Jump to content

Photo

Expressen slopar serierna

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 18 March 2007 - 18:37

Expressen har på prov slopat sin seriesida:
http://dagensmedia.s...?version=103514

citat: "Märk väl. Vi vågar inte röra horiskopet. Men serierna tror vi inte folk läser. Vi tror folk köper tidningen för nyheterna."

Jag tycker det är en oroande utveckling och hoppas att det blir kraftiga reaktioner. Det är allvarligt när serierna försvinner från en av Sveriges största kvällstidningar. Om Expressens försök blir "lyckat" finns risken att än fler tidningar gör samma sak. Och vips är serier på väg att bli borglömda (för, som vi har diskuterat i en annan tråd, är det ju allt färre som köper serietidningar).

Det är många som börjar sin bana som serieläsare tack vare dagstidningarnas seriesidor. Och många serier och serieskapare som når framgång tack vare publicering i dagspress. Publicering i dagstidningar är ett viktigt sätt för svenska serieskapare att kunna leva på sitt skapande. Och hur många serietidningar idag är baserade på dagstidningsserier? Dessa skulle knappast ha kunnat nå framgång om inte allmänheten kände till serierna genom att ha läst dem på seriesidan i lokaltidningen.

Om du vill skicka en kommentar till Expressen gör du det på mailadressen tips@expressen.se
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 March 2007 - 19:03

Ytterst beklagligt! Tack för adressen - jag har redan skrivit och skickat ett upprört brev dit.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 18 March 2007 - 19:08

Visst, slopa en ljusglimt som serierna men ta för guds skull inte bort "horiskopet". Hur ska folk annars veta vilket öde Uranus har i beredskap åt dem? :rolleyes:

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2007 - 19:31

Skickat en kommentar. :)

Slår vad om att expressen säger i morgon att man bara fått positiv respons av den här misshandeln på svenskt kulturliv. <_<

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 March 2007 - 21:05

Jag har ingen aning om vilka serier som går i Expressen, men skulle de försvinna från min morgontidning (Göteborgs-Posten) skulle jag bli mycket upprörd. Nemi, Zits, Kalle och Hobbe m.fl. förgyller min morgon och jag skulle stå i frontlinjen för en protestaktion mot sådana tilltag från min tidning.

Horoskopet kan väl ändå inte vara en sådan helig ko ändå? Är folk så korkade att de läser och ens för en nanosekund tror på det tramset? :rolleyes: (Säg inget, jag vet vad svaret är. :( )
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2007 - 21:38

Horiskopet? det var nytt, trodde det hette horoskopet ;) har dom ingen som korrekturläser artiklarna längre innan dom går i 'tryck' ? (ni behöver inte svara, jag vet redan att de flesta tidningarna har slopat den grejen)

Det är exakt samma horoskop i de flesta tidningarna, finns det inte i en, kan man läsa det i en annan.

Serierna förgyller ju ens dag, när man läser en papperstidning.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 Erkegris

Erkegris

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 71 posts
  • Interests:teckna, fantasy, djur, psykologi, etologi, film, spel, musik, fotboll... mm.

Posted 18 March 2007 - 22:21

visst köper man tidningarna för nyheterna. Men man läser väl ändå serierna hellre än horoskop, väder eller tips på vilka skor man ska köpa till sommaren.. hallå?? ungefär..

Om jag var en loppa, tänk va jag skulle hoppa!

Min deviantart

#8 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 March 2007 - 22:42

Att folk här är upprörda över att serierna slopas är förståligt...kanske lite förvånande eftersom kvällstidningarnas seriesidor enbart består av humorserier inga superhjältar..men det är väl en principfråga att man upprörs över Expressen tilltag.

Är tveksam till om de verkligen genomför detta, finns en tradition inom dagstidningar att avsluta lättsamt med tv-tablå och serier. Men de kanske gjort läsarundersökningar vars resultat visar att serierna inte intresserar läsarna längre.

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 March 2007 - 22:47

Det finns ju en hel del humorserier som är bra också.. ;) Fantomen i dagstidningar läser jag aldrig eftersom jag aldrig skulle stå ut med att läsa en fantomenserie i strippform.. :P

Ok, finns dåliga humorserier också, men det bär väl bara att hoppa över saker som Gustaf och (den värsta av dem alla) Laban... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#10 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 19 March 2007 - 01:58

Jag tycker det är en oroande utveckling

Jovisst, om man är serieskapare.

