Jump to content

Photo

Robert Jordan är död

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

Senior Commander

• Admin
  • 298 posts

Posted 17 September 2007 - 06:27

Författaren James Oliver Rigney, Jr., för oss kanske mer känd under pseudonymen Robert Jordan, har dött.

För de flesta är han nog mest känd för den enorma bokserien "Wheel of Time", eller "Sagan om Drakens Återkomst" som den svenska översättningen heter. Den tolfte och sista boken planerades att komma ut nästa år.

Själv så stiftade jag bekanskapen med Jordans författarskap lite tidigare, i och med hans Conan-böcker.

Han kommer att bli saknad av de som läst och älskat hans böcker.

Originalartikeln

#2 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 17 September 2007 - 10:39

USCH. Vila i frid. Jag stiftade bekantskap med hans Wheel of Time böcker för några år sedan när några vänner försökte sätta in mig i den världen. Jag köpte den första boken. På många sätt är jag glad att jag aldrig började läsa den.
"There once was a man from Nantucket..."

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 September 2007 - 10:55

Sista boken kommer i alla fall att slutföras, verkar det som. Eftersom han visste att han var dödssjuk så läste han in och skrev lite synopsis och sånt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#4 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 September 2007 - 11:09

Bara att säga som jag sade om Wheel of Time efter bok sex eller sju: "Vila i Frid"
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 17 September 2007 - 11:26

Sista boken kommer i alla fall att slutföras, verkar det som. Eftersom han visste att han var dödssjuk så läste han in och skrev lite synopsis och sånt.

Ojda. Då är det kanske dags att börja läsa boken.

Bara att säga som jag sade om Wheel of Time efter bok sex eller sju: "Vila i Frid"

Hur kommer det sig?
"There once was a man from Nantucket..."

#6 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 17 September 2007 - 12:10

Snyft :(
Jag tyckte att WOT var den bästa fantasyserien i världen.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 September 2007 - 12:59

Även om jag personligen inte gillar hans böcker så är det givetvis tråkigt när en så stor och välkänd författare går bort i förtid.

Vila i frid!

EDIT:

Inlägg från Robert Jordan's officiella blogg.

Sometimes even when you’ve fought your best…

Posted by Wilson on September 16th, 2007 in the Robert Jordan's Blog category

It is with great sadness that I tell you that the Dragon is gone. RJ left us today at 2:45 PM. He fought a valiant fight against this most horrid disease. In the end, he left peacefully and in no pain. In the years he had fought this, he taught me much about living and about facing death. He never waivered in his faith, nor questioned our God’s timing. I could not possibly be more proud of anyone. I am eternally grateful for the time that I had with him on this earth and look forward to our reunion, though as I told him this afternoon, not yet. I love you bubba.

Our beloved Harriet was at his side through the entire fight and to the end. The last words from his mouth were to tell her that he loved her.

Thank each and everyone of you for your prayers and support through this ordeal. He knew you were there. Harriet reminded him today that she was very proud of the many lives he had touched through his work. We’ve all felt the love that you’ve been sending my brother/cousin. Please keep it coming as our Harriet could use the support.

Jason will be posting funeral arrangements.

My sincerest thanks.

Peace and Light be with each of you,

Wilson
Brother/Cousin
4th of 3

To Catalyst: Never, never loose faith. RJ did not. Harriet hasn’t. I haven’t. Going through what we have, our faith is only strengthened. Besides, if God didn’t exist, we would have never had Jim. We did. God does. Remember my Brother/Cousin, my friend, think of him fondly and glorify God’s name.

Editor’s Note:
The entire staff of Dragonmount.com would like to extend its most deepest sympathies to Robert Jordan’s family. He touched all of our lives in some way and we wish him the rest and peace he deserves. We will be posting information in the near future about where you can send condolences. Please check the News Section for these updates.

Edited by Cartman, 17 September 2007 - 14:27.

#8 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 September 2007 - 15:10

Hur kommer det sig?

Det var nånstans där jag tröttnade på att det hände för lite, och gav upp. Synd på ett bra upplägg, mannen kunde ju uppenbarligen skriva väldigt bra mellan varven. Men till slut blev varven för långa, eller nåt. (Jag pratar förresten om de engelska utgåvorna, alltså bok 14 eller så på svenska).

Men bra för fansen att det kommer ett slut på serien. Fast jag blir inte förvånad om "någon annan" tar upp tråden senare och skriver ytterligare historier, a la Tolkien... :rolleyes:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2007 - 15:29

Sorgligt. :upset:

SoDÅ/WoT var den serie som fick mig att förälska mig i fantasy-genren.

Är glad dock att han hann slutföra sista boken. :) (Katten vad ego jag är. :( )

Edited by XC, 17 September 2007 - 15:30.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#10 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 17 September 2007 - 15:33

Boken är inte slutförd, men anteckningar och sånt finns. Så frugan får väl slutföra den. Som jag förstår det har hon varit inblandad i serien rätt länge runt om skrivandet (editor och sånt, hur man nu översätter det bäst till svenska)... Slutet är väl antagligen skrivet iaf, eftersom han har sagt att han vetat hur serien skulle sluta länge.

