Jump to content

Photo

Daywatch

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 15 September 2007 - 14:02

DAY WATCH

Orig. titel:
Dnevnoy Dozor
Genre:
Fantasy/Thriller
Regi:
Timur Bekmambetov
I rollerna:
Konstantin Khabensky
Vladimir Menshov
Valeri Zolotukhin
Mariya Poroshina
Biopremiär:
21 september 2007
Hemsida:

Slaget mellan gott
och ont fortsätter
FILMINFO När berättelsen börjar råder det vapenvila mellan mörkrets och ljusets krafter, en balans som har upprätthållits sedan medeltiden. Men balansen har blivit störd, och ett krig är på väg att blåsa upp: Varje sida har skaffat sig en kraftfull Great Other, och Anton Gorodetsky – som vi träffade första gången i "Nattens väktare" – har än en gång hamnat mitt i konflikten.

På ena sidan står Antons son, Egor, som har sällat sig till de mörka krafterna. Samtidigt finns ett hopp om ljus i Antons kärlek till Svetlana. Men Anton har fler problem: Han är på flykt, anklagad för mord, och det enda som skulle kunna lösa problemet är Trons Krita. Problemet är bara att den magiska kritan försvann för hundratals år sedan...

Sergei Lukyanenko och Vladimir Vasilievs roman ”Day Watch” – tillsammans med dess föregångare ”Night Watch” och efterföljare ”Dusk Watch” – utgör en milstolpe i rysk litteraturhistoria.

Berättelserna om ett krig mellan ont och gott som utspelar sig Moskvas gator fick ett fantastiskt gensvar hos en helt ny läsargrupp. Unga ryssar, fantasyfans och internetanvändare gjorde böckerna till hippa kultklassiker, och de sålde i mer än 500 000 exemplar. Efter populariteten som filmerna förde med sig har trilogin sålt ytterligare 2,5 miljoner exemplar.

Källa moviezine

jag har läst alla 3 böcker nyligen , og redan nu retar jag mig at filmen inte verkar vara som boken , där är vissa fakta som inte stämmer :( sista bokens titel er desutom Twilight Watch , inte dusk watch.

Böckerne er jättebra , men har inga störra förhåbningar til fimen efter ovanstående beskrivning :(

Edited by Georgia, 07 October 2007 - 01:43.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2008 - 15:41

Sisådär, nu har jag sett filmen. I det stora hela så tycker jag att Night Watch är en betydligt bättre film. Day Watch har några riktigt tråkiga brister och det är att filmen är på tok för lång IMO och att tempot i filmen är lite väl segt. Eftersom jag inte har läst böckerna än (och frågan är om jag ens kommer göra det) så blir handlingen även rätt smått förvirrande och osammanhängande ibland, man får inget ordenligt grepp om den eller dess karaktärer. Allt detta tyckte jag att dom lyckades göra på ett bra sätt i Night Watch så frågan är ju vad som gick fel i Day Watch?

Men om man bortser från detta, vilket jag har lite svårt att göra så är filmen klart sevärd och en härlig fläkt mot allt inom genren som kommer från t.ex. USA. Dessutom är dessa två filmer visuellt riktigt höftiga på ett sätt som jag inte har sett jänkarna göra tidigare vilket ger filmerna en egen touch som jag kan relatera till och uppskatta.

Jag ser utan tvekan fram emot den avslutande delen Twilight Watch.

#3 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 01 February 2008 - 19:07

jag skal Nightwatch her i helgen , sen vil jag se Daywatch , hoppas de är bra :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 February 2008 - 19:37

Ska se om Nightwatch innan jag ser Daywatch, för det är ett par år sen jag såg den.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2008 - 13:17

Det ska bli kul att se vad ni tycker om Day Watch. :)