Jump to content

Photo

Heroes vs. Zombies

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 25 December 2006 - 13:07

God juldag på er alla!

Nu har jag spenderat julen på något vettigt, nämligen ett seriemanus.
Jag har velat skriva ngt superhjälteaktigt till er SSS och fundrat på vad det skulle vara. DÅ jag är en skräcknörd så har jag hela tiden velat gjuta in skräck i min superserie. Sen har vi ju den alltid återkommande frågan om att vara nyskapande också och inte köra i gamla sönderkörda spår.

Sen slog det mig, eller rättare sagt första sidan i manuset ramlade över mig. Jag visste att den sidan hörde till en zombieserie som jag länge funderat på (jag gör lite helt nya saker med zombierna), men vilka var huvudpersonerna..? Resterna av en superhjältegrupp slog det mig helt plötsligt. Inte bara överlevande från apokalyptisk zombiemardröm utan även hjältar med superkrafter. Pang! Så var min idé född.

Lägger med manuset, de första sju sidorna som en fil här (om det går) så kan de som är intresserade ta och läsa det. kom gärna med mkt kritik och kommentarer. Och säg gärna vad ni tror om själva temat.

Skulle nån finna detta intressant nog för att vilja teckna detta så hör av er till mig och skicka ett par bilder på hjältar i tajts som inte är groteskt muskulösa samt liote zombies. :)

Posted Image

Attached Files

Edited by TerrorTub, 25 December 2006 - 13:46.

#2 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 25 December 2006 - 13:59

Jag tycker det låter som en toppenidé. Den kunde inte ligga mer rätt i tiden heller. Jag är stort fan av Kirkmans The Walking dead och jag ser din idé som att du använder hans apokalyptiska värld och slänger in en skitig undernärd superhjältegrupp som ska hjälpa till att rensa upp. Jag blev så exalterad av idén att jag måste skriva och uppmuntra dig fast jag inte ens läst ditt manus. Jag återkommer med mer respons när jag gjort så. Men har jag förstått det rätt att du inte själv vill teckna? Varför inte?

#3 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 25 December 2006 - 14:22

Jag tycker det låter som en toppenidé. Den kunde inte ligga mer rätt i tiden heller. Jag är stort fan av Kirkmans The Walking dead och jag ser din idé som att du använder hans apokalyptiska värld och slänger in en skitig undernärd superhjältegrupp som ska hjälpa till att rensa upp. Jag blev så exalterad av idén att jag måste skriva och uppmuntra dig fast jag inte ens läst ditt manus. Jag återkommer med mer respons när jag gjort så. Men har jag förstått det rätt att du inte själv vill teckna? Varför inte?

Tack! Blir glad att höra att jag kunde få dig exalterad. Och jo, Kirkmans Walking Dead har legat i bakhuvudet när jag tänkte på detta, även Kirkmans Marvel Zombies.

har inte bestämt mig om jag vill teckna själv eller ej ännu. Komme jag att teckna den sjävl så vill jag köra den stil som är på skissen ajg gjorde, med markerade svarta skuggor. Men samtidigt är det frestande att få sitt manus tecknat av någon. Därför la jag ut en förfrågan. Är de ngn som är villig att teckna den och jag finner stilen passande så kör vi på det.

Läs å säg vad du tycker som sagt. Är det ngt för SSS tror du? Om ni behöver färdigt matrial snabbt så går det nog att ordna.

#4 Robrocker

Robrocker

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts
  • Interests:Musik, fotboll, serier, teckna m.m<br />Och familjen så klart!

Posted 26 December 2006 - 10:24

Jag tycker idén är cool och din teckningsstil ser grym ut också, jag hade gärna sett dig teckna den själv! =)
First we take Manhattan...then we take Berlin! / L. Cohen

#5 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 December 2006 - 12:23

Den här idén måste ju förverkligas! Gillar teckningsstilen också!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 December 2006 - 15:01

Gillar att den utspelar sig i England eftersom jag är ett fan av Shaun of The Dead, men också för att jag inte sett så mycket brittiska superhjältar som jag egentligen hade velat.

TerrorTub, du har inte funderat på att översätta manuset till engelska och sen skicka det som ett fan-mail till Kirkman, så han får läsa?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#7 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 27 December 2006 - 17:23

Tack för den positiva responsen allihop! Jätteroligt.
Jag har tänkt över teckningsgrejjen å tänker göra ett försök till att teckna den själv. Sitter å över på mörka, markerade skuggor just nu.

