Jump to content

Photo

Lust, Caution

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2009 - 03:21

Lust, Caution

Riktigt bra Erotisk Drama Thriller av kvaliteten som sällan görs nuförtiden. Jag gillar att de verkligen tog sin tid att berätta bakstoryn. Medans i andra filmer så brukar de snabbt gå igenom bakstoryn under de första 10-20 min. så går här halva filmen åt att berätta den.
Filmen utspelar sig under World War II och handlar om en ung flicka med drömmar om att bli en stor skådespelare, som dras in i en patriotisk studentdramagrupp som naivt bestämmer sig för att mörda en regeringsman som jobbar med japanerna och ses som förädare i mångas ögon. Hennes uppgift är att förföra honom.
Givetvis går saker inte som planerat men 3 år senare blir hon uppsökt av en motståndsrörelse som ber henne att avsluta det hon tidigare påbörjade för 3 år sedan.
Vill VARNA för extrema sexscener. Speciellt i den oklippta versionen som jag såg (och som fick R-21 åldersgräns i USA) där det är rätt uppenbart att sexscenerna inte var helt simulerade.
Iallafall, en mycket vacker film och sorglig. Och även rolig (men jag är osäker på om det var meningen att man skulle skratta vid de tillfällena. :P ) på sina ställen. Men slutet gillade jag inte alls.
Rekomenderas till alla som gillar erotiska drama thrillers.

9/10

Edited by Georgia, 14 February 2009 - 12:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 13 February 2009 - 11:28

Själv är jag mer kluven till Lust, Caution. Nog för att den var bra, men jag tycker Ang Lee ibland i en slags vilja till fördjupning eller vad det nu är, vilar för länge i vissa scener och tappar rörelse framåt i berättelsen. Inget ont om en väl utvecklad och broderad historia, men risken finns att berättelsen försvinner bakom detaljer och enskilda scener. Om regissören vilar för länge i en scen eller känsla finns risken antingen att jag tröttnar, blir blasé eller känner att jag blir påtvingad en känsla eller helt enkelt att regissören försöker få mig att berätta det han inte lyckas berätta.

Filmen hade kunnat vara kortare utan att förlora nämnvärt i kraft, då grundberättelsen trots allt vara av klassiskt snitt och ganska generisk även om den var välskriven. Någonstans ställer jag mig frågan, vad hade man tyckt om filmen om den till exempel var gjord med amerikanska skådespelare? Och det kunde den ha varit, för historien var inte så specifik kulturmässigt. Jag känner mig kluven till filmen för den är bra, men ändå känner jag att den kunde varit bättre. Skådespeleriet (i den mån jag kan bedöma) var solitt, men så där riktigt brännande blev det endast vid ett par tillfällen. Inte minst vid protagonistens bergmanska "bekännelsescen" med gamla Wu.

Vill VARNA för extrema sexscener.

Det tycker jag är överord. Scenerna eller de sexuella handlingarna var generellt sett inte extrema, även om enstaka hade våldsinslag, däremot är de grafiska och explicita. Skillnad på grafisk och extrem, det var ju inte Marquis De Sade direkt. :)

Sen kan väl jag tycka att sexscenerna i sig egentligen inte fyllde så stor narrativ funktion även om de samtidigt var berättelsens centralpunkt, lite motsägelsefullt men sådan var filmen. Jag tyckte de kändes lite påklistrade både i filmen och i berättelsen och de hade inte riktigt kraft att bära det som pålades dem. Med det sagt är det modigt att ge sig på att filma sådana scener, det kräver en del för att gå iland med det utan att hamna i spekulation. Huruvida Ang Lee gick iland med det är dock för mig ännu en öppen fråga.

Edited by dukeofnewyork, 13 February 2009 - 11:32.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 February 2009 - 11:57

Skillnad på grafisk och extrem, det var ju inte Marquis De Sade direkt. :)

Crap. :(

:P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 February 2009 - 15:01

Vill VARNA för extrema sexscener.

Det tycker jag är överord. Scenerna eller de sexuella handlingarna var generellt sett inte extrema, även om enstaka hade våldsinslag, däremot är de grafiska och explicita. Skillnad på grafisk och extrem, det var ju inte Marquis De Sade direkt. :)

Det finns ett gammalt Kinesiskt ordspråk som typ går såhär: Same shit, different name. ;)

Edited by Crusader, 13 February 2009 - 15:01.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 February 2009 - 02:38

Nej, nej, nej.... Det är väldigt stor skillnad på grafiskt och extrem sexuella handlingar. Å andra sidan känns det här kanske inte riktigt som rätt tråd för att börja diskutera filmers djupare sexuella väsen. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 14 February 2009 - 12:52

Det finns ett gammalt Kinesiskt ordspråk som typ går såhär: Same shit, different name. ;)

Som SoD redan är inne är det skillnad på grafisk och extrem. Jag reagerade egentligen bara på användadet av ordet extrem, för om sexscenerna i Lust, Caution är extrema vad är då det som sker framför kameran i Salò? Det handlar lite om ordens valör. Tänk Peter och Vargen.

Nu ska jag inte göra alltför stor affär av ett möjligen förfluget ord, men för de som nu inte sett filmen är det inte oviktigt om scenerna är extrema eller grafiska, så att ingen avstår på grund av av ovilja mot ett förmodat avbildande av extrema sexuella handlingar. Sen finns det naturligtvis alltid en subjektiv komponent, alla har vi olika skalor mot vilka vi mäter uttryck i film och jag har förståelse för att vissa kan uppleva scenerna som stötande utifrån sina värderingar och attityder ändå.

Nåväl, sex och semantik åsido, att Lust, Caution är en sevärd film är vi i alla fall överens om. :)

Edited by dukeofnewyork, 14 February 2009 - 13:58.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---