Jump to content

Photo

Inkheart / Bläckhjärta

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 September 2008 - 11:29

Inkheart / Bläckhjärta [ComingSoon.Net | Biotider.Se | Bio.Nu | Yahoo! Movies]

Release: Jan 2009 (US) | (SE) 2009
Genre: (Familje)Äventyr ¤ Fantasy
Officiell Hemsida: inkheartmovie.com
Synopsis: Mo (Brendan Fraser) har en sprciell gåva - han kan väcka liv i karaktärer från böcker. En dag väcker han liv i tre karaktärer från "Inkheart" - en saga från medeltiden full med magi och mystik." -- MovieboX.se
Kommentar:

Trailer:
QuickTime, Hi-Res
QuickTime, Med-Res
Windows Media Player, Hi-Res
Windows Media Player, Med-Res
Flash Player
Inkheart Trailer <<-- Annan än den i versionerna ovan.

===

(EDIT: Ser rätt intressant ut så pass att jag gärna ser filmen någon gång framöver. :) )

First Showing - New Line's Inkheart Gets Full Trailer Debut

You can also watch the Inkheart trailer in High Definition on AOL

Poster ~ IMP Awards

Posted Image

Edited by Georgia, 12 December 2009 - 21:52.

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 September 2008 - 15:39

En första recension via Ain't It Cool News.

Hi Harry,

just come back from a screening of the film INKHEART in London.
first of all I loved the book by Cornelia Funke, a great concept!

The story is of MO (played brilliantly well by Brendan Frazer) and his daughter MEGGIE (Played by Eliza Bennett who delivers a fantastic and heartwarming performance) who both have a gift. When they read aloud a book, characters from the book come into our world but unfortunately characters from our world go into the book world. I won't reveal who goes into the book world as I don't want to spoil it for your readers.

now does it have similarities to Harry Potter, yes & no.
yes there is a 12 year old girl who has magical qualities to her but really that's where the similarities end. Its brilliantly directed by Iain Softley who had done SKELETON KEY & BACKBEAT and the performances are excellent across the board.

Brendan Frazer, Eliza Bennett, Paul Bettany (who has a great sidekick!), Helen Mirren (always fantastic!) Jim Broadbent and finally Andy Serkis who plays the evil Capricorn and really has fun with it. Its great to see Mr. Serkis in a role that is Motion Captured!!!

Talking of CGI, the effects work is pretty outstanding, I think the budget for the film was around $60 million, pretty average for today's blockbuster budgets, but they have spent it wisely. The Creatures are beautifully designed and excuted, the Winged Monkey's, and the fabulous Shadow beast is a marvel to watch. Its great watching a film that isn't cluttered with pointless CGI.

The story is at the forefront and it makes a change.

So to sum up, its beautifully shot, superbly acted, it'll make you laugh, cry and it has some great action sequences. PLEASE go and see it!

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2010 - 13:43

Filmen är baserad på den populära boken med samma namn, skriven av den tyska författarinnan Cornelia Funke.

Bokbindaren Mortimer har en unik gåva. Han är en av få personer som har förmågan att få de personer och varelser som han läser om i böcker, att bli levande och flyttas från boken till den verkliga världen och tvärtom. Om det är en gåva eller en förbannelse kan diskuteras. När Mortimer, eller Mo som han även kallas, läste i boken Bläckhjärta förflyttades diverse personer ut ur boken och till hans stora fasa flyttades hans hustru in i den.

Mo lever nu ensam med dottern Meggie och han är ständigt på jakt efter ett exemplar av Bläckhjärta för att kunna få tillbaka sin hustru. Nu har den onde skurken Capricorn från Bläckhjärta satt sin plan i verket. Han ska få Mo att läsa ut ”Skuggan” ur boken. Skuggan är ett ont väsen som Capricorn tänker använda för att ta över världen. Mo får hjälp av en annan av bokens karaktärer – eldslukaren Sotfinger.

Jag kan fastslå först och främst, att jag inte har läst boken och tvivlar på att jag någonsin kommer att göra det.

Filmen i sig är en ganska standardiserad historia, där man har sett mycket av filmens komponenter i andra filmer tidigare. Men man lyckas även att få till något eget, som känns unikt för filmen, och som är nytt och fräscht. Handlingen är helt klart bra.

Valet av skådespelare känns bra. Brendan Fraser passar till den här typen av filmer tycker jag och han gör en bra och stabil insats som Mo.

Eliza Bennett som spelar hans dotter Meggie är en helt ny bekantskap för mig. Dock har jag lite svårt för henne. Hon känns nästan lite för gammal för att spela en karaktär som ska vara 12 år. Eliza var 16 år gammal då filmen spelades in.

Andy Serkis spelar filmens elaking, Capricorn. Även han är ett bra och passande val. Jag gillar Andy och hoppas att han kommer att få fler och fler roller framöver, så att han inte enbart kommer att förknippas med att vara Gollum från LotR.

Sienna Guillory spelar Mos hustru, Resa. Hon känns ganska anonym tycker jag. Inte direkt dålig, men hon glänser aldrig till heller.

En kul sak med castingen är att Paul Bettany som spelar Sotfinger i filmen, han är tillsammans i verkligheten med Jennifer Connelly, som spelar Sotfingers fru, Roxanne i filmen.

Det mest otippade i casting får man väl säga är, att man fick med giganten Helen Mirren i rollen som Elinor.

