Färgnumret
Posted 20 September 2008 - 16:08
Arbetssituationen är ju lite annorlunda i och med att man måste visa upp mansu för oss, och att det finns en begränsning i sidantalet. Allt står under SSS meddelar.
Jag har själv börjat planerinen lite löst. Jag har två idéer, en är en av Golden gangberättelserna om en utomjordings brev hem om Jorden, och den andra är mer nutidsfantasy typ Sandman och övrig Vertigo. Vilken av dem det än blir så kommer jag att måla dem med akvarellfärger, troligen kombinerat med blyertsteckningar, kanske tusch.
Posted 20 September 2008 - 17:09
Posted 20 September 2008 - 17:30
Posted 20 September 2008 - 17:33
1. Rusch
Den första idéen är en fristående Virtus-story, satt efter "Smidandet av en Hjälte" och "Förortens Försvarare", den sistnämnda en serie som jag planerar att lägga upp online nån gång under första halvan av 2009.
I Rusch, så skakas vägen mellan Sala och Västerås kraftigt när den kända hjälten Exo-Man dundrar fram över gatorna med en påsmaskerad kvinna i famnen. Exo-Man stannar inte för vare sig reportrar eller polisspärrar, och då är det bara en tidsfråga innan Virtus joggar ikapp för att lösa konflikten...
Historien är mera komisk än introstoryn, med en tvist på slutet som matchar den komik jag planerat för Virtusversumet...
2. Rivalitet
Den andra idén är en story som jag egentligen tänkt spara till senare, men som med minimalt sidantal är en historia satt under Virtusversumets Golden Age, eller rättare sagt ett par år innan de Allierades attack på Normandie.
Året är 1941, och Supremus, fortfarande rätt ny i sin roll som Amerikas störste försvarare, blir tillkallad till Vita Huset som potentiell kandidat att leda en grupp hjältar i Operation Overlord. Men när regeringen istället väljer den superkraftlöse agenten US Powerhouse, så undrar han ifall Amerika räds honom för att han matchar nazisternas ideal av en övermänniska för mycket...
Beslutet om vilken av dessa idéer som jag ska använda ligger mera på 75/25 just nu, men jag kan alltid ändra mig...
Posted 20 September 2008 - 20:10
Har några idéer men inte bestämt mig ännu.
Det går bra med den flashiga effektfulla datorfärgläggning du beskriver DP3. Personligen skulle jag tycka att det vore kul med olika färgläggnings-stilar i samma nummer.
Det finns massor av nivåer bara inom datorfärgläggning. Allt är inte Studio Tron så tror ingen behöver oroa sig.
Posted 20 September 2008 - 20:47
Posted 21 September 2008 - 01:49
Men kanske Daniel kan ge lite hints om vad som gäller? Vad för färgprofil bör vi arbeta i? Vilken variant av RGB eller CMYK är det som gäller? Bör vi köra med såkallad trapping vad det gäller insidan av tidningen? Hurdant är papperet?
Ja, det är lite av varje som man måste veta.
Lite av anledningen att jag frågar är för att det kan ju hända att alla som ställt upp med ett omslag för tävlingen kanske får vara med i tidningen. Ett litet unikt Nordens Stjärnor galleri i FÄRG för att fira ankomsten av Sveriges största superhjälte-team. ^^
Posted 21 September 2008 - 03:16
RGB.
Övrigt när det gäller färgprofiler har jag inte läst nåt speciellt om det på ka-blams hemsida. Dock så förstärks det gula i färgtoner. (Ett vanligt fenomen på print on demand och "vanliga" kopieringsmaskiner.)
Pappret är av lite grovare gräng än vanligt printerpapper men jag vet inte om det är annorlunda när man trycker färg, vi lär provtrycka ett litet häfte i färg med olika färgläggningsstilar för att bedöma det.
Sen när det gäller färg så, tja, om du subventionerar oss med säg 10kr per ex och 50 sidor och färglägger serien så visst, då kan vi nog köra färg varje gång.
Nordens Stjärnor dyker upp för första gången nu i nummer 8 som är svartvitt, dock är insidorna av omslaget numer också i färg och vi har på förslag att klämma in några av de ickevinnande bidragen där och på baksidan. Nåt av dem kanske försvinner dock beroende på hur det blir med ka-blams egna reklam, nåt vi inte har kontroll över.
