Jump to content

Photo

Kingpin

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#1 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 25 May 2007 - 18:59

Ja... jag har just suttit och kluddat lite i ett block, och helt plötsligt uppenbarade sig den ultimata superhjälten. Den hjälte jag letat efter i hela mitt liv (okej, nu överdriver jag kanske lite. Men jag blev nöjd med honom i alla fall). Han ska vara en skejtande hjälte som glider fram på en svävande högteknologisk skateboard, typ Silver Surfer.
Hur som helst så vill jag gärna döpa honom till Kingpin, vilket är en av "huvudskruvarna" på en skateboard. Själva skruven som ställer hårdheten på truckarna. Problemet är att Kingpin ju redan finns, I Spider Man... Kan man använda samma namn ändå? Eftersom Kingpin har väl inte haft någon egen tidning vad jag vet.
Jag har än så länge ingen historia/ fiende eller ens någon ide på superkraft. Men jag kände att detta var en karaktär jag måste skriva om, så jag börjar knåpa på ett manus så fort jag är klar med det manus jag jobbar på just nu.

Edited by JoakimBurholm, 25 May 2007 - 19:04.

#2 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 May 2007 - 20:16

Vilken bra idé! Vi hade ju ett snowboardgäng i G19 (i SSS nr 1-4). Men det var bara som civila de åkte snowboard.

Vet inte hur det skulle funka med namnet Kingpin i SSS. Förmodligen skulle inte Marvel bry sig. Vi är ju alldeles för små. Det går nog bra att använda namnet. Annars kanske du skulle kunna kalla honom Mr Kingpin eller nåt liknande.

Hoppas du kan utveckla din idé nu då!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 May 2007 - 11:55

Ja, det är schysst att du har fått en kul idé. Men nu gäller det att försöka utveckla idén, och eftersom du har själv nämnt att du har varken idé på typ av krafter Kingpin har eller historia, så antar jag att du vill ha lite hjälp eller nåt.

Okej, för att ge ut lite förslag på hur vida din serie ska utvecklas, så har jag lagt ut en lista på de detaljer vi bör tänka på.

1: Kingpin. Ja, det ÄR okej att använda namnet eftersom att det har hursomhelst inget med Marvel’s supergangster, (och det finns en film om bowlare som heter Kingpin) och eftersom det är en skruv som håller i ett skateboard, då ser vi inget problem med det hela. Men nu fokuserar vi på själva karaktären i din serie.
Eftersom han är en skatare, ska han ha mer en Jackass-typ av attityd som är lite soft, men tillräckligt vild att pröva på nya knäppa grejer, eller ska han vara mer som en typisk superhjälte som RÅKAR vara en skatare? Vet alla vem han är, eller ska han ha en hemlig identitet? Har han vänner, familj eller flickvän (Eller en blivande i alla fall)?

2: Krafter, skateboarden och dräkten: Okej vi tar en sak i taget.
Ja, jag tycker att han ska krafter, men bara fysiska som typ, osårbarhet, styrka och snabbhet. Eftersom han är en skatare, tar han mycket skada, men lik en knäpp skatare som har tagit för mycket slag i skallen, flinar han åt smärtan. Jag tycker att han borde använda ovanliga stridstekniker som Pencak Silat, en muslim-kinesisk stridsteknik eller Capoeira vilket passar ganska bra.
Skateboarden… Hur vill du ha det här? Ska den kunna flyga hur lätt som helst, eller har den en viss begränsning på hur den flyger? Ska den ha extra tillbehör som typ missiler, radar eller liknande?
Dräkten… Tja, eftersom Kingpin är en skatare, så tycker jag att han ska vanliga skatekläder, fast aningen lite futuristisk mest för att det funkar som en skyddsdräkt i fall Kingpin måste flyga igenom Alperna och dräkten aktiverar värme.

3: Historia. Det här är utan tvivel den svåraste att skapa en serie, för att historien måste få karaktärerna och läsarna att engagera sig. Den måste motivera och sätta igång själva processen. Men det gäller att hålla den hur enkelt som helst också, för att alla gillar inte komplicerade historier, som typ Lost. Eftersom Kingpin är en skatare, så tycker jag att storyn boder hålla sig runt skatare. Typ en ondskefull borgmästare eller en Overlord vill utplåna all ”Smuts” som typ graffiti, skateing och allt det där, och Kingpin råkar få tag på en professor som bygger honom en flygande skateboard.
Tja, det finns mer jag kan bidra med, men jag låter dig hålla på istället.

