Jump to content

Photo

Spider-man 1/08

• Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 January 2008 - 15:50

Så, nu har då äntligen nr 1/08 dykt upp i brevlådan, och i och med det får vi del 4/5 av Back in Black och slutet av Eddie Brocks sista frestelse.
Lite tråkigt att min gissning stämde såpass som den gjorde;

Spidde börjar banka sk*ten ur Kingpin, och är nära att döda honom, när han inser att May eller Ben inte hade velat det, så han backar och hotar honom lite, sen ger sig av till sjukhuset.

Sen blir det väl det vanliga i Venom-storyn. Han är där, ska göra det men får kontrollen till sist och springer därifrån. Kanske upp på taket på sjukhuset och hoppar?

Bortsett från May/Ben-delen och taket, så var jag väldigt nära. Tyvärr ganska så tråkig läsning och väldigt förutsägbart.
Och inte kunde de låta Eddie dö. Nej nej, han måste ju räddas i sista sekundo för att sen åter hamna i en sjukhussäng liggandes och vänta på att cancern ska ta hand om honom.

Jag är ganska nyfiken på vad tentaklerna var för något under seansen.. Mephisto? . roligt att de använde sig av två tecknare för att visa skillnaden mellan "dröm" och verklighet. Sen att jag inte tyckte att någon av stilarna var särskilt snyggt är en annan femma.

Det var ändå lite småroligt att se hur mycket spö Kingpin fick av Spidde.
Peter kan verkligen sänka en man med en blandning av snack och knytnävar.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#2 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 January 2008 - 16:58

Skall inhandla så fort som möjligt! :) Jag gillar nämligen faktiskt båda dessa storys.

Nån som vet vad dom kommer köra direkt efter Back in Black? One More Day?

#3 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 24 January 2008 - 17:38

Man kan ju alltid hoppas, själv är jag inte insatt i hur långt efter BtB OMD kommer. Men visst hoppas man på't :)

#4 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 January 2008 - 21:39

Man kan ju alltid hoppas, själv är jag inte insatt i hur långt efter BtB OMD kommer. Men visst hoppas man på't :)

Var den inte direkt efter? Jag tror det iaf. Brand new day är faktiskt jättebra. Läste tredje numret idag och med det numret avslutades första arcen. Schyssta grejer, minst sagt. Jättesnyggt, old school på det sätt som man vill ha det, välgjort och fullt ös hela tiden :D

De borde pusha lite extra för svenska Spidde när Brand new day kommer hit för jag tror de serierna kan sälja riktigt bra. I USA är det iaf succé...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 January 2008 - 22:26

Förvånad att det är så... då det är många som rasar mot dom ändringar som OMD/BND tydligen gör mot kontinuiteten. Ja, faktiskt har jag inte läst nånting positivt nånstans förutom här.

Är dock övertygad om att jag själv kommer att gilla den skarpt, för alla seriekreatörerna inblandade är mycket duktiga. :)

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 January 2008 - 22:32

Man kan se det som att sakerna som händer före OMD, t ex det som händer i Back in Black är när det verkligen skiter sig för Spidde, när det har gått för långt för honom, worst case scenario liksom. Och ändå ha glädje av BND, och det har jag kan jag säga. Hoppas verkligen den kommer i Sverige snart. Visst klagar folk på nätet, men det säljer ju som smör, och de som är nöjda kanske helt enkelt inte bryr sig om att tjöta med de missnöjda...vad vet jag. Bryr mig inte, är glad över hur Spidde är nu helt enkelt. :)

Kan t om läsa alla de där berättelserna om New Avengers och offentlig identitet i ett helt annat ljus, för nu vet man ju att det bara var tillfälligt. :)
*Hockey och superhjältar*

#7 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 09:12

Bryr mig inte, är glad över hur Spidde är nu helt enkelt. :)

Visst, för en serie där M.J. plötsligt förvandlats till en supertyp som kallar sig för Jackpot, och där där en 25årig Peter Parker fortfarande bor hemma hos sin faster, och slåss mot skurkar som kallas för Mr. Negative och Menace (som för övrigt är en lam Goblin kopia), känns ju såå intresant att läsa om... :rolleyes: Snacka om förbättring. *suck*

#8 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 January 2008 - 14:21

Ja, jämfört med en Spidde som har benklor, äter vampyrers huvuden, har "dött" och återfötts i en puppa, har bott med Avengers men nu flyr ifrån lagen, samt inte längre har en hemlig identitet, så är Spidde i Brand New Day en klar förbättring, och helt enkelt mycket mer som en Spidde-serie ska vara.