Posted 21 September 2008 - 07:25
Ni som vill få med era serier i färg i nr 10, följ verkligen instruktionerna. De är till för att underlätta för alla, eftersom detta med färg kräver extra arbete. Här följer de igen:
1. Manus lämnas in för godkännande i förhand, så att ingen sliter ut sig och blir refuserad, detta för att det innebär en massa mer arbete med färg, och att vi vill få det så bra som möjligt och kunna komma med idéer, konstruktiv kritik och tips i tid.
2. Max sidantal för en enskild skapares serie är 10 sidor, och om man är flera som samarbetar så blir det 15 sidor. Detta för att få med så många som vill som möjligt då vi hoppas att det blir ett normallångt nummer (dvs 56 sidor med omslag).
3. Fristående historier, fast man får givetvis använda figurer från tidigare eller kommande serier. Det ska vara lätt för en nykomling att förstå.
Att arbeta med färg tar längre tid än man tror, så sätt gärna igång redan nu!
Posted 27 October 2008 - 20:42
Den svartvita versionen finns i alla fall med i första numret av min egen tidning... som jag släppte idag.
Här har vi ett uppslag ur serien:

Smakprov på de andra serierna i tidningen finns förresten på http://www.geocities.com/agent000zia/
Posted 28 October 2008 - 07:00
Posted 14 November 2008 - 17:49
Posted 14 November 2008 - 17:55
Posted 14 November 2008 - 18:14
Men att refusera den för att jag inte skickade manuset till er innan jag gjorde klart den... Det verkar bara dumt.
Det är väl seriens chanser att bli bra när den är färdig som är intressant, oavsett i vilket skede den är när man visar den för er?
I alla fall så är inte färgläggningen påbörjad ännu, så det kan ju vänta tills ni har bestämt vilka serier ni vill ha med i färgnumret. När tänker ni göra det?
Posted 15 November 2008 - 12:52
Reglerna för färgnumret slog vi fast väldigt tidigt just för att det ska bli rätt från början och lika för alla som vill delta. Även för reguljära nummer vill vi helst ha in manus innan, också för att kunna öka chansen att vi faktiskt vill publicera dem i slutändan och slippa refusera så få som möjligt på mållinjen.
Det har också funnits tillfällen där vi kommit med förslag under arbetets gång som ignorerats med förståeliga resultat och tandagnisslan som följd och det vill vi ha så lite som möjligt av. Vi vill att varje serie som lämnas in till en deadline ska vara så bra att vi bara måste publicera den. Sanningen är att ibland så kommer serier med som vi är lite tveksamma till, men som har nåt som gör det "bra nog". I kommande numret var det min egen serie Den förste superhjälten som pendlade fram och tillbaks om den skulle få komma med eller inte, och det var just manusdelen som inte var bra nog och som skulle ha vunnit på om jag anlitat hjälp.
En av anledningarna att ha ett forum är just att få möjlighet att visa upp och få åsikter under arbetets gång. Vi i redaktionen är gärna behjälpliga via mail, men helst vill vi se ett öppet arbete där alla kan kommentera alla i förhoppning om att fler kritiska ögon kan göra varje serie bättre och varje skapare skickligare.
Vilka serier som till slut kommer med är ett resultat av vår ekonomi i förhållande till tryckkostnaden, vilka vi tycker är bra nog, vilka som passar ihop, att få med så många olika skapare som möjligt, hur många sidor de är och vilka som kom in färdiga till deadline (det enda som inte behöver vara färdigt till en deadline är textningen om man kommit överens med oss att vi i redaktionen ska sköta den). Detta beslutar vi i ett möte, vanligtvis veckan efter deadline. När det är beslutat brukar vi posta här och vi kontaktar de aktuella skaparna och ber dem skicka de högupplösta versionerna till oss.
Hittills har en series manus skickats in och fått godkänt till färgnumret.
Om du vill veta mer om din serie Stålrubens öde som var en av serierna som kommit in till oss till deadlinen för nummer 8 så kan du maila Jelcander eller PM:a mig. Jag vet att Jelcander är tokupptagen med vanligt jobb just nu så det kan ta lite tid att få svar från honom.
Posted 15 November 2008 - 13:56
Jag har pratat med Johan om Stålrubens öde. Jag har efter det också köpt Johans egen tidning "Trakten" där jag glädjande nog fick läsa Stålruben i tryck i ett sammanhang som den passar bättre med än i SSS.
