Jump to content

Photo

Transformers *SPOILER*

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 July 2007 - 00:13

Vill bara varna. Min recension innehåller en hel del spoilers!

Gud vad jag älskar den här filmen! :thumbsup: Underbar Transformer-action blandad med en massa härlig humor! :popcorn: 2 tim 23 min av himmelriket!!!

Vet inte var jag ska börja. Under större delen av filmen så tänkte jag bara hur mycket jag älskade filmen och att det var den bästa filmen jag sett. :P Fast i slutet sjönk den lite.
Humorn i filmen, OMG, den var oslagbar. Roligare actionfilm får man leta efter. Ärligt talat, ibland känns det som att den skulle klassas som actionkomedi om komedin hade hållt genom hela filmen.
Vi skrattade alla i biografen... ja, jag vet inte hur mycket. :D Det var så roligt... när de gömde sig utanför Sams hus t ex och hans pinsamma föräldrar och Bumblebee när han medelade sig via radion. :lol:
Röst skådespeleriet var helt fantastiskt. Hugo Weaving var genial som Megatron och man kunde knappt tro att det inte var samma som i den gammla serien.
Helt underbar film. Människorna fick mycket plats men aldrig så det stal från robotarna utan de delade mer lika. Väldigt intresant att se om Transformers via människors ögon, eftersom vi ju själva är människor. Man kände hur det var att vara Sam och träffa på dem och bevittna dem. Tyvärr blev det lite för mycket ibland och jag hoppas att det var mer för det var första filmen. Vissa robotar fick lite för lite screentime.
Vill verkligen se filmen nu igen. :)

Men filmen hade ett par dåliga delar också:

-Ingen Transformers theme. Den största besvikelsen. Efter alla löften om nya versioner av låten och att filmen skulle innehålla en orkester version av themen som skulle användas ibland så fick vi inget. Och på soundtracket så fick vi bara en dålig teknopunk version. Helt klart det sämsta.

-Bonecrusher och Jazz fick aldeles för lite screentime. Allt snack om att Bonecrusher hatade alla Transformers men hade respekt för Megatron... inget av det syntes alls. Och Jazz var med aldeles för lite vilket gjorde att icke-Transformers fans inte hann lära känna honom. Även Ratchett fick förlite.

-Slutstriden mot Megatron. Man fick inte se Megatron och Optimus slåss i slutet utan det klipptes bort. Och när Sam besegrar honom var en aning antiklimatiskt. Jag hade hellre sett att Sam stoppade kuben i Optimus men Optimus lyckades absorbera den och blev starkare och bankade sedan skiten ut Megatron.

-Vissa karaktärer som de pressenterade och som sedan kändes bortglömda. Som Maggie, t ex, och hennes 2 kompisar från början av filmen.

-Sam kallas aldrig Spike. Jag antar att de tänke låta det vara så att Autobots döper honom till det och att de inte han med det i filmen men han kunde ju haft det som ebay namn.

-För lite gnabbande mellan Megatron och Starscream. Visst, det var kul att höra Megatron skälla på Starscream men jag hade velat höra Starscream klaga på Megatron eller höra honom prata om att nå kuben innan Megatron så att han kunde ta över eller liknande. Men detta är som sagt första filmen, jag tror vi får mer av det i 2:an.

Förutom de delarna så fullkomligt älskar jag filmen. 2:an kan inte komma snabbt nog!

10/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 July 2007 - 00:15

Ingen riktig recension, men mina åsikter:

1) Mer humor än jag förväntade mig, även om allt inte funkade till 100%.

2) Mindre robot-action än jag förväntade mig. Tog ett tag för filmen att "komma igång".

Håller dock med om filmens kvalitéer. Den viktigaste uppfylls ju: "STORA BLUTIGA ROBOTAR SOM SPÖAR SK*TEN UR VARANDRA!!!"

Betyg 9/10.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 July 2007 - 00:41

2) Mindre robot-action än jag förväntade mig. Tog ett tag för filmen att "komma igång".

