Jump to content

Photo

Virtus

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 February 2008 - 18:12

Sebastian (Virtus här på forumet) presenterade sin serie i samarbetsforumet. Jag, DarkPaladin300 och Alex (en tysk kille, o-six på DeviantArt) är tecknare på den första delen.

När jag fick/tog jobbet så gjorde jag en liten skiss som jag hoppas är åt det hållet som Sebastian gillar.

Posted Image

#2 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 24 February 2008 - 22:17

Ser lite lustigt ut... Men jag gillar stilen. Benen är lite så där "mannekängliknande" precis som jag tänkt mig. Fast jag tycker att det är en kraftig kontrast mellan dom "precis rätt spinkiga" partierna (armar, ben) och själva magpartiet, bröstkorgen och huvudet är i kraftigaste laget. Jag skulle nog föredra om du kunde "smala av" de partierna, och ge honom en mer ungdomlig kroppsbyggnad.

#3 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 07 March 2008 - 20:20

Tänkte att jag skulle uppdatera den här sidan lite...

VIRTUS

Smidandet Av En Hjälte

När en vanlig, mobbad svensk tonåring råkar ut för en olycka involverande en partikelaccelerator och upptäcker att han fått superkrafter, så bestämmer han sig först för att ta hämnd på sina plågoandar. Men när en överlevare från Förintelsen övertygar honom om att hans hämndbegär likställer honom med sådana människor som Hitler, så beslutar han att dra på sig en mask och bekämpa ondskan i alla dess former som Virtus, försvararen av alla ting rätt och gott. Men Virtus kommer bli varse att det är inte alltid lätt att göra det rätta med alla internationella lagar, och att han ofta kommer att finna sig fångad i mitten.

Virtus skapad av Sebastian Sandberg.

Detta första kapitel har fått liv tack vare:

Alexander Cieluch (o-six på deviantArt)

Posted Image

Viktor Mathiesen (Darkpaladin300)

Posted Image

Daniel Schenström (Behöver jag säga mer? XD Se första posten!)

Edited by Virtus, 07 March 2008 - 20:35.

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 March 2008 - 20:00

Och här har vi en annan superperson från Virtus värld, Sveriges stolthet: Viggen!

Posted Image

#5 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 18 March 2008 - 21:20

Och här har vi en annan superperson från Virtus värld, Sveriges stolthet: Viggen!

Posted Image

Snyggt jobbat, Daniel! Det var precis så som jag hade tänkt mig Viggen.

#6 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 19 March 2008 - 18:32

En liten fråga/förslag, om ni tillåter.

Jag har funderat på att fixa en profil över de två superpersonerna i serien. (Typ som de i samarbetsseriens topic) Inga spoilers, bara det väsentliga som krafter, namn etc. Kan jag då göra en ny post här, eller lägga till en ny topic med ett namn som typ "Superkaraktärer", eller ska jag helt enkelt låta bli helt och hållet?

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 19 March 2008 - 19:44

Det smidigaste är (enligt mig) att lägga allt som tillhör en viss serie i en och samma tråd.

Jag skulle vilja ha en Official Handbook of the Svenska Superseriers Universes på hemsidan med karaktärsprofiler för alla huvudpersoner, och har föreslagit det för mina medredaktörer, men det är ett väldigt lågprioriterat projekt.

Någon gång, troligen nästa år så kommer jag släppa ett specielnummer med en av mina skapelser, Golden Gang, och då kommer jag ha med karaktärsprofiler, kartor över högkvarter och liknande.

Hemma har jag 10 volymer av förrförra The Official Handbook of the Marvel Universe och de är verkliga favoriter, jag läste dem från pärm till pärm, och det är därifrån mallen till Nordens Stjärnor-karaktärerna kommer.

#8 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 19 March 2008 - 20:03

Det smidigaste är (enligt mig) att lägga allt som tillhör en viss serie i en och samma tråd.

Jag skulle vilja ha en Official Handbook of the Svenska Superseriers Universes på hemsidan med karaktärsprofiler för alla huvudpersoner, och har föreslagit det för mina medredaktörer, men det är ett väldigt lågprioriterat projekt.

Någon gång, troligen nästa år så kommer jag släppa ett specielnummer med en av mina skapelser, Golden Gang, och då kommer jag ha med karaktärsprofiler, kartor över högkvarter och liknande.