Den kommer absolut att bli skriven på engelska oxå. Normalt skriver jag alltid manus på engelska men eftersom min första anhalt med detta var SSS så gjorde jag det på svenska.

#8 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

Lieutenant

• Members
  • 102 posts
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 28 December 2006 - 08:09

Behöver du hjälp med något förutom just teckning (som jag suuuuger på) hjälper jag gärna till! Korrekturläsning, etc.

Verkar asskön! :)
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#9 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 28 December 2006 - 17:12

Behöver du hjälp med något förutom just teckning (som jag suuuuger på) hjälper jag gärna till! Korrekturläsning, etc.

Verkar asskön! :)

Tjena och tack! Korrekturläsning och synpunkter på färdigt manus tas gärna emot. Även ideer om vad som kan hända i min historia och en översättning till engelska av manuset. Det tar sån tid :)

#10 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

Lieutenant

• Members
  • 102 posts
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 29 December 2006 - 09:01

Inga problem, jag gör i princip vad som, jag behöver slå ihjäl tid på jobbet, och den här idén är ju apskön! :)

PMa mig när det är dags, bara! :)

Edited by Kenny Starfighter, 29 December 2006 - 09:02.

Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#11 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 29 December 2006 - 23:36

oooo.... spännande. Verkar bli grym ! Vill läsa mer :) Hur lång blir den ungefär?

#12 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 30 December 2006 - 00:55

oooo.... spännande. Verkar bli grym ! Vill läsa mer :) Hur lång blir den ungefär?

Första kapitlet blir på 22 sidor eller nått sånt. tror att första "arket" som jag har i huvudet blir 4 delar. Manuset för första delen är snart klart. Sen börjar tecknandet.

#13 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 January 2007 - 20:15

Vet inte om vi i redaktionen varit tydliga med det, men vi ser helst att de fortsättningsserier vi trycker i SSS begränsas till max tre delar per ark. Detta för att det är så många tecknare som vill få med serier i SSS och för läsarnas skull. Det blir ju lite jobbigt att följa långa fortsättningsserier i en tidning som utkommer så sällan.

Men det finns ännu en fördel med att tvingas korta ner sina serier. Nämligen att när storyn komprimeras så kvarstår det viktigaste i serien. Den blir mer koncentrerad vilket kan öka läsvärdet.

Hoppas du kan korta ned serien till tre delar. Men ta och kontakta Fredrik om detta! Kör på!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 02 January 2007 - 22:04

Jag har läst manus till första delen och måste säga att den är asgrym. Trots att det är ett manus så slukade det mig fullständigt och jag satt som på nålar när jag kom fram til slutet. Det finns inte så mycket på del 1 som det behöver jobbas med, men det som finns har jag maialt Daniel om. Där har jag dessutom bett att få reda på ett synopsis för de två-(tre ?) följande delarna.

Jag påminner då också om samma sak som även kan behövas här. Hur bra del 1 än är kommer vi inte att publicera den förrän vi har nästa del klar, samt en planering för hur berättelsen ska "stängas". Detta gäller alla följetångsserier som vi ska trycka i SSS. Detta är en läxa vi lärt oss efter att ha flera serier som vi påbörjat publicering av, men som lämnats med en cliffhanger.

Dock ska vi verkligen uppmuntra Daniel att ro den här serien i land. Jag som har haft turen att läsa hela hans manus vet vad jag snackar om. Den är helt fucking underbar!

#15 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 04 January 2007 - 01:52

Jag har läst manus till första delen och måste säga att den är asgrym. Trots att det är ett manus så slukade det mig fullständigt och jag satt som på nålar när jag kom fram til slutet. Det finns inte så mycket på del 1 som det behöver jobbas med, men det som finns har jag maialt Daniel om. Där har jag dessutom bett att få reda på ett synopsis för de två-(tre ?) följande delarna.

Jag påminner då också om samma sak som även kan behövas här. Hur bra del 1 än är kommer vi inte att publicera den förrän vi har nästa del klar, samt en planering för hur berättelsen ska "stängas". Detta gäller alla följetångsserier som vi ska trycka i SSS. Detta är en läxa vi lärt oss efter att ha flera serier som vi påbörjat publicering av, men som lämnats med en cliffhanger.

