Jump to content

Photo

Startrek - vilken ordning tittar ni?

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 03 December 2008 - 11:10

Jag har nu påbörjat mitt "Titta igenom all Startrek"-projekt vilket, om man tittar ett avsnitt per dag, ungefär bör ta två år att genomföra :) .

Som alla vet så finns det ganska många serier och filmer att titta på, så frågan om vilken ordning man bör se allt blir ju lite aktuell.
Det finns väl i princip två huvudalternativ, antingen att kolla allt i "production order", eller att kolla allt i kronologisk (handlingsmässigt ) ordning.
Jag tror själv att jag ska ta det andra alternativet, med ändring att jag kollar Enterprise sist även om det handlingskronologiskt ligger först.

En lista jag hittade över handlingskronologin finns här.

Vad tror ni om den listan, är det den "bästa" ordningen att kolla på det hela för att få en så bra förståelse som möjligt av Startrek-universat? Eller är det production order som gäller, vilket väl är lite av standardordningen att titta?

Edit; Har tidigare sett det mesta ST förrutom TOS och TAS. Är nu på TOS s01e13.
Edit; Still going strong, ett avsnitt per dag, är nu på s02e17 :)

Edited by Noveau, 07 January 2009 - 12:57.

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 11:32

Jag ser säsonger från början till slut. Sedan tittar jag på det jag känner för, så att det inte blir framstressat och påtvingat att se avsnitt/filmer i en viss ordning då jag lätt tappar fokus och lusten. När jag tidigare har sett all Star Trek på liknande sätt som du ska göra nu (jag har gjort det två gånger tidigare) så har jag sett från först gjorda serie. Innan ENT så såg jag alltså: TOS-TAS-TNG-DS9-VOY. Samt filmerna i ordningen, 1-10. När ENT kom och jag gjorde om samma sak så lade jag bara till ENT innan TOS. Har inte testat att se det hela i ordningen som finns via länken du postade. Känns lite spännande att kanske göra det men jag undrar om en del avsnitt inte tas lite ur sitt sammanhang om man ska se dom i den ordningen. Men det är ren spekulation, det kanske blir raka motsatsen. :)

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 December 2008 - 19:21

Jag har sett alla serier utom den första och först nu har jag börjat se serierna efter varandra. Enterprise har jag inte tillgång till ännu. Tidigare i höstas började jag mitt Star Trek maraton och har sett hela TNG och DS9 (såg klart DS9 igår) och idag har börjat se Voyager. Enterprise kommer jag nog skaffa på dvd snart så då lär jag ju se den efter Voyager för att då se allt i produktionsordning. Egentligen borde man ju se allt efter exakt "stardate" men det blir ju ganska krångligt även fast det skulle vara intressant.

Winter is Coming

#4 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 08 December 2008 - 01:11

Till skillnad från t ex Babylon 5 så har ju Star Trek ingen övergripande story arc. Därför förordar jag produktionsordning, eller ännu hellre sändningsordning. För även om vissa saker utspelas före något annat så gjordes avsnitten efter varann och därför hajar man ändå hur saker och ting ligger till.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#5 Stargazer

Stargazer

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 31 December 2008 - 20:15

Har man inte sett avsnitten förut så rekommenderar jag produktionsordningen! Det handlar inte bara om olika händelser i serierna utan även om karaktärernas utveckling! När du plöjt igenom alla avsnitt en gång kan det vara häftigt att se de bästa avsnitten kronologiskt.

Du har många spännande och fantasieggande timmar framför dig! ;) Den enda Star Trek serien jag inte sett än är DS9.
"Heaven can wait, 'til another day.
Cause there ain't no reason to leave.
The world is a stage where we all can play.
Another fine reason to live. Heaven can wait!"
- Gamma Ray

#6 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 07 January 2009 - 12:55

Du har många spännande och fantasieggande timmar framför dig! ;) Den enda Star Trek serien jag inte sett än är DS9.

Då kan jag säga samma sak till dig - DS9 är en mycket trevlig serie. :)

#7 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 January 2009 - 22:16

Produktionsordning tycker jag verkar mest logisk, ärligt talat. Detta innebär ju att Ent kommer sist, men med tanke på att säsong 4 spenderas med att knyta ihop alla möjliga och omöjliga gamla lösa trådar så passar det bra.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 January 2009 - 22:33

Så här ser jag Star Trek:

Först och främst Deep Space Nine. Sen om jag måste Voyager. Hade jag Enterprise skulle jag nog se den före. Övriga serier skulle jag ignorera. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«