Jump to content

Photo

Smallville - Säsongerna 1-7

• Please log in to reply
178 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 01 April 2005 - 16:51

Blev påmint om att där inte finns nån Smallville tråd , så nu kommer den , så diskutera på :)

Edited by Georgia, 10 October 2009 - 18:39.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 April 2005 - 20:01

är det säsong 4 som ska visas?

kommer han flyga i denna säsong?

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 nervsjuk

nervsjuk

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 66 posts

Posted 01 April 2005 - 21:06

Ja, säsongen startar med att han kommer tillbaka som Kal El istället för Clark.
Han är på uppdrag att leta reda på några saker, och flyger en gång i första avsnittet.
Ny karaktär i säsong fyra är Lois Lane.

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 April 2005 - 00:24

Egentligen borde den här tråden flyttas till serier på tv och bio... ;)
*Hockey och superhjältar*

#5 Storlumpan

Storlumpan

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts

Posted 02 April 2005 - 01:30

alltså, bara så att alla vet det: ja, det är säsong 4 av Smallville som börjar idag lördag den 2: a april på ZTV kl. 20.00. och jag har sett de 16 första avsnitten, och kan bara säga så här: se första avsnittet, aaaasbra..sen fortsätter det på samma sätt :P och om ni inte kommer ihåg vad som hände i sista avsnittet i säsong 3, kolla på det. Eller så kan jag ju skriva det....

Chloe och hennes pappa går in i ett hus, som exploderar när dörren stängs. Clark sugs in i en vägg och Lex ramlar omkull, med ett glas alkohol i handen. Och Lionel Luthor sitter i fängelse.

#6 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 April 2005 - 03:36

... Eller så kan jag ju skriva det....

Chloe och hennes pappa går in i ett hus, som exploderar när dörren stängs. Clark sugs in i en vägg och Lex ramlar omkull, med ett glas alkohol i handen. Och Lionel Luthor sitter i fängelse.

<{POST_SNAPBACK}>

tycker personligen att min beskrivning var mycket bättre, inte lika avslöjande som din ;)

Alltså, jag är kluven vad det gäller smallville...

Jag har inte läst Super-man sen barnsben, så jag vet inte riktigt hur allt började, men jag antar (utgår väl från filmerna) att CK inte kände Lex från början. SOm sagt, har inte läst serien, men i filmerna verkar de ju inte känna varandra.

OM det nu är så att detta inte är "rätt" bild utav det så är ju det ett minus med serien.

Men den är ju bra ändå :P Som sagt, är kluven om det.

Får väl tänka på det som Janne skrev när han svarade på mitt inlägg på "Heta Nätet" för ~10 år sen; Att man ska se tecknade TV-serien om Spidey och tidningen som två vilt skiljda universum.

Får väl se det likadant med smallville; Att Filmens SM och Smallville utspelar sig i två olika universum...

Nej, nu blir det banne ig bingen för natten. Natti natti

: :batman:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#7 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 April 2005 - 08:29

Det är definitivt olika universum, även om de har ändrat lite i seriens kontinuitet också. Så det behöver inte vara ett minus att Clark är vän med Lex, det är enligt mig det enda intressanta med den serien.

#8 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 02 April 2005 - 11:32

Tyvärr har jag lyckats missa hela säsong 3 så jag vill helst inte hoppa på 4:an direkt. Får fundera på att ladda hem 3:an först..
Jag tycker inte sändningstiden är bra alls. Lördagkväll klockan 20 eller vad det är... Det var när det gick på vardagseftermiddagarna som jag följde serien som mest.

#9 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 02 April 2005 - 13:50

Repriserne visas söndag eftermiddag :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#10 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 02 April 2005 - 15:38

Det är definitivt olika universum, även om de har ändrat lite i seriens kontinuitet också. Så det behöver inte vara ett minus att Clark är vän med Lex, det är enligt mig det enda intressanta med den serien.

<{POST_SNAPBACK}>

Olika universum, javisst, men vi kan väl påpeka att Clark/Superboy och Lex faktiskt var barndomskamrater även i de gamla silverage-tidningarna, fram till dess att Superboy av misstag orsakade att Lex tappade håret, i samband med att han skulle släcka en brand i Lex laboratorium (på silveragetiden var Lex galen vetenskapsman snarare än hänsynslös affärsman).
Jag tror det var så att när han skulle blåsa ut elden, så var han så oförsiktig att han samtidigt blåste omkull något skadligt ämne över Lex huvud.

