Jump to content

Photo

Tokusatsu

• Please log in to reply
111 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 31 August 2006 - 17:07

I brist på recensioner (som kommer så småningom) så tänkte jag kanske jag skulle säga vad jag håller på med istället för de Hercules & Xena-avsnitt jag borde titta på och lite åsikter.. :P

Kommer i fyra poster, eftersom jag är lat och slö.

Kamen Rider Faiz (Kamen Rider 555):

Posted Image

Första KR-serien jag sett. Kom ut 2003. 50 avsnitt på ung. 25 minuter vardera + en film.

Smart Brain, ett företag som styrs av Orphenochs (vilket anses av dem vara nästa steg i den mänskliga evolutionen) skapar ett antal bälten som kan få en kompatibel bärare att förvandlas till en Kamen Rider. Detta i sina försök att omvända och/eller förgöra mänskligheten.

En Orphenoch kan förvandla en människa till en Orphenoch, men denna förvandling är oftast extremt instabil och slutar oftast med att personen i fråga dustas av sig själv efter ett tag.

Bältena, som ursprungligen kom till för att hjälpa Orphenoch nå deras mål, hamnar på avvägar, och de får till sitt förtret se dem användas mot dem själva istället. Det hjälps inte direkt av att några nyförvärvade Orphenochs också tar människornas sida.

Filmen (Kamen Rider 555: Paradise Lost) utspelar sig i en "parallel värld" och även om likheter (skådisar, settings osv) finns så är det en helt separat story.

En bra grej med den här serien är absolut att det inte finns några riktiga vita hattar bland Kamen Ridersarna. Så gott som alla är loners, de samarbetar sällan och ogärna och konkurrerar vilt. Vilket innebär att de slåss lika mycket innanbördes som mot Orphenochs. Inte heller alla "hjältar" överlever seriens gång, vilket alltid är ett plus när man är van vid amerikanska TV-serier där huvudpersonerna alltid klarar sig. Betyg och mer ingående recensioner kommer så småningom... :P

Mer info på Wikipedia: http://en.wikipedia....Kamen_Rider_555

Musikvideo:
Next up: Kamen Rider Blade

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 31 August 2006 - 21:08

Kamen Rider Blade:

Posted Image

Andra KR-serien jag sett. Utkom 2004. 49 avsnitt på approx. 25 minuter vardera + en film.

Undeads hotar mänskligheten. Monster naturligtvis. Organisationen B.O.A.R.D. skapar Kamen Rider-systemet för att ha en chans att fightas mot dem (eller?)...

Lite Kamen Rider Pokémon av det här, i och med att serien använder kort för attacker och sådant. Dock betydligt bättre. Varje Rider har en "färg" (hjärter, ruter osv) och besegrar de en "Undead" så kan de fånga honom i ett tomt kort och få dennes förmågor när de använder kortet. Det är bättre än det låter, jag lovar.. :P

Mycket är sig likt från 555, men ändå annorlunda. Angst fortfarande. Fortfarande strid på kniven mellan Riders (även om de här samarbetar lite bättre. Iaf de flesta).

Observera att varje serie för det mesta inte ingår i de andras kontinuitet. Så Blade utspelar sig i ett helt annat universum än 555.

Bra serie iaf. Jag tycker den är bättre än 555, kompisen tycker tvärt om.

Musikvideo:

Wikipedia: http://en.wikipedia....men_Rider_Blade

Next up: Kamen Rider Hibiki

//Peak

sixty six."

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 August 2006 - 22:30

Dammit! Kom genast med en summering av Kabuto! Annars... ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 31 August 2006 - 22:37

Pah. Hibiki först...

:P

Kamen Rider Hibiki:

Posted Image

48 avsnitt + en film.

Utkom 2005.

Den mest mysko av de fyra KR-serierna jag sett. Borta är Rider Kicks, Henshin, och motorcyklar. Istället så handlar serien om ett gäng som heter Oni, som strider mot diverse ondskefulla varelser. Tror inte Kamen Rider ens nämns i serien.

Lägg dessutom till att de slåss med musikinstrument, och det blir ännu knasigare. Ändå så funkar det. Hibiki koncenterar sig mer på relationsdrama än fighterna.

Naturligtvis hatade hardcore-fansen serien, och leksaksföretaget tyckte att leksakerna till serien gick dåligt, så huvudförfattarna kickades, nya togs in. Det gjorde dock inte så stor skillnad, eftersom serien ändå nästan var slut.

