Jump to content

Photo

Spider-Man 2 Recensioner

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 July 2004 - 00:50

Kom just hem från biografen och tänkte skriva en liten recension, jag är i ett konstigt tillstånd, jag är glad, men trött som f-n. Som Moderator borde jag nu kolla runt extra noga om det finns en tråd med recensioner, gjorde det också, och närmast vad jag hittade var "Premiär Tråden". Tycker själv, jag tar ett beslut här att vi borde ha en tråd för Recensioner. Här följer min lilla recension......

Spider-Man 2 är den bästa superhjälte filmen som gjorts. Folk som läst mina posts här och i större grad på Ezboard forumet vet att jag är extremt petig när det gäller filmer i den här genren. Sam Raimi gör ett avsevärt bättre jobb här än i ettan, han har utvecklats, alla inblandade i produktionen har utvecklats sen ettan. Manuset med story av Alfred Gough och Miles Millar (Smallville) och Michael Chabon (Adventures of Cavalier and Clay) och själva manuset av veteranen Alvin Sargent är på alla sätt en stor förbättring av det som vi hade i ettan skrivet av David Koepp. Väldigt mycket bättre. Filmen har dock en scen som är snygg men rätt korkad om man tänker efter. Tänker inte avslöja det för som inte sett filmen, ni som har sett den vet säkert vilken jag menar om ni tänker efter.

Om vi fortsätter med temat "utveckling" så är specieleffekterna den här gången fantastiska. Inte en enda ful CGI scen, något som ettan led av, vilket har dock mycket att göra med teknikens utveckling, hursomhelst så är allting avsevärt mycket bättre än i ettan. Raimi och hans fotograf Bill Pope visar New York precis lika vackert om inte vackrare än i ettan. Raimi gör själv ett mycket bättre job i drama scenerna än i ettan, mycket tack vare att manusets dialog den här gången håller hög nivå. Spider-Mans dräkt är lika bra som förra gången.

Skådespelarna då? Tobey Macguire är Peter Parker och Spider-Man. Något som Raimi får rätt den här gången är att visa Peter som den brilljanta människa han är. Peter är ett geni, och Peter snackar "smarta grejer" som han ofta gör i serietidningar. Tack Raimi, det behövde jag.Annars så lyckas Raimi med sitt "Peter får en massa skit" tema som han har i filmen, verkligen,men lider med Peter, och Tobeys fina insats göra allting nästan perfekt. Alfred Molina gör ett lysande jobb som Dr Octavius. Jag gillade Willem Dafoe som en galen Norman Osborn, verkligen, men hans Green Goblin kändes mest överdriven och dräkten såg för plastig ut, den kombinationen gick aldrig hem med mig, Octavius är här en ond jävel när han förvandlas till Dock Ock. Molina gör även en fin insats innan han blir galen,scenerna med han och Peter är fina.Tentaklerna då? Tentaklerna är lysande gjorda, John Dykstra och andra CGI killarna gör ett kanonjob och det var ett smart val att även använda "riktiga" tentakler än bara CGI.Scenen i sjukhuset,,,,våldsamt våldsamt...och en liten kul nod till Raimis tidigare filmer :) . Resten av castingen är bättre än ok, J.K Simmons äger fortfarande som Jameson. Han är exakt som karaktären ska vara, exakt. Rosemary Harris bättrar som Aunt May, jag ogillade Aunt May i ettan, här gillar jag henne. Kirsten Dunst gör en fin insats som Mary Jane här,jag blev igen kär i henne. James Francos Harry Osborn är inget att klaga över heller.

Jag tänker inte gå in på detaljer mer,eftersom jag håller det här nästintill Spoiler-Fritt, Är det något att gnälla om i filmen? Igentligen väldigt lite, den där scenen som jag nämde lite tidigare är dåligt skriven, och kanske att Denny Elfmans theme är, vad jag tyckte nästan exakt samma som i ettan, dock det positiva är att de verkar spela bara de bästa bitarna :)

Jag älskar den här filmen, det blir extremt svårt för någon att slå den, de enda som jag kan tänka mig är just Christopher Nolan och nästa sommars "Batman Begins". Just nu är den här filmen etta. Jag förväntade mig en bra film, jag är verkligen imponerad.