Bara lite onödigt vetande... Poängen är i alla fall att vänskapen mellan Clark och Lex inte är något nytt påhitt.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 April 2005 - 16:43

<{POST_SNAPBACK}>

Olika universum, javisst, men vi kan väl påpeka att Clark/Superboy och Lex faktiskt var barndomskamrater även i de gamla silverage-tidningarna, fram till dess att Superboy av misstag orsakade att Lex tappade håret, i samband med att han skulle släcka en brand i Lex laboratorium (på silveragetiden var Lex galen vetenskapsman snarare än hänsynslös affärsman).
Jag tror det var så att när han skulle blåsa ut elden, så var han så oförsiktig att han samtidigt blåste omkull något skadligt ämne över Lex huvud.

Bara lite onödigt vetande... Poängen är i alla fall att vänskapen mellan Clark och Lex inte är något nytt påhitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant. :) Hade ingen aning om det.
Kan man säga att Smallville är lite som Ultimate Spider-Man, fast en tv-serie? (Vilken som är först är oväsentligt). Vi har det långsamma, utdragna berättandet, fokuseringen på hjältens privatliv samt att man försöker foga in det bästa ifrån serien.

#12 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 April 2005 - 20:09

ja ni alla glada personer, nu har första avsnittet utav Smallville visats.

Jag tyckte det var riktigt bra, men lämnade några frågetecken(som det säkerligen var meningen att man skulle ha).

OBS - minispoiler om man inte sett avsnittet som visats nyss (skäms på er o ni missat :D ) Så ignorera mitt inkägg om ni missat det.

1. Jason - Lanas pojkvän.

Är inte det samme person som spelade Alex (tvillingbröderna från Manticore) i Dark Angel?

2. Svart kryptonit.

Vad är egentligen detta för något?
Visst, man fick se att det hade en ganska så... ...laddad... effekt på CK, men exakt vad ska detta ämne göra?

Grön: Försvagar/Skadar CK

Röd: Släpper loss CK's innre "bad boy"

Svart: Mental påverkan där man tydligen kan ta kol på sina innre demoner.

Någon som har lust all länka till nån sida om detta/förklara lite bättre om kryptonit för mig? :P

sen sist, men inte minst;

3. Chloe - levande eller död?

Det spännande slutet visade att graven var tom (inte särskilt förvånande då hon var med i intor((eler vad det kallas))) Är det självaste Luthor som gjort detta för att kunna ta hämnd på henne när(/om) han går fri, eller var det kanske självaste FBI som gjorde det för att vittnesskyddet verkligen skulle fungera?

Ja ni, många frågetecken...

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#13 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 02 April 2005 - 22:44

Egentligen har man alldeles för lätt att dra förhastade eller felaktiga slutsatser i Smallville. Först hävdade Lois Lane att inga människor överlever blixtnedslag, vilket är totalt uppåt väggarna, sedan drog Clark slutsatsen att Chloe var död bara för att kistan var tom. Hur kan han vara så säker på att man överhuvudtaget hittade några kvarlevor att lägga i kistan? Det kan lika gärna vara så att man inte hittade något, men genomförde begravningen med en tom kista för ceremonins och de överlevande släktingarnas skull. Sånt har hänt förr.

Svart kryptonit är förresten något som Smallville-författarna själva kommit på. I serietidningarna har man haft med grön, röd, blå, guld- och vit kryptonit, men ingen svart sådan, så det är upp till oss tittare att avgöra vad ämnet egentligen gör.

#14 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 April 2005 - 20:31

sedan drog Clark slutsatsen att Chloe var död bara för att kistan var tom.

Var det inte precis tvärtom? Att han drog slutsatsen att hon levde? Men det kunde ha varit en förhastad slutsats för det, med tanke på det du sa om kvarlevor som inte hittas.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#15 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 April 2005 - 23:22

Det jag gillar med Smallville är att grejerna de använder är nästan alla "snodda" från serien, Smallville har myclket från John Byrnes reboot, mycket från gamla Silver Age serier, från Superman:The Movie etc...det mesta de använder ger alltid en "Aha! därifrån!" känsla för mig, och det är rätt kul. Har själv sett de 3 första säsongerna , och sen runt 6-7 avsnitt av säsong 4, får nog inhandla/ladda ner Smallville sen när jag har mer tid.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 April 2005 - 00:47

Personligen har jag svårt för Smallville. Jag har fått intrycket av det lilla jag sett att det är mer teenangst än superhjältande. Typ, OC med superkrafter.

