Jump to content

Photo

Steampunk och Cyberpunk

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 10 December 2007 - 15:05

Jag har precis efter inrådan från Cartman sett en anime-serie på 23 avsnitt vid namn Ergo Proxy. Den är väldigt bra och det var kärlek vid första ögonkastet för min del.

Två genrer som förekommer i serien är Steampunk och Cyberpunk och nu är jag väldigt nyfiken och sugen på att hitta mera filmer och serier samt böcker att läsa på dessa två teman.

Jag vill ha tips av er andra på detta, ungefär som vi gjorde i min Lovecraft-tråd.

Snälla ge mig en massa tips!

:)

#2 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 December 2007 - 15:16

Tja, vad gäller Cyberpunk, så finns det ju stilbildande Heavy Metal, filmen och tidiga årgångar av serien. :)

Annars kan jag väl rekommendera spelet Deus Ex som Cyberpunk, riktigt bra historia som kan gå åt många håll.

#3 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 December 2007 - 20:08

Vet inte om Gene Wolfe's "Sun"-serier riktigt platsar, de är ju mest fantasy med lite SciFi-inslag. Men bra är de, de som jag har läst.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 20 December 2007 - 10:19

Kanske Vision of Escaflowne kan räknas till Steampunk facket...

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 December 2007 - 17:35

Corto Maltese du och din polare Cartman har alltid (eller iaf för det mesta) lysande smak. Ergo Proxy tycker jag också är jättebra :D

Det var länge sen jag såg nån bra anime nu men om du vill ha bra tips på anime som påminner om Ergo Proxy har jag några schyssta tips :) :

Wolf's Rain: En av mina absoluta favoriter. Lite steam punk men mest ett fint drama (och äventyr) om vänskap.
Kino no tabi ~the Beautiful World~ : Inte så mycket steampunk kanske, men är övertygad om att du skulle älska den. Mycket filosofi, vackert, spännande och tänkvärt.
Last EXILE: Steam punk så det skriker om det! Dessutom en mysig och trevlig serie :)
Now and Then, Here and There: Handlar om krigets fasor men börjar som en klassisk och klyschig anime men växer till något mycket djupare och vackrare.

Serial Experiments Lain brukar klassas som cyberpunk men är inte någon av mina favoriter...

När det gäller spelfilm blir det ju mycket svårare :(

Edited by Spidde, 20 December 2007 - 17:35.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 21 December 2007 - 15:48

Tack för alla tips. Jag ska ta mig en närmare titt på dom alla och med lite tur hittar jag något jag tycker om. :)

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 December 2007 - 16:57

Jag kan inte hjälpa dig så mycket då jag inte direkt har koll på dessa två genrer. Ser att det finns bra förslag via länkarna du själv har postat och dessa tillsammans med det du har fått tips på här är nog en bra start skulle jag gissa.

Jag ser även att Spidde har väldigt bra smak när det kommer till anime. Allt han nämner, oavsett om det räknas som steampunk/cyberpunk eller ej, är mycket bra serier/mini-serier. :)

#8 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 03 January 2008 - 20:00

Jag är ingen expert, men de vanligaste exemplen på cyberpunk och steampunk är väl Blade Runner (Do Androids Dream of Electric Sheep?) och Jules Vernes böcker (Från jorden till månen, En världsomsegling under havet m.m.). Har för mig att Jules Verne skrev nån bok som utspelade sig långt in i framtiden (ur hans perspektiv då), men jag minns inte vad den hette.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#9 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 January 2008 - 00:50

Jaså? Gjorde han? Den måste jag nog läsa. :) Dom andra klassikerna har jag läst.

Rehnvall nämnde Vision of Escaflowne, och jag får nog säga att den kan räknas till både Steam och Cyberpunk, fast med fantasy-inslag. Iallafall mycket sevärd, en av få Animé-serier som jag faktiskt gillar skarpt. ^^

#10 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 14 January 2008 - 19:52

Tack för tipsen. jag ska ta mig en närmare titt på dom. Kommer ni på flera så posta dom då här.