Lite onda aningar fick man ju när brorsan (tror jag det var) avslöjade på Robert Jordan-bloggen att Jordan avslöjat slutet på boken och spelat in diverse ljudband med ett synopsis på vad som kommer att hända...

//Peak

sixty six."

#11 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 September 2007 - 15:42

(editor och sånt, hur man nu översätter det bäst till svenska)...

Redigera?

Att hon är med och redigerar texten som han skrivit samt alla anteckningar och liknande material som finns runt omkring och som han lämnade efter sig. Ungefär som Christopher Tolkien sammanställde och slutförde The Silmarillion och The Children of Húrin. Skillnaden här är dock säkert rätt stor då hon troligtvis slutför arbetet relativt snart medans Christopher fick arbeta från helt andra förutsättningar.

Jag har också för mig att hon som sagt har varit inblandad rätt länge och har en insikt i RJ's arbete som få andra har. Tillsammans med förlaget känns det rätt naturligt att det är just hon som slutför boken.

Edited by Cartman, 17 September 2007 - 15:48.

#12 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 September 2007 - 15:52

:upset: Vad ledsen jag blir :upset:

Har läst hans WoT böcker sedan den första kom på svenska.
Men som det låter så kommer den sista boken komma ut eftersom han verkar ha förberett historien och slutet på boken, men kanske senare än planerat.

Vila i Frid, RJ.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#13 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 September 2007 - 16:34

Uscch :(

Rest in Peace :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#14 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 September 2007 - 17:14

Har aldrig läst hans böcker, men det här känns ju väldigt tråkigt, jag vet ju att han är enormt uppskattad av många. :(
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 17 September 2007 - 17:21

Bedrövelse! :( Vila i frid RJ, men kom ihåg att tidens hjul vrider sig...
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#16 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 September 2007 - 18:23

Nejnejnejnejnejnejnej! Inte han. :upset: Han hade så mycket kvar att ge Fantasy världen.
Jag visste att han varit alvarligt sjuk men det senaste jag hörde så var han på bättringsvägen. WoT har betytt så otroligt mycket för mig. Den serien har varit mitt liv under en stor del av min uppväxt.
Precis som andra har nämnt så är jag också glad att han hade tid att fixa fdet mästa på sista boken och fixa avslutningen, även om det låter hemskt att tänka så. Eller kanske inte med tanke på att det här var hans livsverk och det känns rätt att det blir fullbordat och att han dog med vetskapen om att alla människor som han berört med sina böcker får en avslutning.
Men det känns tragiskt att man inte kommer få ta del av vad för ny serie han skulle skapa efter WoT var över eller sido historier, prequels som han kunde ha skapat.
Men värst är ju att en sån underbar människa och stor författare har lämnat oss.
Känns som att jag kommer bli tårögd varända gång jag läser/lyssnar på han böcker. :upset:
Iallafall, det var bra att det var fridfullt och att han blev påmind om vilken betydelse han har gjort innan han dog.
Tidens hjul vrider sig och åldrar som gått kommer igen. Robert Jordan var en Tavaren som förändrade allas liv som han rörde vid. Vila i frid.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2007 - 18:27

Han uppvisade (tydligen) några helt otroliga test resultat ett par gånger - men diagnosen ändrades inte för det.

Tyvärr.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#18 Dobbermann

Dobbermann

Cadet First Year

• Members
  • 9 posts
  • Interests:Fiske, läsa, fiske.. typ

Posted 17 September 2007 - 18:55

Uscha..
R.I.P

Största sorgen går till han som person och hans närmaste...
det lilla som blir över går till han som författare...
Behead the prophets - Their skulls - Trophies in the final war
The plague of man - Crowned in terror - Hate and soulless might
As we watch the angels die
In the lake of sulfur - We'll watch 'em drown
A massacre divine

/The Crown - Crowned In Terror

#19 Julle

Julle

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 57 posts

Posted 17 September 2007 - 22:59

(editor och sånt, hur man nu översätter det bäst till svenska)

Redaktör.

#20 Julle

Julle

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 57 posts

Posted 18 September 2007 - 00:14

Min kommentar, för övrigt.

#21 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 September 2007 - 07:19

(editor och sånt, hur man nu översätter det bäst till svenska)

Redaktör.

Den värsta bieffekten någonsin med att läsa engelska böcker är att man kan förstå engelska ord hur bra som helst, men inte komma på den svenska motsvarigheten.

//Peak

sixty six."

#22 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 20 September 2007 - 11:21

Fint skrivet Crusader :)
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 October 2007 - 14:45

Det finns två fina inlägg att läsa om Robert Jordans begravning via den officiella bloggen.

My Journey to Robert Jordan’s Funeral

More info and pictures from RJ’s funeral

Pictures from Robert Jordan's Funeral - Länkad till från bloggen