Jump to content

Photo

Marvel special

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 April 2007 - 11:36

Igår fick jag vantarna på Marvel specials första nummer, den här gången med Wolverine i huvudrollen. Vad vi bjuds på är berättelsen "Origins and endings" av Daniel Way (manus, inte så bekant med hans tidigare alster) och Javier Saltares "bild) som har premissen att Wolverine nu "minns allt" och sticker iväg på ett litet personligt korståg precis som vanligt.

Just precis som vanligt är något man kan sammanfatta serien med, för även om nu Logan/James Howlett skulle minnas allting så får vi som läsare inte veta någonting egentligen. Intet nytt under solen. Wolverine hattar runt, slåss, poserar med sina klor, ler under en strid, hugger av lemmar och...ja, vi har helt enkelt sett det här förut. Historien misslyckas med att engagera. Samma sak gäller teckningarna, det är stabila och tillrättalagda bilder men utan någon som helst personlighet och "tyngd". Det lilla gästspelet av hans (stön) gruppmedlemmar i New Avengers är väldigt talande, Spider-Man, Captain America, Iron Man och de andra ser mer ut som leksaksfigurer än något annat.

Jag kan förstå att de alternerar med Wolverines soloäventyr, för han är fortfarande, trots att han är överallt en väldigt populär hjälte. Däremot känns det konstigt att de inte börjar med "Enemy of the State" och "Agent of S.H.I.E.L.D" av Mark Millar, som förvisso inte är de bästa man har läst, men är en kul, stor berättelse där Wolverine egentligen får spö av i stort sett varje hjälte som är värd att nämna i Marvels universum. Men jag antar att Schibstedt ville vara mer uppdaterade med vilka serier de ger ut.

När det gäller Schibstedts egna bidrag till tidningen så får de minus från min del för att de fortfarande saknar någon som helst personlig ledare. Vad heter redaktören ens? Som van läsare av Semic/Egmont så fick man nästan någon slags relation till Marvel-Christian/She-hulk/Janne och det var en stor del av nöjet. Det retar mig också att Schibstedt inte skriver ut vilka nummer de har hämtat sina serier ifrån. Skärpning!!

Annars är översättningen helt okej, pappret bra och annonserna relevanta. Schibstedt kan vad de gör, men de visar inte något engagemang på önskvärt sätt, och därför har de inte vunnit mitt "hjärta".
*Hockey och superhjältar*

#2 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 April 2007 - 12:29

Känner mig inte speciellt motiverad att köpa den här tidningen. Länge sen det kom någon riktigt bra Wolverine-serie, och jag tycker de kunde satsa på att publicera t.ex. nyare nummer av Astonishing X-men istället. När de inte har så många nummer per år, som dessutom är väldigt tunna, kunde de ju satsa på att publicera de absolut bästa och mest läsvärda serierna. Fast jag är nog inte rätt man att avgöra vilka serier det är i såna fall :P Men det är nog inte de på Shibstedt heller ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 April 2007 - 12:50

I nästa nummer kommer ju X-Men: Deadly Genesis av Ed Brubaker. En väldigt hypad serie som var okej i mina ögon, fast du och jag har ju pratat om den förr, Spidde. :)

Man kan ju undra varför de inte fortsätter med Astonishing X-Men eller om de ska det, när det kommer att ske?

Jag har snokat lite om redaktionen på Marveltidningarna, och tydligen är en Anna Lawrence ansvarig utgivare och hon säger såhär i en intervju i Komika magasin:

- Det är min avsikt att vi på Schibsted Förlagens serieavdelning framöver ska jobba för att expandera vår utgivning med fler titlar, både licensbundna och med egna idéer. Vi har en stark redaktion med brett serieintresse, och ett stort engagemang för våra produkter.

http://komikamagasin...marveltidningar

Men om man skulle vilja kontakta redaktören för t. ex Spider-Man eller Marvel special så hamnar visst mailet hos en Moa Engman. Det vore roligt om man kunde få en lite mer "personlig relation" med om det nu är Moa Engman eller Anna Lawrence, som Janne och sina föregångare har gjort.

Om de har ett stort engagemang för Marvelserier eller superhjältar i allmänhet återstår att se i mina ögon. Jag hoppas att de är rätt män eller kvinnor blir det ju, att avgöra vad som är värt att publicera i Sverige. :)

Edited by Kermit, 12 April 2007 - 12:51.

#4 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 April 2007 - 13:15

Hi-jackar denna tråd och frågar;
Är de väldigt dåliga på att ta hand om sina blivande prenumeranter?

För 10 dagar seda beställde jag en prenumeration, och i mejlet jag fick som bekräftelse stod det att uppgifter hade skickats.

tja, 10 dagar har nu gått, varken tidning eller faktura har dykt upp här hemma.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#5 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 April 2007 - 13:26

Jag skrev ett mail till Schibstedt med lite frågor och ris och ros. Jag fick ett väldigt snabbt svar i alla fall, det är tydligen Wivi Eilertsen samt Göran Karlsvik på Schibsted Forlagene i Norge, men har man frågor om Marvel Special ska man vända sig till någon Magnus Hörnström.

