Jump to content

Photo

Brevbärare vägrar dela ut valmaterial från sd

• Please log in to reply
66 replies to this topic

Poll: Brevbärare vägrar dela ut valmaterial från sd

Rätt eller fel ?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 September 2006 - 18:01

Brevbärare vägrar dela ut valmaterial från sd
Ett 80-tal brevbärare i Storstockholm vägrar att dela ut det valmaterial som Sverigedemokraterna tänkt sprida över hela landet med posten denna vecka. Det är Syndikalisterna (SAC) som förklarat arbetet i blockad.

- Det här handlar om att våra medlemmar måste ha en rimlig arbetsmiljö, säger Magnus Tarras-Wahlberg, talesman för Storstockholms postsyndikat, till TT.
Han betonar att organisationens blockadvarsel enbart är riktat mot kampanjmaterialet från Sverigedemokraterna (sd), som en del av brevbärarna mår dåligt av att tvingas sprida. Övrig post kommer att delas ut som vanligt.
Blockaden stämplas som djupt odemokratisk av sd:s partiledare Jimmie Åkesson.
- Brevbärare ska dela ut post och inte ägna sig åt åsiktscensur, säger han.
I en liknande aktion tidigare i år blockerade Postsyndikatet i Stockholm även material från Nationaldemokraterna. Då anslöt sig också en antal brevbärare anslutna till Seko, rapporterar tidskriften Expos nätupplaga.
Postens presschef Mattias af Geijerstam hade på måndagen ännu inte sett blockadvarslet. Men han utgår ifrån att kampanjmaterialet från sd ändå trots allt delas ut till alla hushåll.
- Vi kommer att lösa uppgiften genom att omfördela personal, säger han.

Peter Palmkvist

Av TT

Gör brevbären rätt eller fel i ert tycke ?

Edit : Källa Expressen.se

Edited by Forever Xena, 04 September 2006 - 18:01.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 September 2006 - 18:13

Extremt fel och idiotiskt. Mår de dåligt av det? Då kanske de ska bege sig till Kuba där de kan jobba för censurbyrån och skydda folk från fel åsikter.

#3 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 04 September 2006 - 18:13

Helt fel.Vi lever i ett demokratiskt-samhälle där alla har rätt att göra sin röst hörd. Sverigedemokraterna är ett parti som alla andra, och ovasett vad man anser om deras politik så ger det inte någon rätt att förvägra dom denna rättighet. Personligen har jag inget emot SD, och jag har inte stött på några bevis som skulletyda på att dom är nazister, rassister eller liknande. Sen finns det rötägg inom alla grupper och partier,och visst kan det finnas människor som söker sig dit av helt fel anledningar. Men det ger inte posten rätt att bara dela ut det som dom själva känner för. Posten/brevbärarna ska sköta sitt jobb och ingenting annat. Vill dom inte leverera vissa brev och reklamlappar så behöver dom inte leverara någonting över huvudtaget. Det är min åsikt.

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 September 2006 - 18:32

Helt rätt. Folk som vill minska demokratin gnäller över när de råkar ut för det? Oh puh-lease... :rolleyes:

Givetvis finns det ett principiellt fel som görs, men det är ett fel som jag kan leva med. Dessutom tycker jag det är principiellt rätt att vägra utföra handlingar som man inte kan moraliskt stå för. Så i det avseendet är det rätt att strejka.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Catholic Block

Catholic Block

Commander

• Members
  • 202 posts

Posted 04 September 2006 - 18:35

Det är fel av brevbärarna att inte dela ut valmaterial från vilket parti det än handlar om. Post som post och allt ska delas ut, gör inte brevbäraren det sköter han/hon inte sitt jobb och bör avskedas.

Vi fick valsedlar från SD idag, de åkte i papperskorgen direkt kan jag säga.
eternal sunshine of the spotless mind
each pray'r accepted and each wish resign'd

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 September 2006 - 18:45

Det är inte helt okomplicerad fråga det där.

Posten har åtagit sig jobbet att dela ut försändelserna från SD, som köpt den tjänsten av företaget. Deras anställda har då att utföra det som vilket jobb som helst.

Men om en brevbärare ser det som en samvetsfråga och inte anser sig kunna förmedla den information som SD kommer med, så kan inte posten tvinga brevbäraren att utföra jobbet. Eller, de kan de nog, men dras det inför arbetsdomstolen är jag inte alls säker på att Posten som arbetsgivare skulle vinna. En arbetsgivare kan inte kräva vad som helst av sina anställda. Gör arbetsgivare det och avskedar den som vägrar, vare sig det handlar om samvetsskäl eller om den anställde t ex förväntas bryta mot lagen, så skulle den anställde vinna i domstol mot arbetsgivaren.

