Jump to content

Photo

Pan's Labyrinth

• Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 02 January 2007 - 01:24

Är jag ensam om att tippa Pan's Labyrinth som en av de starkaste kandidaterna till nästa års filmomröstning på Sci-Fi Nytt? :D Recensenterna är lyriska och filmen är utnämnd som Mexikos kandidat till årets utländska film på Oscarsgalan. Jag har alltid tyckt om Guillermo del Toro. Det här blir spännande. I can't wait!

Edited by Johannes NA, 02 January 2007 - 01:32.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#2 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 January 2007 - 01:42

Jag har trånat efter att få se den ända sen den hyllades i Cannes i fjol. Trailern får den att framstå som något inspirerat av Harry Potter men det ska vara en vuxensaga med brutala inslag - rätt uppför min gränd. :)

Jag har alltid tyckt om Guillermo del Toro.

Du har en frände i mig.

#3 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 February 2007 - 00:21

Då var den sedd, och Del Toro gör mig inte besviken. Bland all LotR, Narnia och Eragon är det upplyftande att se lite jordnära, low fantasy med verklighetsförankring, som dessutom undviker klichéartade mallar (slutet hade gett Hollywoodproducenter skrämselhicka). Storyn håller hela vägen och scenografin samt kostymerna är urläckra - enbart faunen gör filmen sevärd. Jag ser fram emot Hellboy 2 och inte minst Killing on Carnival Row, som har en av de ballaste premisserna jag har hört. Även om det ser ut som om det inte blir del Toro som får hålla i den - *suck*.

#4 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 February 2007 - 12:02

Jag såg den för några veckor sen...jag var inte lika lyrisk som kritikerna, men det är helt klart en bra och fascinerande film!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 10 February 2007 - 12:31

Jag har sett fram emot den ett bra tag nu. Det är en sådan film som gör att man blir glad att filmbranschen inte håller sig enbart till dom klassiska klicheerna i fantasygenren.
"There once was a man from Nantucket..."

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 February 2007 - 12:51

Jag såg den på bio igår och mina förväntningar var skyhöga så att jag skulle bli nåt annat än besviken var det inte tal om.

Dock förmodligen för att jag förväntat mig en annan film än den jag fick se så vid en omtitt kan jag nog bedöma den på ett mer rättvist sätt. Men den var väldigt bra, grymt snyggt gjord och en sällsynt bra barnskådis. Del Toros bästa sedan Devil's backbone.

Men jag hade gärna velat se mer sagoelement. Lite mer av den världen...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#7 Zaphodile

Zaphodile

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 64 posts

Posted 17 February 2007 - 23:12

Tror jag mådde dåligt genom stora delar av filmen :) Jag har inte sett så mycket våld i verkliga livet, men jag skulle tippa på att det mesta av det som visades var ganska realistiskt :)
Och sen det faktum att jag förväntade mig snäll fantasy med en liten flicka i centrum gjorde mig lite oförberedd.

Tror det har blivit på modet att skjuta ihjäl folk brutalt på film, gärna i huvudet. De tre senaste filmerna jag sett (The Departed, Pan's Labyrinth, Crank) visar bra prov på det. Förr i tiden sköt man folk i magen i alla fall, så de hann säga några sista ord. Det var tider det!

Edited by Zaphodile, 17 February 2007 - 23:23.

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 June 2007 - 13:16

Posted Image

Preliminärt releasedatum: 2007-09-05

2-Disc Specialutgåva med en massa extramaterial. (kanske blir bättre eller identisk med den brittiska utgåvan?)

179:- på discshop.se

» Inledning av Guillermo del Toro
» Regissörens anteckningar
» Bortklippta karaktärer
» Vaggvisan (2 featurettes)
» Storyboard/splitscreen
» Kommentarspår m.m.

#9 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 June 2007 - 17:58

Storyboard låter rätt frän. =) Kanske man får se några riktigt fräna målade fantasilandskap från filmen?

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 June 2007 - 12:38

Med lite tur är det inte bara svartvita storyboards som det är till en del filmer och dess DVD-utgåvor. En del är ju färglagda samt även till ljud, som musik och dialog. :)

#11 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 May 2010 - 18:55

Jag såg den på bio igår och mina förväntningar var skyhöga så att jag skulle bli nåt annat än besviken var det inte tal om.