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 April 2007 - 16:03

Hofling: Vanligtvis så börjar ens prenumeration vid första numret en månad efter anmälan, så din börjar nog vid nästa nummer och då kommer troligen också inbetalningskortet.

(Om man inte ska prenumerera på amerikanska tidningar genom Alglans, då tar det 3 månader istället...)

#7 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 April 2007 - 16:15

Grejen var att man kunde välja om man ville ha det senaste numret som kommit ut eller om man ville ha det som kommer nästa månad/gång.
Jag valde att jag ville ha det aktuella numret, och om inte annat tycker jag att fakturan borde ha kommit redan.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#8 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 April 2007 - 16:21

Ska väl ta en titt på den här tidningen senare idag. Jag tror att grejen med att dom publicerar Deadly Genesis är för att dom helt enkelt har kommit till den del av Astonishing X-men då Genesis utspelas, då är det ju ett utmärkt sätt att dryga ut Astonishing, som det ju trots allt inte finns så många nummer av...

#9 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 13 April 2007 - 10:59

Tidningen ser bra ut, men jag orkade inte riktigt engagera mig i storyn. Det blir ju två månader tills vi får fortsättningen... Jag föredrog verkligen Egmonts tjockare variant där man får en längre del av storyn serverad på en gång. Skulle tro att jag bara bläddrar igenom Marvel Special tills alla nummer med en viss story kommit ut.

Angående redaktionen, så gissar jag att de första numren av Schibsteds Marvel-tidningar blev producerade på väldigt kort tid. Kom ihåg att det var typ i december som Egmont förlorade licensen, och att det brukar vara flera månaders trycktid för serietidningar. Den svenska redaktörens namn finns dock med i alla tidningar, Moa Engman var red för Spider-Man 1 & 2/2007 och Spider-Man Kidz 1/2007. Magnus Hörnström är red för Marvel Special 1/2007 och Spider-Man Kidz 2/2007. Kanske var Moa bara tillfällig red och Magnus är den nye Marvelansvarige i Sverige framöver. (att tidningen sätts ihop av red i Norge kunde man för övrigt märka på ledaren i Spider-Man nr 1/2007, där man hänvisade till Spider-Man 12/2006. Men i Sverige kom det bara ut 8 nummer där de sista var på 100 sidor, medan man i Norge gav ut 12 nummer, alla på 52 sidor)

Vad jag verkligen stör mig på är, som redan påpekats, att man inte sätter ut originalpublicering. Sånt vill ju vi engagerade läsare veta :)

När det gäller översättningen är det kul att se att Schibsted använder sig av gamla Marvel-bekantingarna Ola Jameson och Christer Follin. Då kan det ju knappast bli dåligt ;)

Edited by DarkBeast, 13 April 2007 - 11:07.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#10 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 13 April 2007 - 16:30

Jaså, dom goa gubbarna är tillbaka? :) Det var trevligt, för dom har ju erfarenhet av denna konst.

Ska se till att inhandla numret idag.

#11 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 April 2007 - 16:49

Inhandlade nyligen detta premiärnummer, och det var väl sådär. Storyn kändes lite oinspirerad på nåt vis, och tecknaren var inte alls på samma nivå som han annars brukar vara, då han samarbetar med den andre herren på Ghost Rider.

#12 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 April 2007 - 12:57

Även om jag tycker att kvalitén på tidningen är mycket fin så tycker jag att den är lite dyr. Ska väl göra med denna tidning som jag gör med Spider-Man, prova några nummer och se vad jag tycker. Jag är i nuläget mer intresserad av att läsa lite X-men än Wolvie på egen hand.

#13 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 27 April 2007 - 13:01

Kommer nog hålla mig till att köpa vartannat nummer, de om handlar om X-Men, om Wolverine-serien ska fortsätta vara så intetsägande som det första numret.

#14 hansomsover

hansomsover

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts

Posted 01 May 2007 - 09:19

Gjorde misstaget att kolla in tidigare Wolverinetidningar från USA innan, närmare bestämt de som gavs ut under House of M... I princip actionfilmer nerritade på en bit papper.

De som gavs ut i Marvel Special var däremot så dåligt tecknade att mina ögon började blöda och hade en totalt oengagerande story (det HÄNDE ju ingenting, för fasen).

Men jag kommer väl ändå bli tvungen att köpa den, annars försvinner väl X-men ur sortimentet totalt.