Fick också kuvert från SD idag, det åkte rakt ned i pappersåtervinningshögen. Jag vägrar att ge sådana där små kryp ens en minuts uppmärksamhet. :angry:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 September 2006 - 19:40

På vilket sätt vill SD minska demokratin? De förespråkar knappast censur för något annat parti men det är i hög grad vad de får stå ut med, något som skapar sympati snarare än tystar dem. En obekväm röst försvinner inte för att man håller för öronen och sjunger "lalala".

Angående brevbärarna så upprepar jag min ståndpunkt att de borde ta sig en tankeställare och fundera över sin plikt och vad de egentligen (inte) åstadkommer.

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 September 2006 - 20:06

Gjorde inte brevbärarna likadant i förra valet?

Winter is Coming

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 September 2006 - 20:38

Angående brevbärarna så upprepar jag min ståndpunkt att de borde ta sig en tankeställare och fundera över sin plikt och vad de egentligen (inte) åstadkommer.

Nej, du har så fel så de rungar om det. Posten har en skyldighet att se att de delas ut. Enskilda breväbrare har det inte. Skulle du döda en människa om du fick en order av chefen? Nej, givetvis inte. Det är moraliskt förkastligt därför vägrar man. Okej, det är en överdriven jämförelse, men poängen går fram. Du skall aldrig utföra någonting som går mot din övertygelse, så då är det okej med strejken. Det är inte brevbärarna som har en skyldighet, det är posten. Och posten ordnade problemet.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 04 September 2006 - 20:45

Fick också kuvert från SD idag, det åkte rakt ned i pappersåtervinningshögen. Jag vägrar att ge sådana där små kryp ens en minuts uppmärksamhet. :angry:

Ursäkta mig, men hur försvarar du egentligen det uttalandet? Jag hoppas verkligen att du är påläst vad gäller Sverigedemokraternas ståndpunkt i samtliga valfrågor, och att du noga har läst igenom deras partiprogram innan du skrev detta. Jag har nämlingen fått den uppfattningen att bara för att SD öppet har gått ut och kritiserat dagens invandringspolitik så förkasstar måna människor deras valmanifest och deras parti helt och hållet. (Ta inte illa upp om du nu trotts allt tycker dig ha en väldigt klar bild av deras politik och deras ståndpunkter i olika frågor, inte bara vad gäller invandringen.) Jag är i alla fall av den meningen att man ska ge alla partier en chans, oavsett vad man tror sig veta om dom sedan tidigare, eller vilken sida i höger-vänsterskalan man anser sig tillhöra. Jag är ingen större anhängare av vänstersidans politik, varken av Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna, och tror att jag har ganska så stor koll på de olika partierna och de olika ideologier som ligger till grund för deras politik. Ändå har jag bestämt mig för att ge alla samma chans och har läst på samtliga partiers respektive hemsidor, läst alla reklmablad och broschyrer som kommit hemskickade, lyssnat på debbatprogram i såväl radio som tv, samt pratat med representanter från de olika partierna när dom har stått vid sina valstugor, haft föreläsningar på torg och i skolor och liknande.

Jag har själv ganska så bestämda åsikter när det gäller politik. Trotts det tar jag mig ändå tid att lyssna på alla sidor, och jag tycker mig ge alla partier samma chans. (Menar inte att du inte också skulle göra det.)
Att sen vissa säger att SD skulle vara odemokratiska har jag ingen förståelse för alls. Vart har ni fått det ifrån? På deras hemsida eller i deras brochyrer hittar jag ingenting som skulle tyda på detta. Kommer dessa åsikter kan hända från sossarnas alla bloggar? Dom verkar ju annars vara väldigt bra på att smuttskassta andra partier. Till och med bättre än genomsnittet. Jag skulle snarare vilja påstå att detär tvärt om. Dom verkar väldigt demokratiska. Problemet är att dom på många ställen är förbjudna att framföra sina åsikter och därför uppstår det en väldigt snedvriden bild av deras politik. Sen vet jag också att det är många rötägg som begår handlingar och ger uttryck för sina egna åsikter i deras namn. Men det ska inte partiet lastas för. Det gör inte partiet till odemokratiska våldsverkare och invandrarhatare.