Hemma har jag 10 volymer av förrförra The Official Handbook of the Marvel Universe och de är verkliga favoriter, jag läste dem från pärm till pärm, och det är därifrån mallen till Nordens Stjärnor-karaktärerna kommer.

Ett lågprioriterat, men ändå intressant projekt. Hoppas du får i genom det inom en snar framtid.

#9 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 March 2008 - 18:56

Sådär, jag hoppas att detta ger insikt i Virtus och Viggens respektive förmågor.

Virtus

Verkligt namn:
Sebastian "Sebbe" Sanders
Yrke: Gymnasieelev, skådespelare
Identitet: Hemlig
Laglig status: Ej tidigare straffad.
Civilstånd: Singel.
Kända släktingar: Inger Sanders (mor), Mikael Johnsson (far), Alexander Sanders (bror), Kristoffer Sanders (bror), Johannes Sanders (bror)
Födelseort: Sala
Operationsbas: En skrubb i ett rum i ett hus i Sala...
Första framträdande: TBA
Historia: Sebastian var ofta en hackkyckling i skolan, men hade ändå stora drömmar om ett liv på scenen. En kväll, när han var på väg hem från en lyckad föreställning, så blev han plötsligt nedslagen bakifrån. När han fick tillbaka medvetandet, så var han naken i ruinerna av vad som en gång var en byggnad, utan något som helst minne av vad som hade hänt under kvällen. Dagen därpå så råkade han i bråk med en av sina mobbande plågoandar, och slog knock-out på honom med ett slag i blint raseri efter att han talat illa om homosexuella. På lärarrummet så mötte han en överlevare av Förintelsen, Ferentz, som just hållit ett föredrag om hur livet var för judarna i det Nazi-ockuperade Tyskland. Efter en kort diskussion om rätt och fel, så blev Sebastian hemsänd med en varning, och en bok om nazisternas koncentrationsläger... Efter att ha läst boken grundligt, så insåg Sebbe att om han blev besatt av hämnd, så skulle han inte vara bättre än Hitler själv. Äcklad av sitt eget uppförande, så kastade han boken så hårt att han gjorde sprickor i väggen vid kontakt, och då insåg han att något var annorlunda... För att göra en lång historia kort, så tog nörden i honom över, han iklädde sig en cool dräkt, och blev superhjälten Virtus. (Hur många pojkar har inte drömt om det? XD Kom igen, erkänn nu!)
Längd: 178 cm
Vikt: 67 kg
Ögon: Blå
Hår: Mörkblond
Styrkenivå: Som en otränad 15-19-åring
Känd övermänsklig kraft: Sebastian har snäppet högre, på gränsen till övermänsklig, snabbhet än en topptränad sprinterlöpare. Andra förmågor, mestadels bieffekter av hans "inte-så-super-men-ändå-rätt-snabb"-fart, inkluderar snabba reflexer, snabbt läkande av småskador, (som skärsår, blåmärken och skrubbsår) en hyperaktiv metabolism och kroppssammansättning som "speedar upp" diverse kroppsfunktioner som andning, matsmältning, immunsystem etc. Hans starka benmuskler kan också användas i kombination med hastigheten för att göra långa hopp på ca 9-10 meter. Detta funkar även stillastående, då han istället kan inrikta sig på höjd (högsta gräns ca 2-3 meter). Sebastian har även en väldigt stark viljestyrka och latent tankekraft, vilket gör honom immun mot all form av hjärnkotroll, hypnos och dylikt. Envis som han är, så finns det ingen telepat som kan bryta igenom hans personliga sköld.
Personlighet: Sebbe är blyg och lätt antisocial av naturen. Han öppnar ogärna munnen annat än när han talar med vänner, men han är aldrig rädd för att yttra sina ärliga åsikter. Enda gången han vågar vara uppkäftig är mot mobbare och andra ondskefulla människor. Lätt lat, lätt nördig, lätt sportig och utan att ens ha kysst en flicka, så är han en stark motståndare till extremister, fördomar och främlingsfientlighet, faktiskt alla former av elitism. Han ogillar också att döda, även den minsta mygga, och gör det endast när det är absolut sista utvägen. Han föredrar att jobba ensam, men han är beredd att alliera sig med de flesta ifall situationen kräver det. Som Virtus så återspeglas det i hans ovilja att göra sig till en del av någon supergrupp, och har ingen respekt för lagar som han själv tycker är idiotiska.
Svagheter: Trots sin hastighet, så måste han tänka på sin dåliga kondition som alla löpare, och har inte mer muskelstyrka än innan han fick sina krafter. Hans hyperaktiva kroppsfunktioner har vissa nackdelar, såsom infektioner vid dåliga omständigheter som kvarvarande smuts i såren. För att inte nämna alla kisspauser...
Övriga noteringar från skaparen: Min första riktigt uttänkta figur, som har tagit cirka två år att slutföra.