Jo. Förutom den väldigt actionladdade början så hade den ett rätt lugnt tempo ett tag. Fast humorn lyfte upp den delen rätt bra. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#4 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 July 2007 - 13:08

Jag måste smälta alla mina intryck av filmen innan jag gör ett ordentligt utlåtande. Dock måste jag poängtera att jag gillar filmen riktigt mycket. Det är helt klart en film som ska upplevas på en biograf och gårdagens förutsättningar var verkligen toppen när det kom till bild och ljud i salongen jag satt i.

Peak skrev: "STORA BLUTIGA ROBOTAR SOM SPÖAR SK*TEN UR VARANDRA!!!" och jag kan inte annat än att hålla med, oftast jäkligt snyggt och oerhört coolt.

#5 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 July 2007 - 15:56

Jepp, helt klart. :) Tyvärr så han man inte se så mycket när de brottades runder och slogs med händerna (Robotarna, alltså) för det rörde sig för snabbt eller så var saker ivägen. Men i det stora hela, riktigt coola strider. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#6 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 July 2007 - 11:36

Jag måste lida av sommartristess, för trots obefintlig förväntan såg jag den här. Produktplaceringen, rekryteringsinslagen för den amerikanska armén, trumpeteringen av familjeidealet och alla omotiverade patenterade absurditeter (19-åringar som jobbar för nationella säkerhetstjänsten? Bara i en Bay-film...) är saker man får acceptera från Michael Bay. Min huvudsakliga kritik riktar sig till två större ok:

1) Humorn. Jag pratar om urin-gagsen, sektor 7-snubben som betedde sig som ett jävla as, Sam som får sina brallor avdragna ... och vartenda scen med Frenzy. Helt otroligt att det finns filmskapare som vill ge publiken flashbacks av Jar Jar Binks. Scenen i trädgården var ett av de lyckade inslagen men den pågick för länge. Var skämten tvungna att vara infantila så ofta? Jag fattar att de riktar sig till de riktigt unga men på samma gång slänger filmen in en del sexskämt som lär flyga rakt över deras huvuden. Hur många tioåringar vet vad onani är?

Nånting som Bay verkligen borde vänja sig av med är dessa rasstereotyper, främst det ständiga bruket av afroamerikaner som kroniska gycklare. Ska man tro Tinseltown så är 99 % av USA:s färgade befolkning stöddiga, enerverande motorkäftar. Vems idé var det att göra Jazz till en breakdansande, jive-pratande "homeboy-robot"? Korkat och vulgärt. I hans fall var bristen på screentime något positivt.

2) Sista halvtimmen. Som filmens klimax hade den behövt större fingerfärdighet. Den schizofrena klippningen som är så typisk för Bays filmer gjorde sig inte alls bra här. Slutfajten mellan Prime och Megatron var så sönderhackad att det känns som om man missade det mesta av den. Mr. Bay, jag vill gärna se protagonisten och antagonisten spöa varandra. Jag behöver inte uppdateringar om Sams situation var tredje sekund. "Där är han, krälandes med Kuben bland bråten... okej, nu krälade han lite till... ojoj, nu reste han sig".
Kameravinklarna finns det också en del att säga om. Varför får man hela tiden närbilder på robotarnas olika kroppsdelar mitt under striderna, när man vill se dem i full prakt i breda tagningar?

Annars? Jodå. Att Michael Bay lyckades göra en film som inte gör mig mentalt illamående är ju en bedrift från hans sida. Helt klart det bästa av hans verk, även om den kunde ha varit mycket bättre.

5/10

#7 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 12 July 2007 - 12:31

Bra några få kommentarer:

Jag måste lida av sommartristess, för trots obefintlig förväntan såg jag den här. Produktplaceringen, rekryteringsinslagen för den amerikanska armén, trumpeteringen av familjeidealet och alla omotiverade patenterade absurditeter (19-åringar som jobbar för nationella säkerhetstjänsten? Bara i en Bay-film...)

