig för vilka reaktioner det skulle mottaga, men hela tiden hade hon varit driven att avsluta arbetet.
Tårögd sträckte sig Joy fram och gav henne en kram. Reggie tänkte nästan säga åt henne att släppa henne, men lät bli. Clancy visste dock hur illa hon tyckte om att bli kramad och nöjde sig med att ge henne en klapp på ryggen.
"Tack", sa Reggie blygt och rört på samma gång.
"Tack ska du ha", sa Joy.
Den första julen utan George blev inte en sådan katastrof som Reggie hade fruktat. Hon skulle visserligen inte komma att minnas den som en av hennes lyckligaste jular då, men däremot som den då hon definitivt visste att det skulle komma fler lyckliga jular.
På gatan, senare på eftermiddagen...
För de flesta skulle en våldsam dödsolycka vara en perfekt stämningsdödare under julhelgen. När en bil hade kört ut på en frusen sjö så att isen brast och föraren samt några skridskoåkare föll ner i vattnet, var det just så det upplevdes för de anhöriga och ögonvittnena. Men för de tre liemännen som skördade offrens själar var det likadant som under resten av året. Endast ett jobb, en uppgift som måste utföras, som nu blev följt av en stillsam promenad under de fallande snöflingorna. En utav dem landade på Rubes tunga och smältes snabbt ner till en vattendroppe.
"Brukade ni också försöka fånga snöflingor med tungan när ni var små?", undrade Rube.
"Vem gjorde inte det?", sa George retoriskt.
"Min mamma brukade slå till mig när jag gjorde det", sa Mason. "Tyckte det var ohyfsat."
"Jo George, tackade jag dig nånsin för checkers-brädet?", frågade Rube.
"Nej, men varsågod", sa George. "När ska du öppna ditt paket, Mason?"
"Jag väntar nog tills jag kommer hem", svarade Mason. "Låter spänningen dröja lite."
"Inte för att förstöra överraskningen, men du gör nog bäst i att öppna det hos dig", hävdade George.
"Nu är vi framme", sa Rube och stannade vid porten till en byggnad.
"Är det här vi ska träffa Daisy?", sa George förvånat. "På ett barnhem? Dömer jag henne för hårt om jag gissar att hon håller på att lura av barnen deras veckopeng?"
"Tro mig, du är inte den första som dragit den slutsatsen om henne", berättade Rube. "Och du är inte den första som har fel heller."
De gick in i barnhemmets lokaler. Där inne befann sig både barn och anställda i ett samlingsrum. Som George redan förstod, var Daisy där. Men vad hon höll på med kunde hon aldrig ha gissat sig till. Hursomhelst satt hon där, på en stol i mitten av rummet bredvid ett berg av julklappar.
"Och här har vi ett paket till en som heter Kent", meddelade Daisy. "Har vi nån Kent här?" En pojke gick fram för att sitt paket, men Daisy ville inte räcka över det förrän hon hade fått något i gengäld. "Får man en kram också?"
Efter att ha gett Daisy en varm kram, fick han sin present.
"Det här är vad hon har förberett sedan början av december", förklarade Rube.
"Ser jag verkligen rätt nu?", undrade George förskräckt.
"Det kan du lita på. Daisy Adair delar ut julklappar till föräldralösa barn", svarade Rube. "En tradition som hon har hållit på med sedan 40-talet."
Daisy tittade upp och fick syn på sina tre kollegor. Deras närvaro gjorde henne mycket besvärad
"Vänta bara en kort stund, ungar, så kommer jag tillbaka." Hon reste sig upp och gick fram till Rube och de andra, som stod vid dörren. "Vad gör ni här?", undrade hon med ett brett leende som döljde hennes irritation.
"Ville bara kolla läget", sa Rube. "Det tycks gå riktigt bra för dig."
"Jag hade inte... räknat med att ni skulle dyka upp."
"Det gjorde inte jag heller på köpcentrat igår", påpekade Rube.
"Köpcentrat?", sa George och hajade till. Egentligen var det som att hon känt det på sig hela tiden, men först nu blev det självklart. "Du! Det var du som var Julto...!" Hon slog handen för munnen. Lite högre, jag tror inte alla de föräldralösa barnen hörde.
"Verkar som att vi alla är jultomtar så här års", menade Rube.
"Och här behövs det bara en", sa Daisy. "Så om ni ursäktar, medan jag fortsätter sprida lite julglädje."
"Du tror inte du behöver en liten hjälpreda?", undrade Mason.
"Tack, men jag gör det här helst på egen hand", avböjde Daisy artigt.
"Inte nu, jag menade inatt", fnissade Mason.
"Skärp dig, tänk på barnen!", fräste George och daskade lätt till Mason på armen innan hon räckte över sin present till Daisy. "God jul, Daisy."
"Tack, George." Daisy sken upp när tog emot fick sin klapp. "God jul på dig med."
Daisy gick tillbaka till julklappsutdelningen. De andra stannade inte länge till, utan var snart ute och gick igen.