#4 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 27 May 2007 - 12:45

Ja, det är schysst att du har fått en kul idé. Men nu gäller det att försöka utveckla idén, och eftersom du har själv nämnt att du har varken idé på typ av krafter Kingpin har eller historia, så antar jag att du vill ha lite hjälp eller nåt.

Okej, för att ge ut lite förslag på hur vida din serie ska utvecklas, så har jag lagt ut en lista på de detaljer vi bör tänka på.

1: Kingpin. Ja, det ÄR okej att använda namnet eftersom att det har hursomhelst inget med Marvel’s supergangster, (och det finns en film om bowlare som heter Kingpin) och eftersom det är en skruv som håller i ett skateboard, då ser vi inget problem med det hela. Men nu fokuserar vi på själva karaktären i din serie.
Eftersom han är en skatare, ska han ha mer en Jackass-typ av attityd som är lite soft, men tillräckligt vild att pröva på nya knäppa grejer, eller ska han vara mer som en typisk superhjälte som RÅKAR vara en skatare? Vet alla vem han är, eller ska han ha en hemlig identitet? Har han vänner, familj eller flickvän (Eller en blivande i alla fall)?

2: Krafter, skateboarden och dräkten: Okej vi tar en sak i taget.
Ja, jag tycker att han ska krafter, men bara fysiska som typ, osårbarhet, styrka och snabbhet. Eftersom han är en skatare, tar han mycket skada, men lik en knäpp skatare som har tagit för mycket slag i skallen, flinar han åt smärtan. Jag tycker att han borde använda ovanliga stridstekniker som Pencak Silat, en muslim-kinesisk stridsteknik eller Capoeira vilket passar ganska bra.
Skateboarden… Hur vill du ha det här? Ska den kunna flyga hur lätt som helst, eller har den en viss begränsning på hur den flyger? Ska den ha extra tillbehör som typ missiler, radar eller liknande?
Dräkten… Tja, eftersom Kingpin är en skatare, så tycker jag att han ska vanliga skatekläder, fast aningen lite futuristisk mest för att det funkar som en skyddsdräkt i fall Kingpin måste flyga igenom Alperna och dräkten aktiverar värme.

3: Historia. Det här är utan tvivel den svåraste att skapa en serie, för att historien måste få karaktärerna och läsarna att engagera sig. Den måste motivera och sätta igång själva processen. Men det gäller att hålla den hur enkelt som helst också, för att alla gillar inte komplicerade historier, som typ Lost. Eftersom Kingpin är en skatare, så tycker jag att storyn boder hålla sig runt skatare. Typ en ondskefull borgmästare eller en Overlord vill utplåna all ”Smuts” som typ graffiti, skateing och allt det där, och Kingpin råkar få tag på en professor som bygger honom en flygande skateboard.
Tja, det finns mer jag kan bidra med, men jag låter dig hålla på istället.

En del bra ideér där.. och jag har faktiskt en del ideér själv också (jag är inte helt fantasilös :P ). Det roliga är att jag faktiskt tänkt på en del saker som du nämner också.
Hans dräkt har jag redan funderat ut och tecknat flera gånger. Han ska alltså ha vanliga street/skatekläder på sig. Sina vanliga kläder. En ganska soft stil alltså, inga stretchmaterial här inte. Det tänkte jag använda i serien nämligen för att presentera hans stil. Han funderar på att skaffa sig klassiska superhjälte-tights, men inser snart att "det känns alldeles för gay". Så han drar på sig sina vanliga kläder, samt en mask som döljer hans ansikte. Mönstret på masken har jag för övrigt funderat på att ha som en upp och ned vänd skate-truck.
Så han ska vara skatare på riktigt. Hur han får sina krafter vet jag inte än, men det borde ha att göra med skateboard, förslagsvis genom att han på något sätt misslyckas med något extremt trick som får som följd att han drabbas av något som ger honom krafter.
Det känns lite overkill med missiler och andra vapen på brädan (även fast det är en superhjälte- serie :P ).. Det känns som att brädan måste vara så stor då, den ska nämligen inte vara mycket större än en vanlig skateboard, möjligen lite tjockare för att få plats med all flygteknik.
Vem som bygger brädan vet jag heller inte, men det är i vilket fall som helst inte han själv.
Jag hade en idé om att låta honom bli upphittad och indragen i någon form av superhjältegrupp, som hjälper honom på traven, skaffar dräkt åt honom (som han nobbar och drar på sig sina egna kläder), bygger hans bräda och liknande.
Skejtaren ska då bli som gruppens "badboy", han gör som han själv vill, skiter i deras regler och gör därför ofta från början många misstag.
Serien ska i så fall inte handla om en superhjältegrupp utan fokusera på KingPin och ha gruppen som en "sidofigur" eftersom skejtaren (eftersom skateboard är en ensamsport) helst jobbar ensam.