Vad för 19-åring syftar du på? Tänker du på Maggie Madsen och de andra datahackarna? Det kommer inte fram i filmen, och kanske var det någonting som bara förklarades i Alan Dean Fosters bokversion, men hackarna hade "tvångsrekryterats" utifrån för att man behövde hjälp med att knäcka mysteriet med dataintrånget. Boken innehöll en sekvens där Maggie försökte komma undan säkerhetstjänsten, som hon trodde jagade henne för div. hackningsförseelser.

är saker man får acceptera från Michael Bay. Min huvudsakliga kritik riktar sig till två större ok:

1) Humorn. Jag pratar om urin-gagsen, sektor 7-snubben som betedde sig som ett jävla as, Sam som får sina brallor avdragna ... och vartenda scen med Frenzy. Helt otroligt att det finns filmskapare som vill ge publiken flashbacks av Jar Jar Binks.

Scenen där Bumblebee "urinerade" på Simmons (Sector 7-agenten) hade jag gärna betalat extra för att få slippa. Resten tyckte jag var okej eller mer.

Scenen i trädgården var ett av de lyckade inslagen men den pågick för länge. Var skämten tvungna att vara infantila så ofta? Jag fattar att de riktar sig till de riktigt unga men på samma gång slänger filmen in en del sexskämt som lär flyga rakt över deras huvuden. Hur många tioåringar vet vad onani är?

Filmen har en åldersgräns på 13 i USA. De föräldrar som tar med sina tioåringar gör det alltså "på egen risk". :)

Nånting som Bay verkligen borde vänja sig av med är dessa rasstereotyper, främst det ständiga bruket av afroamerikaner som kroniska gycklare. Ska man tro Tinseltown så är 99 % av USA:s färgade befolkning stöddiga, enerverande motorkäftar. Vems idé var det att göra Jazz till en breakdansande, jive-pratande "homeboy-robot"? Korkat och vulgärt. I hans fall var bristen på screentime något positivt.

Den saken måste jag hålla med om. Den ursprungliga Jazz var visserligen också färgad; han porträtterades av Scatman Crothers och hade en skön, avslappnad New Orleans-stil/-dialekt. Men här ansåg man tydligen att det fanns anledning att "modernisera" hans karaktär. Jag var rädd för den saken, och uttryckte oro för det redan för ett par år sedan, på NTFA:s forum.
Och datahackern Glen, en annan av de färgade karaktärerna, var bara en jobbig pajas. Vissa filmer och tv-serier ger en tyvärr det stereotypa intrycket att färgade människor sällan är seriösa eller kapabla, och Transformers sällade sig tyvärr till den gruppen.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 July 2007 - 21:25

Ingen recension precis, bara några ord om filmen.

För det första, det är sällan om inte aldrig man sitter med ståpäls när man ser en film. Det hade jag under denna film!
Röstskådespelarna gjorde ett jävla bra jobb, lät bitvis precis som den gamla serien! Peter Cullen rockade extra som Optimus och Hugo Weaving gjorde en riktigt bra Megatron. (det lilla han var med) För några robotar hade alldeles för lite screentime. Även Jazz, Ratchet och Starscream var med på tok för lite. Och stackars Jazz då :( en av mina gamla favoriter sen barndomen. De flesta Decepticons drog väl ur jacket också, lite svårt att minnas det just nu :huh:

Humorn var som sagt på topp nästan hela tiden, riktigt rolig film också :D
Började med högt tempo gick sedan ner ett par hack för att sedan ha ett jäkla tempo filmen ut.

Slutfighten mellan Optimus och Megatron och när Sam tryckte upp kuben i Megatron kändes precis som Mjolnir skrev att den var sönderhackad stämmer ju :( Lite tråkigt men inget jag störde mig på direkt.