#9 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 25 January 2008 - 14:36

Hur mycket har jag egentligen missat, förresten? benklor? :unsure: Menar ni de klor han hade i Iron Spidey-dräkten?

#10 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 15:24

Ja, jämfört med en Spidde som har benklor, äter vampyrers huvuden, har "dött" och återfötts i en puppa, har bott med Avengers men nu flyr ifrån lagen, samt inte längre har en hemlig identitet, så är Spidde i Brand New Day en klar förbättring, och helt enkelt mycket mer som en Spidde-serie ska vara.

Det nya krafterna som han fick i och med the Other hade dom enkelt kunnat neutralisera om dom bara hade velat det. Det hade inte krävts någon "Brand New Day" för att åtgärda en sån sak. Vad gäller det att han bodde med the Avengers så anser jag inte det heller vara något större problem. Det var ju bara en tillfällig lösning, och man skulle när som helst ha kunnat flytta in honom i en sunkig lägenhet någonstanns om det är en så viktig faktor i Spider-mans liv, som du tycks tycka.

Sen är det ingen hemlighet att "the Other" var en otroligt dum historia, och att det var ett stort misstag från marvels sida att över huvudtaget låta den storyn lämna idéstadiet. Men det här är till och med ännu dummare. Istället för att få läsa om en superhjälte som faktiskt utvecklas och mognar, så får vi nu läsa om en en kille i övre 20års åldern som fortfarande bor hemma hos sin snart hundra åriga faster, jobbar kvar på en arbetsplats där han började som 15 åring, som gör dealar med djävulen och varst största bedrifter i livet numera är helt ogjorda. Verkligen en lyckad reboot, tycker ni inte det? En kille man verkligen kan se upp till och känna igen sig i.

Känns ganska så meningslöst att fortsätta läsa nu när man vet att serien aldrig kommer att utvecklas. Inga forhållanden kommer någonsin att vara bestående, och det finns ingen risk att någon kommer att få reda på Spider-Mans hemliga identitet heller. Om något sådant skulle hända kan man ju alltid slå en signal till Mephisto, så ordnar han upp det hela.

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 January 2008 - 16:13

Tja, de hade garanterat kunna lösa det hela bättre. Men så hade de också kunnat låta bli att schabbla till det genom katastrofer som the Other, Sins Past och hela avslöjandet av hemlig identitet. Nu är serien åtminstone tillbaka till sina rötter, och det är bra manusförfattare och tecknare som jobbar med den. Peter kommer knappast bo hela tiden hos sin faster, och jag vill heller inte att han ska göra den. Men jag tror visst att serien kan utvecklas, det är inte första gången en superhjälte får en liten reboot, och det lär inte vara den sista heller. Själv ser jag det mer som att äntligen kan man börja läsa Spindelmannen igen, efter att framförallt herrar som JMS, Bendis och andra fuckade till karaktären totalt.

Hur mycket har jag egentligen missat, förresten? benklor? :unsure: Menar ni de klor han hade i Iron Spidey-dräkten?

Nej, i the Other visade det sig att han hade fått benklor, som Wolverine, fast bara en per arm och i underarmen. Han åt dessutom upp Morluns huvud. Ja, det är ju en superhjälte som utvecklats... :rolleyes:

#12 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 25 January 2008 - 17:19

Ah, de klorna. De såg man väl i en av de (extremt fult tecknade) små-arcsen som var med i idey under Civil War? Storyn med Sauron och meteoriten, vill minnas att han visade nån nån klo i det, men jag trodde det bara var dräkten som formade om sig.