Peace/super85
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 July 2004 - 13:31

Du kanske kan posta den här tråden även i Recensionsforumet? :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 July 2004 - 09:41

Spiderman 2

Ja vad ska man säga? Nördarna slår tillbaka och det med råge. Spiderman 2 är i hög grad bättre än sin föregångare. Sam Raimi vågar mycket mer här än i den första. Mer humor, mer känslor, mer action, mer cameos, mer lekfullhet, ja mer av det mesta faktiskt. Just lekfullheten och humorn är viktig för det kan lätt bli fel om man försöker göra en serietidningsfilm om man tar det för seriöst (ex Daredevil). Att stoppa in brosan Ted Raimi är ett genidrag liksom att stoppa in Bruce Campell! Varför inte redan i den första filmen? Stan Lee dyker upp återigen till alla serietöntars förtjusning! Den lysande tidningsredaktören Jonah Jameson har en större roll i uppföljaren och är enligt min mening den skådespelare som är mest lik serietidningens karaktär. Sam Raimi är otroligt bra på att "casta" och han har lyckats hitta absolut rätt rollbesättning!

Alltid när serietidningar filmatiseras måste filmskaparna på något sätt beskriva bakgrunden vilket kan bli ofantligt fel som tex i Daredevil eller löjeväckande som i Hulk i Spiderman 2 slipper man bakgrunds berättelsen vilket gör att själva filmen börjar direkt vilket blir en förlösande känsla. Av samma skäl är tex Xmen 2 bättre än ettan.

Angående Otto Octavius aka Alfred Molina är det ännu ett bevis på Raimis förträffliga förmåga att sätta rätt skådespelare på rätt plats. Till skillnad från green goblin i den första spiderman är han dessutom inte på gränsen till fånig i sin "dräkt". Missförstå mig inte, Daniel Defoe är lysande! Men när han har green goblin masken på sig är det på gränsen till patetiskt, och självfallet är det alltid svårt att överföra en karaktär från en serietidning till film utan att göra det just patetiskt men i Ottos fall lyckas Raimi och Molina utmärkt.

Spring nu genast och se den på Bio! För aldrig förr har en film fångat en serietidnings innehåll i likhet med spiderman 2. Även om man inte är förtjust av serietidnings hjältar är skådespelarinsatserna verkligen värda 80 kr.

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 July 2004 - 09:46

Att stoppa in brosan Ted Raimi är ett genidrag liksom att stoppa in Bruce Campell! Varför inte redan i den första filmen?

Båda är faktiskt med i ettan också. Ted Raimi i ett par scener på DAily Bugle, och Bruce Campbell är "ring announcer" för wrestlingmatchen.

Och du menar Willem Dafoe, va? Daniel Defoe var han som skrev Robinson Kruse. :)
*Hockey och superhjältar*

#5 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 09 July 2004 - 13:47

Såg filmen igår och kan bara sälla mig till hyllningskören.

Har inte tid att skriva någon längre recension just nu så jag nöjer mig med några kortare iakttagelser.

* Kul att man fick se doktor Connors (som ju nämndes vid namn redan i ettan), och att han dessutom var enarmad. Frågan är väl om samme skådis kommer att få chansen ifall Lizard skulle bli aktuell för en uppföljare (eller om man gör som i Batmanfilmerna, där Billy Dee Williams ersattes med Tommy Lee Jones när Two-Face kom på tapeten).

* Bruce Campbells återkomst var en fröjd att beskåda.

* Stan Lees rollfigur hade inte utvecklats mycket sen förra filmen. ;)

* Alfred Molina spelade en ovanligt nyanserad superskurk, och man slapp dessutom mycket av det överspel som Willem Dafoes Green Goblin led av. Perfekt rollbesättning!

* Scenen när Peter lämnar Spiddedräkten i en soptunna och går i väg längs gränden är väl hämtad direkt från ett tidningsomslag? Nåt Spiddefan som kan bekräfta?

* Scenografin i faster Mays hus är helt fantastisk! Som en tidsmaskin till 50-/60-talet!

* J.K. Simmons som Jonah? Kan det bli bättre? Jag är ett stort fan av Oz, men hur jag än försöker kan jag inte förstå att det faktiskt är Vern Schillinger (nazisten som gjorde Beechers liv till ett helvete) som döljer sig bakom cigarren!

* Intressant, om än ganska väntat, att Harry Osborns öde pekar åt samma håll som i serierna ... men jag hoppas verkligen att vi slipper se GG den äldres fula dräkt igen.

* Peter tvättar sin Spindeldräkt - en klassiker! Men i serien var det väl handtvätt som gällde?

* Maguire är verkligen bra på att gestalta en förlorare.

* Monologer! Som funkar! Det märks att Raimi är uppvuxen med serietidningar ...

* Dunst och Franco är perfekta för sina roller, men jag hoppas att Mary Jane slipper vara en "damsel in distress" i nästa rulle ... även om det naturligtvis är ett klassiskt scenario i serierna.

