Alien VS Predator-Requiem
Posted 03 February 2008 - 14:00
Regi: Bröderna Strause ”Manus” : Shane Salerno. I rollerna : Reiko Aylesworth,Steven Pasquale,John Ortiz m fl
Innehåller en hel del spoilers.
Efter ha sett AvP och blivit seriöst besviken på herr Paul WS Andersons film så kunde man ju inte förvänta sig något lysande när det gjordes klart att det blir en uppföljare. Bröderna Colin och Greg Strause sa inte så mycket. Kollade upp dem på IMDB och såg att de var specieleffekts-snubbar som regisserat några musikvideor. Trots att första manusrecension släkte det lilla hopp man hade så började jag tänka lite positivit..nu har de ju lovat att den är R-rated, manuset ska skrivas om, det är inte alls det manuset som ska filmas etc...nu har jag sätt den här så kallade ”filmen” och herregud vilket j*vla skit. Shane Salerno måste skämmas för att hämta ut en check efter ha ”skrivit ”det här.
Handlingen kretsar kring att Predatorskeppet från förra filmen är på väg hem,men råkar i trubbel eftersom hybrid-alien/predator skitet + face huggers är ombord och startar en massa wild shit. Skeppet crashar i en småstad i Colorado och ”all hell breakes loose”. En pojke på 8 år lär sig skjuta rovdjur med pappa och de hör kraschen. De går och undersöker och först ser pojken på när pappas arm fräter bort, sedan hoppar en facehugger på båda. För att garanterat visa för publiken vad som händer så ser vi senare i filmen hur aliensen sen flyger ut genom pappas och sonens bröstkorg. Hela filmen är fylld men sån här ”det är så hemskt så ni måste bli ledsna”-filmskapande. Det funkar bara så att det är störande. Jag var en av de största gnällarna på att AvP var barntillåten. Våldet i Alien eller Predator filmerna var aldrig så här korkat och omoget. Det var kallt och brutalt och regissörer som Scott,Cameron,Mctiernan,Fincher etc fick oss att bry oss om karaktärerna. Här öser man på med bilder hur aliens lägger ägg i gravida kvinnor så att gravida kvinnans mage sen exploderar, samt så finns en Alien bland en massa nyfödda barn ,väntade mig bara att vad den gör där skulle visas på bild också.
Karaktärerna är i stort sätt alla 2 dimensionella karikatyrer och får Paul ”Weak Script” Andersons persongalleri från förra filmen att framstå som karismatisk,välskriven och smart. En av huvudkaraktärerna Ricky, är ett pizzabud som har ångest över att han som pizzabud måste göra pizza till en tjej som han är tänd på. Att han tvingas ha keps på sig gör att ångesten är riktigt hemsk. Pizzabudet är runt 20 år gammal, när han sen kommer till huset där tjejen bor så sitter det 3 elaka tuffa killar där. ”Is it halloween already! HAA HAA HAAA!” säger de till honom eftersom han har jeans och en t-shirt med pizza logga på (kepsen är i bilen), han svarar fyndigt med ”I guess you ordered the sausage-lover pizza!”. När han sen kommer till sin bil så springer killarna ut och sparkar honom en massa i revbenen och slänger hans bilnycklar genom en avloppsbrunn så nycklarna hamnar i kloakerna (och kloakerna i småhålan till stad är jävligt stor!). Tjejen stirrar som en ledsen hund på Ricky och går sen tillbaka till huset med de häftiga pizza-ätar killarna som tufft och strongt just misshandlade en annan människa. Det blir inte smartare än det här under filmen. Honest. En av de tuffa killarna är en mörkhyad person och han dör först av dem. Jag tänkte en stund att kanske det var meningen, som ett cyniskt skämt att svarta karaktärer dör tidigt i sånna här filmer, men jag tror inte att manusförfattaren eller regissörerna är smarta nog att göra nåt sånt. Andra karaktärer i filmen ”värda” att nämna är Dallas (döpt efter en av karaktärerna i Predator kanske) som är Rickys bror. Dallas har just kommit ut ur finkan och vill att Ricky ska hålla sig i skinnet. Det närmaste en karaktär i filmen är ex-soldaten Kelly O’Brien , hon har just kommit hem från kriget och måste sen ta hand om hennes dotter eftersom pappan blir uppäten framför dem. Reiko Ayesworth är en ok skådis, och hon ser i vissa scener ut som Sigourney Weaver/Ripley, rösten t om påminner om henne ibland. Det är en av de enda bra grejerna med den här filmen.
Hur är monstren?