#13 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 17:49

Nej, i the Other visade det sig att han hade fått benklor, som Wolverine, fast bara en per arm och i underarmen. Han åt dessutom upp Morluns huvud. Ja, det är ju en superhjälte som utvecklats... :rolleyes:

Krafterna må ha utvecklats till det sämre, det kan jag hålla med dig om. Men personligheten och mentaliteten var ändå den samma, även om omständigheterna och omgivningen runt omkring hade förändrats. Nu har mångt och mycket vad gäller umgänge och miljö gått tillbaka till hur det var för 20-30 år sedan, vilket jag iofs tycker är mesta dels positivt. Men det på bekostnad av karaktärens moral och trovärdighet som god och icke självisk person, vilket jag anser är ett alldels för högt pris att betala för att få tillbaka den miljö som karaktären till största del hör hemma i. Saken är bara den att han även hör hemma i superhjältesamhälet, och trots att han först och främst är en outsider så krävs det en viss samhörighet med övriga hjältar för att Spider-Man ska vara den han är. Spider-Man har nämligen aldrig varit helt ensam, han har vänner. Både normala och superhjältar. Spider-Man har alltid haft en väldigt nära relation till Fantastic Four, och då speciellt till Human Torch, men även till andra hjältar som Daredevil och Black Cat, och i viss mån även Wolverine. Tyvärr så innebär den här rebooten att mcket av den samhörigheten försvinner. Han är mer outsider nu än han någonsn varit tidigare, och det finns en poäng med att en del hjältar faktiskt tror på honom som hjälte, och förstår och stöttar honom, medans andra är mer skeptiska till om han verkligen är en hjälte eller ej. Detta verkar det tyvärr som om många har missat, inte minst Joe Quesada, och det tycker jag är väldigt synd.

Visst har det gjorts många misstag på senare år. Speciellt då händelser som Sins Past, the Other och hela den här totemgrejjen. Men One New Day slår nog det mesta, och att bygga framtida händelser så som Brand New Day på den ostadiga och ruttnande grunden känns allt annat än okej. Ska man bygga någonting nytt så ska man göra det ordentligt, med en stadig grund att stå på. Man kan inte bygga det på en ruttnande botten för då kommer allting att rasa, hur snyggt och välgjort allt det nya än är.

#14 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 January 2008 - 18:04

Händelsen med Mephisto är väl också utsuddad i sig? Jag tycker att man som läsare kan välja att fokusera på de nya (och förmodligen bättre) historierna eller på själva uppgörelsen med Mephisto. Själv struntar jag i allt som har med Mephisto att göra eftersom det är så tramsigt och kommer istället att avnjuta de nya berättelserna med stort nöje (förmodligen).
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 18:31

Händelsen med Mephisto är väl också utsuddad i sig?

Nej, i och med att en liten del av både Peter och MJ alltid kommer att minnas deras kärlek för varandra, och det faktum att Mephisto gav dem den här möjligheten med anledning av att få nöjet att få höra dom delarna av deras själar sörja för all evighet, så anser jag att det är en händelse som på alla sätt är relevant för serien, även i framtiden. En del av Peters själ kommer alltid att finnas i Mephistos rike, och det är ett faktum som har stor betydelse för hur man ska komma att se på Peter Parker i framtiden. Dessutom så är jag övertygad om att det här är en händelse som framtida manusförfattare och redaktörer kommer att använda sig av i framtiden. Frågan är bara på vilket sätt, och hur lång tid det kommer att ta. Kanske när Joe Q äntligen inser att han aldrig kommer att få tillbaka samma Spider-Man som var på 60-70-talet, eller att det alltid kommer att finnas personer som vill annorlunda med serien, och karaktären, än vad han vill. Alla framtida inblandade i SPider-Man serien kommer att vilja sätta sn egna lilla prägel på serien, både manusförfattare och tecknare, och även läsare och redaktörer. Serier kommer alltid att förändras, vare sig man tycker att det är till det bättre eller det sämre.

Det är många sentida händelser och förändringar som jag inte har uppskattat eller önskat hända. Men jag tycker samtidigt att det har hänt en hel del bra grejjer under årens lopp, och tyvärr så han man även förstört dessa när man har gjort som man gjort. Men om man nu nödvändigtvis ändå måste göra en reboot så kan man väl åtmnstonde göra det snyggt, och i alla fall tänka efter lite innan man gör det. Varför måste man ha så förbaskat bråttom varje gång man vill genomföra en förändring? Varför kan man inte bara ge saker och ting lite tid.