"Jag kan inte fatta att det var du som var tomten!", utbrast George. Eller att jag faktiskt suttit i hans knä.
"Det är mest bara en kul grej", sa Rube ödmjukt. "Fast jag gjorde ett uppehåll några år efter att nån jäntunge boxade mig i magen och skrek att tomten inte fanns."
Ooops... "Ja, se ungar... Men du, vad tror du det är som ligger bakom Daisys holiday spirit?"
"Förmodligen har det att göra med det faktum att hon dog under december månad", antog Rube. "Om du frågar mig är det hennes sätt att försöka förtränga sin död."
Jag vet inte om jag helt vill hålla med Rube om det. Men oavsett vad, är en sak säker. Jultomten är inte bara en fånig dräkt och ett lösskägg som nån har på sig offentligt för att tjäna lite extrapengar. Det är inte en person, men snarare ett sinnestillstånd som finns hos alla människor, mer eller mindre. Det som gör folk så angelägna att slita röven av sig för att göra andra glada.
Trion upplöstes så småningom och gick åt skilda håll. George skymtade i ögonvrån att Roxys plötsligt hade dukit upp alldeles bredvid henne. Roxy öppnade dörren på passagerarsidan och stack fram huvudet.
"Minsann, titta vem det är som är ute och går helt ensam mitt i julvimlet", sa hon.
"Tja, på tok för snöigt för att cykla och på tok för 'aldrig-i-livet' att ta bussen", menade George. "Hur har det gått med parkeringsvaktandet, då?"
"Som allt annat den här dagen på året, upp till halsen", svarade Roxy. "Man skulle kunna tro att det är tradition att felparkera."
"Låter jobbigt."
"Är vi inte ganska nära ditt hus nu?", antydde Roxy skärskådande.
"Tjaaa, kanske, nu när du säger det..."
George försökte spela oskyldig, men faktum var att hon var på väg för att spionera på sin familj igen.
"Hoppa in, så kör jag dig", uppmanade Roxy. "Det är ju faktiskt jul, för fan."
"Roxy, du är en ängel!"
"Utmana inte ödet, grynet", fnös Roxy.
Den löjligt lilla bilen åkte ner till förorten där familjen Lass´ hus låg. Den stannade till bakom häcken utanför trädgården, dit George smög ut försiktigt.
Snälla, var där, snälla, var där... Hon tassade fram till terasstrappan, där hon hittade ett glas mjölk och ett fat med hembakta kakor. Bingo! Nu är det dags för mig att vara jultomte!
Den kalla luften gjorde att mjölken ilade plågsamt i Georges tänder och kakorna hade blivit stenhårda, men hon tvekade inte att dricka ur halva glaset och ta en tugga av varje kaka.
"God jul, Reggie...", sa hon efter att ha ställt ner glaset och fatet där hon hade tagit dem.
Hon skulle just till att gå, när hon fick syn på något rött som låg en trappsteg ovanpå. Det stod "Till George" på det i glittriga bokstäver, vilket uppenbarligen var en invit till henne att ta det. Hon tog med sig det när hon gick tillbaka och satte sig i Roxys bil.
"Vad är det där för nåt?", frågade Roxy.
"Ett handtillverkat julkort", sa George. "Ett sånt som jag brukade få göra i skolan."
George öppnade de två luckorna, varpå en stor teckning, färglagd med oljefärger vecklades ut och blottades. På ena halvan hade Reggie avbildat sig själv tillsammans med Joy och Clancy som stod framför en julgran och vinkade. På andra halvan var Georges ansikte med en helt svart bakgrund. George la märke till att Reggie ritat av ett foto som hade tagits på henne ett par år tidigare. Längst ner stod en hälsning skriven med skrivstil:
"Jag vet inte var du är eller varför du försvann
Jag önskar du var här, men jag vet att du inte kan
Tänk, det känns så fel när man blir av med en vän
För mig är du en del som jag aldrig får igen
Min julklapp hade varit liv om jag kunde ge dig det
Men att önska dig en god jul, det är en självklarhet
Jag älskar dig,
din lillasyster Reggie"
George hade mycket väl kunnat börja gråta, men det hade hon redan gjort tillräckligt. Istället kände hon sig riktigt varm inombords. När hon senare kom hem skulle hon upptäcka att Rube och Mason hade köpt henne varsin julklapp och att hon fått flera stycken av Daisy, men ingen av dem gick upp emot det här kortet.
"Det där är så vackert...", snyftade Roxy.
"Gråter du?", undrade George.
"Nä men, skärp dig!", nekade Roxy snörvlande. "Jag fick bara en snöflinga i ögat."
"Inne i bilen?"
"Nä nu åker vi, jag kan inte sitta här hela dan!", sa Roxy och startade sitt fordon.
Ja, vad säger man? Det här var inte så farligt. Det som gott och väl kunde ha urartat i en tröstfylla, ett barslagsmål eller en tegelsten genom ett skyltfönster slutade istället så här. Allt tack vare de underbara odöda jag har nöjet att kalla mina vänner. Jag, George Lass, lyckades överleva julen.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007