Jag börjar med ett spel
Fable 2
Jag gillade Fable, även om det inte lyckades infria Hypen. Tvåan lyckas inte heller infria hypen som utlovades från första spelet, men är trots det riktigt underbart spel. Jag är kär i möjligheterna med spelet. Eftersom jag spelade det hos min bror så körde jag det ganska nära storyn utan att försöka klara alla uppdrag och finna alla skatter. När jag skaffat en egen X-Box 360 kommer jag gladeligen att se till att spela igenom det mer noggrant. Det känns helt enkelt som lagom stort.
Saker jag gillar är det gyllene spåret och det enkla interfacet som gör att du inte behöver leta i flera timmar efter rätt ställe till questen. Tidssparande och valfritt om man inte gillar det. Även köpen av husen och att man kan få hyra är ett intressant tillägg. I alla fall har jag inget minne av det från första spelet. Att man sedan kan tjäna pengar genom att inte spela spelet, utan bara låta tiden gå är förstås också ett härligt inslag tycker jag.
Även valmöjligheten att skapa en kvinnlig äventyrare gillar jag. Det tillför en dimension som saknades i det första spelet.
Storyn i sig är rätt enkel och inte alltför avancerad. Den spinner vidare på ettan, men är betydligt bättre än den första. Där originalet var mer klcihéartad har man här skalt ned det till en nivå som luktar grisodling. Det är mycket positivt, eftersom det får det unika och storslagna att just kännas det.
Intressant med Teresa förresten. Jag anade hela tiden något sorts dold agenda, vilket inte visade sig vara sant. Såvida du inte räknar hennes avslutande del "Stick från MITT torn! Muhahaha!" som det. Kan det vara upplägget för spel nummer 3? Jag hoppas så.
Ett annat plus är att man kan fortsätta spela efter man klarat spelet. Jag gillar det!
Överlag ett mycket roligt spel som är lagom stort och erbjuder stora möjligheter att slå ihjäl tid. Möjligheterna att variera både sluten och karaktärsutveckling gör att det har stor möjlighet att vara länge.
Betyg: 4/5