Viggen

Verkligt namn: Sven Eriksson
Yrke: Livvakt, soldat, diplomat, mentor för en grupp unga människor med superkrafter.
Identitet: Hemligstämplad av staten, men känd för alla makthavare i Sverige, såsom statschefen och statsministern.
Laglig status: Aldrig tidigare straffad.
Civilstånd: Änkling sen flera hundra år...
Kända släktingar: Inga (än...)
Födelseort: Stockholm
Operationsbas: Kungliga Slottet, Riksdagen, flera hemliga gömställen under bland annat Globen, Cosmonova och andra platser.
Första framträdande: TBA
Historia: Sven Eriksson, son av Erik, var en krigare under medeltiden i Sveriges tjänst. Under ett korståg, så råkade han komma ifrån resten av sin här, och stötte i skogen på en ond trollkarl som hade två gyllene lejon vid sin sida, med planer om att underlägga sig vem som en stod i hans väg. Sven, modig som han var, gick i strid med magikerns bestar. Han lyckades döda ett av lejonen genom att driva sitt svärd genom strupen, men inte innan det hade rivit upp strupen på honom i gengäld. Vad Sven inte visste, var att trollkarlen hade stulit dessa två lejon från Moder Svea (Inte Daniels MS, utan mera en övernaturlig varelse med gudomliga krafter, baserad på gammal svensk mytologi, fast jag är öppen att diskutera fram en lösning ifall du känner dig avriven) med hjälp av svart magi. När det andra lejonet såg sin "bror" dö, så släppte kontrollen som magikern hade över det, och det dödade honom i blint raseri. Innan det kunde göra samma sak med den förblödande Sven, så dök Moder Svea själv upp och stoppade det. När hon fick veta vad som hänt, så var hon lätt splittrad över vad hon skulle göra med den döende Sven. Dels så ville hon se honom död, för att han hade dödat ett av hennes älskade djur, men så hade han också visat sig värdig en gåva från gudarna i form av sitt mod. Så Moder Svea kom till slut fram till en kompromiss: Hon läkte hans sår och räddade honom från döden, men stal istället hans röst genom att inte läka hans stämband. I gengäld så märkte hon honom genom ett ärr efter lejonets klor på hans strupe, och alla de krafter som han hade gjort sig förtjänt av. Sen dess så har Sven varit en av Sveriges största krigshjältar, men på senare tid så har han fallit i glömska, mest för att det inte funnits någon konflikt som han vart tillåten att delta i, inte ens de två världskrigen. Så nu är han istället sedd som en legend, en myt. Men han är verklig, och ägnar sin tid som en diplomat och mentor för unga svenska medborgare som har fått samma gåvor, eller förbannelser, i form av övermänskliga krafter. Men han är alltid redo att gå i strid för sitt land, närhelst ondskan visar sitt ansikte...
Längd: 160 cm
Vikt: 150 kg
Ögon: Blå
Hår: Mörkblond
Styrkenivå: Kan lyfta/pressa upp till 500 kg ifall han anstränger sig, efter att ha tränat upp sin muskelstyrka i flera hundra år.
Känd övermänsklig kraft: Samtliga av Viggens krafter är magiska av naturen, förutom hans självuppbyggda styrka. Viggen åldras extremt långsamt, men han är inte odödlig. Tekniskt sett så är han flera hundra år gammal, men biologiskt sett så är han runt 30-40-årsåldern. Viggen kan även flyga obehindrat, och har en förmåga att spjälka syre på extremt höga höjder. Viggen har också en förmåga att kontrollera sin kroppstemperatur, vilket får sitt utlopp i olika former, såsom en speciell sorts värmesyn. När han använder den, så kan han variera styrkan i strålen från att vara svag som en sollampa, till lika destruktiv som en soleruption. På låg styrka, så kan han använda värmesynen som en strålkastare för att lysa upp mörka nätter. Men oavsett vilket, så lyser hans skinn ett starkt gult sken när han använder den kraften, och hela hans kropp blir ungefär lika varm som strålen. Detta är hans kropps sätt att "lätta på trycket" med överskottsljus- och värme. I kontrast till denna värmesyn, så har han även en extremt kall andedräkt, köldblåsten. När han använder den, så skiftar hans hud istället till en nästan sjukligt blå färg, och hela hans kropp matchar kylan generad från köldblåsten, vilken kan nå flera tusen minusgrader. Hans starkaste vapen är hans så kallade termostrålar, mellantinget mellan värmesynen och köldblåsten som avlossas från hans händer. Då han oftast har kontroll över sin kroppstemperatur, så är det med dessa termostrålar som han "släpper loss". Termostrålarna fungerar på ett sånt sätt att de är en ständig skiftande ström av hetta och kyla, och då kan orsaka stor skada med varierande effekt beroende på målet.
Personlighet: Sven har varit lojal till Sveriges regenter ända sedan medeltiden, och då allt eftersom maktskiftet förändrats genom seklen, så har han anpassat sig allt eftersom. I början så var han krigisk och ärofull, men har sedan "coolat ner" sig så att han nu har en mer realistisk syn på världen. Han följer lag och ordning till punkt och pricka, och låter aldrig sina personliga känslor komma i vägen. På grund av sin långa livstid, så håller han sig mest för sig själv, eftersom att han har sett sina nära vänner åldras och dö, medans han fortfarande vart nästan lika ung som förr. Han lyder order utan att klaga, även ifall han inte gillar det.
Svagheter: Den händelse som slet ut hans stämband för länge sen har gjort honom fullständigt stum.
Övriga noteringar från skaparen: Ett ganska originellt försök på en svensk motsvarighet till "Captain America", eller hur? XD

