Legend of galactic Heroes
Posted 12 June 2004 - 10:06
Serien är baserad på en bok serie av Yoshiki Tanaka, Serien handlar om att galaxen är uppdelade i två delar, en korupt "Prussiskt" imperium och en tvivelaktig "demokratisk" allians.
Serien är hela 110ep och de är intriger och politik hela tiden kombinerat med masiva flottstrider och då menar jag verkligen massiva + vanliga mänisko öden. Kanske typiskt japanskt ingen av sidorna är onda men inte helt genomgoda heller, och de ställs en del filosofiska frågor vad vill du helst leva i en kurupt demokrati eller en "fungerande" diktatur, nu ska man inte tror att serien är någon typ av propaganda för diktatur för en av huvudrolls inehavarna verkligen brinner för demokrati (i alla lägen) om inte serien vore så gammal skulle jag tro att den slängde en rejäl känga mot USAs politik. Skrämmande att se hur lätt en demokrati kan bli kuropt, Patrotik knights som spöar upp freds demonstranter för de inte är tillräkligt patriotiska.
Serien är centread kring Reinhard von Lohengramm (kejserlig amiral) och Yang Wen-Li (demokratisk amiral) men de förekomer även en mängd andra karaktärer och de flesta är väldigt 3 dimitionela och lärsig/byter uppfattning/utveklas destå längre serien går. Ett förbaskat stort + serien saknar allt vad supervapen är, inga oförstörbara mechar eller några magiska psykiska krafter. Vapnen är destruktiva men bara ytterligare ett vapen som militären använder.
Serien kan vara ganska blodig på sina ställen och litet kliche när amiraler alltid får säga några sista "kliche" ord innan de dör MEN tro mig ingen är odödlig, serien averkar mer huvud karaktärer än Babylon 5 och de är inte särskilt hjältemodigt sätt de dör på och de bara dör de får inga kliche fraser äns. kan säga att jag blev riktigt chokad när en särskild karaktär strök med....
Att ha några kunskaper i tyska gör serien mycket mer intresantare då man förstår saker som Flaggschiff Brunhilde.
Animationerna håller mycke hög kvalite, men den består mycket av stildbilder då folk pratar med varandra. Musiken är naturligtvis från de "kejserliga tyskland" Bara väntade på att få höra valkyriornas ritt när jaktplanen anfaller
Intrigen/karaktärs utveklingen är fullkomligt masiv och dynamisk.
Bara temat på serien politik/intriger hela tiden (vilket kräver ganska mycket av tittaren) och 110ep som ska ses i ordning (alla ep hänger ihop till en enda lång berättelse) gör att serien tyvär aldrig kommer att släppas i USA, (och jag tror knappast Europa gör något)
Såg ca första halvan av serien från en "alternativ" källa och då blev man riktgit fast, lyckades få tag i en Taiwanesik? utgåva, vilket kostade en vacker slant (särskilt när tullen hadde varit frame med sina långa fingrar) men vad gör man för att få en duglig sub, Taiwan är de enda landet utanför Japan där LoGH har släppts offsielt.
De finns två filmer som förklarar hur Rehinhard och Yang fick sina positioner och hur Rehinhard blev amiral av kjolarna (nej de är inte som ni tror killen är till och med nästan blyg för de motsatta könet) och två extra serier som utspelar sig paralelt? med huvudserien.....prata om extra serie den lär vara på över 50ep.
Samman fattningsvis, LoGH är en fullkomligt masiv rymd-opra som har en lika masiv intrig med 110% kontunilitet vilket kräve en hel del av tittaren, som Babylon 5 på anabola
Posted 12 June 2004 - 12:18
Plockar hem de tre första avsnitten, så får vi se vad jag tycker...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 13 June 2004 - 14:47
Edit: Verkar visst finnas 2 filmer också. Den ena kom ut före serien också... Vad ska man se först, serien eller filmen??
Edited by Robin Edman, 13 June 2004 - 14:49.
Posted 13 June 2004 - 20:35
Man ska se filmerna först, de är upptakten till serien, andra filmen är en "variant" av de första "avsnitten"
Posted 15 June 2004 - 09:42
Legend of Galactic Heroes OVA 110 1989-1990
Legend of Galactic Heroes: A Hundred Billion Stars, A Hundred Billion Lights OVA 24 1998
Legend of Galactic Heroes: Golden Wings Movie 1 1992
Legend of Galactic Heroes: My Conquest is the Sea of Stars Movie 1 1989
Legend of Galactic Heroes: Overture to a New War Movie 1 1993
Legend of Galactic Heroes: Spiral Labyrinth OVA 28 2000
//Peak
sixty six."
Posted 15 June 2004 - 19:46
Sedan finns det en Manga också.
Vad jag vet så finns bara den första halven av LoGL och 2 filmer subade. Vet du något mer så vill jag gärna veta det.
Posted 15 June 2004 - 19:53
http://anidb.ath.cx/...w=anime&aid=584
//Peak
sixty six."
