Jump to content

Photo

Tryckdags

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 March 2007 - 16:33

Först av allt så måste vi meddela att det inte blev något med det kinesiska tryckeriet. Det har sina baksidor att det ligger på andra sidan jorden (nästan). Så vi kommer förmodligen att trycka på ett tryckeri i Mölndal, söder om Göteborg.

Där kan vi få 68 sidor, 200 ex, för 6000 kr vilket med svenska måt mätt är svinbilligt. Eller med andra ord 30 kr styck verkar det som. Men så tillkommer diverse kostnader. Bland annat ska Tidsskriftsbutiken, som säljer åt oss på nätet, ha 30% av utpriset. Det betyder att tidningen kommer att kosta 42 kr.

Lite dyrt med andra ord. Men så kom vi på att vi ju fått 800 kr för annonsen som vi har på baksidan. Så vi kan sänka priset till 37-39 kr. Anser ni att det är acceptabelt?

Finns det några av er som kan tänkas sälja några ex? Vi är glada om ni kan sälja 3-4 ex. Allt räknas för oss. Säljer man 10 så är man kung.

Vi har tidigare snackat lite om formatet på tidningen. Det visade sig att de flesta föredrog det klassiska serietidn-formatet (ungefär B5), vilket vi sedan valde. Anser ni det värt att gå ned i format till A5? Hur mycket billigare per ex bör det bli om vi ska gå ned i format tycker ni?

Reagera gärna snabbt på våra frågor, då vi nästan är på språng till tryckeriet nu!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 March 2007 - 17:59

Först av allt så måste vi meddela att det inte blev något med det kinesiska tryckeriet. Det har sina baksidor att det ligger på andra sidan jorden (nästan). Så vi kommer förmodligen att trycka på ett tryckeri i Mölndal, söder om Göteborg.

Där kan vi få 68 sidor, 200 ex, för 6000 kr vilket med svenska måt mätt är svinbilligt. Eller med andra ord 30 kr styck verkar det som. Men så tillkommer diverse kostnader. Bland annat ska Tidsskriftsbutiken, som säljer åt oss på nätet, ha 30% av utpriset. Det betyder att tidningen kommer att kosta 42 kr.

Lite dyrt med andra ord. Men så kom vi på att vi ju fått 800 kr för annonsen som vi har på baksidan. Så vi kan sänka priset till 37-39 kr. Anser ni att det är acceptabelt?

Finns det några av er som kan tänkas sälja några ex? Vi är glada om ni kan sälja 3-4 ex. Allt räknas för oss. Säljer man 10 så är man kung.

Vi har tidigare snackat lite om formatet på tidningen. Det visade sig att de flesta föredrog det klassiska serietidn-formatet (ungefär B5), vilket vi sedan valde. Anser ni det värt att gå ned i format till A5? Hur mycket billigare per ex bör det bli om vi ska gå ned i format tycker ni?

Kolla in www.ka-blam.com sen som jag tipsade Jelcander om. Det bör vara enklare att kommunicera med i alla fall även fast det ligger långt bort. Eftersom de är print on demand kan man köra mindre svängar och snabbt få fler vid behov. Priset är rimligt för sidantalet tycker jag. (Det är väl detsamma som för nummer 4?) Kolla dock om det finns aningen tunnare inlagepapper exempelvis om det är billigare. Papperspriserna är tydligen ganska fluktuerande.

Jag ska göra en liten säljdrive hos vänner och familj men det är nog betydligt enklare att sälja på dem nåt jag bidragit till själv. (Kanske nåt att tänka på när antalet serier som ska vara med i varje nummer poneras.)

Jag måste säga att jag är väldigt kluven i storleksfrågan. Det mindre formatet känns mer fansin medans det äkta serieformatet ni kör nu känns mer tidning. Mer proffsigt helt enkelt. Jag skulle hata att avgöra en sådan sak, men halva priset för halva storleken. (Fast jag skulle då hellre köpa nåt dubbelt så tjockt till det priset.)

#3 Rasmus

Rasmus

Cadet Second Year

• Members
  • 10 posts

Posted 28 March 2007 - 19:15

Jag tycker det inte gör något om vi går ner i storlek, har alltid förespråkat A5 formatet.
Tror inte det kommmer inge något oproffsigt intryck, då pocketformatet är väldigt
inne just nu och så är det ju faktiskt snyggt.

Håller dock med om att det då borde inhålla lite mer sidor men det är väl nått man får ta hand
om i framtiden. Det nya numret blir ju som en pånyttfödelse och man får prova sig fram helt
enkelt. Men blir det rent å fint och om vi drar ner den till A5 format borde man väl kunna sälja den
för ca 32 kr, ett ganska vanligt pris på en serietidning här i sverige.

#4 Martin W

Martin W

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts

Posted 02 April 2007 - 12:37

Schenström sa det bra, tycker jag. A5 känns liksom för billigt, som ett fanzin eller "Malmö Morotsförenings medlemstidning". Det är något speciellt med det nuvarandra formatet som gör att känslan av kvalité automatiskt höjs.