Expressen slopar serierna
Posted 18 March 2007 - 18:37
http://dagensmedia.s...?version=103514
citat: "Märk väl. Vi vågar inte röra horiskopet. Men serierna tror vi inte folk läser. Vi tror folk köper tidningen för nyheterna."
Jag tycker det är en oroande utveckling och hoppas att det blir kraftiga reaktioner. Det är allvarligt när serierna försvinner från en av Sveriges största kvällstidningar. Om Expressens försök blir "lyckat" finns risken att än fler tidningar gör samma sak. Och vips är serier på väg att bli borglömda (för, som vi har diskuterat i en annan tråd, är det ju allt färre som köper serietidningar).
Det är många som börjar sin bana som serieläsare tack vare dagstidningarnas seriesidor. Och många serier och serieskapare som når framgång tack vare publicering i dagspress. Publicering i dagstidningar är ett viktigt sätt för svenska serieskapare att kunna leva på sitt skapande. Och hur många serietidningar idag är baserade på dagstidningsserier? Dessa skulle knappast ha kunnat nå framgång om inte allmänheten kände till serierna genom att ha läst dem på seriesidan i lokaltidningen.
Om du vill skicka en kommentar till Expressen gör du det på mailadressen tips@expressen.se
Posted 18 March 2007 - 19:03
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 18 March 2007 - 19:08
Posted 18 March 2007 - 19:31
Slår vad om att expressen säger i morgon att man bara fått positiv respons av den här misshandeln på svenskt kulturliv.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 18 March 2007 - 21:05
Horoskopet kan väl ändå inte vara en sådan helig ko ändå? Är folk så korkade att de läser och ens för en nanosekund tror på det tramset?
Posted 18 March 2007 - 21:38
Det är exakt samma horoskop i de flesta tidningarna, finns det inte i en, kan man läsa det i en annan.
Serierna förgyller ju ens dag, när man läser en papperstidning.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 18 March 2007 - 22:21
Om jag var en loppa, tänk va jag skulle hoppa!
Min deviantart
Posted 18 March 2007 - 22:42
Är tveksam till om de verkligen genomför detta, finns en tradition inom dagstidningar att avsluta lättsamt med tv-tablå och serier. Men de kanske gjort läsarundersökningar vars resultat visar att serierna inte intresserar läsarna längre.
Posted 18 March 2007 - 22:47
Ok, finns dåliga humorserier också, men det bär väl bara att hoppa över saker som Gustaf och (den värsta av dem alla) Laban...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 19 March 2007 - 01:58
Jag tycker det är en oroande utveckling
Jovisst, om man är serieskapare.
Det är nog inte alls omöjligt att Expressens tilltag blir norm. Och ärligt talat är det dags för serierna som kulturform att utvecklas lite. Inget har ju egentligen hänt (publiceringsformsmässigt) under en hel jäkla massa år.
Min gissning är att seriernas framtid, som så många andra saker, ligger på internet Oavsett så måste man hitta nya vägar att nå ut. Jag tror faktiskt att dagspressens betydelse för serier har minskat betänkligt de senaste 10-15 åren.
Så, var öppna för förändring (som kommer förr eller senare ändå) och gnugga geniknölarna och vips kanske ni är bland de första att på allvar föra serierna som konstform in i 2000-talet...?
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988
--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel
Posted 19 March 2007 - 02:43
Tur att jag inte läser en sådan skräptidning ändå.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 March 2007 - 03:20
Vore riktigt upprörande om detta blir norm, då seriens ursprung och utveckling i sin barndom ju varit inom dagstidningspressen.
Posted 19 March 2007 - 10:38
NEEEEJ!! >>_<< Dessa galna hundar!! Grrr! Nästan så att man borde skicka in en insändare själv och säga dom ett sanningens ord...
Gör det. Många bäckar små.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 20 March 2007 - 17:49
Fråga: Vad i all världen kan expressen erbjuda för andra "spännande produkter"?

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 20 March 2007 - 19:11
Posted 20 March 2007 - 22:31
Var det någon mer som fick svar från Expressen? Själv damp nyss ett brev ned där de tackade mig för mina synpunkter och erbjöd mig kuponger till deras "andra spännande produkter".
Fråga: Vad i all världen kan expressen erbjuda för andra "spännande produkter"?
Ja, det svaret fick jag också! Spännande produkter. Tror inte det...
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"
*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"
*
Posted 20 March 2007 - 22:42
Edited by XC, 20 March 2007 - 22:43.

Posted 21 March 2007 - 10:06
Posted 21 March 2007 - 12:13
Nu har jag fått mailet. Jag skrev tillbaka att de gärna fick adressen efter att de återinfört serien, men att jag innan dess bojkottar Expressen helt och hållet.
Jag fick också det där mass-svaret. Av mig fick de adressen, om inte annat kan man ge typerna på Expressen lite extra jobb med att posta ut kupongerna...
Därefter fick jag ytterligare ett svar, med följande innehåll:
Bäste läsare!
Tack för dina synpunkter om seriesidan i tidningen!
Som du har märkt genomför vi ett test med att ta bort serierna. Bakgrunden är att om man vill utveckla en tidning måste man ibland även våga ta bort material.
Om vi får en kraftig läsarreaktion så lägger vi in serierna i tidningen igen. Ännu så länge är det relativt få läsare som har hört av sig och testet fortsätter.
Jag har full respekt för de läsare som vill att vi behåller serierna i Expressen /GT / Kvällsposten. Då vi redan har din adress skickar jag några värdekuponger så att du kan prova några av våra nya bilagor med spännande material. Detta som en uppskattning att du hörde av dig.
Otto Sjöberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Edited by DarkBeast, 21 March 2007 - 12:17.
Posted 21 March 2007 - 14:42
Bäste läsare!
Tack för dina synpunkter om seriesidan i tidningen!
Som du har märkt genomför vi ett test med att ta bort serierna. Bakgrunden är att om man vill utveckla en tidning måste man ibland även våga ta bort material.
Om vi får en kraftig läsarreaktion så lägger vi in serierna i tidningen igen. Ännu så länge är det relativt få läsare som har hört av sig och testet fortsätter.
Jag har full respekt för de läsare som vill att vi behåller serierna i Expressen /GT / Kvällsposten. Maila gärna över din adress så skickar jag några värdekuponger så att du kan prova några av våra nya bilagor med spännande material. Detta som en uppskattning att du hörde av dig.
Otto Sjöberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Nästan samma bortsett från en rad...
Posted 21 March 2007 - 14:48