Kanske den bästa film jag sett? Tar sig definitivt in på min top-tio-lista :D
Kommer se den många gånger igen, köpa dvd:n och sedan vänta på uppföljaren (lååååång väntan :( ska trösta mig med tv-serien framöver :) )

Betyg 10/10

Winter is Coming

#9 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 July 2007 - 22:59

Där ska finnas 30 min. mer scener så jag hoppas på en extended version. :) Jag ser också fram mot DVDn jättemycket. Klart en av de absolut bästa filmerna jag sett. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#10 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 21 July 2007 - 21:05

Relationen mellan Sam och Mikaela var, som någon annan påpekade i en annan tråd, väldigt ytlig. En kille som gillar en tjej helt enkelt för att hon är snygg utan att bry sig om det dåliga omdöme hon har genom att dejta en riktig dirt bag som mobbar honom och allting. Men självklart är det tydligen deras öde att bli ihop och Bumblebee försöker t.o.m. fixa ihop dem på Herbie-vis (ganska ironiske med tanke på att Herbie är en bubbla, medan Bumblebee blivit en Camaro istället). Sam försvarar sin attraktion till henne genom att säga att hon är more than meets the eye, vilket varken är särskilt sant eller en vidare bra användning av en textrad från titelmelodin.

Hade jag varit med och skrivit manuset, skulle jag ha låtit Mikaela se mer alldaglig ut (eller "snygg på riktigt", enligt min definition) och vara hemligt kär i Sam, som inte lagt märke till henne förrän han lär känna henne bättre och upptäckt att hon var mycket tuffare än han först trodde. Exakt hur bra det hade blivit vet jag inte, men bättre än vad vi fick se hade det i alla fall blivit.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#11 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 July 2007 - 23:05

Nja, jag håller inte alls med där. Mikaela verkade vara en ytlig bimbo-tjej men visade sig vara en tuff Tom-boy istället som försökte dölja vem hon verkligen var. Och hon dumpar ju killen hon dejtar just för att han är ett svin och hon visade att hon inte gillade att han mobbade Sam när hon var den ända som inte skrattade och gav en ogillande blick.
Detta är ju historien om den töntiga killen som ville ha den populära tjejen som han aldrig trodde han kunde få och som han får tillsist och lär känna att hon är inte som han trodde. Sedan så hade ju säkerligen hennes utseende en del med att han blev kär i henne. Jag vet själv hur lätt man blir småkär av en tjej för hon är snygg och sedan pga det håller ögonen på henne och upptäcker saker som ingen annan gör. Det är vad jag tror. Att eftersom han gillade henne så upptäckte han saker som ingen annan såg t ex kanske att hon inte skrattar tillsammans med de andra när någon blir mobbad?
Jag tycker att Mikaela är en mänsklig paralell till Transformers genom att, som dem, vara more than meets the eye. För det är hon ju faktiskt. När man ser henne i början, har man någonsin tankarna att hon är en tuff Tom-boy, mekaniskt snille som vågar säga nej och intelligent tjej?
-Sora, Kingdom Hearts

#12 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 22 July 2007 - 09:43

Det ligger nog nåt i det du säger, Crusader. Det är bara det att jag tycker jag sett så mycket av den klyschan förut, men å andra sidan kan klyschor vara riktigt svåra att undvika.

Och så glömde jag förstås att säga vad jag tyckte om filmen istället för att bara klaga. Jag tyckte den var för det mesta en riktigt bra film. Jag hade inte väntat mig så mycket av den, men jag gillade den mer än vad jag trodde jag skulle göra. Det kände jag på mig när jag fick höra Optimus Primes berättarröst i början och ryste till ordentligt av välbehag och bättre blev det när helikoptern förvandlades till en Decepticon och attackerade militärbasen.