Men det är bra att du frågar om färgläggning av gamla serier kan passa in i färgnumret. Som jag ser det kan vi se en färdig icke färglagd serie som ett väldigt detaljerat manus och behandla det på samma sätt som ett skrivet manus. Fast det kan ju innebära att du som skapare gör en jäkla massa jobb med serien bara för att av någon anledning få "tummen ner" av oss. Därför är det bättre att i ett så tidigt skede som möjligt involvera oss för att öka dina chanser eller få ett tidigt avgörande. Det är det som är fördelen med att vara redaktör. Vi har ändå den makten, och hoppas använda den vist.
Nu tycker jag iofs att man aldrig ska göra serier för oss eller för någon annan, utan bara göra serier för din egen skull som du själv vill läsa. Skulle de sedan passa in i vår lilla tidning blir ingen gladare än vi.
Posted 16 November 2008 - 00:36
Kollade man upp hur seriefigurerna såg ut i SSS så var ju det ganska detaljrikt otroligt snyggt.
Det blir ju så klart en mycket karaktäristisk skillnad med en för enkel tecknad serie.
Men om det får finnas svartvita serier vilken karaktär kan bli acceptabel?
Kanske tecknat i liknande stuk som Fantomen i svartvitt?
Sen passar det väl inte heller om figurena inte har realistiska kroppar.
Alla mänskliga figurer hade ju realistiska kroppsformer.
Enklare serier tillhör en egen kategori, eller?
Edited by Supertreck, 16 November 2008 - 00:39.
Posted 16 November 2008 - 20:06
Aj då. Det innebär att SSS är för sofistikerat för att ta in serier som är enkelt platt tecknat som t.ex Flinta?
Kollade man upp hur seriefigurerna såg ut i SSS så var ju det ganska detaljrikt otroligt snyggt.
Det blir ju så klart en mycket karaktäristisk skillnad med en för enkel tecknad serie.
Men om det får finnas svartvita serier vilken karaktär kan bli acceptabel?
Kanske tecknat i liknande stuk som Fantomen i svartvitt?
Sen passar det väl inte heller om figurena inte har realistiska kroppar.
Alla mänskliga figurer hade ju realistiska kroppsformer.
Enklare serier tillhör en egen kategori, eller?
Vi har tagit in och publicerat många olika stilar. Realistiskt, eller icke. Titta på Gustaf Lords serier, Streith, Toros, Bergqvist, G-19 mfl. Det är ett brett spektra och vi har ingen favoritstil. T ex är jag själv väldigt glad för Michael Avon Oemings stil, samtidigt som jag gillar Alex Ross och de är inte helt lika.
Posted 16 November 2008 - 20:19
skulle vara avsides ödslig jämfört med dom andras flashiga detaljrika stil.
Posted 16 November 2008 - 21:53
Det finns inget som säger att minimalistiska eller detaljerade stilar är sämre eller bättre än varandra. Det mesta beror faktist på berättandet.
Ifall det passar och är coolt så klagar ingen. Se bara på Craig Mccracken och Gendy Tartakowskys animerade TV-serier.
Posted 17 November 2008 - 00:09
Posted 17 November 2008 - 01:08
Skjut inte dig själv före du provar. Man ger järnet och ser hur det går sedan.
Det finns inget som säger att minimalistiska eller detaljerade stilar är sämre eller bättre än varandra. Det mesta beror faktist på berättandet.
Ifall det passar och är coolt så klagar ingen. Se bara på Craig Mccracken och Gendy Tartakowskys animerade TV-serier.
Jag är en förfärlig extrem självkritisk person. Vill jag ha nåt riktigt bra så ska det se snyggt ut.
Väldigt sällan blir jag nöjd över mina verk.
Posted 17 November 2008 - 07:09
Posted 17 November 2008 - 15:52
Det skulle alltså bli en för abstrakt serie om den utspelade sig i mikroskopisk miljö.
Att det är bakterier som bor i stugor och måste försvara sig mot fiender som kan bedröva landet Nisse Olsson
som är snickare.
Så finns såklart superbakterien som gör sina insatser.
Edited by Supertreck, 17 November 2008 - 15:54.
Posted 17 November 2008 - 16:43