Kan föresten berätta att i Mölndal där jag bor, och på många ställen i Göteborg, har vänsteranhängare satt upp affischer med texten "Rösta rätt. Rösta rött." rakt över de borgerliga partiernas valaffisher. Anser ni att detta är en demokratisk handling? Givetvis inte, och givetvis kan man inte lasta Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna för dessa handlingar. Det finns idioter inom alla kretsar.

Hoppas ingen tog illa vid sig, eller känner sig extra utpekade. Menade inte att ge mig på just dig, Marie. Du får inte ta det personligt. :(

Edited by Trubaduren, 04 September 2006 - 20:50.

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 September 2006 - 20:51

:rolleyes:

#12 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 September 2006 - 21:35

Brevbärarna är anställda av posten. Om de är så mjäkiga att de inte förmår att dela ut valsedlar från ett parti de inte sympatiserar med så tyder det på att de inte erkänner deras rätt att uttala sig och vill vägra andra möjligheten att ta ställning. "Jag gillar inte din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att ha den" är ett citat som förmodligen skulle få dessa personer att svimma. Härnäst kanske vänsterlutande individer vägrar dela ut valsedlar från de borgerliga partierna och tvärtom. Ska det också accepteras? För det är precis samma sak det handlar om.

Vi lever inte i nån rosenröd värld där vi kan gå med skygglappar och förtränga allting vi inte gillar så att vi ständigt kan må dubbelplusbra. Folk tycker olika, lev med det. Ibland verkar det som det finns skäl att oroa sig för demokratin i vårt samhälle och det är inte på grund av Sverigedemokraterna, kan jag säga.

Och så väntar jag fortfarande på att bli informerad om hur SD vill minska demokratin.

:rolleyes:

Fanns det nåt syfte med det här inlägget eller var det bara ett sätt att lite överlägset antyda "kolla vad dum han är"?

Edited by Mjolnir, 04 September 2006 - 21:36.

#13 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 September 2006 - 23:20

En brevbärare skall lämna åsikter vid dörren när det gäller att dela ut post. Eller skulle det vara ok för mig att inte dela ut Moderaternas valsedlar ifall jag jobbade på posten bara för att jag inte gillar dem?

Och SD är bara ett av de mest framgångsrika nazist-partierna som försöker låtsas vara nåt de inte är (pga historiken så försöker de låtsas som om de är mer liberala än de är, naturligtvis).

Jag må inte gilla vad de säger, men de måste ha rätt att säga det. Dålig demokrati annars.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#14 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 September 2006 - 08:18

Mjolnir: Jag har läst alla inläggen mer än en gång och ser ingenstans att någon hävdar att SD påstås vilja minska demokratin. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Hade Sverige varit ett mindre demokratiskt land hade inte ett sådant parti som SD haft tillåtese att verka öppet som det är idag.

Trubaduren: Det är väldigt bra att du så entusiastiskt och noga gått igenom samtliga partiers program och diskuterat med lokala representanter för att skapa dig en egen uppfattning nu när du ska rösta för första gången. Med tiden kommer du att bli mera luttrad över politiker och deras retorik ... :(

SD driver en fråga som jag betraktar som så viktig för mig att jag inte kan tänka mig att rösta på det partiet oavsett vilka deras övriga ståndpunkter är, och då väljer jag bort dem. Hur de tänker i andra frågor blir helt oväsentligt i sammanhanget då just den frågan är en knäckpunkt för mig. Det är också den punkt som gör att jag ser på dem utan respekt eller tolerans. Det de förvägrar andra, förvägrar jag dem.

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 September 2006 - 08:57

En brevbärare skall lämna åsikter vid dörren när det gäller att dela ut post. Eller skulle det vara ok för mig att inte dela ut Moderaternas valsedlar ifall jag jobbade på posten bara för att jag inte gillar dem?

Du, och de flesta andra i tråden, gör ett stort felantagande då ni likställer brevbärare med posten. Brevbärare hatr ingen som helst skyldighet att lämna ut saker de inte står för moraliskt sett. Posten däremot, den har det. Det är inte samma sak.

Och ja, en brevbärare skall inte behöva tvingas lämna ut moderaternas valsedlar om det gick helt emot hans livsåskådning.

Fanns det nåt syfte med det här inlägget eller var det bara ett sätt att lite överlägset antyda "kolla vad dum han är"?

Ja - och nej. Tydligt nog? ;)

Först och främst - SD förtjänar inte att man lyssnar på dem - dagen då man börjar göra det så är vi ett steg närmare Nazityskland. Det är naivt att tro att världen blir bättre av en total demokrati där all information sprids fritt. Saker som underminerar och kränker personer skall aldrig stödjas eller få sin röst hörd.

