En överasskande bra film faktiskt. Jag är inget större fan av Will Smith men brukar ge en del av filmerna han medverkar i, en chans. Jag är glad över att jag gjorde det med den här filmen också.
Jag gillar temat att man visar baksidan med hur det är att vara en superhjälte. Hur ensamt det kan vara och hur utsatt man är. John Hancock är en riktigt intressant karaktär och det håller nästan hela vägen. Det är först mot slutet av filmen som den tappar lite mark. Främst för att den övergår till att vara som vilken actionfilm som helst som handlar om superhjältar. Men under större delen av filmen får man vara med och ta del av hur Hancock försöker hitta mening med tillvaron och ibland blir det riktigt djupt och rörande. Det finns flera andra superhjältefilmer som lägger vikt på dom extensiella frågorna men det är få som lyckas så bra som den här filmen gör. Synd bara att man inte kunde bibehålla det hela vägen ut. Nu när en uppföljaren är på gång så tror jag att det blir en renodlad superhjältefilm och det känns inte alls lika intressant. Man hade dessutom chansen att avsluta den här filmen på ett annat sätt än vad man gjorde men den chansen tog man tyvärr inte, vilket är synd. Jag tror att det hade passat mycket bättre och lyft filmen ännu mer.
Skådespelarna är bra. Will Smith är helt okej som Hancock och jag förstår att många tyckte det var ett riktigt lyckat val. Personligen har jag som sagt lite svårt för honom och tycker således att prestationen är okej men saknar det där lilla extra. Charlize Theron är också okej men känns något malplacerad. Jason Bateman är väl den enda som känns helt gjuten i sin roll. Övriga skådespelare håller sig på en bra och lagom nivå.
Den visuella biten är riktigt bra och känns passande till filmens handling. Man har bland annat valt att jobba med
John Dykstra som har en diger resume bakom sig.
Så kort och gott är det här en bra film, speciellt den biten med att påvisa hur det är att vara superhjälte och att det även har en baksida. Så även om filmen inte håller hel vägen ut så är det en film som är kul att ha sett.