Jump to content

Photo

lägesrapport

9 replies to this topic

#1 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 March 2008 - 18:47

Tryck av Svenska Superserier nr 6 närmar sig! Men det blir nog inte som vi tänkt oss från början. Vårt svenska tryckeri hade höjt priserna en hel del, varför vi såg oss tvungna att leta nytt tryckeri. Sagt och gjort, vi bestämde oss för Ka-Blam i USA. Men denna ändring av tryckeri får en del följder.

Ka-Blam har en begränsning av sidantalet. Så vi valde att flytta fram Thomas Fels serie Plågaren (med tillhörande framsida) till nr 7. Därför blir nr 6 52 sidor istället för 72, samt att Daniel Schenström får göra framsidan. Vi är nöjda med ändringen och tack vare Ka-Blams tryckteknik kommer vi att kunna ge ut Svenska Superserier oftare.

Ni som röstade fram Thomas bild till framsida kanske känner er lite snopna nu, men Daniels är en fullgod ersättare. Och till nr 7 dyker förmodligen Thomas bild upp på framsidan. Mario Toros bild pryder baksidan till nr 6. Vinnare i utlottningen bland er som röstade på våra framsidor kommer att belönas med både nr 6 och nr 7 hem i brevlådan.

Nu återstår att få tillbaka ett provtryck från Ka-Blam. Blir resultatet bra så skickar vi filerna på tryck på riktigt. Utgivning i april. Håll i hatten!

Förresten, deadline till nr 7 är satt till sista juni i år.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 March 2008 - 20:54

Bumpar så den senaste lägesrapporten kommer överst.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 March 2008 - 18:43

Jag har nåt som inte ni har. :) Faktiskt så när detta skrivs är jag den enda som har denna mycket limiterade utgåva av SSS nummer 6.

Posted Image

(Det är provtrycksexet av nästa nummer, det kommer vara lägre pris på det riktiga i april.)

#4 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2008 - 20:44

NU har vi skickat iväg vår beställning av tryck av nr 6 till Ka-Blam! Och det är inte frågan om något provtryck för nu är det på riktigt! Det enda som kan hindra oss nu är att den amerikanska censuren slår till, samt naturkatastrofer eller att den svenska kronan faller som en blyklump.

(Edit: Nu har jag fått se provtrycket inför nr 6 och är mycket nöjd!)

Edited by TFels, 17 March 2008 - 20:46.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 April 2008 - 20:10

Nu är tidningarna tryckta och på väg till Sverige.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 April 2008 - 15:48

Låter lovande... :)

En snabb fråga, hur menar du med att Ka-Blam's tryckteknik gör att ni kan trycka SSS oftare? Är det helt enkelt för att det blir mycket billigare eller...?

Och vad blir det för kvalitet på papperet, omslag och insida? Sen vore det ju trevligt om Ka-Blam erbjuder delvis tryck i färg... :D Många, många klassiska indie och europeiska serier kommer delvis i färg på nåt vis. Hur det går till vet jag inte, men det vore intressant att höra om möjligheten kan komma med VARANNAT nummer till HÄLFTEN i färg. ^^

#7 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 April 2008 - 17:00

Predabot, din gamle färg-galning! :P När jag kollade KaBlams hemsida så hittade jag inget alternativ där tidningen kunde vara dels i färg. Men man kanske kan göra en specialdeal med dem. Det vore ju oerhört kul med några färgsidor!

Ka-Blams tryckteknik kallas print-on-demand. Den tekniken innebär att de inte gör några tryckplåtar, utan en finare sorts utskrift (tror jag). Detta får till följd att styckpriset blir detsamma oavsett upplaga. Därför kan man trycka ett fåtal ex för ett lågt styckpris och trycka nya så fort de sålts. Att trycka med vanligt tryck innebär däremot att en låg upplaga blir svindyr per ex.

Kvaliten på print-on-demand blir något lägre uppfattar jag, men jag är klart nöjd med provtrycket ändå. De som inte vet att vi bytt tryckmetod kanske inte ens lägger märke till det.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 April 2008 - 17:11

Om man läser deras site så är de ytterst stränga med att om man så bara ska ha en pixel färg annat än på omslaget så får man pröjsa för varenda sida i färg.

Jag skulle säga att skillnaden mot tidigare tryck är bättre skärpa, aningen tunnare inlagepappe, aningen tjockare omslagspapper vad jag kommer ihåg.

Men jag är med dig PredaBot, nån gång borde vi slå till med en massa färg. Jag inser dock att egentligen är nog arbette med snygg färgläggning för alla serier ett större hinder än nånting annat.

Nånting måste vi nog koka ihop till det magiska nummer 10 förstås.

#9 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 April 2008 - 20:01

Ett hinder behöver det knappast vara, då det bara behöver vara specifika serier som är i färg, och sen behöver ju inte färgen vara lika avancerad i alla. :)

Drömmen är dock att dom karaktärer jag skapat/skapar, ska få vara i färg på åtminstone en sida, en dag. Vissa saker blir helt enkelt mer imponerande i färg.

Jaså, ni kör med Print on Demand? NICE. Det gör en kille jag känner också, han använder dock LULU.com istället. Han tryckte en riktigt bra TPB därifrån. ( jag har några sidor färglagda i den, jobbar just nu för en kopia av en specialversion, som betalning gör jag en massa fler sidor åt han. Och för att jag är snäll, dum och behöver träning. )

Jag tror LULU har ett högre max-sidantal, och precis som Ka-BLam så har levererar man sina filer i RGB-färg, så det blir väldans dynamiska och kraftfulla färgbilder. Lustigt ändå att proffessionella tryckfirmor och stora företag som Marvel kör på med CMYK fortfarande? RGB kan ju producera otroligt mer levande bilder.

Kolla in det, och säg vad ni tycker:
http://www.lulu.com/en/services/

Edited by PredaBot, 16 April 2008 - 20:04.

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 April 2008 - 14:34

Nu är tidningarna i Sverige, på väg till Göteborg och herr Fels efter ett mellanstopp hos mig där jag plockade ut ett ex åt mig själv.

Fels kommer sen komma till Stockholm med de tidningarna, och sen kommer vi skicka ut till vinnarna i omröstningen och de som varit med och gjort detta nummer.

Reply to this topic