Filmen har ett behagligt tempo som hela tiden ligger på gränsen mellan att vara precis lagom till att bli lite långtråkig. Dock åtgärdas det hela av filmens sista 30 minuter, då det verkligen blir ordentligt fart i filmen. Det är även mot slutet som man väljer att förlägga mestadelen av filmens specieleffekter och det är stundtals riktigt imponerande.

BRA

Edited by Cartman, 02 February 2010 - 13:43.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 February 2010 - 13:57

Författaren skrev rollen "Mo" med Frasier som förebild till och med har jag för mig. Jag gillade den här filmen, mycket då den hade ett mer lagmt tempo som tog sig fram emot slutet. Och även om jag tycker Bennet inte riktigt prickar in rollen som 12 åring så gör hon annars en fin insats tycker jag.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 February 2010 - 14:20

Gjorde hon? Det var inte illa. Väldigt bra val i sådant fall och riktigt kul att han sedan gick med på att ta rollen. :)

Jag tror att Eliza kanske kommer mer till sin rätt när man ser om filmen. Oftas är jag van vid att en barnskådespelare är "lillgammal" och därför inte passar sin roll. Här blev det annorlunda tycker jag. Men det är ju inget som drar ner filmen eller så, utan mer att det stör lite att hon känns äldre än den karaktär som hon spelar, vilket ju inte är så lustigt då hon var 4 år äldre när filmen spelades in.

Kul att du gillade filmen med. :)

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 April 2010 - 00:19

Ganska välgjord fantasyfilm. Dock har den sina logiska luckor som drar ner filmen. Främst känns den mer som en matinéfilm då the bad guys känns mer komiska än hotfulla, vilket jag tycker är synd. Plus att handlingen ej bjuder på några större överraskningar. Kunde blivit så mycket mer om de bara ansträngt sig mer med manuset och dess karaktärer (tänker då främst på skurkarna). Bra skådespelare i filmen, men Brendan Fraser tycker jag är tråkig. Han får inte riktigt till det. Så där bordes de anlitat någon annan kan jag tycka. Paul Bettanys fruga, Jennifer Connelly, var med på ett litet hörn: ville hon hålla koll på maken eftersom rollen var minimal (blinkade man så missade man henne)? :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 April 2010 - 17:04

Jag gillade Frasiers rollprestation i filmen, inte så gapig som han annars brukar vara.

Att skurkarna är fåniga kan ju förklaras med att de kommer ur en äventyrsbok (som tydligen inte var någon kioskvältare) för vad jag uppfattade för ungdomar. Men det kan ju vara vad jag fick för mig bara.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 April 2010 - 20:15

Jag tycker det var en kul idé som kanske inte förvaltades på bästa sätt. Frasers förmåga användes lite för dålit och storyn var inte speciellt engagerande heller och hade tyvärr många logiska luckor. Precis som Synon skriver är det mer ett matinéäventyr än en fantasyfilm vilket inte behöver vara negativt om det görs på rätt sätt. Skådespelarna är helt ok tycker jag, även Fraser som absolut kan vara bra när han vill men det här är knappast en film som kräver mycket av skådisarna. Sen är det alltid kul att se Helen Mirren och allas vår mysfarbror Jim Broadbent. Som film funkar det iaf rätt ok.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 April 2010 - 20:51

Tack Wylie för att du nämnde Jim Broadbent som jag i all hast missade själv att ta med (shame on me). Han är underbar som alltid, riktig mysfarbror som du skriver.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#10 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 04 April 2010 - 21:08

Jim Broadbent ftw! Han var riktigt bra i senaste HP-filmen, i princip gjorde (räddade?) han hela filmen. I Inkheart var hans karaktär blekare men han gjorde vad han kunde. Filmen i sig är också rätt blek, en blodfattig men stabil matinéfilm, som nog egentligen riktar sig till en yngre publik.

Sen är ju jag själv inget fantasyfan, och ska det vara fantasy ska det helst vara så episkt, blodigt och bombastiskt som möjligt. Inga ord man förknippar med Inkheart direkt. :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#11 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 22:15

Yay! En till som gillar Jim Broadbent! Lovely. För övrigt så verkar vi ju vara överens om filmen.

Nej, blodigt och bombastiskt beskriver knappast Inkheart :lol: Finns det någon fantasyfilm som faller dig i smaken måste jag ju då passa på att fråga dig?

#12 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2010 - 22:32

Sätter visselpipan i munnen beredd på att blåsa. :P

Edited by Wylie Times, 05 April 2010 - 23:18.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 23:08

Tycker Wylie ska dra täcket över huvudet och vara tyst ;)

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 November 2011 - 20:51

Bläckhjärta / Inkheart (2008) [DE/UK/US] [Mitt förra omdöme eftersom det av misstag inte postades här].
Införskaffade böckerna här om dagen och bestämde mig för att det var dags att se om den här. Alltid trevligt när en story håller för att ses flera gånger. En av de sakerna jag reagerade på denna gång är hur man ogenerat småhyllar fan fiction.
Brandan Fraiser gör faktiskt en av sina bästa roller - en sansad rollprestation som jag uppskattar. Paul Bettany är ju alltid bra och hans Dustfinger/Sotfinger är bra med. Extra kul är det att se Andy "Gollum/KingKong/Caesar" Serkis i en prestation som inte kladdats över med datorer.
Nu ser jag fram emot att få läsa boken, och de bägge uppföljarna: Bläckmagi och Bläckdöd.

fqq5BYam.jpg