Spider-Man 2 är den bästa superhjälte filmen som gjorts. Folk som läst mina posts här och i större grad på Ezboard forumet vet att jag är extremt petig när det gäller filmer i den här genren. Sam Raimi gör ett avsevärt bättre jobb här än i ettan, han har utvecklats, alla inblandade i produktionen har utvecklats sen ettan. Manuset med story av Alfred Gough och Miles Millar (Smallville) och Michael Chabon (Adventures of Cavalier and Clay) och själva manuset av veteranen Alvin Sargent är på alla sätt en stor förbättring av det som vi hade i ettan skrivet av David Koepp. Väldigt mycket bättre. Filmen har dock en scen som är snygg men rätt korkad om man tänker efter. Tänker inte avslöja det för som inte sett filmen, ni som har sett den vet säkert vilken jag menar om ni tänker efter.
Om vi fortsätter med temat "utveckling" så är specieleffekterna den här gången fantastiska. Inte en enda ful CGI scen, något som ettan led av, vilket har dock mycket att göra med teknikens utveckling, hursomhelst så är allting avsevärt mycket bättre än i ettan. Raimi och hans fotograf Bill Pope visar New York precis lika vackert om inte vackrare än i ettan. Raimi gör själv ett mycket bättre job i drama scenerna än i ettan, mycket tack vare att manusets dialog den här gången håller hög nivå. Spider-Mans dräkt är lika bra som förra gången.
Skådespelarna då? Tobey Macguire är Peter Parker och Spider-Man. Något som Raimi får rätt den här gången är att visa Peter som den brilljanta människa han är. Peter är ett geni, och Peter snackar "smarta grejer" som han ofta gör i serietidningar. Tack Raimi, det behövde jag.Annars så lyckas Raimi med sitt "Peter får en massa skit" tema som han har i filmen, verkligen,men lider med Peter, och Tobeys fina insats göra allting nästan perfekt. Alfred Molina gör ett lysande jobb som Dr Octavius. Jag gillade Willem Dafoe som en galen Norman Osborn, verkligen, men hans Green Goblin kändes mest överdriven och dräkten såg för plastig ut, den kombinationen gick aldrig hem med mig, Octavius är här en ond jävel när han förvandlas till Dock Ock. Molina gör även en fin insats innan han blir galen,scenerna med han och Peter är fina.Tentaklerna då? Tentaklerna är lysande gjorda, John Dykstra och andra CGI killarna gör ett kanonjob och det var ett smart val att även använda "riktiga" tentakler än bara CGI.Scenen i sjukhuset,,,,våldsamt våldsamt...och en liten kul nod till Raimis tidigare filmer
Jag tänker inte gå in på detaljer mer,eftersom jag håller det här nästintill Spoiler-Fritt, Är det något att gnälla om i filmen? Igentligen väldigt lite, den där scenen som jag nämde lite tidigare är dåligt skriven, och kanske att Denny Elfmans theme är, vad jag tyckte nästan exakt samma som i ettan, dock det positiva är att de verkar spela bara de bästa bitarna
Jag älskar den här filmen, det blir extremt svårt för någon att slå den, de enda som jag kan tänka mig är just Christopher Nolan och nästa sommars "Batman Begins". Just nu är den här filmen etta. Jag förväntade mig en bra film, jag är verkligen imponerad.
Peace/super85