Dock förmodligen för att jag förväntat mig en annan film än den jag fick se så vid en omtitt kan jag nog bedöma den på ett mer rättvist sätt. Men den var väldigt bra, grymt snyggt gjord och en sällsynt bra barnskådis. Del Toros bästa sedan Devil's backbone.

Men jag hade gärna velat se mer sagoelement. Lite mer av den världen...

3 år senare. Nå Wylie, har du sett om filmen och vad tycker du om filmen i nuläget? :)

===

Vi är i Spanien 1944 och slutet på inbördeskriget. Vår huvudperson Ofelia är på väg med sin mamma till en stuga i skogen. Där bor hennes nya styvpappa, den grymme kaptenen Vidal som med hjälp av sina trupper försöker spåra upp och döda de sista rebellerna i området. Vidal är en praktisk man som är fast övertygad i sina fascistiska principer och han tvekar inte att använda det våld som krävs för att få igenom det han vill. Hans enda anledning till att gifta sig med Ofelias mor är för att hon kan ge honom den son han inte har. Ofelias pappa har dött under kriget och det är med svårt vemod hon anländer till denna plats, ett ställe som knappast är en idealisk uppväxtmiljö. Men hon har sina böcker som hon flyr in i. En dag ser hon en konstig insekt som nästan ser ut att vara från en av hennes böcker. Efter att ha följt efter insekten in en labyrint stöter hon på en mystisk varelse som berättar för henne att hon egentligen är prinsessa i undervärlden. Han ger henne en bok och instruerar henne att noga följa det som står i boken, och om hon klarar alla de tester som finns där kommer hon att återförenas med sin kungliga familj, annars riskerar hon att för alltid bli fast i vår värld.

Det här är en film som jag tidigare har haft lite problem med. Jag har alltid tyckt att den har varit bra, men att den har saknat det där lilla extra. Det som inte har "klickat" för mig tidigare var att en del av karaktärerna inte engagerade mig. Jag brydde mig inte riktigt om dom, så som del Toro ville att jag skulle bry mig om dom. Sedan tyckte jag att handlingen haltade på en del ställen. Men ju fler gånger som jag har sett om filmen, ju mer komplett har den känts. Det här är utan tvekan en film som har vuxit för mig under åren och med den senaste omtitten så kan jag konstatera att alla bitarna föll på plats.

Det finns egentligen inte mycket mer som jag kan lägga till då man bör se filmen själv istället för att läsa det jag skriver. Men lite kortfattat så tycker jag att filmen är väldigt vacker. Den har ett underbart foto av Guillermo Navarro som ofta brukar samarbeta med del Toro. Musiken är helt fantastisk, gjord av Javier Navarrete. Skådespelarna gör sina roller mycket bra, speciellt då Ivana Baquero som Ofelia. En mörk vuxensaga helt enkelt, med allt som man har lärt sig att tycka om och uppskatta under åren. Se den!

VÄLDIGT BRA

Bonus: XC tipsade om att man kan lyssna på soundtracket till filmen helt gratis.

#12 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 May 2010 - 21:51

En av mina favoritfilmer och musiken är helt outstanding. :wub:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#13 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 May 2010 - 22:25

3 år senare. Nå Wylie, har du sett om filmen och vad tycker du om filmen i nuläget? :)

Nope. Kanske börjar vara dags för det. Vad tycker jag om den i nuläget? Bättre än jag skrev då iaf. Men som sagt jag skulle ha behövt se om den.

Edited by Wylie Times, 03 May 2010 - 22:26.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#14 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2010 - 08:19

Ja, det tycker jag absolut du ska göra. Jag säger det igen: underbar film :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#15 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 May 2010 - 08:23

En av mina absoluta favoritfilmer också. Så vacker, så hemsk. :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2010 - 08:49

Härligt att höra! :thumbsup:

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 July 2013 - 22:47

Eftersom jag fick med XC på en filmdejt i Don't Be Afraid of the Dark-tråden, så tänkte jag göra slag i saken och se om filmen. Så under kvällen har jag avnjutit den här filmen. På Blu-ray dessutom, något som blev möjligt när jag vann ett sådant exemplar för något år sedan. Synd egentligen att det tog så lång tid, men det är bra att XC hjälper mig på traven.

