Jump to content

Photo

Stargate Atlantis - Säsong 4

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#1 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 23 August 2007 - 13:48

Bara en vild gissning, men jag tror GaterGirl menar Irresistible och Irresponsible. ;)

Säsong 3 tycker jag är den starkaste säsongen så här långt. Men ändå kan jag inte komma ifrån att S1 på något sätt kändes bättre ändå. Just det här med att de var fast där, fick klara sig själva. S2 och delar av S3 löper risk att sätta för mycket fokus på bara 2 karaktärer. Bara hoppas att de fixar karaktär problemen med S4. Den säsongen tror jag blir lite vinna eller försvinna, mycket gambling gör dom nu och det återstår att se om de lyckas.

S3 har ändå tycker jag fått en bra start. De två delarna som visats här nu har varit ganska bra, även om jag tycker den senaste var lite svagare men är ändå lite intressant. Ronon och McKay i 1a delen på skeppet var roligt. :)

McKAY: "Their operating system is a mess. Thank goodness I remembered DOS. (He touches a couple of buttons, then turns to Ronon.) Trust me, that was hilarious." :D

Okay då, Lucius är väl inte min favoritkaraktär heller ...
Jo jag tror också att säsong 4 kommer vara riktigt avgörande för framtiden för serien..

Stark säsong: Chans att serien blir SG1 lång... Eller nästan iaf B)
Svag säsong: Den blir nedlagd efter säsong 4 eller får en sista chans med en säsong 5.

Edited by HD89, 23 August 2007 - 13:49.

#2 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 August 2007 - 21:29

Jo jag tror också att säsong 4 kommer vara riktigt avgörande för framtiden för serien..

Stark säsong: Chans att serien blir SG1 lång... Eller nästan iaf B)
Svag säsong: Den blir nedlagd efter säsong 4 eller får en sista chans med en säsong 5.

Läste på gateworld att det kanske kommer bestämmas redan efter några veckor av säsong 4 om det blir någon fortsättning.

hittade efter en stunds letande...

Paul Mullie: Probably. Because we're airing so late in the fall on Season Four. If a decision is made on Season Five it'll probably be made before we even air. Or just having aired a couple of episodes of Season Four. So a lot of it's going to depend on Season Three.

Har för mig att ratingen i säsong 3 inte var de bästa, kanske därför de flyttade säsong 4 till hösten så det inte blir så långa uppehåll så att folk slutar kolla. Stod på gateworld: Säsong 2 hade mellan 1.6 - 2.2 medan säsong 3 låg på 1.3 - 1.8. Så det är en liten minskning. Om säsong 4 är bra hoppas jag givetvis på säsong 5 men det är något för tidigt ännu att fundra på s5 tycker jag.

kanske inte rätt tråd att diskutera detta i, någon mod får isf flytta inläggen. kanske en säsong 4 tråd redan nu, 1 mån innan start?

Saberblade93: Japp, jag menar dem.

Edited by GaterGirl, 23 August 2007 - 21:42.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2007 - 21:36

Visst var det bara två inlägg? :unsure:

Nu finns en spoilertråd för SGA, säsong 4 iaf. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 August 2007 - 22:33

Nu finns en spoilertråd för SGA

:unsure:
Blir förvirrad nu, ska vi snacka allmäna Atlantis 'vad som kan hända' spoilers i två trådar nu.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2007 - 08:20

Nope - som titels säger så är denna för kommande säsong 4. :) Kanske var lite otydlig...

Eller menar du trailern som jag fick order om att flytta in i Starate Universe tråden? (Kanske skulle flytta hit den?)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 August 2007 - 14:13

Inte blir det väl "bara" 19 avsnitt? 20 har det ju varit föregående säsonger.

Angående hur länge Atlantis kan pågå så kan jag aldrig tänka mig att den blir lika lång som SG-1. Det blir förmodligen en säsong till efter den fjärde men sen kan det mycket väl vara slut. Så kanske den tredje serien sedan kan ta över helt.