Nån mer än jag som köpt soundtracket? Har bara lyssnat igenom det en gång och tyckte det var rätt okej, men jag är ganska besviken på covern på titelmelodin. Hade väntat mig något i stil med Aerosmiths tolkning av Spider-Man-låten, men ack nej. Förhoppningsvis gör de nåt bättre till soundtracket till nästa film.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#13 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 22 July 2007 - 10:37

Jag håller med om Crusaders analys av Mikaela. Även om hon inte tilltalade mig så mycket personligen, så blev hon ändå en positiv överraskning just för att hon hade lite mer djup än det verkade först. Synd bara att det inte kom fram bättre än det gjorde, utan att man tvingas till en massa efteranalyser för att se vad storyförfattarna hade för tankar. Men personskildringar är visst inte Michael Bays starka sida, har jag förstått ... (och det där är vad vi kallar en underdrift)

Vad gäller "soundtracket" så har jag inte köpt det än. Jag hoppas på ett riktigt soundtrack med Jablonskys bakgrundsmusik. Det är ju den symfoniska bakgrundsmusiken som "gör" filmerna, inte denna pop- och hiphop-dynga som kanske finns representerad med max 5-6 sekunder per spår i filmen.

(Edit: plockade bort ett överflödigt ord)

Edited by Groundsplitter, 22 July 2007 - 20:20.

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 July 2007 - 19:18

Ja, Mikaela och flera andra karaktärer syntes inte så bra som de borde. Men till Michael Bays försvar så klipte producenterna ned filmen och tog bort 30 min. där det mästa sägs vara av just karaktärsfördjupning.

Jag känner samma ang. soundtracket. De flesta i det är inte ens med i filmen utan bara inspirerade. Ville också ha bakgrundsmusiken som ju var riktigt bra.
Annars var jag djupt besviken på musiken i sluttexterna. Ingen låt som man över huvudtaget minns efterråt, totalt oitresanta "en i mängden" låtar. Och att de inte hade en riktig Transformers låt i filmen var ett stort minus. En orkesterversion som användes under filmen hade varit guld värt och det var vad Jablonsky ville men det fick han inte. Antagligen trodde de att rock och hipphopp skulle locka mer.

Edited by Crusader, 22 July 2007 - 19:21.

-Sora, Kingdom Hearts

#15 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 23 July 2007 - 17:07

Antydde intervjun med föräldrarna i slutet att regeringen mörklade den urbana robotapokalypsen och hemlighöll robotarnas existens för allmänheten? Då undrar jag hur man lyckas mörklägga något sådant utan att släppa en atombomb över staden efteråt, vilket nog i sig hade orsakat en del rabalder. Det som hände var ju bara att några stadskvarter pulvriserades inför tusentals civila vittnen...

För att backa resonemanget ett steg, varför transportera Kuben till hjärtat av en metropol, där kostnaden i människoliv och materiella skador blir maximal? Konstigast ändå var nog att armén inte ens evakuerade stadskärnan i förväg. Medan robotkriget rasade för fullt verkade alla dessa människor sitta i sina kontorsbyggnader mitt i eldhavet och jobba på som om det var vilken dag som helst. Posted Image

#16 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 July 2007 - 17:27

Det handlade om att störa signalen från kuben. Därför tog de den till staden. Transformers har möjligheten att känna av den men bland stadens alla signaler så är det svårt att se exakt var den är. Tyvärr så funkade det inte lika bra som de hoppades. Och så handlade det ju om jordens överlevnad.
-Sora, Kingdom Hearts

#17 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 July 2007 - 04:53

Jadu, Mjolnir. Med din avatar så borde du väl ändå känna till ett så enkelt concept som "the needs of the Many, outweigh the needs of the few." ;) ^^

Men skämt åsido, så tycker jag du verkar närmast överanalysera lite ibland. Det behöver inte alltid vara så djupt. :)

#18 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 28 July 2007 - 01:24

Har nu även jag sett filmen, och jag kan väl säga såhär; Den var helt ok!
Jag överlevde att Prime hade flammor, då det mestadels var alldeles för mörkt, eller för rörigt med kameran för att an skulel lägga märke till det så tydligt.

Påtal om rörigt. Jag tycker personligen att Bay flängde lite för mycket med kameran i slutet, och striden mellan Prime och Bonecrusher( :unsure: ) på motorvägen kändes lite kort. Men avslutades helt klart på ett tuft vis när Prime kapa skallen av honom.

