Tja, det där med att Spider-Man har vänner går åt båda håll. Äntligen har Peter tillbaka sina vänner, han kan umgås med Harry och Flash t. ex, bifigurerna är tillbaka. I många år har det bara varit MJ, May, och alla dessa Avengers. Nu ska han tydligen fortfarande vara delaktig i Avengers och andra superhjältevänner som de i FF eller Daredevil lär knappast vara som bortblåst heller. Det är ingen total reboot, det är bara en del detaljer som har förändrats. Dessutom ser jag det som Tfels, struntar i hur OMD gick till, men jag vill ändå påpeka att Peter gjorde dealen med Mephisto - inte för att rädda sitt eget skinn, utan för att rädda faster May, som var döende, och Peter skyllde på sig själv. Så klassiskt Peter egentligen.
Jag tror faktiskt du drar för stora växlar också. Det är ingen total reboot, allt som har hänt är inte utsuddat. Ett par detaljer har ändrats, det är allt.
Ett par detaljer för mycket, och, åtminstonde för mig, väldigt viktiga sådanna också för den delen. Dessutom är det extremt luddigt gjort, och där i också väldigt respektlöst mot alla fans som faktiskt uppskattad åtmnstonde en del av alla de vändningar och händelser som skett under dom senaste åren. Jag tycker nog ändå att vi är värda en ordnentlig förklaring till vad som är ändrat och vad som är som vanligt. Hur är det till exempel med alla dom som kände till att Peter Parker och Spider-Man var en och samma person redan innan giftemålet med MJ? Vad är poängen med att redera deras minnen också? Och hur är det egentligen med hela den här Sins Past grejjen t.ex, har den fortfarande inträffat eller är det också något som aldrig har skett? Inte för att jag inte önskar att det är något som inte längre har inträffat, men jag vill ändå gärna veta. Vilka händelser finns kvar och vilka gör det inte? Om ingen längre känner till Peter Parkers hemlighet, hur kan då Norman ha använt sig av Gwens barn för att förstöra Peters liv? Och om nu Harry aldrig dog, hur tog han det när Norman återvände från döden? Eller dog han aldrig? Och i så fall, är Norman Osborn, alias Green Goblin, fortfarande en skurk, och viktigast av allt; är han fortfarande Spider-Mans ärkefiende?
Och hur är det med Venom? Vem som nu än är i dräkten, Eddie Brock eller Scorpion. Hatar han fortfarande Spider-Man lika mycket, eller hur funkar det nu när symbioten inte längre har något minne av Peter Parker? Och om han inte har något minne av Peter, kan han då fortfarande ha alla Peters krafter och förmågan att blockera Peters spindelsinne?
Hur kunde Steve Rogers erbjuda Spider-Man en plats i Avengers, när han inte visste vem mannen bakom masken var, eller var han jobbade?
Vad hände med Harrys giftemål med Liz Allen och deras son, Normie? Varför ser det annorlunda ut bara för att Peter aldrig gifte sig med Mary Jane? Vad jag vet så gifte dom sig båda innan Peter och MJs giftemål.
Innebär detta att Spider-Man aldrig hade något förhållande med Black Cat, eller är det bara så att han aldrig avslöjade sin hemliga identitet för henne? Eller har dom bara båda glömt bort det?
Om Norman Osborn inte visste vem Spider-Man var, hur kunde han då döda Gwen? Och om det nu är så att han visste då, men inte nu, borde inte då Peter i alla fall veta att det var han som dödade henne? Och om han nu vet att Norman visste vem han var, men inte gör det längre, då borde väl Peter komma ihåg alla andra som också känt till hans hemliga identitet? Borde han inte då rimligtvis undra vad det är som har hänt? Varför ingen längre komme ihåg vem han är?
Som ni kanske märker så är det inte bara "ett par detaljer" som man har ändrat. Det är faktiskt ganska så mycket, och det krånglar till det hela en hel del.