Jump to content

Photo

Filmer från 80-talet

• Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 10 March 2007 - 20:10

Har inte lyckats hitta någon tråd helt tillägnat 80-tals film (om en sådan finns, ber om ursäkt - klipp och klistra ihop), så tänkte köra igång en.

Tyvärr faller många klassiker i glömska, "Can't Buy Me Love" till exempel med Patrick Dempsey, nästan två decennier innan Grey's Anatomy - hamnar lugnt på den absoluta toppen av romantiska komedier. "Killer Klowns from Outer Space" av bröderna Chiodo, männen bakom specialeffekterna till Critters - om clowner av någon anledning skulle invadera jorden så skulle de givetvis ha popcornpistoler. "Midnight Madness", som måste ha varit en av Michael J. Foxs första filmer...

Vilka förtjänar ett hedersomnämnande? Storfilmer, mer obskyra direkt-till-vhs favoriter - allt är välkommet.

Liten ändring i ämnesrubriken bara /Georgia

Edited by Georgia, 10 March 2007 - 20:20.

Climbing to the Moon...

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 March 2007 - 20:15

Killer Klowns from Outer Space - Den är ju helt underbar! :wub:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 10 March 2007 - 20:20

Om jag skulle bli tvingad att leva ut resten av mitt liv i en stuga norr om ingenstans skulle jag ta med mig två saker: en dvdspelare, och Killer Klowns From Outer Space.

Förutsatt att det finns en 42 tums Plasma TV. Vilket det gör, säger vi. ;)
Climbing to the Moon...

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 March 2007 - 20:22

Gäller det bara Sci-Fi/Fantasy/Skräck eller alla kategorier?

I så fall flyttas tråden till Off Topic :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 10 March 2007 - 20:24

Alla kategorier antar jag... så swoosh till Off Topic. :)

Edited by Thinice, 10 March 2007 - 20:26.

Climbing to the Moon...

#6 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 March 2007 - 20:37

Hmm, oavsett vilket årtionde det gäller så har jag svårt att plocka fram ungdomsfilmer och B-filmer (även om de är gjorda med stor kärlek) som första kandidater till Hedersomnämnande.

Men ett spontant försök på filmer som höjer sig över mängden:

Ungdomsfilmer: Breakfast Club,Heathers (2 stycken undantag)
Kioskvältare/Action: Ghostbusters, Indiana Jones 1 & 3, Tillbaka till Framtiden, Die Hard
Drama: Tjuren från Bronx, Elefantmannen, Stand by me, Scarface, Amadeus
Skräck/Thriller:
Komedi: This is Spinal tap, Blues Brothers
Annat: Labyrinth

Och ungefärtusen filmer till...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#7 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 10 March 2007 - 20:49

Elefantmannen

Elefantmannen... :wub:

Måste då också nämna Eraserhead - Lynch första och kanske till och med bästa film. "In Heaven" är en evig favorit vad det gäller filmmusik ()

Pixies version är inte fy skam heller.

Edit: YouTube

Edited by Thinice, 10 March 2007 - 20:50.

Climbing to the Moon...

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 March 2007 - 21:43

Eraserhead är från ´77 men däremot måste man ju nämna Lynch bästa film från 80-talet: Blue Velvet. :wub:

Det finns förstås hur många bra filmer som helst från 80-talet men det första jag tänker på när nån säger 80-tals filmer är dom ungdomfilmer som kom då. Främst förstås John Hughes klassiker som The Breakfast Club, Sixteen Candles, Weird Science och Ferris Bueller's Day Off. Men även Pretty in Pink, St. Elmo's Fire, Risky Business och Fast Times at Ridgemont High.

Andra filmer som det verkligen osar 80-tal om: Top Gun, The Lost Boys, The Goonies, Back to the Future och i stort sätt vilken Eddie Murphy eller Chevy Chase film som helst från den eran.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#9 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 10 March 2007 - 22:11

Eraserhead är från ´77 men däremot måste man ju nämna Lynch bästa film från 80-talet: Blue Velvet. :wub:

Med risk för att bli anklagad för kontrarevolutionär verksamhet, vi kan säga att vi håller tråden flytande, tre-fyra års felmariginal. 80-talet med omnejd. ;)

Eddie Murphy är så mycket mer än bara Prinsen från New York och Raw. Blir nog inte bättre än The Golden Child - fantasy helt i klass med t.ex Labyrinth... minus mupparna.
Climbing to the Moon...

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 March 2007 - 01:13

80-tals filmer är Schwarzeneggers och Stallones "Golden Age" för mig :thumbsup:

Terminator, Predator, Commando, The Running Man, Conan, Raw Deal
Rambo, Rocky, Tango & Cash, Cobra. Lock up, Over the top o.s.v

Winter is Coming

#11 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 11 March 2007 - 03:54

Blir nog inte bättre än The Golden Child - fantasy helt i klass med t.ex Labyrinth... minus mupparna.

Eller: Fantasy helt i klass med Labyrinth minus kvalitet på manus, effekter, trovärdigt skådespeleri etc.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#12 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 11 March 2007 - 09:20

Mmm, ljuva 80-tal. :)

Escape from New York, Pale Rider, The Naked Gun, Mad Max 2 (The Road Warrior), Back to the Future, Airplane!, Willow och alla andra.
*torkar bort en nostalgisk tår ur ögonvrån*
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#13 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 12 March 2007 - 20:15

80-talet... på 2000-talet? Enligt senaste rapport, inte alls omöjligt.