För det andra. Jag är inte särdeles intresserad av politik och särskilt inte om det diskuteras här. Jag tänker inte gå och diskutera sakfrågor närmare på nätet. Jag har bättre saker att göra. Vad jag rullögade åt var mer att man orkar engagera sig i politik på "out of forum" så att säga. Sluta häcka på nätet - gå ut i verkligheten istället (okej, det gör säkert Trubaduren redan ;) Men erfarenheten säger att det vanligtvis inte är så...).

#16 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 September 2006 - 12:05

Marie: Titta närmare på Capshaws första inlägg.

Capshaw: Jag kan bara säga att jag misstycker. Jag tror samhället hade mått bra av att lyssna och fundera. Det innebär inte att man behöver sympatisera eller hålla med men man hade verkligen fått ta ställning till en viktig samhällsfråga, istället för att reflexmässigt vifta bort kritik mot sin heliga ko genom att avfärda kritikerna som skumma typer. "People can't handle too much reality" sa Carl Jung en gång. Att dra paralleller till Nazityskland tycker jag är smått absurt och att prata om kränkningar men vägra att gå in närmare på ämnet verkar symptomatiskt men jag låter det vara där.

Och varför skulle man inte prata politik här när man lägger tid på vädret och TV-seriers intrikata detaljer? På ett diskussionsforum har man lika stor möjlighet att påverka människor som "i verkligheten". Är inte utbyte av idéer en grundtanke bakom WWW?

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 September 2006 - 12:44

Capshaw: Jag kan bara säga att jag misstycker. Jag tror samhället hade mått bra av att lyssna och fundera.

Vi hade rätt mycket av den här diskussionen under uppväxten i många olika organ, så jag har redan bildat mig en åsikt utifrån vad de har att komma med. Jag behöver inte uppdateras med det nypolerade budskapet, när det är samma ruttna kärna som är kvar längst därinne.

"People can't handle too much reality" sa Carl Jung en gång.

Det finns ett talesätt som lyder ungefär så här: "Skriv som att folket är idioter. För de är oftast de." Jag må ha en pessmistisk livssyn, men jag tycker det kan tillämpas över lag på mänskligehten (enda sättet att förklara varför dokusåprona är så populära). Ge människan en chans att förstöra sitt samhälle eller agera utifrån rädsla så kommer hon göra det.

Är det acceptabelt att människan sätter sig i ett helvete om de sjävlva bestämt sig för det? Min åsikt där är nej. Och det är den jag inte är intresserad att diskutera, därav också en grov generalisering i mina poster. Sedan får jag inte ut någonting av diskussioner om politik eller politika åsikter. Det är en av de absolut vanligaste sakerna som leder ut i flames på nätet. Genom att undvika diskussioner om politik så skapar man ett bättre diskussionsklimat i övrigt.

Och varför skulle man inte prata politik här när man lägger tid på vädret och TV-seriers intrikata detaljer? På ett diskussionsforum har man lika stor möjlighet att påverka människor som "i verkligheten". Är inte utbyte av idéer en grundtanke bakom WWW?

Det är en av tankarna, ja. Men som alltid finns det rätt platser att göra det på. Jag tycker inte det här är rätt plats för det. (Ja, visst vi är på Off Topic-forumet så det är här det skall postas inlägg om det - men det gör det inte till rätt "forum" bara för du postar i rätt kategori på detta webbforum) Att det förekommer diskussioner om teveserier här är väl rätt uppenbart, deärför det är en del av forumets syfte. Vad har egentligen politik med SF att göra? (Ja, jo... Babylon 5 hade rätt mycket politik - men du ser skillnaden?)

Jag ifrågasätter inte möjligheten till att påverka folk via nätet - vad jag ifrågsätter är att folk vågar stå för sina åsikter. Vågar du gå ut och skrika på torget och skrika "posten skall dela ut SD:s valmaterial för ett mer demokratiskt Sverige"? Jag känner inte dig, så jag vet inte. Vad jag menade är att det är väldigt lätt att gömma sig bakom skärmen i sådana här situationer. Därför ger det mer med en diskussion IRL.

#18 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 05 September 2006 - 14:04

Självklart gör brevbärarna rätt. Jag skulle absolut inte klara av att dela ut sådant material. Sverigedemokraterna har nazistiska/rasistiska åsikter, det är ingen frågan om saken. Jag är fullt övertygad om att Mjolnir och Trubaduren vet det, men väljer att blunda för det, som så många andra.