Winter is Coming

#7 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 August 2007 - 15:50

På gateworld är det ännu bara 19 avsnitt uppe iaf men de kanske inte har lagt in sista ännu.

edit: sista avsnittet finns här

Här är en lista på premilära sändingsdatum för säsong 4s avsnitt.

Sept. 29 - "Adrift"
Oct. 5 - "Lifeline"
Oct. 12 - "Reunion"
Oct. 19 - "Doppelganger"
Oct. 26 - "Travelers"
Nov. 2 - "Tabula Rasa"
Nov. 9 - "Missing"
Nov. 16 - "The Seer"
Nov. 23 - No new episode
Nov. 30 - "Miller's Crossing"
Dec. 7 - "This Mortal Coil" (Mid-season finale)
Dec. 14 - No new episode
Dec. 21 - No new episode
Dec. 28 - No new episode
Jan. 4 - "Be All My Sins Remember'd"
Jan. 11 - "Spoils of War"
Jan. 18 - "Quarantine"
Jan. 25 - "Outcast"
Feb. 1 - "Midway"
Feb. 8 - "Trio"
Feb. 15 - "Harmony"
Feb. 22 - "The Kindred, Part 1"
Feb. 29 - "The Kindred, Part 2"
Mar. 7 - Season Finale (Untitled)

Edited by GaterGirl, 24 August 2007 - 16:00.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 August 2007 - 16:10

Stod 19 i epguides.com iaf... var den siffran som jag gick på.

Edited by XC, 24 August 2007 - 16:10.

fqq5BYam.jpg

#9 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 24 August 2007 - 18:21

Sista avsnittet har inte fått ett namn ännu, kanske därför den inte ligger uppsatt på alla guider. Men det ska bli 20 igen. Funderat lite på varför de inte valt att utöka till 22 igen, nu när SG1 är slut så har de ju inte den att tänka på mer. Det var ju anledningen till att de minskade från 22 till 20 innan.

Ska bli intressant att se S4. Där är några saker som jag är lite orolig över med alla dessa förändringar, men ska bli intressant om de lärt sig från tidigare misstag och att de blir bra ändå denna gång. Har lite känslan att detta kan bli dåligt eller så blir den bästa säsongen. Men hur som helst kan jag inte se SGA gå så länge som SG1, kanske 6 säsonger om de har turen med sig. Jag hoppas iaf på 5, skulle bli roligt att se hur de hanterar avsnitt 100, som då blir antingen serieslut eller säsongsfinal. :)

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 August 2007 - 18:46

Jag hoppas iaf på 5, skulle bli roligt att se hur de hanterar avsnitt 100, som då blir antingen serieslut eller säsongsfinal. :)

Mmm, kanske inte helt fel sätt att sluta på?

Winter is Coming

#11 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 03 September 2007 - 21:29

Jag hoppas iaf på 5, skulle bli roligt att se hur de hanterar avsnitt 100, som då blir antingen serieslut eller säsongsfinal. :)

Mmm, kanske inte helt fel sätt att sluta på?

Jo! Fel sätt att sluta på! :P Mer Atlantis åt folket ;)

Tänkte hursomhelst posta en länk till Joseph Mallozzi's blogg (producent på Stargate Atlantis säsong 4, han lägger upp både bilder och videos från inspelningarna):

Joseph Mallozzi's Blogg

#12 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 29 September 2007 - 12:10

4.01 Adrift

Äntligen är nya säsongen igång. :thumbsup: Trodde Amanda skulle vara i slutet av introt och inte efter Joe. Blev lite ER där ett tag när de opererade på Elisabeth. Elisabeths nanites är aktiverade igen undrar vad för roll hon kommer spela nu. Såg början av dvdmaterialet (på säsong 3 dvdn) där Martin Gero tittar tillbaka på säsong 3, där sa han att i säsong 4 kommer replikators vara "bad guys". De verkar ha gått ifrån Wraith nu. Slutet lovar gott att de åker till Replikators hemvärld för att hämta hem ZPM. Dr Lee. :D

Längtar till nästa lördag. :)

#13 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 29 September 2007 - 12:58

Som man har väntat! :P Bra start på säsongen, inte de bästa avsnittet eller bästa säsongsöppning i SG serierna, men bra ändå. Kan bli riktigt intressant med Weir, det blev exakt som ja misstänkte det, att hon blir delvis replicator. Ska bli intressant att se hur de går vidare med detta. :) Bara de inte gör samma som med Ford, att hon dyker upp några gånger igen och sen bara är *puff* borta.