Edited by Virtus, 28 March 2008 - 16:25.

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 March 2008 - 00:49

Historia: (Hur mycket får jag avslöja?)

Så mycket som du vill är ena sidan av det. Hur intressant blir berättelsen om "allt" berättas i förhand är andra sidan av det.

Ungefär en 10-20% av mina serier brukar jag visa upp här. Undantaget är Golden Gang som jag visar upp typ 80%.

#11 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 21 March 2008 - 02:13

http://www.griffinde...org/viggen1.jpg

Kan bara hålla med, jäkligt läckert. Ska bli kul att få läsa serien.

Däremot kanske man ska ta i akt att använda den svenska symbolen "Tre Kronor" då den är lagstadgad sedan 1982 (se länk nedan).
Vet att diskussioner om detta har förekommit på andra ställen (tror det var på Seriefrämjandets forum), i det fallet valde skaparen att vända på symbolen, dvs en krona uppe och två nere.

Se mer på:
http://sv.wikipedia....kronor_(symbol)

#12 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 March 2008 - 14:22

Historia: (Hur mycket får jag avslöja?)

Så mycket som du vill är ena sidan av det. Hur intressant blir berättelsen om "allt" berättas i förhand är andra sidan av det.

Ungefär en 10-20% av mina serier brukar jag visa upp här. Undantaget är Golden Gang som jag visar upp typ 80%.

http://www.griffinde...org/viggen1.jpg

Kan bara hålla med, jäkligt läckert. Ska bli kul att få läsa serien.

Däremot kanske man ska ta i akt att använda den svenska symbolen "Tre Kronor" då den är lagstadgad sedan 1982 (se länk nedan).
Vet att diskussioner om detta har förekommit på andra ställen (tror det var på Seriefrämjandets forum), i det fallet valde skaparen att vända på symbolen, dvs en krona uppe och två nere.

Se mer på:
http://sv.wikipedia....kronor_(symbol)

Daniel: Okej... Då var profilernas historia uppdaterad. Jag skulle vilja att du läser igenom Viggens historia, och sen tar upp eventuellt klagomål med mig ifall du känner att du har "dibs" på att göra en figur av Moder Svea-myten. Förresten, det där Sir-L sa är en väldigt viktig synpunkt... Kanske vi skulle försöka med samma trick?

Sir-L: Man tackar. Som skapare och estetisk utformare av figurerna och manusskribent så värmer det hjärtat. Tack också för den noteringen, jag har ingen lust att betala royalties för en så liten detalj... XD

#13 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 March 2008 - 12:53

Daniel: Okej... Då var profilernas historia uppdaterad. Jag skulle vilja att du läser igenom Viggens historia, och sen tar upp eventuellt klagomål med mig ifall du känner att du har "dibs" på att göra en figur av Moder Svea-myten. Förresten, det där Sir-L sa är en väldigt viktig synpunkt... Kanske vi skulle försöka med samma trick?