Ni pratar om demokrati och yttrandefrihet. Visst ska man få tycka och säga vad man vill, så länge det inte går ut på hets mot folkgrupp, förtryck etc. Då handlar det inte om fria åsikter längre.

Jag håller med Cappy om att politiska diskussioner inte hör hemma här (och allt annat han sagt). Som sagt finns det en datorskärm att gömma sig bakom, dessutom är det absolut inga problem att prata politik med folk IRL. Dessvärre kan det vara svårt att hitta folk som gillar just Sci-Fi (eller vad det nu är) och då är Internet lysande.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 September 2006 - 14:12

Min fetmarkering:

Jag håller med Cappy om att politiska diskussioner inte hör hemma här (och allt annat han sagt).

:blink:

#20 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 September 2006 - 15:45

Ni pratar om kränkningar, förtryck och nazistiska åsikter (jag undvek att nämna Godwins lag innan men nu gör jag det) men istället för att påvisa detta (eller hur SD tänker minska demokratin) så förväntar ni er att folk ska ta er på ert ord, med motiveringen att politik inte ska diskuteras här.

SD har en officiell ståndpunkt i invandrarfrågan som inte inbegriper något av det där men ni hänvisar istället till bakomliggande motiv och attityder som ni (telepatiskt?) vet att alla medlemmar har. Jag vet att SD är sprunget ur BSS men ta en titt på riksdagspartiernas historia. (v) har ett förflutet som kommunistkramare som de har återvänt till, folk tvångssteriliserades och tyska truppförband rullade genom Sverige under sossarnas styre, centern har uttalade Hitlersympatier i sitt förflutna...

Ni kanske kommer ihåg det omsusade valstugereportaget inför förra valet? Om något så visade det väl att svenska politiker har en tendens att tycka en sak och säga en annan i den här frågan. Är det ett produktivt samhällsklimat?

Jag påstår inte att SD har rätt, bara att frågan inte ska sopas under mattan för att den är obekväm. Men nej, det är lättare att svartmåla avvikande röster och kategoriskt hävda att allt de säger är automatiskt fel. Jämför då med den amerikanska regeringen och dess beslutsamhet i att blunda för vad dess missledda krig mot terror har för konsekvenser.

#21 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 05 September 2006 - 16:49

Jag håller med Cappy om att politiska diskussioner inte hör hemma här (och allt annat han sagt). Som sagt finns det en datorskärm att gömma sig bakom, dessutom är det absolut inga problem att prata politik med folk IRL. Dessvärre kan det vara svårt att hitta folk som gillar just Sci-Fi (eller vad det nu är) och då är Internet lysande.

Öhh , vi er faktisk i Off Topic , der kan även RL diskuteras tyckar jag.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#22 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 September 2006 - 16:52

Du, och de flesta andra i tråden, gör ett stort felantagande då ni likställer brevbärare med posten. Brevbärare hatr ingen som helst skyldighet att lämna ut saker de inte står för moraliskt sett. Posten däremot, den har det. Det är inte samma sak.

Och ja, en brevbärare skall inte behöva tvingas lämna ut moderaternas valsedlar om det gick helt emot hans livsåskådning.

Men då bör han inte jobba som brevbärare ifall han är så kinkig, tycker jag. Då kan han bli korvförsäljare eller nåt istället. Annars blir det som i USA, där apotekare vägrar att sälja preventivmedel till ungdomar pga att det går emot "deras religion"... Jobbar man med nåt så skall man sköta sitt jobb, och lämna åsikterna vid dörren.

:P

//Peak

sixty six."

#23 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 September 2006 - 17:16

Smutsiga bykar finns i alla partier och politiska inriktningar, det kan ingen förneka.

Under andra världskriget hade vi väl en samlingsregering som tog besluten om trupptransporter och avvisning av judar tillbaka till Tyskland och en mängd andra ställningstaganden som man i efterhand velat sopa under mattan av skam. Det vi idag inte har så lätt att förstå är det klimat som rådde då, både politiskt och ekonomiskt. De styrande (inkl. kungen) böjde ryggen och lät tyskarna använda oss i viss utsträckning mot att vi fick vara ifred. Tyskarna vann på det genom att inte behöva invadera och slapp avvara många soldater för att besätta och styra vårt land som med Danmark och Norge. Vad vi vann? Ett ekonomiskt försteg när kriget var över. Ett försprång som vi levt på ända tills idag.