Tycker de verkar lite lata med introt, känns som att de bara klippte ut Torri och la in Amanda och fyllde tomrummet efter Paul med lite klipps från S3. Hade hoppats på ett nytt intro, men de fick vi inte. Inte heller mycket Sam i avsnittet, ska även här bli intressant hur hon kommer passa in i SGA och vilken roll hon får, lite supporting eller tar hon "över serien" som vissa tror? Allt jag läst från intervjuer och så, så tycker iaf jag att det lovar gott. ;) Nästa avsnitt kan bli riktigt spännande och bra...längtar redan! :D

#14 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 September 2007 - 14:52

4x01 - Adrift

Gaahh - To be Continued :upset: men då! vänta i hel vecka innan vi får se fortsättningen.

Elizabeth som halv Replicator, det kan bli intressant. För jag antar att nanoiterna kommer att vakna upp och börja ta över.
Både John och Elizabeth blev ju inte direkt glada över att McKay inte lydde order.
McKay får vara lycklig i 2 sekunder innan nästa problem dyker upp. två gånger t.o.m :lol:

Inte mycket Sam, men intressant att hon var på mellanstationen och jobbade med Dr. Lee :D
Han klarade visst inte av viktlösheten så bra :lol: Kommer Dr. Lee och börja jobba på Atlantis nu? Hoppas det.
Han och Zelenka skulle bli ett bra team faktiskt :)
Dr. Lee nämnde Asgard teknologi, och då svarade Sam med att dom skulle ta en tripp till Apollo. Vi vet ju hur s.10 slutade i SG-1, men jag undrar om det inte finns mer att berätta som vi skulle ha fått svar på om vi hade fått se filmen innan det här avsnittet.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#15 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 29 September 2007 - 15:25

Kommer Dr. Lee och börja jobba på Atlantis nu? Hoppas det.

Kan ju hoppas, han är rolig men det finns ju så många vetenskapsmän på Atlantis så det behövs kanske inte en till.

#16 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 29 September 2007 - 18:52

David hewlett är på G igen :P
- Mars är så söt ^^

skönt att atlantis börjat igen :)
att se Sam på introt istället för Weir gjorde att man vet säkert att Weir ska försvinna... hade det inte varit bättre att låta henne vara kvar i vinjetten tills hon ska försvinna? :(

clash mellan Shep och Rodney, och Weir vaknar upp som halv replikator. och hon var inte direkt nöjd med det beslutet heller...
antar Sam räddar atlantis i sista sekunden i nästa avsnitt? nåja, ska bli intressant att se hur det ska gå ihop sig :popcorn:

#17 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 29 September 2007 - 19:35

4x01 - Adrift

Okej avsnitt, men jag hade nog förväntat mig mycket mer.
McKay var kul som vanligt, avsnittets stora behållning :D

Winter is Coming

#18 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 September 2007 - 04:39

4x01

Positivt överraskad.

Jag är ingen fan av säsong 1-3 (säsong 3 är bäst av dem iaf) men jag hoppas att säsong 4 kommer att bli bättre nu när de inte har två serier att producera samtidigt. Mycket bra första avsnitt, imho. Hoppas bara att de inte faller i den där vanliga SG:A-fällan att antingen göra besättningen alternativt motståndarna olidligt dumma för att för handlingen framåt (början på Wraith-inbördeskriget, jag tittar på dig).

Lite förvånad att de inte behöll säsong 3-vinjetten de här två första avsnitten för att hålla castingspoilers så hemliga som möjligt för ospoilade, dock.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#19 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 30 September 2007 - 14:54

04.01 Adrift

Riktigt bra avsnitt.. blev varken positivt eller negativt överraskad... ungefär som jag förväntade mig.