Det är lugnt för min del, det är långt från säkert att jag ens skapar min version av Moder Svea. Dessutom är det väl olika universum så det kan ju finnas en per universum i alla fall.

Angående designen så är det upp till dig hur/om du vill ändra den, men vill du ha en "kronpyramid"-symbol så fixar vi det.

#14 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 24 March 2008 - 20:16

Det är lugnt för min del, det är långt från säkert att jag ens skapar min version av Moder Svea. Dessutom är det väl olika universum så det kan ju finnas en per universum i alla fall.

Angående designen så är det upp till dig hur/om du vill ändra den, men vill du ha en "kronpyramid"-symbol så fixar vi det.

Skönt. Då är det en sak mindre som jag behöver ha dåligt samvete för.

Jag vill egentligen inte ändra den alls, men vi måste nog ifall den nuvarande symbolen är lagstadgad, och jag har en känsla av att lagvrängarna hoppar på oss.

#15 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 March 2008 - 20:51

Den nuvarande symbolen är väl bara ett V? Förvisso finns det redan flera karaktärer som har ett V. Tror inte det är bokstaven i sig, är nog mer den unika looken på V't som är viktig.

Nån kan ju lista andra karaktärer som har ett V på sig, så kan vi se vad dom särskiljer dom, och om det finns nåt man kan behöva jobba på där.

#16 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 24 March 2008 - 21:01

Den nuvarande symbolen är väl bara ett V? Förvisso finns det redan flera karaktärer som har ett V. Tror inte det är bokstaven i sig, är nog mer den unika looken på V't som är viktig.

Nån kan ju lista andra karaktärer som har ett V på sig, så kan vi se vad dom särskiljer dom, och om det finns nåt man kan behöva jobba på där.

...Nu är det ju så att vi pratade om Viggen, inte Virtus... XD

#17 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 25 March 2008 - 00:00

Här är länken till diskussionen på Sefs forum jag hänvisade till innan:

http://forumet.serie...opic.php?id=625

Det var visst i en film och inte en serie som de ändrade riksvapnet en aning, en krona en aning över två.

http://www.kaptensverige.se/

#18 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 25 March 2008 - 11:32

Här är länken till diskussionen på Sefs forum jag hänvisade till innan:

http://forumet.serie...opic.php?id=625

Det var visst i en film och inte en serie som de ändrade riksvapnet en aning, en krona en aning över två.

http://www.kaptensverige.se/

Tack för länken. Jag fick inte riktigt rätsida på det hela, men har nu bestämt mig för att vända på symbolen i ett pyramidläge, bara för säkerhets skull.

#19 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 March 2008 - 16:25

För allas ögon så presenteras här min första seriesidesskiss/helvrenritning av Virtus. Vissa detaljer är inte klara utan där väntar jag på de färdiga sidorna från de andra tecknarna. Det är just nu en liten blandning av stilar då jag inte bestämt mig riktigt än hur jag vill att slutresultatet ska se ut:

Posted Image

#20 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 30 March 2008 - 17:42

För allas ögon så presenteras här min första seriesidesskiss/helvrenritning av Virtus. Vissa detaljer är inte klara utan där väntar jag på de färdiga sidorna från de andra tecknarna. Det är just nu en liten blandning av stilar då jag inte bestämt mig riktigt än hur jag vill att slutresultatet ska se ut:

Posted Image

Jisses, Daniel... Har jag nånsin sagt vilken sagolik tur jag har som har dig som tecknare? :)

#21 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 March 2008 - 20:10

Detta ser kanonbra ut! Kroppsspråk, mimik, vinklar, linjeföring. Mwahaha!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 12 April 2008 - 21:33

Bara för att jag inte har något bättre för mig, så har jag komponerat en liten (Knappast! XD) bakgrundshistoria till vår unge Herr Sanders, som berättar om hans liv från födsel till strax innan serien startar. Detta är mest för att ge honom lite mer kött på benen, och kanske ge honom mer realistiska motiv (Vilket jag tror att du efterlyste, Daniel! XD) till att strutta runt i svarta och röda trikåer som superhjälten Virtus.