En unik serie i KR-sagan, ett experiment som vi nog aldrig får se igen. Men det var bra att den gjordes.. :D Den här serien är poesi.

Wikipedia: http://en.wikipedia....en_Rider_Hibiki

En liten musikvideo:

//Peak

sixty six."

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 31 August 2006 - 22:46

Detta verkar kul, intressant på ett skruvat sätt :P

Winter is Coming

#6 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 31 August 2006 - 22:47

Kamen Rider Kabuto:

Posted Image
x avsnitt + en film.

Pågår nu.

Efter förra årets Hibiki så satsar de på mer "säkra" kort det här året. Serien är inte klar än, men än så länge ser det bra ut. Vi har återigen mystisk organisation, rebelliska Kamen Riders som slåss lika mycket med varandra som med monster med mera.

Dock ingen kopia av till exempel 555. Den här gången heter skurkarna "Worms" och dök antagligen upp i och med att en meteorit slog ner i en stadsdel i Tokyo och förödde denna. Organisationen ZECT skapar här rider-bältena (eller gör de det? Kabuto har ett bälte redan innan ZECT skapar sin första).

Coola förvandlingscener, fighter och snygga kvinns. Går det att bli bättre?

:P

Wikipedia: http://en.wikipedia....en_Rider_Kabuto

Musikvideo:

//Peak

sixty six."

#7 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 September 2006 - 00:01

Detta verkar kul, intressant på ett skruvat sätt :P

Det är skitkul. Tänk er marveluniversumet om Judge Dredd-författarna hade skrivit det, ungefär.. ;)

Finns ett antal stora grenar:

Super Sentai: Det är den som Power Rangers bygger på. 30 säsonger, tror jag de är uppe i nu.

Kamen Rider: Hållt på länge, 35-årsjubileum i är, men den lades ner under många år, så den har bara hunnit till säsong 16 nu.

Chōseishin Series: Rätt ny. Tredje säsongen pågår nu (de är: Ultra Star God GranSazer, Phantom Star God JustiRiser och nu i år Ultra Star Armada Sazer-X.

Ultraman: Bör vara den äldsta, tycker jag. Borde till och med svenskar känna till.

Roligt nog så har nu även Thailand gett sig in i leken, med sin serie "Sport Ranger":

//Peak

sixty six."

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 September 2006 - 20:28

Kamen Rider Kabuto:

Efter förra årets Hibiki så satsar de på mer "säkra" kort det här året. Serien är inte klar än, men än så länge ser det bra ut. Vi har återigen mystisk organisation, rebelliska Kamen Riders som slåss lika mycket med varandra som med monster med mera.

Okej, nu har jag sett de fem första avsnitten och känner att jag kan ge mitt första intryck av serien (kan inte säga något om serien som helhet dock - för få avsnitt sedda).

Det jag sett är inte något som jag gillar. Det är för mycket schabloner och klichéer för min smak.

- En överstöddig hjälte som vet han är bäst och skryter om det? Check.
- En patetisk förlorare som ständigt säger han skall bli bäst, men då han får chansen ligger han och gråter i ett hörn efter hjälten? Check.
- Återanvända och ständigt upprepande förvandlingssekvenser som tar upp onödigt med tid? Check.
- För mycket våld och action, på bekostnad av karaktärsutvecklingar hos de få karaktärer som är intressanta? Check.

Jag gillar grundstoryn och potentialen serien har, men utförandet vacklar rätt hårt. Jag ser Cleopatra 2525 nu och den går också i halvtimmasformat och det är en enorm skillnad. Där är actionen en del av storyn och sköts nsyggt. Här? Det är snarare som om det är centrumet och sedan hittar man på "veckans handling" för att den skall passa på striden. Det tilltalar i alla fall inte mig.

Coola förvandlingscener, fighter och snygga kvinns. Går det att bli bättre?

Ja, se ovan. Du får i alla fall rätt i "snygga kvinns". Hiroyuki! :wub:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 September 2006 - 21:15

Hehe. Det är "antingen gillar man" eller "antingen gillar man inte".

Själva grunden i Toku-genren är ju till stor del kostymklädda hjältar som slåss mot diverse monster med diverse specialeffekter och sånt. Sedan finns det givetvis variationer på temat.

