Jump to content

Photo

DE OFÖRSTÖRBARA

• Please log in to reply
45 replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 22 November 2006 - 22:29

DE OFÖRSTÖRBARA

Idé:
Viktor Matiesen (Jag), Fredrik Jelcander och Daniel Thollin

Text och bild:
Viktor Matiesen (Jag igen, bara för att påminna er)

Längd:
Tre delar, 24 sidor på varje. Sammanlagt 72 sidor.

Status:
Tillbaka under planeringsfasen, men jobbar ihop de idéer som Fredrik, Terrortub och jag har diskuterat till en slutgiltig version av storyn. Har jobbat om ungefär 50% av den ursprunliga storylinen, och lär jobba mer på det hela.

Synopsis:
”De Oförstörbara” fokuserar sig för en gång skull på en trio superskurkar, Lord Phantom, Arrow och Pariah och deras liv bakom och utan masken och hur de blev som de är. De har även en sak gemensamt, deras ärkefiende, den kvinnlige superhjältinnan och supermodellen Miss Ultimate som ständigt har lagt ett krokben för deras planer, men nu är det nog. Nu är det dags för reglerna att brytas och bytas, för trion planerar den ultimata hämnden…

Övrigt info/Trivial:
- Var kallad från början ”Indestructible Inc.” och fokuserade sig på en grupp superhjältar som en specialgrupp inom poliskåren som fungerade a la Top Ten och CSI. Även där var en kvinnlig karaktär som hette Pariah och hade förmågan att suga in folks negativa känslor och använda det som vapen, fast den nuvarande är en manlig superskurk och har nu helt annorlunda krafter och en annan personlighet.

- En intern debut diskuterades om serien antingen skulle utspelas i Stockholm eller tecknarens hemstad Märsta. Det kom till överens att det skulle kunna utspelas lika bra i båda städerna.

- Från början var det tänkt att Jelcander skulle agera som seriens manusförfattare och installera Matiesens koncept och idéer till serien i Annexion-mytologin, Jelcanders egen superhjältevärld. Men på grund av att han hade för många andra projekt att ta itu, lade Jelcander motvilligt ned sitt bidrag till serien. Men duon höll kvar ett nära samarbete över utvecklingen av serien.

- Titeln är en diskret hyllning till Brian DePalmas film ”De Omutbara” med Sean Connery i en av huvudrollerna.

Mer info kommer snart!

Edited by DarkPaladin300, 24 February 2008 - 12:09.

#2 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 23 November 2006 - 10:08

Låter riktigt bra. Vill gärna se den publicerad.
´´ Leve Stan Lee´´

#3 Ola Larsson

Ola Larsson

Cadet Fourth Year

• Members
  • 25 posts

Posted 23 November 2006 - 11:27

DE OFÖRSTÖRBARA

Idé:
Viktor Matiesen (Jag) och Fredrik Jelcander

Text och bild:
Viktor Matiesen (Jag igen, bara för att påminna er)

Längd:
Tre delar, 24 sidor på varje. Sammanlagt 72 sidor.

Status:
Under planeringsfasen, men jobbar ihop de idéer som Fredrik och jag har diskuterat till en slutgiltig version av storyn.

Synopsis:
”De Oförstörbara” fokuserar sig för en gång skull på en trio superskurkar, Lord Phantom, Arrow och Pariah och deras liv bakom och utan masken och hur de blev som de är. De har även en sak gemensamt, deras ärkefiende, den kvinnlige superhjältinnan och supermodellen Miss Ultimate som ständigt har lagt ett krokben för deras planer, men nu är det nog. Nu är det dags för reglerna att brytas och bytas, för trion planerar den ultimata hämnden…

Övrigt info/Trivial:
- Var kallad från början ”Indestructible Inc.” och fokuserade sig på en grupp superhjältar som en specialgrupp inom poliskåren som fungerade a la Top Ten och CSI. Även där var en kvinnlig karaktär som hette Pariah och hade förmågan att suga in folks negativa känslor och använda det som vapen, fast den nuvarande är en manlig superskurk och har nu helt annorlunda krafter och en annan personlighet.

- En intern debut diskuterades om serien antingen skulle utspelas i Stockholm eller tecknarens hemstad Märsta. Det kom till överens att det skulle kunna utspelas lika bra i båda städerna.