#5 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 02 June 2007 - 10:53

Jag tycker att det låter som en riktigt skön idé. En superhjälte i tiden. Håller med om att du ska försöka hålla honom så "osuper" som möjligt både till dräkt och krafter. Du har ingen bild på honom som du kan visa upp här?

#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 September 2007 - 12:27

Själv skulle jag väl inte dra in en karaktär vid namn Kingpin i superhjältesammanhang, men visst kan man... om det är det namnet du vill ha, så...
Jag tänkte att... om han inte har hemlig identitet så skulle man ju kunna använda ett efternamn för att distingera honom från andra personer med namnet Kingpin. Det behöver förstås inte betyda att man alltid refererar till honom med efternamnet. De som känner honom lär väl till exempl kalla honom bara Kingpin...

http://en.wikipedia....ki/Rocket_Racer

#7 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 03 August 2008 - 18:00

Tjo!

Jag kom av mig rätt rejält när det gällde de superserier som jag jobbade på förut! Har satsat mer på humor- och strippserier på senare tid. Mest eftersom jag har lite dåligt tålamod när det gäller att rita såna långdragna saker. Strippar går fortare att avsluta och börja på en ny! =P
Hur som helst. Igår satt jag dock och kluddade lite på de gamla hjältefigurer som jag hittade på då. Nu har jag dock ritat dem i en lite enklare cartoonstil (likt den jag använder till stripparna). Jag trivs bättre med den här stilen än den mer verklighetstrogna klassiska hjältestilen. Det kan kanske ha att göra med att det går fortare än att sitta och jävlas med anatomi och sånt (tålamodet igen :rolleyes: ). Dessutom ritar jag hellre bra cartoonstil än halvkass marvelstil!

Här kommer de bilderna jag ritade igår. De två första är "Kingpin". Den jag skriver om i den här tråden med andra ord. Den sista bilden är en karaktär jag hittade på och skrev om lite i en annan tråd. Han kallade jag då bird-man i brist på annat. Vet fortfarande itne riktigt vad han ska heta...

Let me know what ya think of it! Ni kanske hellre ser realistiska hjälteserier. Men om det är nåt för sss så kan jag alltid försöka knåpa ihop ett äventyr.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

^_^

#8 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 August 2008 - 00:29

Jag ser att du är inspirerad av både Jim Davis ( Gustaf) och Matt Groening. (Simpsons, såklart) :)

Jag tror väl inte att stilen skulle vara nåt problem, gäller ju bara att anpassa historierna därefter, så borde det väl funka?

Du säger ju att du gillar strippar, så jag tror nog att serien skulle funka bra som en-sides serier, is SSS. Typ som en Söndagssida, men annars går det ju att göra vanliga dagsstrippar som är med i varje nummer av SSS, som en back-up feature. Dom brukar dock vara av det skämtsamma och humoristiska slaget. Ar det då det du hade tänkt dig för Kingpin?

Själv tror jag han skulle funka bra som en humoristisk karaktär, som hamnar i lite super-aktiga situationer, men som hela tiden reagerar på dom i ett tillbakalutat och avslappnat slacker-vis. ^^

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 August 2008 - 05:31

Inga problem för min del med olika stilar för våra serier, ämnet och serieformen mer än teckningsstilen är det viktiga. Ni kommer faktiskt få se cartoony bilder av mig i nummer 7 och jag har åtminstone en ensidasstrip på gång.

#10 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 04 August 2008 - 15:34

Det jag hade tänkt mig för den här serien är väl i nuläget en lite Stål-Kalle-inspirerad serie. Lagom jämn dos äventyr, humor och gulliga figurer ^_^

Vet inte om det skulle funka som ensidesserie. Hade ändå tänkt mig lite längre avsnitt där man kan gå djupare in i karaktärerna. Kanske ska jag dessutom pussla ihop båda figurerna till en serie.