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 May 2007 - 09:57

Du kan ju alltid strunta i Wolverine-numrena. :)

#16 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 11 May 2007 - 14:36

Nu har ju första X-Men numret kommit, konstigt att ingen har tagit upp det innan, i alla fall...
Jag har inte läst klart än så jag återkommer med kommentarer senare, lite kul är det ju att numret är 100 sidor ( om jag har räknat rätt ) och trots det ingen prisökning alls, numret kostar fortfarande 39.50 kr, undrar varför de ens ökar tidningens sidor ( det är ju inte sommar riktigt än ) men jag bryr mig inte om anledningen, huvudsaken är att de har gjort det.
´´ Leve Stan Lee´´

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 May 2007 - 14:43

Har inte varit i affären så därför har jag missat detta. Dock ska jag åtgärda det på hemvägen. Trevligt att det är mer sidor till samma pris. Hoppas nu att storyn är bra också.

#18 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 11 May 2007 - 14:45

Om du undrar över storysarna så är det Deadly Genesis och en serie som man inte riktigt får namnet på men som utspelar sig efter Decimation.
´´ Leve Stan Lee´´

#19 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 May 2007 - 14:49

Och Decimation kanske inte säger så mycket om man inte är insatt, men plötsligt, "tack vare" en ganska tråkig och förvirrande crossover som hette House of M så minskades antalet mutanter i världen drastiskt. Scarlet Witch skrek "no more mutants!", men passande nog så förblev de populära i X-Men t. ex fortfarande mutanter. Hur det blev så förklarades inte.

#20 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 May 2007 - 15:02

Hoppas bara att jag inte missat för mycket. Har inte alls hängt med den svenska utgivningen dom senaste åren och det är långt ifrån allt amerikanskt som jag köpt och läst.

#21 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 May 2007 - 15:02

Jag hade då inte nåt emot det. :) Bort med alla dom där irrelevanta skräpkaraktärerna som samlats på hög i X-mens universum!! :D Sen tycker jag att dom förvaltat efterglöden av HoM ganska bra. ^^

Kan dock hålla med om att många av tie-insen var dåliga, men inte den reguljära serien, den gjorde ju till och med Wolverine en läsbar karaktär.

Sen måste jag se till att inhandla senaste numret av X-men snarast, Deadly Genesis verkar rätt bra.

Edited by PredaBot, 11 May 2007 - 15:04.

#22 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 May 2007 - 15:05

Cartman, tycker inte du har missat så värst mycket i alla fall, man kan läsa utan att veta om allt. Och Predabot, håller med dig iofs, resultatet blev inte så dumt och X-Men är faktiskt bra läsning numera och har varit det i ett antal år nu. :)

#23 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 12 May 2007 - 10:33

Marvel Special 2 var första numret av Schibsteds Marvelutgivning som kändes värt pengarna enligt min åsikt :)
Man undrar ju om dom tror att X-Men ska sälja så många fler exemplar att det lönar sig med samma pris trots dubbelt så många sidor; eller om det kan bli tal om fler än 52 sidor som standard.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#24 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 May 2007 - 17:19

Eller så kanske dom sänker Wolverine-numrena med nån krona? Gjorde inte Egmont detsamma när dom körde Wolverine varvat med X-men i varannat nummer?

Det verkar då betydligt mer logiskt för mig, än att öka wolverine-numrenas tjocklek.

Edited by PredaBot, 12 May 2007 - 17:19.

#25 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 May 2007 - 16:38

Det första numret av Marvel Special med X-Men var helt okej faktiskt. Det var bra att de tog med Decimation i början, allt för att illustrera hur läget är för mutanter nu. Det började bra med en riktigt läskig situation med en fd mutant (ni som har läst numret vet vem jag menar), och i övrigt så får jag lite lätta Days of Future past-vibbar (för de som inte förstår den referensen så är det en av de mest klassiska berättelserna av Claremont/Byrne) som förstärks ännu mer av att Rachel Grey säger "Historiens detaljer kan förändras, Betsy, men oavsett hur mycket vi kämpar för att göra skillnad, blir resultatet detsamma". Det är mörka tider för mutanter nu...

Osäker på om det är Randy Green och/eller Aaron Lopresti som tecknade Decimation, men det var inget särskilt märkvärdigt, ganska tråkigt tecknat.

Deadly Genesis då. Nu har jag redan läst den här berättelsen så det känns lite orättvist att kommentera i efterhand, men de två inledande delarna tycker jag är bra, även om hela "Xavier is a jerk"-grejen och det som komma skall inte direkt är nytt för X-Men. Deadly Genesis är skickligt berättad men förmår aldrig att gripa tag i eller chocka mig som en hyfsat kunnig läsare av X-Menserier.

Trevor Hairsine som tecknar här gillar jag dock. Han lyckas verkligen förmedla den mörka stämning som är i den här serien och det mesta ser ganska "realistiskt" ut. Ett endaste litet klagomål skulle vara att Cyclops har hål för öronen i sin huva här. Ser mest lite fånigt ut. :)