Posted 17 June 2004 - 13:28
Slängde in första skivan och blev förvånad över att det var "filmen" nummer 2? ok... kollade skiva 3 och de verkade vara den äkta OAV men vilken av dem vet jag inte. Kan inte läsa baksidan är på Kinesiska? baksidan är också intresant, OAV fodralen är i samma stil som Tv-seriens fodral och öppnar man upp boxen så är de samma typ av stjärnor hjältar och skepp som TV-boxen mot en snygg svart bakgrund, men baksidan oj jo jo knall gul med grön skrift och små rutor av de olika ep och mer "oläslig" text, ryggen är tyvär i samma stil, inte som TV boxen med svart rygg och tysk-gotisk silvrig text, DVD menyerna är lika danna som TV-dvd.
Vet inte vad för Hong Kong? komplott jag har köpt med de 3 Box sätten ska inehålla 55!ep enligt baksidan.... vilket inte verkar helt omöjligt med tanke på antal skivor. Är de bägge OAV?
Är fullkomligt förvirad, M-manga logotypen dyker upp när man kör DVD så de borde vara samma företag som givit ut både TV DVD och OAV DVD, synd att de ändrade baksidan/ryggen på boxen, eller är det ett botlegg jag fått tag i????
Fortsättning följer.......
Posted 17 June 2004 - 14:38
Edited by rehnvall, 17 June 2004 - 15:04.
Posted 20 June 2004 - 10:40
Såja nu har jag sätt mer av mina OVA.Och vad är resten då? (Har inte hittat de avsnitten än, men för att vara så komlett som möjligt...
![]()
Legend of Galactic Heroes OVA 110 1989-1990
Legend of Galactic Heroes: A Hundred Billion Stars, A Hundred Billion Lights OVA 24 1998
Legend of Galactic Heroes: Golden Wings Movie 1 1992
Legend of Galactic Heroes: My Conquest is the Sea of Stars Movie 1 1989
Legend of Galactic Heroes: Overture to a New War Movie 1 1993
Legend of Galactic Heroes: Spiral Labyrinth OVA 28 2000
De var vist bägge två OAV, vilket innebär att jag misatt en film av Lgh.
Suben var inte så dålig som jag först trodde att den var, mest för att några ep var suben lite fel synkad. Tyvär visade sig det att översättaren verkade sakna kunskaper i tyska, och förstår inte vad valkyria är för något utan skiver hur utalet låter förvrängt på japanska + att ep titlarna är på tyska vilket inte översätts. (mycket iriterande)
OAV handlar mest om hur Reinhard och hur hans bakgrund och hur han avancerar genom rankerna och hur han bestämmer sig för att erövra galaxen. Tyvär har de gjort Reinhard lite väll mycket övermänniska (still med J Guillous figurer) vi vet att han är ett strategiskt geni, men att han lär sig bli mästare med musköt pistol på "en" dag käns lite väll mycket + att han spöar alla i slagsmål. Han har inte de problemen som han senare har i serien (vill inte spoila) vilket gör att han han frammställs som en riktig "onaturlig" supermänniska, särskilt när alla komenterar ständigt hur snygg han är.
De blir heller inte lika spänande eftersom vi vet att han inte kommer stryka med, vilket inte känns lika självklart i serien.
Sedan finns det en ganska lång "serie" hur Yang blir kommer in i militören och blir hjälte och hur han ska utreda en anklagelse att en känd demokratisk hjälte blev mördad istället för att dö i strid. Yang käns mycket mer mänsklig eftersom han har exakt samma personlighet som i serien, alltså lika blygsam och lika inkompetent med skjut vapen.
Tyvär blir inte denn historien heller lika spännande eftersom vi vet att han komer att leva och att "mordet" inte kommer att ha någon igentligen efekt på serien, möjligtvis inser man hur långt alliansens koruption går och Yangs motvilja mot stads kupper.
Nu har jag hackat lite väll mcket på OVA handlingen är lika kompliserade som vanligt, särskilt mordhistoren med Yang men allt sker på en mindre skala, Rehinhard hammnar i bråk och tvinngas slåss mot en duellant/lönmördare etc
OVA är mycket tevlig eftersom man får reda på så mycket om folks bakgrund och vad de gjort före serien började, även om man viste/kunde anta det mesta tex Reinhard syster blir såld till Kejsaren etc
Serien är extremt duktiga på att ta kål på huvudkaraktärer (fortfarande chokad) vilket gör serien mycket spännande är det fara så kan de verkligen dö, oavsätt om de är en "liten" fara eller ska offra sig för att rädda-galaxen-stil, vilket gör att OVA käns lite tråkig för vi vet att Reinhards skepp inte kommer att åka in i solen för vi vet att han överlever till serien, även om de är ett par oväntade dödsfall där med.
Sitter och grämer mig vet inte om kvaliten på OVA är bättre, skeppen verkar vara frärglagda med hjälp av datorer vilket gör att de helt enkelt ser dator färglagda ut
Posted 08 July 2004 - 12:26
Posted 08 July 2004 - 13:54
Köpte mina hos animeniacs.net och betalade med paypal och de var inga problem de två gångerna jag beställde från dem. Tycker också att du ska ta dig en titt på animesuki innan du bestämer dig för att köpa något.
Delar och hela serien dyker upp på e-bay med gämmna mellanrumm till bra priser.... fast de är e-bay med sina för och nackdelar.
Edited by rehnvall, 08 July 2004 - 13:57.
Posted 10 July 2004 - 14:19
Posted 27 September 2004 - 20:52
Central Anime verkar ha börjat fan suba LoGH.