Det är nog inte alls omöjligt att Expressens tilltag blir norm. Och ärligt talat är det dags för serierna som kulturform att utvecklas lite. Inget har ju egentligen hänt (publiceringsformsmässigt) under en hel jäkla massa år.
Min gissning är att seriernas framtid, som så många andra saker, ligger på internet Oavsett så måste man hitta nya vägar att nå ut. Jag tror faktiskt att dagspressens betydelse för serier har minskat betänkligt de senaste 10-15 åren.

Så, var öppna för förändring (som kommer förr eller senare ändå) och gnugga geniknölarna och vips kanske ni är bland de första att på allvar föra serierna som konstform in i 2000-talet...? :thumbsup:
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#11 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 March 2007 - 02:43

Då måste de bara dummare än jag trodde. Min pappa läser aldrig serier utom i tidningen.
Tur att jag inte läser en sådan skräptidning ändå.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 19 March 2007 - 03:20

NEEEEJ!! >>_<< Dessa galna hundar!! Grrr! Nästan så att man borde skicka in en insändare själv och säga dom ett sanningens ord...

Vore riktigt upprörande om detta blir norm, då seriens ursprung och utveckling i sin barndom ju varit inom dagstidningspressen. :(

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 19 March 2007 - 10:38

NEEEEJ!! >>_<< Dessa galna hundar!! Grrr! Nästan så att man borde skicka in en insändare själv och säga dom ett sanningens ord...

Gör det. Många bäckar små.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 March 2007 - 17:49

Var det någon mer som fick svar från Expressen? Själv damp nyss ett brev ned där de tackade mig för mina synpunkter och erbjöd mig kuponger till deras "andra spännande produkter".

Fråga: Vad i all världen kan expressen erbjuda för andra "spännande produkter"? :blink:

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 March 2007 - 19:11

Jag fick inget svar alls. :(

#16 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 20 March 2007 - 22:31

Var det någon mer som fick svar från Expressen? Själv damp nyss ett brev ned där de tackade mig för mina synpunkter och erbjöd mig kuponger till deras "andra spännande produkter".

Fråga: Vad i all världen kan expressen erbjuda för andra "spännande produkter"? :blink:

Ja, det svaret fick jag också! Spännande produkter. Tror inte det...
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 March 2007 - 22:42

Hehe... Jo visst läte lite mer som... vi ill gärna veta var du bor... :P Fast å andra sidan så kanske de inte tar klagomålet på allvar om man inte skickar in adressen. :unsure:

Edited by XC, 20 March 2007 - 22:43.

fqq5BYam.jpg

#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 March 2007 - 10:06

Nu har jag fått mailet. Jag skrev tillbaka att de gärna fick adressen efter att de återinfört serien, men att jag innan dess bojkottar Expressen helt och hållet.

#19 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 21 March 2007 - 12:13

Nu har jag fått mailet. Jag skrev tillbaka att de gärna fick adressen efter att de återinfört serien, men att jag innan dess bojkottar Expressen helt och hållet.

Jag fick också det där mass-svaret. Av mig fick de adressen, om inte annat kan man ge typerna på Expressen lite extra jobb med att posta ut kupongerna...
Därefter fick jag ytterligare ett svar, med följande innehåll:

Bäste läsare!

Tack för dina synpunkter om seriesidan i tidningen!
Som du har märkt genomför vi ett test med att ta bort serierna. Bakgrunden är att om man vill utveckla en tidning måste man ibland även våga ta bort material.

Om vi får en kraftig läsarreaktion så lägger vi in serierna i tidningen igen. Ännu så länge är det relativt få läsare som har hört av sig och testet fortsätter.

Jag har full respekt för de läsare som vill att vi behåller serierna i Expressen /GT / Kvällsposten. Då vi redan har din adress skickar jag några värdekuponger så att du kan prova några av våra nya bilagor med spännande material. Detta som en uppskattning att du hörde av dig.

Otto Sjöberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Edited by DarkBeast, 21 March 2007 - 12:17.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 March 2007 - 14:42

Jag fick följande som svar på mitt:

Bäste läsare!

Tack för dina synpunkter om seriesidan i tidningen!
Som du har märkt genomför vi ett test med att ta bort serierna. Bakgrunden är att om man vill utveckla en tidning måste man ibland även våga ta bort material.

Om vi får en kraftig läsarreaktion så lägger vi in serierna i tidningen igen. Ännu så länge är det relativt få läsare som har hört av sig och testet fortsätter.

Jag har full respekt för de läsare som vill att vi behåller serierna i Expressen /GT / Kvällsposten. Maila gärna över din adress så skickar jag några värdekuponger så att du kan prova några av våra nya bilagor med spännande material. Detta som en uppskattning att du hörde av dig.

Otto Sjöberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Nästan samma bortsett från en rad... :P

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 March 2007 - 14:48

Fick också det där meddelandet.

fqq5BYam.jpg