Bör dock påpekas att eftersom säsongerna är så pass långa (50 avsnitt) så brukar det ta ett tag innan serierna kommer igång "på riktigt" (dvs man börjar beta i mysterierna). De första avsnitten brukar vara introduktion av karaktärerna (i det KR Kabuto så har de hittills introducerat 6 riders:

Kamen Rider Kabuto
Kamen Rider TheBee
Kamen Rider Drake
Kamen Rider Sasword
Kamen Rider Gatack
Kamen Rider Hopper

En av dem är en worm, det vet vi efter 30 avsnitt (även om han själv faktiskt inte vet om det). TheBee bytte ägare några gånger innan den nuvarande ägaren har den.

Antar att en del av dem kommer att dö framöver också, KR är inte rädd att ta död på "hjältar".

Och jag håller med om att Souji Tendou är en arrogant jäkel. Men å andra sidan brukar "huvudridern" vara en loner också. Och han mjuknar allteftersom... Kabuto påminner till en stor del om 555. Vi får se om de återgår till kort nästa år.. :P

Lite bilder på karaktärerna i Kabuto: http://www.freewebs....buto/riders.htm

//Peak

sixty six."

#10 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 September 2006 - 22:57

Ändrade titeln lite... Tänkte snacka lite andra serier här snart, nämligen.. :P

Tokusatsu (Japanese: 特撮) is the Japanese term for special effects. Live action productions that primarily feature the use of special effects are also called tokusatsu.

Chouseishin Gransazer:

Posted Image

2003 så började Toho fundra på att slå sig in på den arena som Toei som så länge har dominerat med Super Sentai och Kamen Rider.

Består av 51 stycken 25-minutersavsnitt, och här berättades historien om hur 12 stycken unga människor i Japan förvandlades till diverse färglada figurer uppdelade i fyra olika "stammar" (eld, vatten, jord och luft). Naturligtvis så figurerar mechas och faktiskt diverse gamla Toho-monster lite modifierade (eftersom de är ansvariga för bland annat Godzilla så har de en del att ta av).

Den stora nackdelen med den här serien är antalet hjältar. 12 stycken är måånga. Nu började det visserligen bara med 3, och restrerande dök upp allt eftersom.

Mycket bra serie dock, och näst bästa av de 3 säsonger som Toho gjorde. Tyvärr gav de upp efter den senaste och bästa. Uppenbarligen så förkortade de säsongen (det blev bara 38 avsnitt av Chosei Kantai Sazer X) och drog sig ur det hela.. :(

Wikipedia: http://en.wikipedia....ishin_Gransazer

Intro:

//Peak

sixty six."

#11 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 September 2006 - 06:45

Genseishin Justiriser:

Posted Image

51 avsnitt.

Den andra Toei-serien. Här drar de ner på huvudpersonerna till 3 stycken. Vilket alltid är en fördel. En nackdel ligger i att dräkterna denna gång är väldigt bulkiga och fula. Dessutom har de en slängkappa vars enda funktion verkar vara att bli avslängd lite coolt innan de börjar fighta.

Bra serie, men ändock den sämsta av de tre Chōseishin-Serierna.

Intro:

Wikipedia: http://en.wikipedia....wiki/Justiriser

Sazer X:

Posted Image
38 avsnitt.

Den bästa, och tyvärr den kortaste Chōseishin-Serien. Denna serie har betydligt mer humor än de andra två, och storyn flyter på betydligt bättre. De första avsnitten är lite skakiga, men det tar sig...

Storyn: År 2500 så är jorden ett ondskans näste, beroende på att ett gäng rymdpirater tog över jorden år 2005. Så ett gäng rebeller åker tillbaka till nutid, värvar en nutida person och arbetar på att försöka förändra historien.

Nu är inte direkt allt som det ser ut i början på den här serien. Skurkarna är inte så skurkaktiga som man kan tro (de första alltså).

Underbar serie. Retrodesign på dräkter och allt. Dessutom ett plus för att de har en västerlänning i en av birollerna.. :D

Intro:

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Sazer_X

//Peak

sixty six."

#12 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 September 2006 - 20:06

Ultraman Nexus:

Posted Image

37 avsnitt. Visades 2004-2005.

Ultraman Nexus är en anomali i Ultraman-serien. Normalt så är serien rätt så barnvänlig, och har inga större övergripande arc:ar.

