Jump to content

Photo

Transformers

• Please log in to reply
125 replies to this topic

#1 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 24 July 2004 - 05:41

Länk till officiell pressrelease: http://www.corporate...;item_id=595666

STEVEN SPIELBERG GÖR FILM PÅ TRANSFORMERS

Transformers, en av 1980-talets största leksaksfavoriter, gör entré på vita duken sommaren 2006. DreamWorks Pictures och Paramount Pictures har fått rättigheterna att producera och distribuera filmen.
Steven Spielberg, som enligt rapporter var aktivt involverad i förhandlingarna med leksaksfabrikanten Hasbro, står som exekutiv producent, med Lorenzo di Bonaventura ("Constantine"), Don Murphy ("Natural Born Killers", "The League of Extraordinary Gentlemen"), Tom DeSanto ("X-Men", "X-Men 2") som producenter. Den sistnämnde har också skrivit manus.

Filmen baseras på de ursprungliga Transformersfigurerna från 1984 och skildrar striderna mellan två grupper av goda och onda robotar som krigat i miljontals år innan de av en händelse hamnar på Jorden där striderna fortsätter. Filmen kommer kombinera datoreffekter med mer traditionella specialeffekter och riktiga skådespelare.

Transformers har fört en tynande tillvaro i Sverige de senaste 15 åren, men är fortfarande mycket populära utomlands med åtskilliga tecknade TV-serier, serietidningar och datorspel. Tiotusentals entusiaster är organiserade i olika klubbar och diskussionsgrupper världen över, så även i Norden där den inofficiella fanklubben NTFA, http://www.ntfa.net, håller intresset levande.

Mer information:
IGN FilmForce: http://filmforce.ign....html?fromint=1
DonMurphy.net (en av producenterna):
http://www.donmurphy...ter_072304.html

Edited by Georgia, 22 June 2007 - 18:26.
Ändrat rubrik och lade till biopremiär / Georgia

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#2 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 24 July 2004 - 09:12

Trevligt att Spielberg tar hand om filmen. Då blir det förhoppningsvis en mycket bra film som kanske får uppföljare :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#3 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 24 July 2004 - 09:48

Spielberg har mycket att göra i framtiden :) Även om detta är en film som jag inte har så mycket intresse av att se är det kul att en av de största kommer att göra den...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 July 2004 - 11:15

Instämmer med MJ - kul för fansen att en stor "spelare" i Hollywood tar tag i det :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts
  • Interests:Fantasy & Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 26 July 2004 - 18:48

Seriöst? Ska bli intressant och se hur den blir. :)
Posted Image

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 July 2004 - 19:20

Tror Erika jublar av glädje. Hon gillade väl Transformers?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 27 July 2004 - 14:21

Erika är säkert överlycklig :thumbsup:
------>Sci-Fi Nytt <-------

#8 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 July 2004 - 19:52

Hmnn Transformers <_<

Inte rigtig min grej LOL

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 July 2004 - 19:55

Inte min heller. Inte längre iaf. Men var ett stort fan som liten.
Gillade inte alls de nya serierna dock. Och hur ska detta se ut på bio? Risk för att det blir ett CGI-spektakel. :P

Fast det är klart, Optimus Prime regerar fortfarande. :D
*Hockey och superhjältar*

#10 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 27 July 2004 - 20:03

Men alla tidigare skriverier om Transformers film? Är det samma planer som det här eller är detta något helt nytt? Om detta är helt nytt, vad hände med de gamla planerna?
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 July 2004 - 20:31

Det är väl som med alla filmer, man har många utkast innan man kommer till slutresultatet. Eller hur menar du? Trodde du att det är flera Transformers-filmer på gång?

#12 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 27 July 2004 - 20:44

Jag hade för mig att andra personer fick rättighet till filmen, men att de inte hade knutigt något filmbolag till det än. Men sen har jag inte hört elller läst något mer. Sen tvivlar jag på det jag själv säger för att jag inte vet riktigt och att det var ett tag sen några nyheter om Transformers film var ute.
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#13 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 July 2004 - 21:07

Brukar väl vara lite så med filmer.