* Aj! Mina öron! Ljudnivån i THX-salongen var inte att leka med ... särskilt när Doc Ock gick lös med sina tentakler.

Några brister?
Nja, det finns ju alltid saker som man kan kritisera, men just nu vill jag bara njuta av en härlig bioupplevelse.
There's always time for nitpicking later ...
Posted Image

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 July 2004 - 13:55

* Scenen när Peter lämnar Spiddedräkten i en soptunna och går i väg längs gränden är väl hämtad direkt från ett tidningsomslag? Nåt Spiddefan som kan bekräfta?

Jepp, fast inte från ett omslag. Från en scen i Amazing Spider-Man #50.

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 July 2004 - 16:42

Jaså de är med i första? Coolt! Gillar dem!

Ja! Daniel Defoe är inte så dum han heller men han hör väl knappast hemma i detta sammanhang...

#8 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 July 2004 - 17:12

Scenen när Peter lämnar Spiddedräkten i en soptunna och går i väg längs gränden är väl hämtad direkt från ett tidningsomslag? Nåt Spiddefan som kan bekräfta?

Inte omslag, som sagt men väl en scen i Spidde 50...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#9 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 09 July 2004 - 17:26

Ah, tack!

Jag hade för mig att det var ett omslag, men det var nog den där teckningen jag hade i huvudet ...
Posted Image

#10 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 09 July 2004 - 19:21

Men dräkten i soptunnan, finns inte en exakt likadan bild från tiden med Scarlet Spider där Peter ännu en gång slänger iväg dräkten?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#11 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 09 July 2004 - 20:02

Jag har kommit hem efter att ha sett sommarens bästa film.

Fy fan va bra den va, den är mycket bättre än både X2 och Spider-Man 1 tillsammans. Och så ger den ju en liten hint vem som ska vara skurk i Spidey 3. Vi har sett den här skurken förut men då var det en annan som var honom :cool2: .

Minus:
- Dr. Octopus hade egentligen inte behövt dö
- Lite synd att Elfman inte använde sig av ny musik utan nästan bara musik från ettan

Annars var allt superb. Här är några saker som jag tyckte var exceptionellt bra:

- Credits scenen med snygga teckningar med motiv från ettan, mycket bra
- Peter extraknäcker som pizzabud, väldigt bra! :D
- Faster May: Shame on you, hehe. Mycket bra
- Spider-Man no more, som direkt ur ett nummer av Spidde. Perfekt!
- Raindrops keeps falling to my head, behöver jag säga något mer!!!
- När Peter berättar för May om att det var hans fel att Farbror Ben dog
- Partyt på Planetariet där Peter blir shockad utav MJ, Harry super sig full, Harry ger Peter spö och att Peter inte lyckas få sig en cocktail ;)
- Striderna med Doc Ock, mycket välgjorda
- CGI:n mycket bättre gjord en ettan. Spidde ser verkligen verklig ut
- Dr. Strange, hehe bra referens
- Slutet med Harry och Norman och The Goblin Lair. Plus MJ på brölopp

Fartfylld film med lite Jesus vibbar om man tänker på spårvagnsscenen. Alfred Molina är lika bra som Willem Dafoe i skurkrollen om inte bättre. Kul att på Cliff Robertson och Willem Dafoe återvände som drömmar eller illusioner under filmen.

10/10
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 July 2004 - 10:53

Salig! Det är vad jag känner efter att ha sett filmen. Som serieadapation var den så perfekt. Lysande. :)
Det är svårt för mig att avgöra vilken jag tycker är bäst, Spider-Man 2 eller X-Men 2, de tronar där uppe för mig.
Men jag kunde inte klaga på någon som helst skådespelarinsats i filmen, alla var bra castade, Doc Ock riktigt otäck, och jag kände verkligen för alla. Peters problem är fasen inga tonårsproblem, det var bara att livet gick emot honom. Och vem säger att bara tonåringar har kärleksproblem?

Favoritscen? Spider-Man i hissen. Skrattade så att jag grät. :lol:

Edited by Kermit, 11 July 2004 - 23:28.

#13 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 July 2004 - 09:52

Underbar film...Inget att klaga på! De har verkligen fångat känslan från serien!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#14 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 07 August 2004 - 23:45

Kermit! Tack för att du pressade på mig till att se Spider-Man 2. Nästna grät några stunder och levde mig verkligen in i filmen! En av de bästa filmer jag sett i hela mitt liv! Jag gick in och såg filmen med min kusin utan förväntningar och kom ut helt överlycklig. :P :D
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime