Jump to content

Photo

X-men spoil

• Please log in to reply
38 replies to this topic

#1 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 July 2004 - 08:09

Jo, Robban tog ju upp X-men 4/04. Kan inte vi som läst ännu längre fortsätta diskussionen här så att vi slipper spoila för de andra?

Kermit, du hade någon teori om Phoenix egg och att Dark Phoenix inte var en kopia av Jean. Berätta mer!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 01 July 2004 - 10:08

Ja gör det, jag har ju trots allt läst Planet X :D
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 July 2004 - 15:53

Oj, ja, jo, jag har en teori eller tolkning som slog mig och som jag gillar. Det gör Phoenix-röran enklare för mig i alla fall. :)

(Robban, du som inte har läst sista storyn kan kanske sluta läsa om du inte vill ha spoilers)

Jo, i slutet av Planet X hittar de ju "the Phoenix egg", där det i sista arcet visar sig att Jean ligger. Där hon har återfötts efter att Magneto (?) dödade henne.

Det fick mig att tänka. Det var ju så att FF hittade en kokong på havets botten med Jean i och att Phoenix bara var en kopia av Jean.

Men...om man tänker kokong-Phoenix egg, om det är samma sak betyder det ju att Jean faktiskt VAR den som blev Dark Phoenix och offrade sig på månen, bara det att hon återuppstod i det döda, i ett "Phoenix egg" precis som hon gjorde efter att Magneto dödade henne i Planet X. Låt gå för att det dröjde 150 år i det andra fallet, men kanske kommer hon tillbaka "när hon behövs"?

Blev i alla fall själv riktigt ivrig när jag kom på det, att man kan upptäcka små saker i Morrisons New X-Men samt att det gör DP-sagan precis så dramatisk som den var från början igen.

Tankar?
*Hockey och superhjältar*

#4 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 01 July 2004 - 16:24

Slutade läsa Marvel när teknarstilen blev så extremt ändrad och med "orealistiska" propotioner, vad är de för tidning Planet X publiserats i nu? varit borta från marvel ett bra tag, historien låter riktigt spänande, Dark Phonex saga låter mycket bättre att de var den riktiga Jean som strök med och inte en clone.

#5 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 July 2004 - 16:43

Publicerades i X-Men, som kort bytte namn till New X-Men när Grant Morrison skrev. Rekommenderas varmt.

#6 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 July 2004 - 16:54

Slutade läsa Marvel när teknarstilen blev så extremt ändrad och med "orealistiska" propotioner

Vilka serier menar du har orealistiska proportioner? Tycker nog att det har varit ovanligt välproportionerade figurer i X-men på sistone.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 July 2004 - 17:02

Vad tror du om min lilla teori/tolkning, Tfels? :)

#8 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 July 2004 - 17:11

Jag tror den stämmer. Tror att Phoenix främst är en sorts kraft. Men den lever inte på samma sätt som vi. Den kan snarare jämföras med en växt. Alltså liv utan tankeverksamhet. Däremot kan den kopplas samman med människor som då blir Phoenix. Och för det passar Jean bäst.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 July 2004 - 17:26

Hmmm, ingen dum teori om Phoenix alls. Verkar lite som att Morrison också antyder det.
Scenen i M´Krann-kristallen, där alla Phoenix-ar är, är också fantastisk. :)

#10 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 July 2004 - 17:47

Det fanns tillfällen då jag rööös av välbehag då jag läste Morrisons X-men. Hans X-historier överträffas nog bara av Jeans död på månen av Claremont.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 July 2004 - 17:51

För mig växte Morrisons X-Men mer på mig. I början gillade jag första arcet och tyckte de andra var okej, typ, men ju fler stories man läser ju fler saker upptäcker man. Ska ta och läsa allt i ett svep nu när jag nyligen fick "Here comes tomorrow".

#12 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 01 July 2004 - 19:29

Slutade läsa Marvel när teknarstilen blev så extremt ändrad och med "orealistiska" propotioner

Vilka serier menar du har orealistiska proportioner? Tycker nog att det har varit ovanligt välproportionerade figurer i X-men på sistone.

Som sakt jag slutade läsa svenska marvel aktivt i början av 90-talet, samtidigt som de införde "data" färglägning. Så de kanske har gått tillbaka till mer realistiska propotioner.

Angående propotioner, stog i kö till kassan och tittade på framsidan på den nya spider tidningen, vad mary jane? liknade en anime figur :rolleyes:

#13 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 July 2004 - 22:21

Nu tycker jag i och för sig att manga och anime är intressant men usch och fy när det används till superhjältar.