Sedan var det lite väl mycket 'Monster of the Week' i de avsnitt jag såg (början av säsong 1), men det har väl rättat till sig en aning, tror jag att jag hört.

Nä, jag håller fortfarande Flash för den bästa TV-serien (jag har sett) med DC-hjältar. Lois & Clark var rätt ok den också.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#17 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 04 April 2005 - 03:57

sedan drog Clark slutsatsen att Chloe var död bara för att kistan var tom.

Var det inte precis tvärtom? Att han drog slutsatsen att hon levde? Men det kunde ha varit en förhastad slutsats för det, med tanke på det du sa om kvarlevor som inte hittas.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, jag tappade ett ord när jag skrev det där. Han drog slutsatsen att hon inte var död, menade jag.

#18 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 04 April 2005 - 11:13

Lois&Clark höll en acceptabel nivå under sin första säsong, sen blev den bara löjlig. "The Flash" var dock en lysande serieadaption, jag hoppas ryktena att WB ska släppa den på DVD har någon sanning,WB har ju öst på sistone med superhjälte DVDs, med special editions på första, andra och tredje säsongen av Batman TAS, Wonderwomans egna TV-serie, och Lois and Clark ska också komma ut på DVD snart.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#19 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 04 April 2005 - 13:00

"The Flash" var dock en lysande serieadaption

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt undviker jag att agera språkpolis - det är inget trevligt med en massa korrigeringar på forumen - men det här är en så lömsk och vanlig felstavning att jag bara måste reagera; andra felstavningar kan man korrigera sig själv när man ser den riktiga stavningen, men det sker inte med detta ordet.
Det heter inte "adaption", utan "adaptation".
Det tillhör sällsyntheterna att folk får ordet rätt. Inte ens de av de engelskspråkiga som klarar av att stava har alltid koll på hur det skrivs.

(Sen är det en annan sak att ordet inte ens finns i det svenska språket. "Omarbetning" är ett bättre ord i sammanhanget.)

Edited by Groundsplitter, 04 April 2005 - 13:04.

#20 Cursed_girl86

Cursed_girl86

Cadet Fourth Year

• Members
  • 27 posts
  • Interests:Film/ Läsa/ Manga/ Anime/ Serier/ Polare/ killar/ Fester..m.m

Posted 04 April 2005 - 22:08

När börjar säsång 4 på tv3??
någon som vet?

man väl messa mig om du/ni vet..?

skulle vara guld värt! ;)
"So, what do you think Clark? Is there a chance we could be brothers?" -Lex

#21 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 April 2005 - 22:20

Säsong fyra går väl nu på Z-Tv?

#22 Cursed_girl86

Cursed_girl86

Cadet Fourth Year

• Members
  • 27 posts
  • Interests:Film/ Läsa/ Manga/ Anime/ Serier/ Polare/ killar/ Fester..m.m

Posted 05 April 2005 - 17:44

ja men jag såg inte från början... :(
"So, what do you think Clark? Is there a chance we could be brothers?" -Lex

#23 Angelina

Angelina

Commander

• Members
  • 170 posts
  • Interests:Angel, Alias, Star Trek, Starwars , Sagan om Ringen, böcker i massor m. m.

Posted 05 April 2005 - 18:48

ja....Det är Alex! Från Dark Angel..my man..Snygg som ett as..eller han var det i den serien iaf....med sin bad boy atttityd....work it ;) ...

Har bara väntat på att han ska dyka upp i en annan serie....lite ögongodis liksom... ^_^

gillade Smallville avsnitte starkt.... :)

Mer sånt tack....en chock när han knuffade sin kära mor....clark som alltid är så förbaskat snäll..så man kan tröttna på det..inte för att jag uppmuntrar modersvåld..men ni fattar..hoppas jag... :)
"I'm sneakier than I give myself credit for."

#24 Angelina

Angelina

Commander

• Members
  • 170 posts
  • Interests:Angel, Alias, Star Trek, Starwars , Sagan om Ringen, böcker i massor m. m.

Posted 17 April 2005 - 21:20

vojvoj!

ingen som skriver vadan detta???

Det var väl ett avsnitt i lördags..som jag d ock inte såg...tar gärna emot en recension... ^_^
"I'm sneakier than I give myself credit for."

#25 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 April 2005 - 21:21

Det gick idag med. Typ 18:00. Vad hände, det var något tjafs om skönhetsoperationer och Clark gick med i fotbollslaget.