Jump to content

Photo

Vilka TPBs ska man skaffa sig

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 cribba06

cribba06

Cadet First Year

• Members
  • 7 posts

Posted 12 May 2007 - 23:52

Skrev detta på Newsarama men vore fint att få lite goda råd från ett par svenssons :P . Hoppas att det inte gör något att jag drar en direkt kopia på texten jag skrev där, lite segt att översätta. Vill skaffa mig grejor från Marvel Universe så inget Ultimate hellst.

-----

post #1

I'm looking to pick up some X-Men paperbacks and I was thinking about Mike Careys recent run on X-Men (2nd series, #188-) and Astonishing X-Men..

When do you think the first TPB of Careys run will be released and do you think there will be a 'Marvel Omnibus' of Astonishing?, thought maybe since the series will end with v4 and it has been so successful (?).

Also what other TPBs do you recommend?, not just X-Men but other Marvel titles as well - released after 2000. You should note that I'm not a regular comic reader, though I've just recently read through New X-men Omnibus wich I liked alot

post #2:

I've been thinking about what X books to pick up though, there seem to be some storys that i should be reading now that a new event is approaching. All of House of M, Decimation, The 198 seem to lead in to Endangered Species. Should I read Civil War as well?

Also, about Phoenix Endsong & Warsong. Do these take place in an alternate universe and are they worth checking out?

Wich titles should I focus on?, cause there seem to be alot of storys that tie in to each other - there seem to be some key storys that one should read though (talkin about 2000-ish comics). Also when should I read what?, in what order..

A bit troublesome for a new reader like myself. As I said, I've read through Morrisons run on New X-Men and I am now working my way through Astonishing X-Men and I am planning on reading X-Men #188- later..

Alot of questions I guess, sorry 'bout that ;]

-----

Tack på förhand ;]

#2 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 May 2007 - 08:22

Du har jag redan läst de bästa grejerna :P Jag tycker själv att New X-Men är den bästa X-Men-serien som gjorts på väldigt länge, och Astonishing X-Men är en naturlig fortsättning på den serien eftersom det handlar om samma karaktärer. Grejen med X-Men, och nästan alla andra Marvel-serier, är att de kan vara svåra att börja läsa som ny läsare. Det finns helt enkelt så mycket att läsa! Om du letar efter X-serier av samma kvalité som "New" och "Astonishing" kommer du nog bli besviken, men den story som går i Uncanny X-Men just nu är helt OK. Den kommer förmodligen som TPB om några månader :) Och det kommer nog en "Omnibus" med Astonishing, men frågan är hur lång tid det tar för den att komma ut.

Ang. andra Marvel-serier finns det ju väldigt mycket läsvärt, och ännu mer som inte är läsvärt :P Min personliga favorit har alltid varit Spider-man, men de serierna har haft en svacka de senaste åren. Vill du läsa bra Spider-man-serier rekommenderar jag dig att leta dig tillbaks några år till tiden då John Romita Jr. tecknade serien. En annan bra Marvel-serie, som ofta håller samma höga kvalité som X-Men, är Daredevil. De två senaste utkomna TPBs med den serien är väldigt läsvärda. Vill du ha en bra ungdomsserie är Runaways ett hett tips. Sen har ju alla de populära X-männen (och kvinnorna) haft sina egna serier. Den mest populära av dessa är Wolverines serier, men de brukar sällan vara speciellt bra. Serierna om enskilda X-Men brukar sällan vara jättebra, men vill man veta mer om en viss karaktär kan de helt klart vara värda att läsa :)

Lycka till i Marvel-djungeln!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 May 2007 - 08:46

Det absolut enklaste sättet är nog ändå att köpa de X-Men-serier som kommer ut i Sverige nu, där Deadly Genesis precis har börjat publiceras och med all säkerhet kommer att följas upp med Brubakers Uncanny X-Men, som är en fortsättning på den serien. Annars har Spidde rätt, det absolut bästa har du redan läst.
*Hockey och superhjältar*