Det här är lite av en favoritfilm. Det är inte ofta man får se sagofantasy för oss lite äldre, där det tillåts vara mörkt, ondskefullt, skitigt, dystert och alla andra beskrivningar som man kan komma på. För oss fantasynördar så behövs det något som väger upp mot dom mer lättsamma filmerna som vi mer ofta får se. Tyvärr missade jag att se den här filmen på bio då det begav sig, något som jag kan ångra lite i efterhand då jag gärna stöttar filmer som den här.

Handlingen är riktigt vacker, om än bitvis våldsam. Ofta då med Vidal i blickfånget. En riktigt sadistisk karaktär, som man inte direkt kan känner några sympatier för. Även om jag tycker att det finns någon sådan scen. Jag gillar att man lyckas så bra med att väva samman vanlig dramatik med fantastik. Det skulle lätt kunnat bli krystat, men del Toro balanserar perfekt på vågskålen. Vilket inte direkt förvånar mig, då han innan den här filmen gav prov på sina kunskaper inom genren. Om jag ska framhäva något mer negativt med handlingen så är det att jag gärna hade kapat något bit av själva dramatiken i Vidals läger och bytt ut det mot mer av fantastiken.

Karaktärerna är välskrivna, där man direkt tar till sig Ofelia och hennes mamma Carmen. Ofelia får ju minst sagt gå igenom en hel del under den här filmens gång. Andra som man minns med värme är Mercedes, Vidals husa samt hela lägret med rebeller som bara väntar på att störta Vidal och hans mannar. Och så får vi inte glömma bort dom sagoväsen som vi får stifta bekantskap med. Faunen och Hombre Palido (vete tusan vad denna varelse kallas på svenska), paddan, älvor, osv. Dessa känns alla magiska och jag gillar speciellt scenen när den där insekten som först tar kontakt med Ofelia, ändrar sitt utseende till en älva som Ofelia visar upp i sin bok. Riktigt snyggt gjort. Och jag gillar även scenen med Alruna-roten som Ofelia lägger i mjölk under sin mammas säng. Det där är något som jag sett göras i flertalet filmer och tv-serier. Det är alltid lika fascinerande. Men i den här filmen så toppar man verkligen det, för när roten får liv så ser det så jäkla snyggt ut och när Ofelias mamma Carmen sedan slänger in den i elden så lider man verkligen. Dom där skriken är svåra att förtränga, dom låter minst sagt plågade.

Fotot i filmen är exemplariskt och Guillermo Navarro är i en klass för sig. Musiken likaså, där Javier Navarrete återanvänder samma vaggvisa genom filmens all musik. Hur många klarar av en sådan sak utan att det blir repetitivt. Inte många kan jag säga. Så musiken är verkligen på topp. Och givetvis så är del Toro väldigt skicklig när det kommer till manus och regi. Och ärligt talat så tror jag att han kommer att få problem med att toppa den här filmen. Inte sagt att han vill eller behöver det, men många använder nog den här filmen lite som en värdemätare när en ny del Toro-film kommer på tal, och jag är rädd att många kommer att bli gruvligt besvikna när dom inser att den här filmen är i en klass för sig.

Jag har säkert missa en massa saker som jag hade tänkt att skriva, men det får jag väl i sådan fall återkomma till.

Nu slår jag mig ner här och inväntar XC:s omdöme. :popcorn: Vi vet ju att fint folk kommer lite senare. :D

#18 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 July 2013 - 12:00

Jag hade tänkt posta vad jag tyckte när jag såg den, för intreserade, men jag kan inte hitta den. Det var före "Senast Sedda Film" trådarna så jag vet inte var jag postat den och sökningen visar inget. :/

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 July 2013 - 14:09

Jag hittade ett litet omdöme gjort av dig, fast på TVL. Vet inte om det är det som du tänker på? Jag sökte lite jag också, på båda ställen, men hittade inget mer. Fast ingen av sökmotorerna är ju speciellt bra, så det kanske finns något mer omdöme som ligger och gömmer sig i någon tråd.