- Från början var det tänkt att Jelcander skulle agera som seriens manusförfattare och installera Matiesens koncept och idéer till serien i Annexion-mytologin, Jelcanders egen superhjältevärld. Men på grund av att han hade för många andra projekt att ta itu, lade Jelcander motvilligt ned sitt bidrag till serien. Men duon höll kvar ett nära samarbete över utvecklingen av serien.

- Titeln är en diskret hyllning till Brian DePalmas film ”De Omutbara” med Sean Connery i en av huvudrollerna.

Mer info kommer snart!

Wo - jag tänker "tre män mot en" - Miss Ultima måste vara en riktigt onding för att man inte ska tycka synd om henne...

Edited by Ola Larsson, 23 November 2006 - 11:28.

#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 23 November 2006 - 11:36

Nja, jag vet inte riktigt om onding, Ultimate ÄR ju en superhjältinna, hon ska vara en parodi på alla hjältinnor som är översexiga och lite tom i loften som alla knäppa brudar man ser på dokusåpor, du vet arrogant och allmänt ganska otrevligt bara för att hon är en kändis.

#5 Ola Larsson

Ola Larsson

Cadet Fourth Year

• Members
  • 25 posts

Posted 23 November 2006 - 11:48

Nja, jag vet inte riktigt om onding, Ultimate ÄR ju en superhjältinna, hon ska vara en parodi på alla hjältinnor som är översexiga och lite tom i loften som alla knäppa brudar man ser på dokusåpor, du vet arrogant och allmänt ganska otrevligt bara för att hon är en kändis.

Ah sorry, det är nog jag som missuppfattat ideen.

#6 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 23 November 2006 - 12:19

Det är lugnt, mycket av serien är fortfarande under planering, så det kan verka lite förvirrande.

#7 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 23 November 2006 - 21:29

Hmm, låter vädligt intressant. Hoppas att serien får lika många tvistar som De Omutbara. Skulle gäran se denna serie som ritkigt mörk och brutal, men tydligt visa skurkarnas känslor (de kanske inte helt är nödja med i vilket fack de har hamat?). men det är bara vad jag tycker...

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 23 November 2006 - 22:11

Hmm, låter vädligt intressant. Hoppas att serien får lika många tvistar som De Omutbara. Skulle gäran se denna serie som ritkigt mörk och brutal, men tydligt visa skurkarnas känslor (de kanske inte helt är nödja med i vilket fack de har hamat?). men det är bara vad jag tycker...

Tja, du Terror... Det vore faktiskt fantastiskt att få fram ett manus som var på samma nivå som den filmen, men jag är inte så bra manusförfattare, men jag vet hur man skapar känslor i mina karaktärer så det återstår att se. Men mitt mål är att få fram den mörka och sagolika stämning stilen i Tim Burtons Batman första Batmanfilmer och kombinera det med Brian DePalmas brutalitet och samtidigt ha den typiska ganska komiska superhero comic action. Och som du sa, serien ska fokusera sig mer på skurkarnas känslor och deras nuvarnade situation än ren action.

#9 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

Ensign

• Members
  • 47 posts

Posted 25 November 2006 - 13:47

Intressant. Jag har själv funderat en del på omvänt perspektiv, alltså med superskurkar i huvudrollen. De exempel jag tidigare har bevittnat tenderar skurkarna att tillskrivas alltför mycket goda sidor. Undvik att hamna i den fällan så kan det här bli mycket intressant.

#10 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 25 November 2006 - 15:58

Intressant. Jag har själv funderat en del på omvänt perspektiv, alltså med superskurkar i huvudrollen. De exempel jag tidigare har bevittnat tenderar skurkarna att tillskrivas alltför mycket goda sidor. Undvik att hamna i den fällan så kan det här bli mycket intressant.

Ja, men det kommer att vara en rejäl utmaning och oerhört svårt att få fram ett manus som kommer att funka på det viset att skildra superskurkarna som man vanligtvis ser på en serie fast från deras synpunkt. Så jag kommer att medvetet falla i den fällan, fast bara med ena foten så jag kan lätt ta mig upp därifrån.