Dolph känner sig lite nostalgisk

Swedish actor Dolph Lundgren wants to unite with fellow action movie stars Jean Claude Van Damme and Chuck Norris to make a new action comedy film... "You know, I was thinking today, it would be great to make a movie with the 80s action rat pack - Jean Claude and a few others."

Bara lösa rykten än så länge, men det lutar åt att Dolph, Jean-Claude och Chuck möter upp med Snake Plissken för att rädda Gizmo från Spinal Tap, som tillsammans med Ferris Bueller och Howard The Duck håller en grupp mogwais fångna på Das Boot.

Kommer att fungera som en direkt uppföljare till 1985 års Care Bears The Movie.
Climbing to the Moon...

#14 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 March 2007 - 20:34

:lol2:

Nostalgi när man tänker på the Outsiders, Pretty in Pink, Sixteen Candles, the Breakfast Club, Soulman, Kedjebrevet, Tuff Turf, Back to School ...

Glömde: Liftaren en av mina favoritfilmer från 80-talet

Edited by Georgia, 12 March 2007 - 20:35.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#15 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 12 March 2007 - 21:37

Outsiders, Soulman, Liftaren - börjar se ett mönster. :lol: Vad hände egentligen med C. Thomas Howell? Försvann där kring nyårsafton 1989 verkar det som...

En film som ingen har nämnt men som seglar upp på en klar topplacering är Big Trouble in Little China. Bra effekter, oemoståndligt överspel av Kurt Russell, Egg Shen med ögonen (som dyker upp lite här och var i olika filmer på 80-talet), och - återigen - musiken! Är osäker på om John Carpenter låg bakom signaturen på denna, inte för att det spelar någon roll - har en säker plats på ipoden.
Climbing to the Moon...

#16 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 12 March 2007 - 21:45

Glömde: Liftaren en av mina favoritfilmer från 80-talet

Oh ja! Nixa pommesen om Ruggige Rutger är i faggorna... :lol:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#17 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 March 2007 - 22:09

Outsiders, Soulman, Liftaren - börjar se ett mönster. :lol: Vad hände egentligen med C. Thomas Howell? Försvann där kring nyårsafton 1989 verkar det som...

:whistle:
Han var ju så söt :wub:
Sista jag såg honom i var Amazon, en serie som gick på TV3 på konstig tid.
Kollar IMDB, och det verkar som om han är väldigt aktiv just nu med diverse B-filmer :rolleyes:

Oh ja! Nixa pommesen om Ruggige Rutger är i faggorna...

Käkade inte pommes på flera veckor efter jag sett den filmen.

#18 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 March 2007 - 22:15

Bästa svenska filmen under 80-talet är ju iaf absolut: http://www.imdb.com/title/tt0087806/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 March 2007 - 22:25

Peak: Den fyndade jag på ÖB för det överkomliga priset av 20:- för ett tag sedan. :lol: Den är helt obetalbar, 80-tals action när den är som allra roligast.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#20 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 March 2007 - 22:27

:lol2:
Bara för det hittade jag den här: http://www.imdb.com/title/tt0099603/ (från 1990) såg den på video för en 2-3 år sen.
Så B det kan bli. Huvudpersonen hade vita byxor på sig, och dom var nog lika vita i slutet som i början på filmen :lol2:

#21 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 12 March 2007 - 22:49

Kollar IMDB, och det verkar som om han är väldigt aktiv just nu med diverse B-filmer :rolleyes:

Hmm... Förra årets Xenophobia har iofs inga röster och saknar beskrivning, MEN, om man kollar längre ner på recommendations hamnar man på Crash of Moons. Tre avsnitt av 50-tals serien Rocky Jones, Space Ranger ihopklippta till en film. Därifrån är man bara ett klick från Santa Claus Conquers the Martians, och då är man inne på helig mark.

Så det hamnar väl där någonstans. Hade kunnat varit värre. ;)
Climbing to the Moon...

#22 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 March 2007 - 22:54

Hmm... Förra årets Xenophobia har iofs inga röster och saknar beskrivning, MEN, om man kollar längre ner på recommendations hamnar man på Crash of Moons. Tre avsnitt av 50-tals serien Rocky Jones, Space Ranger ihopklippta till en film. Därifrån är man bara ett klick från Santa Claus Conquers the Martians, och då är man inne på helig mark.

Så det hamnar väl där någonstans. Hade kunnat varit värre. ;)

De där två filmerna äger jag på DVD... :P

I den här: http://store.dvdmega...om/mv07005.html

//Peak

sixty six."

#23 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 12 March 2007 - 23:00

:lol:

Har sett den där samlingen lite här och var - 50 filmer för sisådär 200kr (finns väl en version för skräckfilmer också), med viss skepticism.

Så det är något att ha då?
Climbing to the Moon...

#24 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 March 2007 - 23:08

De är underbara. Jag har flera stycken. Gillar man mycket våld och s*x och sånt skall man tydligen ha den här:

http://store.dvdmega...om/mv07021.html

Behöver jag säga att jag väntar hem den från amazon.com vilken dag som helst (amazon är billigast för de där, tror jag betalar dryga hundringen för just den boxen)

//Peak

sixty six."

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 March 2007 - 23:11

Tror de där fanns (finns?) på Discshop också... Är en serie boxar så vitt jag förstår.

fqq5BYam.jpg