Dock ska vi verkligen uppmuntra Daniel att ro den här serien i land. Jag som har haft turen att läsa hela hans manus vet vad jag snackar om. Den är helt fucking underbar!

Tack för de uppmuntrande orden!

Här kommer en liten zombie för stämingens skull :)

Posted Image

#16 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 06 January 2007 - 03:51

Har kommit så pass långt med manuset att del två också är klar. Och kvar är nu endast del tre ( Ja, TFels jag stannar på tre delar :) det var lagom kände jag). Nu lite mer känslohöjare. Kommentarer/kritik tack!

Posted Image

#17 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 January 2007 - 15:21

Finfint! Man nästan darrar av förtjusning. Gillar verkligen att gråskalan är kantigt tillskuren. Enhetliga dräkter har de också, prexis som X-men. Snygg logga. Vill bara påpeka att ben + underkropp på figurerna ser något små ut i förhållande till överkropparna. Men det stör inte nåt särskilt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 06 January 2007 - 22:00

Vilka färger ska uniformerna ha? Av nån anledning föreställde jag mig dem i svart, gult och blått, men det är väl mer svenskt än brittiskt. Skulle inte förvåna mig om det blir rött, vitt och blått som Union Jack eller bara rött och vitt som i Englands flagga. Fast det väl du bäst själv, Tuben.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#19 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 06 January 2007 - 22:10

TFELS: Tack så mycket! Jo, jag vet att de är lite oproportionerliga på den bilden. Var otroligt trött när jag ritade den och ser nu misstagen i efterhand. Gråskalorna håller jag på och leker med, men jag tänkte väl att alla sidorna skulle ha en grå ton som grund sen ljusare nyanser på det. Självklart så har de enhetliga dräkter :) Hade dock mera FF i huvudet än x-men när jag designade dom. Det roliga är att dräktdesignen belv klar på första försöket. Jag ritade en bild och sa sen, så ska de se ut.

SWEDISHSUPERHERO: Dräkterna ska vara Vita/blå eller Vita/röda. Vilket som är vilket framgår säkert.

Ramlar nog in en variant i färg nån dag oxå. jag tecknade iaf första sidan idag å har börjat testa gråskalor på den. Kommer kanske något urklipp från den lite senare.

#20 Mattias

Mattias

Cadet First Year

• Members
  • 5 posts

Posted 07 January 2007 - 22:23

Serien verkar grymt intressant skall bli nice att få se mer.
Du bestämde dig tillslut för att teckna den själv eller?

#21 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 07 January 2007 - 23:33

Serien verkar grymt intressant skall bli nice att få se mer.
Du bestämde dig tillslut för att teckna den själv eller?

Tackar!

Jo, det blev så. Folk verkade tycka att min stil passade bra, sen gissade jag att jag skulle vara väldigt kräsen på tecknare så att det skulle bli svårt att hitta nån som uppfyllde mina tankar om hur serien skulle se ut.

Men, ett stort MEN, är någon därute i cyberrymden sugen på att teckna en Heroes vs. Zombies historia så har jag iaf en korthistoria (ca. 10 sidor) klar i huvudet som jag gärna skulle se någon teckna. Enda kravet är att man kan rita zombies, som jag vill se bilder på. Korthistorien i sig heter: Heroes vs. Zombies: Dead Bullies. Intresserad någon?

#22 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 10 January 2007 - 23:03

en liten preview från sid 3, funderar på att köra helt svartvitt å inga gråskalor men har inte bestämt mig ännu...

Posted Image

vad tycks?

#23 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 11 January 2007 - 14:46

:o Yikes!

Läbbiga grejer, det där. Påminner mig om Marvel Zombies, som jag läste färdigt så sent som igår kväll. Ska den där zombien vara nån ur Heroes of Breat Britain, eller är det nån vanlig civilist som blivit zombifierad?

#24 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 12 January 2007 - 11:00

Tackar!

Jag är för det här projektet grymt inspirerad av tecknaren i Marvel Zombies (som jag måste rekommendera till alla som gillar zombies och Kirkman) och hans sätt att använda skuggor.
JAg kan väl inte svara på om det är en HGB eller civilist nu heller? Det kanske förstör historioen. ;)

#25 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 13 January 2007 - 21:58

JAg kan väl inte svara på om det är en HGB eller civilist nu heller? Det kanske förstör historioen.

Javisst. Det borde jag begripa, som skriver så mycket själv. What was I thinking? :P