Jump to content

Photo

Be kind rewind - 'Svenska' filmer

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2008 - 18:46

Trenden att "svenska" filmer sprider sig
Nu har ordet blivit ett begrepp - och skådespelaren Mia Farrow får i en intervju frågan om vilken film hon skulle svenska.
- Jag vet inte, man vill inte svenska sin favoritfilm, bara de sopiga, säger hon till OK! Magazine.

Mia Farrow spelar mot Jack Black och Mos Def i storfilmen ”Be kind rewind”. I filmen råkar Black och Mos Def radera alla filmer i affären och tvingas därför spela in egna versioner.
Detta kallas att ”svenska” en film, eftersom duon skyller de höga hyrpriserna och de långa väntetiderna på att filmerna kommer från Sverige.
Redan innan filmen har fått sin premiär har trenden med svenskade filmer spridits som en löpeld på internet, tack vare trailern för ”Be kind rewind”.
Massor av människor har svenskat sina egna favoritfilmer, de finns bland annat på Youtube, och en tävling har anordnats.
Enligt sajten Cinematical finns bland bidragen bland annat sex olika versioner av ”Jurassic Park”, fem olika versioner av ”Top Gun” och fyra av ”Karate Kid”. En person har till och med gjort en svenskad film av trailern för ”Be kind rewind”.

Nya nättrenden - att "svenska" filmer

Svensk film har fått en ny betydelse med nya internettrenden - att svenska filmer.
Taffliga hemvideoversioner av storfilmer - svenskade filmer - sprids nu på nätet som en löpeld.
Konstformen uppfanns i just en storfilm.

I komedin ”Be kind rewind” av hajpade regissören Michel Gondry, känd för ”Eternal sunshine of the spotless mind”, spelar Jack Black och Mos Def två videobutiksbiträden som blir ofrivilliga filmstjärnor.
Efter att Jack Blacks karaktär råkat radera alla band i butiken spelar de två expediterna in egna hemvideoversioner av storfilmer som "2001 - ett rymdäventyr" och "Robocop".
Processen kallar de för att ”svenska” en film, efter att skyllt väntetiderna och de höga hyrpriserna på att de märkliga filmerna kommer från Sverige.
Filmerna gör oväntad succé - och har gjort det i verkligheten också.
Trots att filmen inte har haft premiär än sprids redan mängder av ”svenskade” filmer på nätet, där filmfans gör sina egna ”swede”-versioner av klassiker som ”Sagan om ringen”, ”Die hard” och ”Taxi driver”.
Den osvenskade versionen av ”Be kind rewind” har svensk biopremiär den 11 april.

YouTube länk till 'svenska' filmer

Trailer till filmen Be Kind Rewind
Officiella sidan

Kolla in den officiella sidan, introt är ju hur kul som helst :lol:
Dom försvenskar hela Internet åt dig :lol2:

Edited by Georgia, 21 February 2008 - 18:49.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 21 February 2008 - 18:54

Konceptet är för mig helt nytt. Det kanske kan bli bra i en Hollywoodproduktion som filmen "Be Kind Rewind" men i t.ex. YouTube klippet som Georgia länkar till blir det bara pinsamt och dåligt.

Edited by Cartman, 21 February 2008 - 19:10.

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2008 - 19:22

Nu märkte jag att jag borde ha lagt ämnet i Spoiler delen
Bara för att jag egentligen bara tänkte posta artiklarna, men la dit länk till trailern också.

:lol: pinsamt!
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2008 - 19:22

Introt är faktiskt kul. Jag tror jag såg den där trailern på cinematical och /film postade en bunt "svenskade filmer" för ett tag sedan...

Gulligt att vi får äran och namnge fenomenet. :lol:

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 May 2008 - 19:12

Nu är de svenskade filmerna ännu enklare att hitta.

Sweded Movies - swededmovies.org - A portal for Sweded Movies.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 January 2012 - 16:32

Det här är en riktigt intressant gjord film och den var bitvis även väldigt underhållande. Man ser rätt tydligt att Michel Gondry ligger bakom den här filmen och personligen så finner jag det svårt att inte gilla hans filmer. Han har en väldigt speciell och unik stil och det syns ofta i flera aspekter av hans filmer. Och det tilltalar mig mycket. Skådespelarna är riktigt bra i sina roller, inte bara Jack Black för en gång skull, utan till och med Mos Def gör en insats som var över all förväntan. Artister och skådespeleri brukar sällan bli bra, men det här var ett av få undantag från den reglen. Men det är speciellt handlingen och den bitvis unika stilen som genomsyrar filmen som verkligen imponerar. Och här ger man verkligen begreppet att "svenska" en film, liv på ett bra och ofta finurligt sätt.