Jump to content

Photo

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med nästa bokval?

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Damned

Damned

Cadet First Year

• Members
  • 2 posts

Posted 05 November 2007 - 21:16

Hej Hej
<br>
<br>
Jo jag hade tänkt att börja läsa något nytt, men mina senaste försök har varit mindre framgångsrika om jag ska vara ärlig. Jag är rätt inne på fantasy, det första jag började läsa var något från Kathrine Kerr tror jag hon hette, det var en helt okej serie men som jag av någon anledningen kom av mig i...<br>
Därefter hittade jag Wheel of Time vilket blev min givna favorit. När jag hade läst ikapp denna serie gick jag över till Sword of Truth med Terry Goodkind och fattade tycke för denna också :)
När jag även läst ikapp Goodkinds böcker så har jag försökt att hitta något annat men inget har riktigt fallit mig i smaken. Jag har läst någon bok om någon "Spjuthök" vet att författaren är väldigt känd men kommer inte på hans namn just nu :P I vilket fall var denna trilogy värdelös så jag la ifrån mig den tredje boken. Sen provade jag en annan form av bok från samma författare tror jag "Belgarion besvärjaren" något... serien var halvt okej men inte riktigt lika bra som Robert Jordan och inte heller Terry Goodkinds, eller ens Kathrine Kerr. Har även läst sagan om ringen men den är inte heller lika bra som dessa författares.<br>
<br>
Så vad jag undrar och helt enkelt önskar att ni kunde göra för mig är att rekommendera någon bok/serie som in tror jag skulle gilla med hänsyn till vad jag skrivit här ovanför? Jag vill inte gå och köpa en "skitbok" till, jobbigt att läsa dåliga böcker!

EDIT: Hehe kom visst på att jag läst lite fler böcker.
Jag har läst Eragon men denna kändes lite ytlig. Även Harry Potter, lite väl barnslig för min smak + jag lärde mig aldrig riktigt gilla Harry.

Edited by Damned, 05 November 2007 - 21:21.

#2 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 November 2007 - 21:35

Några tips som du "måste" läsa enligt mig:

1. His dark materials (Den mörka materian på svenska) av Philip Pullman. En annorlunda, fascinerande och spännande trilogi. Enligt mig den bästa fantasy som någonsin skrivits. Första boken heter Guldkompassen och kommer också som film lagom till jul. Böckerna har vunnit Astrind Lindgren-priset, men tro inte därför att det är några simpla barnböcker. Det här är mångbottnade och ganska invecklade historier. Men de är fantastiskt bra!

2. Något av Neil Gaiman. Börja läsa Stardust/Stjärnstoft (filmen baserad på boken går på bio just nu). En annan personlig Gaiman-favorit är Neverwhere som utspelar sig i en galen fantasyvärld under London gator. En annan bra bok av honom är Coraline (kommer också bli film inom kort). Gaiman har också gjort många bra serietidningar, som kan vara värda att kolla in.

3. Jonathan Strange och Mr Norrel av Susanna Clarke. En väldigt bra och annorlunda fantasybok som utspelar sig i 1800-talets England och handlar om trollkarlar och magi.

4. Den långa flykten (Watership Down) av Richard Adams. En mycket bra och fin berättelse om en grupp kaniner som letar efter en ny boplats. Man skulle kunna kalla det djurfantasy, men även den här boken är mångbottnad och fascinerande.

5. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Liftarens guide-serien är mina absoluta favoriter inom sci fi-genren och dessutom bland de roligaste romaner som någonsin skrivits (skulle du sen fastna för roliga romaner kan du gå vidare med Dumskallarnas sammansvärjning och Naiv. Super. )

Ha det kul med böckerna!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 05 November 2007 - 22:43

Jag instämmer helhjärtat med rekommendationen av Den mörka materian/His dark materials... fantastiskt bra böcker.

George R. R. Martins serie "A song of ice and fire" (Uhh... jag vet att serien finns översatt till svenska, men jag kommer inte ihåg vad de heter). Riktigt tjocka böcker med många karaktärer att hålla reda på, men de är grymt bra. Fast de är rätt barnförbjudna (ja, värre än Goodkind), så är du känslig borde du inte läsa dem.

Robin Hobbs serie "Farseer"/"Fjärrskådarna" (jag minns inte hela namnen. Första boken heter i alla fall "Mördarens lärling"/"Assassins apprentice") är väldigt bra den med, men jag tyckte den började lite segt första gången jag läste den. Men när man väl kommit in i första boken så blir det väldigt spännande.

Jim Butchers serie "The Dresden Files" och "The Codex Alera" har jag också fastnat för. Båda serierna börjar okej men blir mycket bättre ju mer man läser. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#4 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 November 2007 - 13:33

Jag verkar vara den ende på forumet som har läst (eller gillar?) Kate Elliott's "A Crown of Stars"-serie. Också riktigt många böcker, men som med alla dessa är det ju bara att prova den första. Gillar men den är det ju bara kul att det finns fler.

Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant är ju klassiker.

Kan också skriva under på "A Song of Fire and Ice" - åtminstone de tre första (engelska, vet inte om det är fler på svenska). Den fjärde var en besvikelse, hoppas att han tar sig i kragen i nästa del.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Damned

Damned

Cadet First Year

• Members
  • 2 posts

Posted 06 November 2007 - 20:00

Tackar verkligen för tipsen! Ska börja med att kolla in böcker ni nämnt :) Hoppas ni tog någon form av hänsyn till min personliga smak och inte vad som enbart är bäst i era ögon ;)
Jag har faktiskt läst Liftarens Guide till galaxen, är väl inte jätteförjust i science fiction men de humoristiska inslagen övervägde faktiskt just det.