Ni som är nyfikna, läs på.
Ni som har frågor, fråga på.
Ni som är trötta... Ta en kopp kaffe. XD
Jag tar gärna kritik, så var inte blyga. :)

VIRTUS

Bakgrundshistoria: Sebastian Sanders föddes och växte upp i den mycket lilla staden Sala i det nordiska landet Sverige, det förstfödda barnet av fyra till det ogifta samboparet Inger Sanders och Mikael Johansson. Under Sebastians tidiga skoltid, så fann han sig ofta vara en hackkyckling under låg- och mellanstadiet. På grund av sitt då mycket häftiga humör så retades hans mobbare ofta med honom för att det var kul att se honom arg och gråta. Han stod mycket lågt på den sociala stegen, och alla hans plågoandar slapp ofta undan, då de flesta föredrog verbalt våld som kunde bortförklaras av dem ifall de sattes inför rektorn. Om de inte hade vart för mobbningen, så skulle Sebastian ha trivts mycket bra på skolan, då han innan tonåren var väldigt sugen på att lära sig allt nytt.

Sebastian hade tyvärr också förbannats med ett dåligt förhållande till sin far, Mikael. Trots alla de världsliga saker som han fick utav honom, så kände han aldrig att hans far verkligen älskade honom, utan snarare såg honom som nåt han är skyldig att lära upp och föda. Detta ledde till ett starkt förakt mot hans far, och ingöt en djup önskan i Sebastian om att få flytta ut ur huset så fort som möjligt. Trots att hans föräldrar aldrig hade gift sig, så höll de samman och fick tre söner till, Alexander, Kristoffer och Johannes. Då han inte var särskilt bra på att skaffa nya vänner, så blev hans yngre bröder det närmaste han hade.

I saknad av en faderfigur som dög, så sökte sig Sebastian istället till sina mor- och farföräldrar, personer som han kunde se upp till och ta efter. Och när inte de fanns där, så hade Sebastian istället en mycket stark kärlek och respekt till sin mor, den enda som verkligen ansträngde sig för att uppfostra sina barn.

Men det var när han en gång råkade på en trave gamla serietidningar som hans mamma sparat från sin ungdom i en skrubb, som Sebastian fann de rollfigurer han ville ta efter. Superhjältarna som alltid vann, som alltid gjorde det rätta, och jagade ondskan på rymmen. De hade enorma krafter, likt mobbarna i hans skola, men de valde att använda sina krafter för att tjäna det goda istället. I det ögonblicket, så visste Sebastian exakt vilken sorts människa han ville vara. Han kunde kanske inte flyga eller lyfta hundra gånger sin egen vikt, men han skulle banne mig se till att han åtminstone alltid gjorde det som var rätt.

När han nu hade svårt att få vänner i skolan, så dök plötsligt den jämngamle Malcolm Sundstrom upp i hans liv, och blev hans vän, bara sådär. Den blyge Sebastian, som ofta hade dragit in sig i ett inre skal, tinade sakta men säkert upp under slutet av mellanstadiet för Malcolm, då de delade liknande intressen i vetenskap.

När Sebastian blev tonåring, så försämrades hans förhållande till sin far ytterligare, men nu var han inte rädd för att vara uppkäftig. Han höll dagliga bråk med sin far, oftast för att han tyckte att Mikael var en så kallad diktator som alltid klagade och skulle bestämma vad, hur och när man gjorde vadsomhelst, men han själv skulle så klart bara ge order. Detta slutade aldrig i våldsamhet, då båda åtminstone hade styrka nog att behärska sig, medan de istället skrek åt varandra för att markera dominans. Inger var oftast den enda som tänkte rationellt när de två männen började bråka, och försökte få dom att samsas, men det verkade hopplöst.