#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 10 April 2007 - 08:26

OK, nu tycker jag att det vore på TIDEN att jag uppdaterade nåt nytt angående min serie, tycker inte ni det? Så jag har gjort klart en första utkast av karaktärsdesign, men eftersom jag inte riktigt vet hur man får in bilder som TerrorTub gör, skickar jag istället linken på min DeviantArt sida:

http://www.deviantar.....;qh=sort:time

Ni får ursäkta att teckningarna är slarviga och fula, men det är bara mest för att jag ska ha klart för mig hur de ska se ut i serien. Man kan se också om man tittar på första bilden uppifrån och fortsätter nedåt till den sista, kan man se hur kvaliteten sjunker drastiskt. Det är mest för att jag kunde inte komma på hur de skulle se ut och tillslut så kluttrade jag ihop nåt. Så det var bara det jag ville visa, och att jag är inte helt borta från projeket än så länge...

Edited by DarkPaladin300, 10 April 2007 - 08:52.

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 April 2007 - 17:06

Antar att du menar old school, inte old age :)

Tycker designen av Wonder Boy är alldeles för Robin-likt, annars ser det ju solitt ut.

Annars så låter det som ett imponerande projekt, både i tanke och i omfång, vet ju själv hur lång tid det kan ta och rita en längre serie, speciellt om man gör annat på sin fritid också.

Själv så föredrar jag sympatiska drag hos mina skurkar också, speciellt om de ska vara huvudpersoner, genomondingar och psykopater är bara tröttsamt i längden och oftast alldeles för endimensionellt.

#13 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 10 April 2007 - 20:01

Jo, jag menade Old School, men på nån anledning så lär det lite för värdigt för den typ av kostym han bar på sig.

Jo, men jag kunde inte riktigt komma på nån bra sidekick kostym för Ultra Boy. Men meningen är att liksom Miss Ultimate så ska deras dräkter till skillnad från superskurkarnas (huvudpersonerna) vara en hånad parodi på dem, som lite typ Sky High eller Mystery Men. Apropå Miss Ultimate, så är jag inte nöjd med nån av de alternativ jag skissade upp, fast jag ska nog använda den tredje till höger för att det säger rätt mycket om dagens kvinnliga superhjältar som är mer eller mindre allmänt översexistiska som typ Witchblad, Fathom, Power Girl, Gen 13, Danger Girl osv.

men, ja jag hoppas också att det här projektet kommer att bli en succé, mem det är svårt att avgöra det just nu, med tanke på att det är mycket jag vill berätta med så pass begränsad antal sidor, och annat som måste biarbetas och göras om...

#14 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts

Posted 10 April 2007 - 21:02

Jag tycker nog att superhjältinnorna alltid varit sexualiserade. Skillnaden är att nu är de det och kan ta för sig, kan vara jämlika och så vidare. Förr var de mest åtråsobjekt eller nåt att räddas av hjälten. Men liksom, superhjältar är ju folk som hoppar runt i supertajta kläder, mer kroppsfixering än så blir det knappt.

Jag tror jag aldrig sett en serie som tagit upp sex som en naturlig del av livet i en superhjälteserie. Det blir oftast vanlig pg13 eller så blir det fånig porr av det. Det kanske man skulle ta tag i? Fast självpublicera, tror inte det är nåt för SSS.

Men du verkar vara på rätt väg med superhjältinnan, kortkort kjol är mer suggestivt än tajta trikåer åtminstone i mina ögon.

En fundering...tror du inte att det kan bli fel med att ha en parodisk del med i en annars seriös serie?

#15 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 10 April 2007 - 22:29

En fundering...tror du inte att det kan bli fel med att ha en parodisk del med i en annars seriös serie?