Bra effekter dock, speciellt rymdhoppet var riktigt coolt... Och asteroideffekterna gick ju inte av för hackor de heller.. Men storymässigt riktigt spännande. Känns som att Elizabeth kommer försvinna ur serien med en smäll, typ räddandes alla andra på Replicator-planeten kanske...?

#20 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 October 2007 - 22:16

vilken miss :rolleyes:

'Doppelganger' gets early iTunes release

UPDATE: As of 3 p.m. Eastern, this episode is no longer available for download. Expect the corrected season premiere to be posted to iTunes soon.

The fourth episode of the new season of Atlantis is now available for download ... accidentally.
...

#21 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 02 October 2007 - 21:51

vilken miss :rolleyes:

'Doppelganger' gets early iTunes release

UPDATE: As of 3 p.m. Eastern, this episode is no longer available for download. Expect the corrected season premiere to be posted to iTunes soon.

The fourth episode of the new season of Atlantis is now available for download ... accidentally.
...

det kan man lugnt säga...

#22 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 October 2007 - 19:01

4x02 Lifeline

Väldigt bra fortsättning idag! Och nu blir det krig mellan Replicators och Wraith.
Var detta de sista vi såg av Dr Weir? Tror och hoppas inte det.
Atlantis har ny address, undrar vilka problem de kommer att stöta på på den nya planeten :P

Edited by Rick Hunter, 06 October 2007 - 19:01.

Winter is Coming

#23 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 06 October 2007 - 20:28

Såg nyss färdigt "Lifeline" och jag håller med om att det var en riktigt bra fortsättning på förra delen. Fick lite känslan att man skulle göra lite av en RepliCarter med Weir, men för tillfället har det inte skett utan snarare blev jag lite överraskad. Trodde att de hade faktiskt fångat in Sheppards team, men det visade sig att Weir hade lurat honom där. :) Ska bli intressant om Weir dyker upp igen senare, och vad som hänt med henne isåfall. Kommer hon bli en av dom, eller hålls hon fånge bara...eller värre? ;)

Kul när Dr Lee ska ta en bild...och sen blixtrar det till igen på Apollo. :D

#24 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 October 2007 - 20:42

4x02 - Lifeline

Kan bara hålla med. Bra avslut på trilogin.

Var också lite orolig att det skulle bli en ny RepliCarter, men så blev det ju inte.
Förvånande att Elizabeth var starkare i 'sinnet' än Oberoth, men det måste ju bara bero på hans arrogans, som Elizabeth varnade honom för.

Satt som på nålar när teamet blev tillfångatagna, och så var det bara en rökridå. Vilken blåsning.

Nu efter 10.000 år så går Replikatorerna till krig mot the Wraith. Måste vara Elizabeth som tagit över ledarskapet över dom. Vi får säkert se henne igen. Men kommer hon fortfarande att vara Elizabeth, eller kommer replikatornanon ha tagit över?

Ny planet :o Dom fick i alla fall Gaten att funka :)
Men precis som RH skriver, vad finns det på den planeten?

Så Sam tar inte över kommandot ännu, antagligen så kommer väl det i nästa avsnitt eller så. Det är bra tycker jag. Hade varit lite fel om hon tagit över direkt innan dom fått smälta frånvaron av Elizabeth och en ny planet.

Kul när Dr Lee ska ta en bild...och sen blixtrar det till igen på Apollo.

:lol2:
Han skulle ha varit snabbare ;)

#25 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 06 October 2007 - 22:55

gillade att weir inte försvann som en plötslig död, utan möjligheten kanske finns att hon kan komma tillbaka... dock så hade de ju ingen biosign på henne när de scannade.. helt omvänd replicator eller nåt?

Lee nämner warcraft för andra gången i serien :P

Teyla fick dock inte mycket utrymme i avsnittet :(

ska bli intressant och se hur Carter kommer ta över befälet... shep kommer väl vara den som bestämmer nu fram till att hon ta över.

längtar till nästa avsnitt :)