Här så har männen bakom Ultraman-franchisen försökt att uppdatera sig en aning. En lång storyarc och en väldigt mörk stämning. Folk dör, korrumperas och slåss mot inre demoner.

Första Ultramanserien jag har sett, och den ger absolut mersmak. Givetvis, på grund av att den visades på mornarna och var så pass vuxen i sin story så fick den urusla tittarsiffror på grund av att småungarna inte gillade den.

Wikipedia: http://en.wikipedia..../Ultraman_Nexus

Intro:

Musikvideo:

//Peak

sixty six."

#13 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 September 2006 - 01:03

Kan påpekas att rebooten som Ultraman Nexus ingår i egentligen började med filmen Ultraman (2004), eller Ultraman Next som den också heter.

En pilot till ett jaktflygplan träffas av en mystisk energiboll, och förvandlas till Ultraman, som får fightas mot diverse andra monster som också kommit från rymden.

Trailer:

//Peak

sixty six."

#14 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 October 2006 - 12:03

Kamen Rider kommer till USA? Underbart om det blir bra. Det blir Power Rangers-stil (dvs amerikanska skådisar med japanskt material där det passar).

Verkar som om det blir Kamen Rider Ryuki. Piloten skall tydligen spelas in snart, så får vi se om det blir någon serie

Casting Director: Bad Girls Casting/Tori Silvera - Bush & John Bush
Rate: SCALE
Director: MIKE WANG
Audition Dates: 9/21
Audition Location: Bad Girls Casting - Tori Silvera-Bush Rie Attridge
Sliverlayne Studios 1161 North Las Palmas
Hollywood CA 90038
Callback Note: TBD
Shoot/Performance Dates: OCT. 14 - 18

KAMEN RIDER DRAGON KNIGHT
Pilot
Digital Video
AFTRA

Och: http://sfcasting.com...s...l&SELTYPE=0

Och: http://www.showfax.c...?...t=2&p=86473

//Peak

sixty six."

#15 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 October 2006 - 16:05

Äntligen funkar Youtube igen. Några Kamen Rider Ryuki-musikvideor för er som vill se hur japanska serien ser ut:

//Peak

sixty six."

#16 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 November 2006 - 20:05

Admin noterar: De följande nio inläggen är överförda från ett annat ämne hit.

Och japanska är ett minst sagt ambitöst val om man har svårt för språk. Hängivet fan av manga/anime?

Mer hängivet fan av Super Sentai och Kamen Rider, men en och annan anime går också ner, ja.. :)

Gäller ju att förstå vad de säger på DVD:erna man köper från Japan.

Men det går rätt hyfsat. Japanska är inte så svårt. Vad som är svårt är att alla Japaner snackar så fort och lite sluddrigt att det är svårt att urskilja de enskilda orden ibland.

Watachi wa nihongo-ga wa karimas... eller nåt.. ;)

Och som vanligt så kan jag inte undvika att hawka lite musikvideor med min obsession.. :P

Edit: Lägger till min favvo Super Sentai-video

//Peak

sixty six."

#17 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 09 November 2006 - 20:41

Mer hängivet fan av Super Sentai och Kamen Rider, men en och annan anime går också ner, ja.. :)

Läste snabbt och tyckte för en stund att det stod Super Hentai. :blush:

Sitter och självlär mig japanska språket när jag kollar anime. Anime och manga ftw! :thumbsup:

#18 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 November 2006 - 20:51

Läste snabbt och tyckte för en stund att det stod Super Hentai. :blush:

Sitter och självlär mig japanska språket när jag kollar anime. Anime och manga ftw! :thumbsup:

Svårt att lära sig japanska genom att titta på avsnitt. Leta reda på videoserien "Japanese Basic I & II" och audioserien Pimsleurs Japanese I-III (48 CD-skivor) så går det lättare, imho.

Okej, inte så att t.ex. svenskan dör ut i min livstid, men påsäg om 100-150 år så...

Tala för dig själv, jag planerar att leva tills jag bli 250 år...

//Peak

sixty six."

#19 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 09 November 2006 - 21:21

Svårt att lära sig japanska genom att titta på avsnitt. Leta reda på videoserien "Japanese Basic I & II" och audioserien Pimsleurs Japanese I-III (48 CD-skivor) så går det lättare, imho.