Tja, själva poängen (eller åtminstonde en av dem) är att i min serievärld så står "hjältarna" kvar i ett något fixerad och fabrikerat bild av hur en "typisk superhjälte" ska vara, liksom alla de där veckotidningar om mode och allt det där och som matar in unga tjejers något endimensionellt fixering av hur en tjej ska.
Det är svårt att förklara, men har du inte tänkt att många superhjältar åtminstonde kunde bytt sitt sinne för mode? Okej, så Spindelmannens och Stålmannens dräkter är mer eller mindre en ikon för sig, men jag har undrat lite över VARFÖR bara för att en person har fått superkrafter, måste ha en dräkt som lika bra kunde ha använts i konståkning. Så det är en liten gag jag använder i serien i form av Lord Phantom som i det förflutna har den där något fåniga tightens, har nu bytt om till mer anpassad stil som passar sig i NUTID.
Dessutom, Meningen med serien är att det ska kännas lite antingen som Kurt Busieks Astro City eller Bendis Powers, fast det ska ha lite mer svart och medvetet meta humoristik satir över de klichor i superhjältesgenren som om i Pixars The Incredibles.
Men när jag säger parodi, då menar jag inte riktigt så där "ha-ha" typ av parodi, utan mer så där mörk och grym parodi som är ganska cynisk liksom i Frank Millers Dark Knight serierna, Alan Moore's The Watchmen och i Mark Waid's Kingdom Come. I min serievärld, liksom dessa tre serier jag nämnde, så är egentligen "Superhjältarna" stringdockor av regeringen som vill egentligen kontrollera världen genom att utnyttja propaganda om "hur schysst det är att ha superkrafter", medan "Superskurkarna" däremot slåss emoy och säger att man måste vara kriminell för att våga göra nåt åt världen som har betydligt större fiender än de småbetydliga kriminella människor som "Hjältarna" envist väljer att kämpa emot.
Okej, allt det här kommer inte att nämnas i den HÄR serien, men eftersom De Oförstörbara är lite mer som en introduktion av en större värld som kommer att uppföljas av fristående korta serier med ett avsnitt, så kommer det att nämnas som en återkommande tema.
Okej, Jag får HOPPAS att nån fattade, för att det känns som om jag svamlade där...

Edited by DarkPaladin300, 10 April 2007 - 22:45.

#16 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts

Posted 11 April 2007 - 18:12

Jag förstår och tycker att en del av frågeställningen är interssant, däremot ogillar jag mörk humor typ Watchmen. Jag ogillar iofs allt Moore gjort som jag läst...

#17 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 11 April 2007 - 18:28

Tja, alla kan ju inte gilla samma saker. Men jag får hoppas att det faktum att jag är delvis inspirerat av Moore's verk inte kommer att störa för dig.

"En del av frågeställningen?" Vad är det du undrar över?

#18 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts

Posted 11 April 2007 - 18:55

Tja, alla kan ju inte gilla samma saker. Men jag får hoppas att det faktum att jag är delvis inspirerat av Moore's verk inte kommer att störa för dig.

"En del av frågeställningen?" Vad är det du undrar över?

Jag undrar inget, jag syftade på det du skrev om superhältemodet.

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 11 April 2007 - 20:45

Jaha, okej.

Men iallafall, jag hoppas bara att jag inte skapar för mycket hype över det här projektet, för att vanligvis så går det utför sen efteråt.

Men det är just det här med superskurkar i ren allmänhet som sagt hålls kvar i sin något endimensionella bild som alltid stört lite för mig.
Jag menar, ta till exempel min favorit superskurk Dr Kvickrot från den där Disney showen Darkwing Duck, du vet han som kan manipulera växter och sånt som Poison Ivy, han var typ den enda superskurken i hela showen som mer eller mindre var den sympatiske superskurken med en drivande bakgrundstory. Han var en vetenskapsman som förmådde sig för miljön men var ständigt mobbad och fick ingen respect att han själv ville bevisa för alla att han kunde göra en skillnad. Men när han muteras och blir en mer freak än förut, fast med krafter att verkligen, så blir han automatisk en superskurk. Allt han gjorde var bara att han utkrävde sin hämnd mot sina mobbare och ville bara vinna sin älskades hjärta. Så i slutändan, trots att han vann våran sympati, så ser vi honom som en fiende, för att han står för moraler som inte går ihop vad en superhjälte står för.

Men Doc Octopus från Spindelmannen i en serie hade snott en massa grejer för han försökte finna ett botemedel för AIDS som hans gamla fd fästmö led utav, men misslyckades. Gjorde inte han mer än vad många superhjältar borde ha försökt att göra istället att spendera en massa pengar på maskiner som inte funkar, eller superdatorer som kan bygga helt trovärdiga simulationer? Tänk vad mycket de kunde göra med pengarna de *mystiskt* nog för (jag fattar fortfarande inte hur Prof. X fått tag i pengarna att bygga värsta hightech grejerna i sin skola) om de hade givit ut de till typ Afrika eller Rädda Djuren?

Nej, det är mycket jag kan fortsätta, men ni fattar nog vad jag menar att jag vill bryta lite av den traditionen i och med den här serien...

Edited by DarkPaladin300, 11 April 2007 - 20:46.

#20 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 11 April 2007 - 20:56

Oavsett vilket mode och av vilken anledning dina hjältar använder sig av det hoppas jag att du fortsätter jobba med den här historien.