"Bird-man" hittar och tar hand om (i varje fall försöker ta hand om) den slöa tonåringen med superkrafter! Kingpin (om han ska heta det) vill hellre se på Tv, busköra med sin bräda, ragga brudar och liknande. Hade även tänkt mig att han ska ha en "det-skiter-väl-jag-i" -attityd. Han ska ju såklart ha ett gott hjärta och vill inte folk något ont, men han har inte något motiv för att göra goda saker som de flesta andra superhjältar. Därav hans slöa attityd!

Bird-man ska vara lite av en mer klassisk hjälte. Honom har jag inte utforskat så mycket än. Just därför känns han lite tråkigare. Men han ska nog få en personlighet så småningom också :P
Han ska iaf agera som Kingpings mentor och lära honom lite hyffs. Försöka få honom att fungera som sidekick!

Ännu en sida med rutor som jag pillade ihop idag:

Posted Image

#11 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 August 2008 - 18:47

Ser rätt kul ut! Vi kan ju trycka vad vi vill i tidningen och är den så kul som den ser ut så finns ju möjligheten.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 07 August 2008 - 18:12

Kommer nog att ta någon vecka eller två innan jag kan lägga någon större energi på det här igen. Befinner mig just nu på en filminspelning en bit hemifrån och bara några dagar efter att jag kommer hem så ska jag flytta till ny stad pga plugg... så det är rätt mycket just nu! Men jag ska försöka knåpa ihop nåt kul och återkomma.

Edited by JoakimBurholm, 07 August 2008 - 18:13.

#13 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 15 August 2008 - 19:34

En ny bild som jag fixade ihop på eftermiddan nu!

Blev rätt nöjd. Gillar mest den översta och den längst ned till vänster.

Posted Image

Edited by JoakimBurholm, 15 August 2008 - 19:43.

#14 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 16 August 2008 - 00:58

Hade inget att göra så jag slängde ihop en bild till lite hastigt! :D

Ritade honom när han får sin tänkta dräkt. Men han nobbar alltså stretchtyget för att inte sabba sin image! Han är orolig för att han ska tappa sin streetcred om han springer runt i tights! :P Efter det här så drar han alltså på sig sina vanliga kläder och kastar sig ut på brädan!

Posted Image

Edited by JoakimBurholm, 17 August 2008 - 15:35.

#15 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 August 2008 - 12:08

Det är en rätt humoristisk situation...

Men jag hoppas verkligen att du ser bögig som en förolämpning, väl? Vi vill ju gärna undvika lynching... XD

#16 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 16 August 2008 - 12:34

Men jag hoppas verkligen att du ser bögig som en förolämpning, väl? Vi vill ju gärna undvika lynching... XD

Hur menar du nu? :huh:

Han tycker dräkten är för "gay" så han vägrar ha den på sig... jag har dock inget emot bögar om det är nåt sånt! Försökte bara skapa en humorisktisk och relativt realistisk situation. Jag tror faktiskt att väldigt få normala människor skulle dra på sig tights och kasta sig ut mellan hustaken. :D

#17 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 August 2008 - 13:17

Hur menar du nu? :huh:

Han tycker dräkten är för "gay" så han vägrar ha den på sig... jag har dock inget emot bögar om det är nåt sånt! Försökte bara skapa en humorisktisk och relativt realistisk situation. Jag tror faktiskt att väldigt få normala människor skulle dra på sig tights och kasta sig ut mellan hustaken. :D

Sant, i för sig... Jag menar bara att det låter lite stereotypiskt att han tycker tights är bögiga... Jag har en vän som är bisexuell, och han har inte en enda av de klassiska dragen (Ja, förutom att han gillar att laga god mat, då. XD)

Sant... Det är därför V har jeans... Det är bekvämare... XD

#18 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 August 2008 - 13:35

För nästan varje skämt finns det någon som kan ta illa upp, men så länge som det passar serien och karaktären i fråga så är det lugnt. Det måste hållas på en vettig nivå bara och så länge som inte alla skämt går åt samma håll så ser jag inga problem.