#16 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 January 2008 - 18:35

Tja, det där med att Spider-Man har vänner går åt båda håll. Äntligen har Peter tillbaka sina vänner, han kan umgås med Harry och Flash t. ex, bifigurerna är tillbaka. I många år har det bara varit MJ, May, och alla dessa Avengers. Nu ska han tydligen fortfarande vara delaktig i Avengers och andra superhjältevänner som de i FF eller Daredevil lär knappast vara som bortblåst heller. Det är ingen total reboot, det är bara en del detaljer som har förändrats. Dessutom ser jag det som Tfels, struntar i hur OMD gick till, men jag vill ändå påpeka att Peter gjorde dealen med Mephisto - inte för att rädda sitt eget skinn, utan för att rädda faster May, som var döende, och Peter skyllde på sig själv. Så klassiskt Peter egentligen.

Jag tror faktiskt du drar för stora växlar också. Det är ingen total reboot, allt som har hänt är inte utsuddat. Ett par detaljer har ändrats, det är allt.

Edited by Kermit, 25 January 2008 - 18:37.

#17 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 19:16

Tja, det där med att Spider-Man har vänner går åt båda håll. Äntligen har Peter tillbaka sina vänner, han kan umgås med Harry och Flash t. ex, bifigurerna är tillbaka. I många år har det bara varit MJ, May, och alla dessa Avengers. Nu ska han tydligen fortfarande vara delaktig i Avengers och andra superhjältevänner som de i FF eller Daredevil lär knappast vara som bortblåst heller. Det är ingen total reboot, det är bara en del detaljer som har förändrats. Dessutom ser jag det som Tfels, struntar i hur OMD gick till, men jag vill ändå påpeka att Peter gjorde dealen med Mephisto - inte för att rädda sitt eget skinn, utan för att rädda faster May, som var döende, och Peter skyllde på sig själv. Så klassiskt Peter egentligen.

Jag tror faktiskt du drar för stora växlar också. Det är ingen total reboot, allt som har hänt är inte utsuddat. Ett par detaljer har ändrats, det är allt.

Ett par detaljer för mycket, och, åtminstonde för mig, väldigt viktiga sådanna också för den delen. Dessutom är det extremt luddigt gjort, och där i också väldigt respektlöst mot alla fans som faktiskt uppskattad åtmnstonde en del av alla de vändningar och händelser som skett under dom senaste åren. Jag tycker nog ändå att vi är värda en ordnentlig förklaring till vad som är ändrat och vad som är som vanligt. Hur är det till exempel med alla dom som kände till att Peter Parker och Spider-Man var en och samma person redan innan giftemålet med MJ? Vad är poängen med att redera deras minnen också? Och hur är det egentligen med hela den här Sins Past grejjen t.ex, har den fortfarande inträffat eller är det också något som aldrig har skett? Inte för att jag inte önskar att det är något som inte längre har inträffat, men jag vill ändå gärna veta. Vilka händelser finns kvar och vilka gör det inte? Om ingen längre känner till Peter Parkers hemlighet, hur kan då Norman ha använt sig av Gwens barn för att förstöra Peters liv? Och om nu Harry aldrig dog, hur tog han det när Norman återvände från döden? Eller dog han aldrig? Och i så fall, är Norman Osborn, alias Green Goblin, fortfarande en skurk, och viktigast av allt; är han fortfarande Spider-Mans ärkefiende?

Och hur är det med Venom? Vem som nu än är i dräkten, Eddie Brock eller Scorpion. Hatar han fortfarande Spider-Man lika mycket, eller hur funkar det nu när symbioten inte längre har något minne av Peter Parker? Och om han inte har något minne av Peter, kan han då fortfarande ha alla Peters krafter och förmågan att blockera Peters spindelsinne?

Hur kunde Steve Rogers erbjuda Spider-Man en plats i Avengers, när han inte visste vem mannen bakom masken var, eller var han jobbade?

Vad hände med Harrys giftemål med Liz Allen och deras son, Normie? Varför ser det annorlunda ut bara för att Peter aldrig gifte sig med Mary Jane? Vad jag vet så gifte dom sig båda innan Peter och MJs giftemål.

