Fick ett plötsligt sug efter att läsa en bok om efterdyningarna till ett kärnvapenkrig. Nån som kan tipsa om en bra bok i ämnet?
(saknar Jericho för mycket tror jag)
Domedag
Started by Zaphodile, Sep 02 2007 13:54
3 replies to this topic
#1
Posted 02 September 2007 - 13:54
#2
Posted 02 September 2007 - 14:36
A Canticle for Leibowitz (som vann en Hugo 1961) är en given kandidat. Utspelar sig under olika perioder följande på en nukleär konflikt och handlar om en munkorden som bevarar kunskap från förr.
Cormac McCarthys The Road är en mer närgången skildring av en fars och sons Golgatavandring efter en ospecifierad apokalyps. Har själv inte läst den än.
En del av Philip K. Dicks berättelser (såsom Do Androids Dream of Electric Sheep?) utspelar sig efter ett sådant scenario men använder det mer som backdrop än fokus i handlingen, så det är kanske inte riktigt vad du är ute efter.
Läs gärna genom den här tråden på Agony Booth. Den handlar om apokalyptisk/postapokalyptisk litteratur generellt men du kanske snappar upp nåt som intresserar dig där.
Cormac McCarthys The Road är en mer närgången skildring av en fars och sons Golgatavandring efter en ospecifierad apokalyps. Har själv inte läst den än.
En del av Philip K. Dicks berättelser (såsom Do Androids Dream of Electric Sheep?) utspelar sig efter ett sådant scenario men använder det mer som backdrop än fokus i handlingen, så det är kanske inte riktigt vad du är ute efter.
Läs gärna genom den här tråden på Agony Booth. Den handlar om apokalyptisk/postapokalyptisk litteratur generellt men du kanske snappar upp nåt som intresserar dig där.
#3
Posted 07 September 2007 - 16:56
Tack för tipsen! "A Canticle for Leibowitz" verkar väldigt intressant.
Kom på att jag ju också kan lira Fallout 1/2 för att få den där känslan
Kom på att jag ju också kan lira Fallout 1/2 för att få den där känslan
#4
Posted 25 May 2009 - 18:05
eller köp en 360 och spela fallout 3
eller damma av en gammal dator och spela fallout 1 och 2
eller...jag vet inte...
eller damma av en gammal dator och spela fallout 1 och 2
eller...jag vet inte...