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 August 2008 - 13:37

det räcker att man ser det på hans uttryck, och han säger så här "Det här verkar vara lite.... tja, du vet..."
Och hans polare säger "Tja, alla superserier har ju tajts."
"Det är en viss skillnad"

Lite internt skämt där, med det funkar-

#20 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 16 August 2008 - 16:52

Hm... lite bra tips där! Kan tänka på det. Sitter faktiskt och jobbar på synopsis nu. :)

#21 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 17 August 2008 - 15:32

Ny bild! Rätt nöjd med denna också! Med de mörka partierna och sådär. Skulle nästan passa som ett omslag till serien! Isf måste jag bara hitta på en historia som passar omslaget! Man ritar ett spännande omslag först och sen ritar man historien utefter det! Också ett sätt att arbeta! :rolleyes:

Nejdå! Det är bara en test, som allt annat jag lagt här! Btw, hur gör man för att förminaska bilderna till tumnagelsbilder? eller vad det heter... så att de blir små och så att man kan klicka upp dem större! Sidan kanske blir mindre tungladdad då!

Posted Image

#22 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 August 2008 - 16:06

Snyggt! Den här serien kan nog arta sig till nåt riktigt kul! Bara storyn blir lustig och lite dramatisk också.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 August 2008 - 15:16

Jag menar bara att det låter lite stereotypiskt att han tycker tights är bögiga...

Det kan ju i och för sig passa hans personlighet på ett eller annat sätt. Antingen genom att han är fördomsfull, att han inte tänker så mycket på vad han säger, eller att han tycker det är roligt att låta som att det är så. Man behöver nog inte vara rädd för att författaren ska anklagas för något...

Eller... Det kanske man visst behöver... Det står ju i tidningen att Fredrik Jelcander är nazist...
Vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid lägga in någon sorts motvikt till sådana kommentarer. Kanske Fågelmannen påpekar för honom att... Det där var minsann inte riktigt PK... Ja, det där kan ju göras på ett snyggt sätt eller ett klumpigt sätt...

För övrigt skulle ju ett annat sätt att besvara Kingpins uttalande om sin spegelbild, vara med att påminna honom om den där gången när... Ja, och så kommer början på en beskrivning av något underligt, som avbryts av "Okej. Det här är kanske det näst bögigaste jag någonsin ahft på mig."

Man ritar ett spännande omslag först och sen ritar man historien utefter det! Också ett sätt att arbeta! :rolleyes:

Jodå. Det har gjorts förr. http://superdickery.com/

Fågelmannens gestalt påminner mig för övrigt en hel del om Spindelmannen (och särskilt i svarta dräkten då). Har du nå'n idé om hur serien ska förhålla sig till detta?

#24 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 26 August 2008 - 22:06

Fågelmannens gestalt påminner mig för övrigt en hel del om Spindelmannen (och särskilt i svarta dräkten då). Har du nå'n idé om hur serien ska förhålla sig till detta?

Det är inget som jag har tänkt på... Det går ju såklart att göra nåt kul på det också såklart! Jag ska sätta mig sedan och försöka komma på lite roliga situationer som man kan stoppa in i historierna eller som man kanske kan bygga hela avsnitt på. Just nu försöker jag hitta på en bakgrundshistoria som inte känns alltför krystad. Jag har lite problem med att komma på hur de ska träffas och varför han tar honom som sidekick. Känns så o-troligt att han bara ska hitta en random snubbe på stan med superkrafter och frågar om han vill bli sidekick och sen slänga åt honom en flygande bräda som säkert inte är billig att tillverka! =P

okej för att det ska vara en humorserie men jag vill ändå ha en någorlunda trovärdig bakgrundshistoria...

#25 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 02 September 2008 - 10:11

Har gjort ett försök att rita en lite mer realistisk version! Jag känner att den här nog kan funka för mig också! Blir nog fortfarande lite humor (inte disneyhumor dock med folk som går i luften och sen ramlar ner) men samtidigt vill jag kunna få in lite mörkare och allvarligare sidor. Sidor som kanske inte skulle kunna funka så bra i cartoonform. Humorn i serien nu kommer väl mest handla om att KingPin (känner nu att jag måste hitta ett bättre namn) slänger ur sig spydiga kommentarer. Han är en slackerhjälte. Nästan lite Hancock över honom, om ni sett den filmen! Jag hade lite samma idé innan jag såg filmen också... så det var synd att den kom precis nu! <_<

Posted Image