Innebär detta att Spider-Man aldrig hade något förhållande med Black Cat, eller är det bara så att han aldrig avslöjade sin hemliga identitet för henne? Eller har dom bara båda glömt bort det?

Om Norman Osborn inte visste vem Spider-Man var, hur kunde han då döda Gwen? Och om det nu är så att han visste då, men inte nu, borde inte då Peter i alla fall veta att det var han som dödade henne? Och om han nu vet att Norman visste vem han var, men inte gör det längre, då borde väl Peter komma ihåg alla andra som också känt till hans hemliga identitet? Borde han inte då rimligtvis undra vad det är som har hänt? Varför ingen längre komme ihåg vem han är?

Som ni kanske märker så är det inte bara "ett par detaljer" som man har ändrat. Det är faktiskt ganska så mycket, och det krånglar till det hela en hel del.

#18 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 25 January 2008 - 19:31

Ge det ett tag, så tror jag det mesta sådant kommer att förklaras och sådana frågetecken säkert redas ut. (Inte för att jag har läst varken OMD eller BND)

#19 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 January 2008 - 19:33

Visst finns det frågetecken, men jag är säker på att många saker kommer att förklaras allt eftersom. Som jag tror så har många känt till vem Peter var, men det är nu bortglömt. På så vis behöver man inte göra en total reboot och förklara om en massa saker som t ex Norman Osborn eller Venom. Nästan exakt det här hände med DC:s Flash en gång i tiden, och det duger utmärkt för mig. Jag är ett fan av Spider-Man sen länge, men tycker att så långt serien hade gått, så hade de skrivit in sig i ett hörn, och få saker, om ens något, fanns kvar av det som gjorde Spider-Man till den serie den är/var. Nu gjorde Marvel det enda rätta och räddade serien. Det kanske inte gick så elegant till, men som Tfels sa - man kan välja att gnälla över OMD och uppgörelsen med Mephisto, eller se framåt. Jag kommer göra det sistnämnda i alla fall.

#20 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 January 2008 - 20:31

Det är klart att det uppstår en massa konstiga och ologiska knutar i kontiniuteten nu. Men egentligen har ju inget alls hänt. Det är bara en påhittad serie. Så låt det vara lite ologiskt då. Det finns ändå en massa missar i kontinuiteten i en massa olika serier. Men serierna görs inte för att allt ska hänga ihop logiskt. De görs för att underhålla sina läsare. Det går för långt när prioritet 1 blir att kontinuiteten ska hänga samman.

Alltför mycket av Marvels men framför allt DC:s serier går åt till att förklara varför kontinuiteten hänger samman så dåligt. Och krystade förklaringar gör bara kontinuiteten ännu mer krystad. Och då ska man förklara en omgång till. Som ska förklaras ännu en omgång. Jag vill inte ha några krystade förklaringar. Hellre nya bra historier även om inte allt hänger samman. Antingen är Liz Allen gift eller så är hon det inte. Så enkelt vill jag att det ska presenteras.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 20:41

Visst finns det frågetecken, men jag är säker på att många saker kommer att förklaras allt eftersom. Som jag tror så har många känt till vem Peter var, men det är nu bortglömt. På så vis behöver man inte göra en total reboot och förklara om en massa saker som t ex Norman Osborn eller Venom. Nästan exakt det här hände med DC:s Flash en gång i tiden, och det duger utmärkt för mig. Jag är ett fan av Spider-Man sen länge, men tycker att så långt serien hade gått, så hade de skrivit in sig i ett hörn, och få saker, om ens något, fanns kvar av det som gjorde Spider-Man till den serie den är/var. Nu gjorde Marvel det enda rätta och räddade serien. Det kanske inte gick så elegant till, men som Tfels sa - man kan välja att gnälla över OMD och uppgörelsen med Mephisto, eller se framåt. Jag kommer göra det sistnämnda i alla fall.