Hai, hai! :rambo:

#20 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 09 November 2006 - 23:23

Peak, jag måste fråga; Är det nån slags Power Rangers-spinoff?

Måste medge att de två första videorna du länkade till såg coola ut :)
Och jag kände igen dem i den tredje videon när de blev djur, elelr ja, deras dräkter påminde om det. Den blå hade en hjälm med en haj osv.

TV-dags, Ni hao ^.^ på er :)

Edited by Hofling, 09 November 2006 - 23:25.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#21 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 November 2006 - 23:42

Peak, jag måste fråga; Är det nån slags Power Rangers-spinoff?

Tvärt om, kan man säga. Super Sentai började 1975 i Japan och har sedan hållt på till idag.

Power Rangers startades som (och är fortfarande) en mer barnvänlig version där de köper in de japanska rättigheterna, filmar egna scener (med amerikanska skådespelare) och använder de japanska originalscenerna i fighter och sådant.

Power Rangers: Operation Overdrive (säsong 15) har premiär nästa år, och kommer att bygga på GoGo Sentai Boukenger. Lyckligtvis så finns det fansubbare som ser till att även icke japan-kunniga kan avnjuta originalen.

Länk till mer info om Super Sentai: http://en.wikipedia....ki/Super_sentai

Kamen Rider är en annan, liknande serier. Lite vuxnare och mer individuella figurer. Ofta motorcyklar, någon ond organisation att bekämpa och väldigt stor rivalitet mellan de olika ridersarna.

Kamen Rider Info: http://en.wikipedia....der_(franchise)

Liten jämförelse mellan Power Rangers och Supersentai-motsvarigheten (intros):

DekaRanger Intro:
Power Rangers säsong 13:

MagiRanger Intro:
Power Rangers säsong 14:

Ryktena går nu om en ny amerikansk version av Kamen Rider. Power Rangers-skaparnas version (Masked Rider) sög bigtime och dog efter en säsong. Den nya verkar bli lite mer trogen originalen, även om den naturligtvis hittar på egna saker. Och jag antar att det inte blir lika mycket död i den amerikanska versionen (KR är inte direkt rädd för att ta död på sina hjältar och anti-hjältar under seriens gång).

Både Super Sentai och Kamen Rider rebootar för övrigt universumet varje år. Så en version har (oftast) ingen som helst likhet eller släktskap med förra årets serie.

//Peak

sixty six."

#22 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 November 2006 - 23:47

Power Rangers startades som (och är fortfarande) en mer barnvänlig version där de köper in de japanska rättigheterna, filmar egna scener (med amerikanska skådespelare) och använder de japanska originalscenerna i fighter och sådant.

Ah, så gjorde de väl med Teenage Mutant Ninja Turtles också? Den japanska originalförlagan var råare än den västerländska. Sköldpaddorna hade ihjäl folk och sånt.

#23 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 November 2006 - 23:49

Japp. Amrisarna vill ju inte se saker med undertexter och sånt ni vet.. :P

Lägger till mitt favvointro för en Kamen Rider-serie också:

//Peak

sixty six."

#24 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 10 November 2006 - 02:30

Och japanska är ett minst sagt ambitöst val om man har svårt för språk. Hängivet fan av manga/anime?

Gäller ju att förstå vad de säger på DVD:erna man köper från Japan.

Men det går rätt hyfsat. Japanska är inte så svårt. Vad som är svårt är att alla Japaner snackar så fort och lite sluddrigt att det är svårt att urskilja de enskilda orden ibland.

Watachi wa nihongo-ga wa karimas... eller nåt.. ;)

Och som vanligt så kan jag inte undvika att hawka lite musikvideor med min obsession.. :P

Edit: Lägger till min favvo Super Sentai-video

Jag skrattade så mycket så jag började gråta när jag började se dom videona men så började jag minnas tillbaka till min ungdom då "Captain Power and the Soldiers of the Future" snurrade i TV'n. Det var tider det.
"There once was a man from Nantucket..."

#25 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 November 2006 - 17:44

Aldrig sett, tror jag. Var nån engelsk serie som påminner om Sentai... Knights of... nånting... vet jag.

Naturligtvis så har specialeffekter och story utvecklats under årens lopp. Dagens Super Sentai är numera väldigt stiliserad och har en hel del saker som "hör till". Roll calls, bland annat. Några exempel:

Och den bästa någonsin:

Komisk.. :D

//Peak

sixty six."