Men för att återgå till SD och deras inställning i frågan om människor som kommer från andra länder ska ha rätt att få komma in och bosätta sig i Sverige, så är det väl ingen hemlighet att de helst ser att ingen annan invandring förkommer än den som kommer från västeuropa, USA eller Australien typ. Andra utomeuropéer och sådana från östeuropa vill de skicka tillbaka, för att de "inte passar in här" eller någon annan liknande floskel sprungen ur en rädsla för att tappa den nordiska identiteten (läs rasrenheten) eller vad de nu använder för en formulering. Vad som är så "farligt" eller "skadligt" med folk från andra världsdelar och kulturer förstår jag inte alls.

Men jag är ju en sådan där konstig och omättligt nyfiken typ som vill lära mig så mycket som möjligt om andra människor och var de kommer ifrån - både i tanken och geografiskt. Jag uppskattar den mix man ser i samhället idag och jag önskar att vi kunde leva bredvid varandra ännu närmare och inte segregerade i olika stadsdelar med närmast vattentäta skott emellan. Det är synd att så många invandrare inte får chansen att etablera sig på arbetsmarknaden i det yrke de är utbildade för, många gånger har de lämnat ett bra jobb och en högre utbildning för att här bli ratade av svenska arbetsgivare, som bara anställer svenskar av någon egendomlig anledning. :angry:

Och för att svara Peak om apotekaren som inte vill sälja p-piller: Har man en sådan religiös/moralisk inställning kanske man ska fundera på om man är i rätt yrke, eller välja att arbeta i bibelbältet, där det väl ändå inte säljs något så syndfullt och som uppmanar till promiskuitet. :P

#24 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 September 2006 - 17:28

Jo, här i trakterna finns en gruva som bröt väldigt mycket järnmalm åt tyskarna under andra världskriget.. :P Efter kriget lades den ner, dock...

//Peak

sixty six."

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 September 2006 - 18:15

Ni pratar om kränkningar, förtryck och nazistiska åsikter (jag undvek att nämna Godwins lag innan men nu gör jag det) men istället för att påvisa detta (eller hur SD tänker minska demokratin) så förväntar ni er att folk ska ta er på ert ord, med motiveringen att politik inte ska diskuteras här.

Nej, det gör jag inte. För jag är inte intresserad av diskutera den frågan.

Se min signatur. Jag är inte ute efter varken att diskutera eller argumentera om det här. Det är dödfött att diskutera politik på nätet - inte ens religion är ett lika brandfarligt ämne. Jag säger däremot min åsikt. Eftersom jag inte försöker övertyga någon om det hela så behöver jag inte underbygga det med teser.

Jag håller fortfarande fast att inte politik skall diskutera på forumet för folk blir så överengagerade och läser in saker som inte finns där. Du gör det misstaget själv, även om du inte reagerar som mer omogna element gör. Läs inte in saker som inte finns där. Jag försöker inte övertyga någon om mina åsikter om SD.

Det ställdes en poll här på forumet om det var rätt gjort av brevbärarna. Jag gav min åsikt om det och motiverade min åsikt. Hade jag försökt övertyga dig eller någon annan så hade jag tagit upp den fakta jag anförskaffat mig under min livstid (jo, det finns en del sådan - men det är inte relevant, dels för att jag inte visar upp den, dels för att jag inte vill diskutera politik). Så sluta anta att jag inte satt mig in och låta mig tycka vad jag vill.

Öhh , vi er faktisk i Off Topic , der kan även RL diskuteras tyckar jag.

Jag vet var vi är. Du missade helt vad jag skrev. Tar det igen:

(Ja, visst vi är på Off Topic-forumet så det är här det skall postas inlägg om det - men det gör det inte till rätt "forum" bara för du postar i rätt kategori på detta webbforum)

Men då bör han inte jobba som brevbärare ifall han är så kinkig, tycker jag. Då kan han bli korvförsäljare eller nåt istället.

Så du menar tekniskt sett att företagen äger den anställd och skall göra vad de vill? Som sagt var, det kan finnas enormt många skäl att bli brevbärare och då skall man inte behöva bli något annat bara för att man uppfattar det moraliskt fel.

En liten tankeställare, om de måste dela ut sådant de inte känner de kan stå för moraliskt, varför stoppa där? Då skall de även dela ut paket som är direkt olagliga också, för det är deras jobb... Det är snårigt det där och jag tycker det absolut viktigaste är att man följer sitt hjärta. Om Posten är missnöjda med det får de väl sparka personen, men det är en annan sak...