Jag gillar att bli skrämd från vettet! 
Samma här. Lyckligtvis kan jag i skräckfilmer koppla av mitt analytiska tänkande, vilket är rätt skönt eftersom just mitt akadmeiska forskningsområde drar mot skräckgenren. Var ett tag orolig över att jag skulle förlora smaken för skräck...
Men ändå kan jag ju säga att när jag gick hem den kvällen gick jag mycket fortare än vanligt. 
Det betyder ju ändå att den lyckats påverka litegrann, även om mörker och så man vandrar hem igenom får hjärnan att inbilla sig saker och ting. Jag gör sådant för lite. Inte några riktiga förhöjda pulser på så sätt. Så även en skräckfilm som inte riktigt har klickat kan i rätt kontext sätta skräck i en. Har inte alls tänkt på det förut, men det är ju fullt logiskt
Nåt jag ogillar är att jag har lätt för att hoppa till vid höga ljud. Och det vet skräckfilmerna... 
Mmm... Mycket välbeprövat knepp - särskilt i samband där man tror något ska hända, sedan händer ingenting i stället (för att några stunder sedan ske det som vi förväntade oss). Det kallas för falsk synk, om någon undrade
Nightmare On Elm Street. Denna film är ju en klassiker, och jag antar att mina förväntningar var för höga. Istället för att skrämmas drogs jag inte alls in i filmen, utan fann det hela rätt trist.
Höga förväntningar är ett bra sätt att paja en film.
Du skriver att du inte kunde inte identifiera dig med karaktärerna och deras situation - tror du att det har att göra med åttiotalets kultur? Eller var det något annat som inte klickade?
En annan sak du skriver var att du undervärderade den, vilket får mig att tänka på en annan sak. I vilken kontext såg du den för första gången? Mitt på dagen? Då du var stressad/pigg/trött?
Ja den skakiga kameran gjorde ju sitt helt klart.
Det är en vanlig sak som folk som inte gillade BWP tar upp - som rino sa, huvudvärk.

Och ärligt talat, egentligen borde inte jag heller gilla det. Sådana här fasoner brukar mig få att ge upp och tröttna, men inte i det här fallet. Hmm... Jag borde ta reda på varför.
Jag blir iaf mer skrämd av saker som händer i en film, inte av saker som inte händer.
(Nu tar jag upp lite om filmens handling och slut så ni som ej sett den, sluta läs.)
Jag tycker det händer rätt mycket - just i att det inte händer något. Jag menar allting bygger ju upp på små detaljer som leder till slutscenen (som jag tycker är bland det rysligaste som skapats i filmen). Fast nu är det ju inte min åsikt som är intressant.
Vad jag tänkte skriva var: Du störde dig inte bara på kameran som jag förstod. Du störde dig även på något annat. Men var det; a) storyn (or lack there of),

effekter (or lack there of) eller c) båda?