Jazz, som jaghar för mig var den "hippe svarte" autoboten dog först. chocker. Black dudes always dies first! :P

Jag tyckte det var synd att många av både autobotsen och decepticons såg för lika ut. Jag hade svårt att skilja mellan dem i slutstriden, dels av att kameran sällan höll sig stilla länge nog för att man skulle få koll på vad som skedde, och dels av att de flesta var stora gråa metallmän, typ.
3 ut autobots var demna kände igen, namnen vart jag inte säker på, men de hade iag färgglada chassin :P

och nu till Megatron, min absolut största besvikelse. Jag skrev tidigare att jag skulel försöka bortse från utseendet, men genom större delen av slutet när man fick se honom ville jag bara snabbspola till scener där man antingen inte såg honom, eller det var för rörigt för att kunna se detaljerna.

Slutet kändes cheesy, men det på ett bra sätt. Att se det lilla vackra paret ligga där på Bumblebee och man fick höra Primes Monolog kändes bra. och bäddade ju klart upp för en uppföljare.
Sen håller jag med Crusader om slutstriden, alldeles för kort. Men jag hade inte velat se en superladdad Optimus.

Betyg; 8/10, hade Megatron sett ut mer som Megatron och om man hade fått se mer av slutstirden mellan sagde decepticon och Prime hade det blivit en solklar 10a.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#19 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 July 2007 - 13:50

Antydde intervjun med föräldrarna i slutet att regeringen mörklade den urbana robotapokalypsen och hemlighöll robotarnas existens för allmänheten? Då undrar jag hur man lyckas mörklägga något sådant utan att släppa en atombomb över staden efteråt, vilket nog i sig hade orsakat en del rabalder. Det som hände var ju bara att några stadskvarter pulvriserades inför tusentals civila vittnen...

Intressant fråga. Jag har inte ens funderat på de där scenerna, vilket beror på att jag har svårt att tänka mig att de hör hemma i filmens kontinuitet. Det är ju ganska vanligt numera (om än oftast i dataanimerad film) att man slänger in några bloopers eller irrelevanta humorklipp, och scenerna var så osannolika att jag tolkade intervjuklippen som sådana humorklipp, trots att det efterföljande/avslutande klippet med Starscream säger motsatsen.

Kan det handla om mörkläggning? Nej, jag tror inte det. Om regeringen verkligen hade mörklagt händelserna så borde de väl fått med sig TV-bolagen också? Men här håller journalisterna på och aktivt gräver i saken. Och inte nog med det, de väljer också att intervjua ett par bosatt i ett förortsområde långt från händelsernas centrum. Varför intervjua Ron och Judy Witwicky? Enda anledningen till att tro att de skulle ha någon åsikt/information att komma med vore om man redan känner till familjens inblandning.

Om scenerna överhuvudtaget ingår i kontinuiteten så tror jag snarare att det är ytterligare ett tecken på hur insnöade och oinsatta Sams föräldrar är. Jag uppfattar dem som ett gift par som lider av någon slags tvångsmässig förnekelse: de vill inte leva i en alltför komplicerad verklighet där de måste ta ställning till en massa jobbiga frågor - allt krångligt överlåter de på staten (se på det förtroende de uttrycker för att regeringen skulle informera dem om någonting allvarligt verkligen skulle hända), så att de kan få koncentrera sig på sin trädgård och sin vardag.

#20 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 July 2007 - 14:23

Mörkläggning och mörkläggnng. Jag tror ju inte att den Amerikanska regeringen gick ut och sa till världen "Gigantiska robotar från uttre rymden kom hit för att kriga om en gigantisk kraftfull kub som klrashade på Jorden och som vi har hållt gömd sedan dess tillsammans med en annan stor robot." Antagligen så har de försökt slätat över det lite men alloa, utom Sams föräldrar, fattar att det inte är som de säger.

Håller med dig Hofling, om det du säger. Utom det om Megatron och att de alla såg likadana ut då. Förutom någon gång så hade jag inget problem att skillja dem åt.
Kameran rörde sig aldeles förmycket vilket också var rätt irriterande för man ville se.
-Sora, Kingdom Hearts