#14 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 July 2004 - 09:01

Tranformers är coola, så jag hoppas det blir en bra film!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 July 2004 - 12:28

Jag hade för mig att andra personer fick rättighet till filmen, men att de inte hade knutigt något filmbolag till det än. Men sen har jag inte hört elller läst något mer. Sen tvivlar jag på det jag själv säger för att jag inte vet riktigt och att det var ett tag sen några nyheter om Transformers film var ute.

Det är samma personer. Don Murphy och Tom DeSanto fick uppdraget att svänga ihop en story och jaga filmbolag och regissörer förra sommaren, och det är det som gett resultat nu.

#16 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 06 August 2004 - 18:05

Och hur ska detta se ut på bio? Risk för att det blir ett CGI-spektakel. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket CGI lär det bli. Såvida dom inte använder samma teknik som i de japanska Godzilla-filmerna. Skådespelare i dräkter :) .
Posted Image

#17 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 06 August 2004 - 21:33

CGI skulle jag inte störa mej på så länge dom gör det på ett sånt sätt att det inte är för tydligt att dom är CGI och inte äkta.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#18 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 07 August 2004 - 01:20

Och hur ska detta se ut på bio? Risk för att det blir ett CGI-spektakel. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Finns ingen anledning att tro att det skulle vara värre än i Jurassic Park-filmerna. Där var ju filmens "huvudpersoner", eller vad man ska kalla dinosaurerna, helt beroende av CGI för sin existens.

#19 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 August 2004 - 13:04

Grejen är väl att det känns som att CGI på den tiden, då Jurassic Park och T2 kom t. ex, så sköttes CGI mer smakfullt och det såg faktiskt oftare mer verklighetstroget ut. Nuförtiden finns det rätt få exempel på filmer där datoranimerade figurer och effekter ser bra ut. Det skulle vara LoTR-filmerna, IMHO.

#20 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 07 August 2004 - 21:48

Problemet kan vara den att CGI blir allt vanligare och vanligare, därför öser dom på med det så mycket det bara går.

#21 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 August 2004 - 22:18

Jo, det ligger nog mycket i det. Men även ILM gör fan dåliga jobb numera. Det blir lätt så otroligt själlöst.

#22 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 08 August 2004 - 02:33

Jo, det ligger nog mycket i det. Men även ILM gör fan dåliga jobb numera. Det blir lätt så otroligt själlöst.

<{POST_SNAPBACK}>

ILM imponerar inte alls på mig längre. En gång i tiden låg de 20 år före alla andra, men de har inte alls hängt med i "kapprustningen" och nu är de förbisprungna av många av de andra specialeffektsmakarna.

#23 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 August 2004 - 07:20

Det är väl ILM som kommer att göra effekterna till Transformers antar jag?

#24 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 09 August 2004 - 04:04

Det är väl ILM som kommer att göra effekterna till Transformers antar jag?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen aning. Det har inte sagts någonting om vilken effektstudio som kommer anlitas än.
Det finns väl en del som talar för det eftersom Dreamworks ofta samarbetar med ILM, men förhoppningsvis har de ytterligare några samarbetspartner att vända sig till.

Och skulle det bli ILM likförbenat så är det väl inte någon total katastrof. Nu när jag kikar på vilka filmer ILM jobbat på de sista åren så upptäcker jag att det främst är Star Wars-filmerna som jag tänker på som riktiga hafsverk. Men det hänger väl mycket ihop med att George Lucas envisas med att datoranimera större delen av filmen och placerar de skådespelare som överhuvudtaget ska synas i filmen framför blåskärm när de ska agera.

Så mycket datoranimerade specialeffekter som i Star Wars blir det inte i Transformersfilmen - när planerna tillkännagavs förra året förklarade Don Murphy och Tom DeSanto att de eftersträvade en blandning av datoranimerade effekter och mer traditionella effekter.

Edited by Groundsplitter, 09 August 2004 - 04:18.

#25 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 August 2004 - 08:04

Aha, så kanske modeller och liknande? Att Tom DeSanto är inblandad känns som ett plus, fast hoppas han lägger ner mest möda på X-Men 3. ^_^

Måste ändå hävda att det känns svårt att få liv i Transformers som en riktig spelfilm, man ska ju lyckas bry sig om dem också.

Och vet inte om Star Wars är så mycket hafsverk som att det blir överdrivet stelt ett flertal ggr.