Kom förresten på vad dendär författaren hette som gjort Belgarion besvärjare.... uppenbarligen är det nån Eddings... :P

EDIT: Vad som kanske skulle tilläggas är att jag ha inga problem med att läsa engelska böcker heller, stavar hemskt men förstår iaf bra (trogen min dator och mina spel... ;) ). Faktum är att jag faktiskt föredrar de engelska urspuringsversionerna... och nej jag gillar inte dubbade filmer heller ;)

Edited by Damned, 06 November 2007 - 20:16.

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 November 2007 - 20:35

DragonLance (Weiz/Hickman)?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 08 November 2007 - 11:33

Läs Raymond E.Feist. Hans Riftwar saga är bäst...de andra inte lika bra, så Magician att börja med, och ja på svenska var de inte särskilt bra
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#8 Julle

Julle

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 57 posts

Posted 10 November 2007 - 19:09

Var dock medveten om att Forum (för andra gången) har lagt ned översättningen av A Song if Ice and Fire, så den rekommenderar jag att man läser på engelska eller inte alls. Lite i samma stil går Steven Eriksons The Malazan Book of the Fallen, som börjar med Gardens of the Moon. Ambitiös, ambivalent, ganska mörk och välskriven mastodontserie.

Den bästa fantasybok jag har läst i år är nog Ellen Kushners The Privilege of the Sword; en bildningsroman om en tonårig flicka, maktkamp, kvinnliga normer och annat. Underbar – men inte alls i stil med vad du nämner för böcker som du har läst och tyckt om.

Annars är Pullman, Gaiman, Hobb (åtminstone hennes första böcker under den pseudonymen; sedan blir de alldeles för ofukserade) och Clarke riktigt bra tips.

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2007 - 20:26

Forum har återupptagit Sagan om Is och Eld, och gav så sent som i augusti ut tredje boken Svärdets Makt. (Kampen om Järntronen återutgavs i en odelad volym).

Forum bokförlag

Edited by XC, 10 November 2007 - 20:29.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#10 Julle

Julle

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 57 posts

Posted 11 November 2007 - 17:12

Den senaste kom i augusti och de har efter det lagt ned översättningen, ja. Jag pratade med förlaget och fick bekräftat att de – återigen – lägger ned utgivningen 29/8 i år.

#11 Chemical

Chemical

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 17 February 2008 - 20:08

Vad sägs om Gemmel: The King Beyond the Gate

Modesitt: gillar du sf: The Ethos Effect eller kanske Gravity dreams
gillar du fantasy: The white order

som tidigare föreslagits: Butchers Dresden serie

#12 D.Almgren

D.Almgren

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts

Posted 11 September 2008 - 09:04

The First Law
av Joe Abercrombie
tre böcker:
Blade Itself
Before They Are Hanged
Last Argument Of Kings

Inkvisitor Glokta är en förbittrad människospillra, en fäktmästare som blev torterare och nu har fångats i en förvriden och sönderbruten kropp. Kapten Jezal dan Luthar är en stilig officer och fäktmästare som ägnar dagarna åt att fuska i kortspel. Den värsta plåga han någonsin utsätts för är att tvingas gå upp tidigt på morgonen för att träna gamla gubbar i fäktning. Logen Ninefingers är en ökänd krigare som snart kommer att vakna upp i snön, fast besluten att en gång för alla göra slut på sin fejd med nordmännens kung Bethod - helst genom att rymma från alltihop. Naturligtvis lyckas han inte fly från sitt förflutna. Det kommer Bayaz att se till: en skallig gubbskrutt som kanske, kanske inte är Den förste trollkarlen och som snart kommer att göra livet surt för både Glotka, Jezal och Logen.

/David

#13 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 September 2008 - 17:34

Jag verkar vara den ende på forumet som har läst (eller gillar?) Kate Elliott's "A Crown of Stars"-serie

Nej då, den har jag också läst denna serie för ett tag sen, kan varmt rekommendera den.

Edited by Forever Xena, 11 September 2008 - 17:34.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#14 Flair

Flair

Cadet First Year

• Members
  • 8 posts

Posted 22 February 2009 - 19:40

Jag kan recommendera boken "The Host" av "Stephenie Meyer", "Orcs" av "Stan Nicholls", "The Demonata"- serien av "Darren Shan", "The Black Magician" trilogin av "Trudi Canavan" och "Age of the Five" trilogin som "Trudi Canavan" också skrivit.

#15 King Cobra

King Cobra

Ensign

• Members
  • 39 posts

Posted 23 February 2009 - 19:54

Jag har samma problem som topic startaren faktiskt.
Efter ha harvat mig igenom Wheel of time serien (2 ggr på svenska och 1 ggr på engleska, håller på med den nu), Cronicles of Thomas Covernant, LOTR med sirmarillion osv, och ett par andra oviktiga bokserier känns det som antiklimax när man försöker väcka ett intresse för en bok :(
"The Black Magician" trilogin av "Trudi Canavan" = La av efter fösta boken. En lovande början, men på slutet sjönk boken som en sten. Inga avancerade dialoger heller..tråkig.
Kathrine Kerr och dhevery serien = ush! Barnslig dialog, röriga tidflyttningar, löjligt beskrivna viltfolk (ett evigt kraffsande i armhålan) osv. En barnbokserie som är alldeles för rörig för att vara barnböcker.

Alltså, har man blivit för kräsen? Det är väldigt ledsamt att man inte kan hitta en riktig pärla längre..

#16 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 23 February 2009 - 21:19

Pröva lite SF för omväxlings skull?