Angående proportionerna, var det när Image blev populärt som du började tycka att proportionerna blev fel? Jättemuskler och aslånga ben... Annars tycker jag nog att anatomin är helt ok för det mesta numera.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 July 2004 - 22:44

Finns det egentligen mycket manga i superhjältarnas grejer då? J Scott Campbell som t. ex tecknar Spidde-omslaget...det är väl inte särskilt mycket manga? Eller?

#15 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 July 2004 - 07:55

Ibland dyker det upp små tendenser till mangastil. Annars finns det väl inte så mycket.

Ibland fattar redaktörerna klantiga beslut. Som i fallet med Gen13. In med en mangatecknare och upplagan bara dök. Nedläggning. Sedan berodde det inte bara på tecknaren förstås.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 July 2004 - 08:16

Tror som du, att det mest är tendenser. Sen kallar alla cartoony teckningar för manga.
Sen har väl i och för sig t. ex Kia Asamiya gästspelat lite?

Det lustigaste av allt är att den tecknare jag anser vara MEST manga-influerad, Joe Madureira som tecknade X-Men i samband med nystarten av den tidningen i Sverige, samma personer som klagar på all "manga" tycker ofta om Madureira.

#17 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 02 July 2004 - 09:43

Går inte att jämföra Madureira med en av personerna som tecknar Spider-Man just nu. Tror det är Humberto Ramos (kommer ej ihåg namnet så väl) som tecknar karaktärer med mini-ögon, enorma hakor och kroppar som ej är proportionella. Det var något som Madureira INTE gjorde. Jag är för den stilen som han använde, men bara dom inte blir för oseriösa som Ramos, för då kan man inte ta storyn på allvar.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#18 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 July 2004 - 10:05

Det handlar inte bara om Humberto Ramos, och jag har inte heller jämfört just de två.
Jag menar bara att jag har läst en hel del åsikter om "för mycket manga" i superhjälteserier när Madureira för mig känns mest manga.

Tycker själv Ramos har sina klara fördelar. Kan bli lite för mycket fokusering på proportioner, hur "snygga" teckningar är ibland, för mig är berättandet viktigt också. Det berättande som tecknaren gör.

#19 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 02 July 2004 - 10:10

Jag håller med i det att berättandet är viktigt, men eftersom även teckningarna utgör en väldigt viktig del i det kan jag inte se hans bilder som bra. Alla hans teckningar är för humoristiska för att kunna föra en seriös handling frammåt. Man fokuserar endast på dom knasiga karaktärerna och tar inte storyn på allvar.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#20 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 02 July 2004 - 10:15

Joss Whedon berättar mycket bra. Om ni har läst hans Astonishing så vet ni vad jag menar. Tror han kommer bli bättre än Morrison faktiskt
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#21 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 July 2004 - 10:15

Det där är väldigt olika. Tycker inte det blir så humoristiskt. Inte när färgerna, allt annat bidrar till att göra sin prägel också. Föredrar kanske andra tecknare till Spidde (Bagley och Romita jr. just nu), men jag tycker faktiskt Ramos duger bra.
Det går inte riktigt att avgöra vem som är riktigt bra eller inte, för precis som med konst har vi olika smak och ser helt olika saker poå seriesidorna.

#22 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 02 July 2004 - 19:00

Jo, men mer "extrema" stilar, som Ramos, tycker jag inte ska vara med så mycket. Föredrar till och med Romita Jr. över honom.

#23 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 July 2004 - 19:03

Jo, men det är ju så olika. Visar sig t. ex med att vi tycker olika om Romita jr. Som ändå är en riktigt populär Spidde-tecknare. Många gillar Ramos också. Likaså finns det säkert många som inte gillar dem. Svårt att göra alla till lags.
Men har för mig att Ramos är rätt populär i USA i alla fall.

#24 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 July 2004 - 19:24

Visst har Ramos en del goda kvaliteter, men vissa ansiktsuttryck och kroppsställningar skriker ut "hej, jag är en idiot" och då kraschar hela serien. Faster May är ingen idiot men tecknas så.

Robban, jag blir nyfiken på vad du ser i Whedons berättande som kan överglänsa Morrison. Han är bra, men är han så bra?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#25 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 July 2004 - 19:35

Whedons berättande känns kanske mer "enkelt", i alla fall i jämförelse med Morrison. Det är min lilla teori iaf. Många protesterade ju emot alla ändringar Grant gjorde i New X-Men. Hela Reload-grejen andas mycket regression. Tillbaka till spandex, X-Men som är mer som det vi kunde läsa om för ett antal år sedan.

Ser inget idiotiskt i kroppställningar eller ansiktsuttryck. Lustiga/skumma kan de vara, men det idiotiska ser iaf inte jag.