Ja, vi ser ju Predators hemvärld i början, en av dem ser filmklipp på vad som händer med deras skepp på jorden och han blir fed upp of that shit och tar på sig rustningen Batman-style och åker iväg mot Jorden. Den scenen är cool. Det konstiga är att Predatorn åker ju dit som ”damage control” och han verkar vara väldigt hemlighetsfull och tar bort alla bevis att Aliens eller Predatorer existerar.Han agerar som att nu är det jobb och ingen jaktresa. Men ändå så dödar han och flår en snubbe och hänger honom från ett träd Vad fan var meningen med det? Han kunde inte motså frestelsen?. Aliens ser ok ut i filmen, det gör Predatorn också iförsig. Alien/Predator hybriden ser ut som nånting en 12 årig skulle teckna eftersom ”fan vad det är häftigt”. Fightscenerna, de få som monstren har mellan varandra är ok,men inget speciellt. Bröderna Strause fotar snyggare än Paul WS. Kameran skakar inte hela tiden och alla scener måste inte innehålla ”skakig realistisk”-kameraarbete,här ser man ibland vad som händer i fighterna,annars så minns jag inte detaljer helt ärligt. Fotot är ibland t om snyggt,men den har samma problem som föregångaren att ibland blir det bara för mörkt, vet inte om det handlar om att dölja kassa kulisser igen. Musiken är inte heller lika störande som i ettan. Men annars är nog nästan allt sämre.
Som vanligt så har filmen några länkar med de tidigare filmerna och regissörerna lägger in en hel del bilder som är homages genom kameravinklar och repliker men seriöst. Det här var en rätt så kass film och manuset var förbannat uselt. Kritiken mot USA där på slutet genom att visa hur de agerar för att få fram sin lösning var också....herregud, jag hoppas det var menat som nån form av satir eller något..så kasst kan det väl inte annars bli? Kan det? Nu orkar jag inte mer om den här filmen.
1 stjärna.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 03 February 2008 - 21:01
Posted 03 February 2008 - 21:19
Det konstiga är att Predatorn åker ju dit som ”damage control” och han verkar vara väldigt hemlighetsfull och tar bort alla bevis att Aliens eller Predatorer existerar.Han agerar som att nu är det jobb och ingen jaktresa. Men ändå så dödar han och flår en snubbe och hänger honom från ett träd Vad fan var meningen med det?
Kanske han dunkade till sig själv i huvudet efteråt och tänkte: "Fan, nu gjorde jag det igen! Jag glömde säkert att dra ut strykjärnet innan jag åkte också!"
Det närmaste en karaktär i filmen är ex-soldaten Kelly O’Brien , hon har just kommit hem från kriget och måste sen ta hand om hennes dotter eftersom pappan blir uppäten framför dem.
Hon kunde lika gärna ha kommit hem efter att ha skjutit paintball, så lite fick man veta om henne. Men ack så sant, hon är bland det närmaste en karaktär vi får. Tyckte brorsorna hade en liten potential, men det gick icke alltför bra.
Edited by SwedishSuperhero, 03 February 2008 - 21:23.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 03 February 2008 - 21:34
Första AvsP tycker jag är helt ok. Det är ju ingen klassiker som första och andra Aliens-filmen, men det tror jag ingen räknat med heller. Jag är inte lika hård mot tvåan som super85, dock, så jag ger den en... 3 (av 10) iaf. Ett köp på DVD för att man har resten, givetvis.
Det sämsta med AvsP R är ju att de snodde slutet från en betydligt bättre film (Return of the Living Dead ).
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 February 2008 - 00:15
Nu är du snäll Peak, 1 av 5 är ju rätt nära 3 av 10
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 13 February 2008 - 13:17

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way!
Posted 13 February 2008 - 13:18
Edited by Cartman, 13 February 2008 - 13:18.
Posted 13 February 2008 - 20:15
Tänk på att manusförfattarna i USA har strjekat i 14 månader.Vad annat kan man vänta sig nä musikvideoregissörrer skriver manus till en film som borde skötts av proffs? Hoppas del 3 blir bra...
De har väl inte strejkat i 14 månader? snarare typ fyra, och Shane Salerno har inte jobbat med musikvideor vad jag vet, han skrev "Armageddon" (Ok ingen höjdare den heller men den har i allfall karaktärer) och jobbat som manusförfattare i flera år, regissörerna däremot har musikvideobakgrund men det är ju ingen självklarhet att resultatet måste suga på grund av det. Många har ju startat som musikvideoregissörer och hoppat framåt från det.
Batman Begins
The Dark Knight