Det handlar inte om Mephisto. Det handlar om att det inte räcker med att starta om på nytt och utgå från att alla tycker att det är okej, och sen ska glömma allt det som hänt dom senaste åren. Det handlar om att oavsett hur bra Brand New Day är så är det ingen garanti för att alla serier i framtiden kommer att vara lika bra, eller bättre. Men främst handlar om att alla frågor, önskningar och förhoppningar som man tidigare kanske hade aldrig kommer att få några svar. Man vet nu att Aunt May kommer aldrig att dö, Peter kommer aldrig att inleda ett seriöst och varaktigt förhållande, ingen kommer någonsin avslöja Spider-Mans hemliga identitet och han kommer aldrig att dela sin hemlighet med någon. Förmodligen kommer han heller aldrig att skaffa sig något annat jobb än som frilansfotograf på Daily Bugle och han kommer aldrig att utveckla ett nära förhållande med någon annan hjälte på samma sätt som han gjorde med exempelvis Daredevil och Black Cat.

Mycket av den spänning som fanns i serien tidigare kommer att försvinna. Man behöver aldrig undra över om ett förhållande kommer att funka, eller att avslöjar sin hemlighet i förtroende till någon. För nu vet vi att det aldrig kommer att hända. I alla fall inte så länge som Joe Quesada är den som håller i trådarna. Man vet redan nu att rollen som Spider-Man kommer alltid att vara i vägen för Peters privatliv, och han kommer aldrig att kunna förklara det för någon och han kommer aldrig att komma någon människa riktigt nära in på livet igen. För han vet att han aldrig kan avslöja vem han egentligen är. Det ända man har kvar att hoppas på nu är att det kommer att dyka upp en massa intressanta nya karaktärer och att det kommer att leda till orginella och fantastiska äventyr. Peters privatliv kommer aldrig att kunna bli riktigt intressant eftesom det aldrig kommer att kunna hända något nytt och draumatiskt. Allt kommer att bli ständiga återupprepningar, fast med eventuella nya karaktärer inblandade.

Den här nystarten kommer kanske att innebära ett par år av riktigt bra serier, men så småningom kommer folk att tröttna på att ingenting någonsin förändras och då kommer serien antingen att tappa i popularitet eller också så kommer man, efter ett tag, att åter igen börja fundera på att ta död på nån viktig karaktär, eller låta någon, vänn eller fiende, få reda på hans hemliga identitet. Och sen är det bara en tidsfråga innan någon skriver en berätellse om man senare kommer på var ett dåligt dra, och så börjar man om på nytt. Så nu kan man verkligen tala om att måla in sig i ett hörn. Anntingen händer ingenting alls och då slutar folk att läsa, eller så gör man ett nytt försök att låta karaktären utvecklas och då kommer det antingen att skita sig igen, eller så kommer folk att tro att det åter igen bara är en tillfällig grejj och så slutar man helt att bry sig om serien.

Edited by Trubaduren, 25 January 2008 - 20:46.

#22 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 January 2008 - 20:54

Du har inga belägg för att det du säger aldrig kommer att ske, det är ju bara rena spekulationer från din sida. Vad gäller intresse för Spidde så säljer tydligen BND bra, och Spidde har också haft ett "koncept" som har hållt i 30-talet år utan större förändringar och som också har gett tre enormt framgångsrika filmer. Dessutom ska man inte glömma det viktigaste - varje serie som kommer ut är någons första, som Stan Lee en gång sa. Jag tycker att om man vill att t. ex Spider-Man ska åldras, "utvecklas" (till oigenkännlighet) och så vidare, så är man egoistisk. Då ser man Spider-Man som "sin", och vill att han ska växa upp tillsammans med en. Visst, så har jag också delvis känt, för man har varit med om många stora händelser i Peters liv, men om Peter "utvecklas" till en olaglig kändis, som är en mystisk totemkrigare, är gift med en supermodell och har redan upplevt ett missfall, då har Marvel misslyckats.

Spänningen du pratar om försvinner...tycker den finns där redan från början. Det är en högst subjektiv åsikt av dig.