Personligen gillar jag tanken på att du har hjältar och skurkar som klär sig som Golden-age DC för att de tror att det förväntas av dem. Sedan har just kontrasten mellan dessa färgglada åtsittande pyjamsdräkterna och deras gråa och turbulenta inre känsloliv också en poäng. Det är just det som jag tycker fungerar och gör POWERS till en av de mest intressanta serierna. DE ser ut som Uncle Marvel på utsidan, men har en Frank Castle personlighet på insidan.

Posted Image

Posted Image

Edited by SuperJelcander, 11 April 2007 - 21:05.

#21 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 11 April 2007 - 21:02

Oavsett vilket mode och av vilken anledning dina hjältar använder sig av det hoppas jag att du fortsätter jobba med den här historien.

Personligen gillar jag tanken på att du har hjältar och skurkar som klär sig som Golden-age DC för att de tror att det förväntas av dem. Sedan har just kontrasten mellan dessa färgglada åtsittande pyjamsdräkterna och deras gråa och turbulenta inre känsloliv också en poäng. Det är just det som jag tycker fungerar och gör POWERS till en av de mest intressanta serierna. DE ser ut som Uncle Marvel på utsidan, men har en Frank Castle personlighet på insidan.

Jo, men tanken är ju att medan hjältar klär fortfarande som Golden Age, medan skurkarna skiter och lever i nutid till skillnad från hjältarna som lever i ett förflutet tid.
Så rent tekniskt, så är hjältarna i min serievärld ganska endimensionella medan skurkarna har mer djup vilket bryter den vanliga traditioen liksom...

#22 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 25 July 2007 - 18:56

En liten uppdatering om projektet följes:

Om ni börjar att tro att jag kommer med goda nyheter, dessvärre har jag inte det. Jag har slitit och släpat med den här projektet som jag (och säkert några utav er) vill bli publicerat i SSS, men efter flera versioner av storyboards och allt annat gott och blandat, har jag kommit fram till en slutgiltigt svar.

Jag är ingen vidare manusförfattare.

Okej, jag ÄR bra på att komma fram en idé till en story och arbeta fram, och karaktärer och sekvenser och hela kalaset, men när jag faktiskt försöker få ned det på bild och text, så blir det sopor av det hela. Jag är kanske bara alltför självkritiskt, men det skulle bara vara en av många anledningar till varför jag inte får till det, och ett exempel till vore att jag får svårt att koncentrera mig på ett projekt i taget, uatn jag får en idé till en helt annan och jag måste bara skriva ned anteckningar på min stackars anteckningsblock som är fyllt med massa idéer. Och det är likadant varje dag, jag försöker rita och så räcker det att jag får en bild i skallen som *kräver* att bli kläckt...

Så just nu är jag på jakt efter en manusförfattare som kan hjälpa mig att få ned mina idéer till en fullbordat serie, och allt jag behöver beskymra mig över, är att teckna ned det. Vad jag är ute efter, är en bra författare, spelar ingen roll om han/hon har skrivit en serie eller inte, så länge det är en bra författare som kan hjälpa mig.

De här är den första platsen jag söker på, så om det finns nån författare här och jag slipper leta genom hela nätet, så vore jag oerhört tecksam...

#23 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 July 2007 - 19:04

Visst är det svårt att omvandla ideer till något konkret. Man måste kunna så himla mycket. Prioritera, vara metodisk, uthållig och samtidigt spontan och fantasifull. Och dessutom kunna en massa hantverk. Men leta gärna efter folk att samarbeta med under "samarbete". Och var beredd på att de kanske vill föra in sina egna ideer också. Du kan alltså få kompromissa.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#24 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 29 July 2007 - 12:14

Men leta gärna efter folk att samarbeta med under "samarbete". Och var beredd på att de kanske vill föra in sina egna ideer också. Du kan alltså få kompromissa.

Det är en risk jag får ta...

#25 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 23 February 2008 - 15:26

Fan, jag hatar det här, men nu fan får jag ta itu med det hela.

Okej, med hjälp av två olika manusförfattare, Fredrik Julcander och Terrortub, mycket av serien har ändrats en hel del. Men eftersom Terrortub blev tvungen att lägga sitt bidrag av samarbete till serien, har jag trots deras hjälp hamnat tillbaka till ruta ett.

Men nåja, jag kan inte gräma mig över situationen, och trots att jag är ingen vidare författare, så får jag lov att på egen hand jobba De Oförstörbara.