Edited by Garm, 26 July 2013 - 14:38.

#20 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 July 2013 - 14:21

Hmm, hade för mig att jag skrev mer om den men troligen minns jag fel. :P Tack för att du letade. :)

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#21 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 July 2013 - 14:40

Det var så lite. Har du sett om filmen sedan du skrev det där omdömet? :)

#22 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 July 2013 - 16:10

Nej. Jag var, som du kanske ser, inte så värst förtjust i den då så det har inte blivit något mer. Men man kanske skulle göra det någon gång och se om omdömmet har ändrats på 6 år. :P

-Sora, Kingdom Hearts

#23 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 July 2013 - 18:22

Pans Labyrint / El Laberinto del Fauno (2006) [ES/MX/US]
I KORTHET: Strax innan de Allierade landstiger i Normandie, når Ofelia styvpappa Kapten Vidals gård i Spanien. Mamma är svag och tillika höggravid med Vidals barn, Vidal ett av Francos sadistiska monster och ett stycke från gården finns en faun som lovar guld och gröna skogar...
DET BRA: En bra berättad historia som lånar mixar och hyllar flera av de gamla klassikerna. (Odyssén, Alice i Underlandet och Trollkarlen från Oz är tre jag kommer på så här på rak arm). En saga som vågar sig på att vara mörk trots att den har en 11-årig flicka i centrum. Snygg och prydlig visuellt och med väl valda miljöer. Soundtracket tillhör fortfarande en av mina absoluta favoriter, med A Princess (Una Princessa) som den 6e mest spelade.
DET DÅLIGA: Filmen är aningen lång och trots att den aldrig tappar takten eller blir tråkig så har den sina transportsträckor, som t.ex. mammans sjuklighet. Visst den bidrar till stämningen men inte mycket mer.
SOM HELHET: Mörk fantasy med stråk av folksagor och antikens mytologier, en stillsam berättelse till och med under sina mer action laddade partier. En film jag finner det lätt att tycka om - även om det går länge mellan gångerna jag ser den.
PS: Minns inte vad mitt sällskap anmärkte på när vi såg den men jag replikerade: "det är väl antagligen därför de snackar spanska". Helt ute och cyklade var jag kanske inte för Del Toro avstod den dubbla budgeten från Hollywood då han inte ville att ett filmbolag skulle komma med egna s.k. ”förbättringar”.

*

Jag hade tänkt posta vad jag tyckte när jag såg den, för intreserade, men jag kan inte hitta den. Det var före "Senast Sedda Film" trådarna så jag vet inte var jag postat den och sökningen visar inget. :/

Då är vi två. Jag trodde jag också postat om den härtidigare.

Och det där med "före" är med sanningen med en hårsmån - jag startade den första SSF-tråden här bara en vecka efter ditt omdöme på TVL. Ironiskt nog skapade jag den med TVL som förebild. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#24 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 July 2013 - 14:00

Nej. Jag var, som du kanske ser, inte så värst förtjust i den då så det har inte blivit något mer. Men man kanske skulle göra det någon gång och se om omdömmet har ändrats på 6 år. :P

Men då är det väl hög tid att se om filmen, eller hur. ;)

Pans Labyrint / El Laberinto del Fauno (2006) [ES/MX/US]

Din beskrivning av filmen under "i korthet" känns helt klockren.

Ett par frågor. Är filmen fortfarande lika bra/bättre/sämre när du nu ser om den?
Och vad för koppling mellan denna film och Odyssén har du hittat?

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2013 - 14:08

Din beskrivning av filmen under "i korthet" känns helt klockren.

Tack, jag försökte få till den som en baksidesbeskrivning av en bok - och gestalta känslan och tidsåldern utan att nämna ett årtal (därför nämner jag både Normandie och Franco).

Ett par frågor. Är filmen fortfarande lika bra/bättre/sämre när du nu ser om den?

Jag tycker den är lika bra. :)

Och vad för koppling mellan denna film och Odyssén har du hittat?

Det var det där med maten som inte fick ätas som jag kopplade dit. Har för mig att det kommer därifrån, och/eller möjligen Jason och det Gyllene Skinnet (Narnia använder det också men Odyssén och Jason är några år äldre).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)