I högstadiet så hade de flesta av Sebastians plågoandar antingen bättrat sig eller flyttat till andra skolor, och han fick någorlunda mer respekt. Nu hade även Sebastian förändrats åt ett mer estetiskt håll, och han drömde om ett liv på scenen, medan han som hobby gillade att rita. Sebastian förlorade sin kunskapstörst och sin passion för skolan.
Det kom en ny grupp mobbare för att plåga Sebastians liv ytterligare, bland dom Anton Thorio och Max Larsen Jr. Sebastian och Malcolm blev tilldelade separata klasser, och Sebastian kände sig än en gång utlämnad åt gamarna. Han drog sig då tillbaka till ett litet hörn i skolan där han kunde vara ifred. Det var där han mötte de tre vännerna Tom Swedberg, Magnus Damien-Remy och Hampus Andersson. Dessa tre, tillsammans med Malcolm, blev mycket goda vänner. Magnus och Tom fick honom att skratta, Hampus höll han diverse moralpredikningar för, och Malcolm var där för att styra om situationen till en givande konversation. Tillsammans så rådde ingen på dem, och ensamma så stod de ändå alltid uppkäftiga mot Sebastians plågoandar. Magnus styrka, Toms smidighet, Malcoms intellekt, Hampus kaxighet och Sebastians moral utvecklades till formidabla vapen mot förtryckelse… På mer än ett sätt…

När då översittarna gängade ihop sig för att krossa den grupp grabbar som nu hade vågat resa sig emot dom så visade det sig plötsligt att Magnus och Tom hade superkrafter, vilket skrämde mobbarna på flykten. Efter ett par tester hos skolsköterskan, så visade det sig att Tom och Magnus var så kallade ”Jumping Genes”, ett amerikanskt uttryck för metamänniskor som vid födseln hade gjort ett hopp i evolutionen och getts extraordinära förmågor som ej ärvts från deras föräldrar. Vanligtvis så är förändringarna små och syns redan vid födseln, men i såna sällsynta fall som Magnus och Toms, så hade det gett Magnus övermänsklig styrka och Tom en förmåga att tänja sina lemmar likt gummi som aktiverats av puberteten.

Detta gav Magnus och Tom den status som tidigare hade tillhört mobbarna, men nu var folk (förutom Malcolm, Sebastian och Hampus) om möjligt ännu räddare för dem än de någonsin varit för översittarna. Magnus och Tom kände sig obekväma i skolan när alla undvek dem, och hjälpen kom i form av en rektor på en specialskola för de med exceptionell mental eller fysisk förmåga som kände att de inte passade in på en vanlig skola, och nu anlänt till skolan för att hålla ett test för de som ville anmäla sig. Magnus och Tom kände att detta kunde vara en lösning, och tog testet, som var 50 % baserat på superkrafter, 50 % baserat på intelligens, och 100 % baserat på ifall man ville låta sig rekryteras eller ej. Tom och Magnus klarade provet och berättade hejvilt för sina vänner om det de fick höra från rektorn. Malcolm och Hampus blev nyfikna och tog testet samtidigt. Malcolm klarade det galant då han alltid varit extremt påläst, medan Hampus underkändes.

Det blev inte mycket bättre än att gänget splittrades när de lämnade högstadiet för att börja på gymnasiet. Sebastian och Hampus stannade i Sala, medan Malcolm, Tom och Magnus tog tåget till Stockholm och specialskolan.

Hampus flyttade till en annan skola, och Sebastian var ensam igen. Han började på ett bildprogram för att hänge sig åt ett av sina största intressen, att måla och rita. På fritiden så gick han med i en amatörteatergrupp kallad ”Chameleons” och mötte en ny vän i form av William Lindh, en så kallad tvillingsjäl.

Numera så kämpar han fortfarande med skolarbete och att inte gå över gränsen med sin far, medan han sysslar med sin passion på teatern tillsammans med William och att då och då tar ut hunden Zip, när han inte sitter vid datorn och sysslar med diverse communities. Han är rätt så mycket av en vanlig kille som någon kan bli, utan något som helst aning om vad ödet har planerat för honom…

Som någon svensk komiker sa, é ja go, eller é ja go? XD

#23 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 01 May 2008 - 14:56

Nu kan jag (med Darkpaladin300's, AKA Viktor Mathiesens tillåtelse) visa upp storyboards för hela hans del utan att spoila för mycket, då vi befinner oss i mitten av storyn. :thumbsup:

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image

Edited by Virtus, 01 May 2008 - 17:30.

#24 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 May 2008 - 19:59

Utmärkt, då ska jag ta och börja göra klart resten av mina nästa vecka.

#25 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 08 June 2008 - 15:27

En liten uppdatering åt alla forumiter. Sebastian har fått se lite mer, men som vanligt vill vi inte avslöja för mycket utan ni får allt vänta på när den dyker upp i tidningen.

Posted Image

Det som återstår är att fixa pistolen som jag väntar på Viktors version av, sen ska det på lite gråtoner.