#23 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 25 January 2008 - 21:32

Håller med Kermit med allt han säger om Spider-Man. Kommer BND etc i Svenska Spidde 2008? lovar att börja läsa den tidningen igen sen när den börjar med rebooten,roligare att läsa om den karaktär man "känner" från sin barndom och känns som "den riktiga" :)
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 January 2008 - 21:37

Den borde göra det. Kan säga till när, så du slipper läsa One More Day, den är inte av så stort intresse egentligen. Kul om du också läser Spidde igen!! :)

En sak jag har funderat på förresten - DC har väl gjort i alla fall mer än en "reboot" med många av sina superhjältar, inte minst Superman och Batman. I Batmans fall (rätta mig nu om jag har fel) med den hyllade "year one" av Frank Miller och David Mazzuchelli och Superman med sin "Man of Steel" av John Byrne. Varför ses egentligen det som mer okej? DC har varit bra på att behålla "kärnan" i sina superhjältar, och det är kul att Marvel visar att de också kan vara det. :)

#25 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 25 January 2008 - 21:47

Jag tycker nog inte att du ska tala om egoism. Du har hängt här på forumet i evigheter och gnällt över att Spider-Man har utvecklats till något annat än han var från början. Som du själv skrev, Spider-Man är ett koncept som hållt i över 30 år och då serien fortfarande är väldigt populär så borde det rimligtvis innebära att det finns många människor i världen som gillar den riktning som serien har tagit. Alla kan inte gilla allt, men många har tydligen ändå tyckt att Spider-Man fortfarande är en bra serie trots stora förändringar under årens lopp och trots ett flertal mediokra, för att inte säga riktigt usla, serier.

Bara för att du tycker dig ha en uppfattning om hur serien bör vara och vad som är seriens kärna innebär inte att alla andra måste dela din vision. Jag tycker nog att det känns som du är minst lika bitter och upprörd över de senare årens händelser som jag är över One More Day och Brand New Day. Vad får dig att tro att dina åsikter är värda mer än mina? Vad får dig att tro att du vet bättre än mig vad som är Spider-Man och inte?

Vad ger dig rätten att bedömma huruvida marvel har misslyckats med serien eller inte? Vad jag vet så är det varken du eller jag som skapat serien, och det är ej heller någon av oss som bär ansvaret för någon serie som publiceras av marvel. Och om man läser kommentarerna på marvels hemsida så är det tydligen en hel del läsare och fans som uppskattat de senaste årens händelser, och minst lika många som är djupt upprörda över det som One More Day har resulterat i. Vem har rätt att tala om för alla dessa människor att dom har fel? I varje fall inte någon av oss.

Jag skriver bara det jag känner, och jag hoppas att jag även här på detta form har rätt att uttrycka mina åsikter, lik väl som jag anser att du har rätt till att uttrycka dina. Så jag skulle vara tacksam om du i fortsättningen avstod från att anklaga andra för egoism, eller liknande påhopp, och istället höll dom åsikterna för dig själv. Jag uppfattar det i alla fall som ganska så kränkande.

Tycker föresten att det är anmärkningsvärt att du så ofta tycks vilja använda Spider-Man filmerna som argument i dina inlägg där du debaterar för vad som gjorde serierna förr så mycket bättre än dagens. Ur mitt perspektiv så skilljer sig filmerna ganska så stort ifrån serierna. Vissa saker stämmer så klart, som att Peter Parker är en nörd och att han har ett trassligt privatliv. Men det är nog om möligt ännu mer saker som skiljer filmerna och serierna åt. Exempelvis har Peter Parker i filmerna inga ambitioner på att forska vidare och arbeta med något inom vetenskap. Han tycks tvärt om ha som mål att helt och fullt sattsa på en karriär som proffessionell fotograf. Åtminstonde får jag det intrycket i första filmen. Han bygger aldrig några nätskjutare, vilket i alla fall gör att jag får uppfattningen att han inte alls är så exceptionellt intelligent som i serierna. Mary Jane och Harry Osborn är helt andra karaktärer än vad dom är i serierna, för att inte tala om att Peters privatliv i filmerna är ganska så lånt ifrån hur det ser ut i serierna. Även skurkarna har helt andra bakgrunder och personligheter än deras motsvarigheter i tidningen.

I tredje filmen är Spider-Man dessutom både acceperad och hyllad av allmänheten, vilket jag aldrig sett honom vara i serierna. Ett ganska så anmärkningsvärt scenario, tycker du inte?

Kul ändå att några tycks upskatta den "nya" riktning som serien har tagit. Även om jag själv inte längre är en av dom. För er skull får vi väl hoppas att det är bestående.

Edited by Trubaduren, 25 January 2008 - 21:51.