Jump to content

Photo

Judo

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 10 September 2007 - 21:39

Oh! Har du tränat judo? :D Jag provade på ju-jutsu idag. Rätt likt judo, väldigt skojigt att få göra sånt igen :)

Edit: Delade från ARGH!/*snyft*

Edited by Snälle Hulken, 10 September 2007 - 22:13.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#2 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 September 2007 - 21:45

japp började för 2 veckor sedan, har gått 5 gånger nu.

Edited by GaterGirl, 10 September 2007 - 21:46.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 10 September 2007 - 21:47

Aha, vad roligt! Judo är en jättekul sport tycker jag :) Funderar på att börja igen.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#4 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 September 2007 - 22:09

Sen behöver man ju inte träna för att tävla utan det är en bra motionsport också. har gått ner lite sedan jag började, så det är ett extra plus. :)

oj nu vart det lite väl OT. :whistle:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#5 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 10 September 2007 - 22:13

Nä, det är klart. Jag avskyr att tävla, gjorde det några få gånger när jag var liten bara. Men oj, då måste det verkligen gett resultat om du hunnit gå ner på bara två veckor! :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#6 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2007 - 15:02

Själv tränar jag Kendo sedan 7 år tillbaka och Iaido sedan 8 år tillbaka, hjälper även till att undervisa i Iaido.

Har dock provat på en mängd kampsporter genom åren som t.ex. Karate (2 olika stilar), Judo, Aikido, Ju-jutsu, Binh Dinh Kung Fu och Tae Kwon Do. Det är dock ingen av dessa som har skänkt mig lika mycket gläde och personlig utveckling som Kendo och Iaido har gjort.

#7 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 September 2007 - 15:35

Spännande! Vad är Iaido för kampsport egentligen?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2007 - 15:45

Detta är en bra förklaring på vad Iaido är.

Jag är sedan yngre tonåren kär i allt som rör landet Japan och är speciellt intresserad av landets historia och den feodala perioden, där samurajerna hade sin stora plats i historien och sina levnadsöden. Jag blev så fascinerad av samurajer att det mer eller mindre var oundvikligt att inte någon gång i livet prova på Kendo och Iaido. När jag väl gjorde det så var jag fast och kan inte vara gladare än vad jag är för det.

#9 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 September 2007 - 16:08

Intressant :) Jag gillar judon för att den inte innehåller slag eller sparkar och att det inte är meningen att allvarligt skada motståndaren. Dessutom känns det så skönt i kroppen efter ett ordentligt pass :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2007 - 16:13

Härligt att du känner så. Då har fått en riktigt trevlig och bra start. Att träna är ju bra och trevligt ur så många aspekter.

#11 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 September 2007 - 16:22

Precis. Synd att jag inte tränar just nu bara :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#12 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 11 September 2007 - 19:05

Provade judo en gång när jag var 9-10, men kunde inte göra en kullerbytta så dom portade mig.

15 år senare, har fortfarande aldrig kullerbyttat... Vill hävda att det strider mot alla fundamentala fysikaliska lagar och att det är ER det är fel på. :P
Climbing to the Moon...

#13 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 September 2007 - 19:10

Portad? Då låter det ju som att det var klubben det var fel på...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#14 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 12 September 2007 - 09:15

Jag tränade Krav Maga när jag pluggade. Det är en effektiv stridskonst utvecklad av Israeliska Mossad, och är tänkt att göra största möjliga skada snabbt och effektivt. Svenska polisen tränar idag den typen av självförsvar istället för Jiu-Jitsu som användes förr då Krav Maga är mer anpassat till försvar mot den typ av våld som används idag. Kan även nämna att det Krav Maga som utövas i Sverige är mer anpassat för försvar än attack.

För några år sedan tränade jag Jiu-Jitsu och hade då grönt bälte. Karate och Judo har sitt ursprung i Jiu-Jitsu fast Karate har inga kast och grepp och Judo har inga sparkar och slag.
Sen har jag testat Kickboxning men la av när man skulle hoppa varandra på bröstet. Knäckte ett revben. Sen visade det sig att tränaren inte var godkänd och klubben officiellt var en basketklubb.

Tränade Judo när jag var liten. Fick orange bälte. Sen lades klubben ner...

Edited by Darth Wiggy, 12 September 2007 - 09:16.

Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#15 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 September 2007 - 13:04

Sen har jag testat Kickboxning men la av när man skulle hoppa varandra på bröstet. Knäckte ett revben. Sen visade det sig att tränaren inte var godkänd och klubben officiellt var en basketklubb.

:blink: Jösses Amalia..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#16 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 12 September 2007 - 13:23

Är inte så säker på att det ens handlade om en regelrätt klubb, tror dom blev tvingade att lägga ner verksamheten ganska snabbt...

Edit: "Jösses Amalia"? Första gången det uttrycket används på... 50 år? Dags att damma av det och få det i cirkulation igen. :lol: :P

Edited by Thinice, 12 September 2007 - 13:27.

Climbing to the Moon...

#17 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 September 2007 - 13:34

Föredrar du "Milda Matilda"? ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#18 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 12 September 2007 - 21:14

Jag tränade Krav Maga när jag pluggade. Det är en effektiv stridskonst utvecklad av Israeliska Mossad, och är tänkt att göra största möjliga skada snabbt och effektivt. Svenska polisen tränar idag den typen av självförsvar istället för Jiu-Jitsu som användes förr då Krav Maga är mer anpassat till försvar mot den typ av våld som används idag. Kan även nämna att det Krav Maga som utövas i Sverige är mer anpassat för försvar än attack.

För några år sedan tränade jag Jiu-Jitsu och hade då grönt bälte. Karate och Judo har sitt ursprung i Jiu-Jitsu fast Karate har inga kast och grepp och Judo har inga sparkar och slag.

Tränade Judo när jag var liten. Fick orange bälte. Sen lades klubben ner...

Oj, du har provat på en del du! Hoppa varandra på bröstet, det kan väl ändå inte vara officiellt? :blink:

Är inte så säker på att det ens handlade om en regelrätt klubb, tror dom blev tvingade att lägga ner verksamheten ganska snabbt...

Edit: "Jösses Amalia"? Första gången det uttrycket används på... 50 år? Dags att damma av det och få det i cirkulation igen. :lol: :P

Oj, många klubbar som inte haft rent mjöl i påsen verkar det som...

Hahaha jaa, det tycker jag verkligen att vi ska :D
The sky's the limit.

Jon var namnet: