Odöd hjälte.
Posted 28 March 2009 - 23:48
Den handlar om en helt vanlig nörd i staden Gromköping som av misstag får ett serum över sig en kväll. Och eftersom han är en serienörd så tror han att han kan flyga och hoppar ner från det högsta huset han hittar och dör på kuppen. Serumet var utvecklat av militärer för att skapa perfekta Odöda soldater. Så efter en tid så vaknar han upp som ett levande lik, han känner ingen smärta, hunger, törst eller trötthet och han är så stark att han skulle kunna ge Superman en duell i armbrytning, samt så är han så gott som osårbar och nästintill odödlig, men han kan inte flyga och han kan inte röra sig så mycket snabbare än innan. Som den nörd han är så börjar han bekämpa brott, men alla är rädda för honom för att han liknar ett ruttet lik. Militären har bestämt sig för att ta honom till sin ägo, det var ju deras serum, så de sänder ut ena supersoldaten efter den andra för att fånga honom.
Ghast märker snart att det finns andra odöda vandrande i staden, som mumier, spöken, vampyrer, varulvar med mera och han börjar försvara vanliga människor från dessa. Men han möter även andra faror som människor med superkrafter, eller varelser från Mellan Världen, den värld som finns mellan världar, och som innehåller några av de farligaste varelser som någonsin funnits.
Hans svaghet är magi, religiösa tecken för liv och att utsätta kroppen för allt för mycket påfrestande. En gång i veckan måste han sova i jord från sin grav för att återfå sin fulla styrka och för att läka de skador han fått i strider eller i hans fall, olyckor, för en av hans brister är nämligen att han har Lite otur.
Hade tänkt mig att detta skulle bli en hjälteserie med humor och en blandning av blodig skräck. Så vad tycker ni?
Posted 29 March 2009 - 01:47
Posted 29 March 2009 - 02:10
Jag tycker konceptet känns som det skulle fungera mycket väl både som korta storys men också med en längre utveckling när världen växt fram. Beroende på inriktning och hur du gillar att arbeta så kanske det kan vara på plats att utveckla ett persongalleri av andra odöda för honom att interagera med.
Tackar, om det blir något med Ghast så får ni min tillåtelse att göra Cross overs med honom om ni vill.
Jag har några odöda skurkar som han ska möta.
Ahnk: Ett spöke efter en mördare som gick bärsärkagång på en skola med en yxa innan han blev ihjälskjuten av polisen. Har en förmåga att ge sin kropp fast form och spökform beroende på vad han måste göra. Han slåss med en yxa.
Abel: Den första människan som någonsin blivit mördad, han är superstark och ser inget gott i människor allt, har en svaghet för söta djur.
Azhmat: Ett spöke som kan förvränga verkligheten till en viss del efter sin vilja.
Bolt: Något av en klumpig vampyr.
Olika superodöda som militären skapat, Starka, snabba men framför allt, otroligt korkade eftersom deras hjärnor inte funkar som de ska.
Han kommer att möta andra odöda hjältar:
Domaren: ett spöke sim ser ut som en domare som brukar vara i amerikanska filmer, fast går omkring med ansiktet i skuggor och en stor slägga som han slår ihjäl brottslingar med i sin förvridna version av rätt och fel.
Snälla var inte blyga att berätta vad ni tycker.
Posted 29 March 2009 - 09:08
Men bra som sagt med en väl genomarbetad bakgrund som gör alltihop mer trovärdigt, även om det är en serie med mycket fantasi! Kör hårt! Och berätta gärna hur många och långa avsnitt det blir och om avsnitten är fristående eller inte.
Posted 29 March 2009 - 10:11
En sak hade varit roligare, är att du körde tvärtomsleken. Dvs att du låter din odöde hjälte skydda de övernaturliga från onda människor, jägare och liknande.
Edited by DarkPaladin300, 29 March 2009 - 10:17.
Posted 29 March 2009 - 10:54
Jag har aldrig skrivit ett seriemanus förr så kanske ni som har lite erfarenhet kan ge mig några tips?
Posted 18 April 2009 - 01:08
Verkligt namn: (Före sin död) Måns Henrik Bernsson
Alias: (Före sin död) Nörd, Slagpåsen. (som Ghast) Zombien, Liket, Vapnet.
Yrke: (Före sin död) Ägare till en seriebutik
Identitet: Raderat efter att han dog.
Laglig status: Har ingen efter sin död.
Civilstånd: Singel, vem vill ha ett lik?
Kända släktingar: En syster som fortfarande umgås med honom, den enda som känner igen honom efter att han blev Ghast.
Födelseort: Gromköping, Sverige.
Operationsbas: Gromköping, Sverige.
Historia: Han hade en ganska trist uppväxt även om han var mobbad i skolan så fortsatte han att vara trevlig mot alla. Hans föräldrar var arbetslösa och oftast berusade så han och hans syster fick ta hand om allt själva. De blev vräkta och barnen skaffade sig arbeten. Måns blev frälst av seriernas värld och öppnade en seriebutik som säljer serier men även reklamprylar för stadens superhjälte Svarta Guldet. Allt fick ett tragiskt slut när Måns fick en kemikalie över sig, det ögonblicket vaknade nörden i honom och han hoppade nerför ett hus i tron att han hade superkrafter, men han föll mot sin död. Några veckor senare vaknar han upp i sin grav och gräver sig upp. Hans kropp har förändrats till en längre och mer vältränad kropp, samt något zombieliknande, hjälten Ghast är född.
Längd: (Före sin död) 150 cm (som Ghast) 190 cm.
Vikt: (Före sin död) 105 kg (som Ghast) 80 kg.
Ögon: (Före sin död) Gröna (som Ghast) Svarta.
Hår: (Före sin död) Kort blont (som Ghast) axel långt blont hår.
Styrkenivå: Kan lyfta bussar och kasta dem i hundra meter sträckor utan problem
Krafter: Superstyrka, osårbar för trubbigt våld, odödlighet och han åldras inte. Eftersom han är död känner han nästan ingen smärta och han behöver inte äta eller dricka, och han känner ingen trötthet heller. Han behöver inte andas som levande och kan därför färdas i helt syrefria miljöer, eller genom giftig gas.
Svagheter: Magi är en av få saker som får honom att känna smärta. Att bli spetsad av knivar och andra vassa föremål är inte dödligt med är smärtsamt. Han måste sova i jord från sin grav en hel dag i veckan för att fylla på krafter och för att läka de skador han har fått. Att utsätta kroppen för alltför stora påfrestningar tar på hans muskler och gör att han måste vila sig.
Dräkt: Klär sig i byxor, t-shirt, lång rock och bredbrättad hatt, för han förstår inte varför man måste ha åtsittande dräkt och en heltäckande mask som man omöjligt kan andas igenom. Han har ju ingen identitet att skydda längre.
Posted 18 April 2009 - 11:00
Posted 18 April 2009 - 16:54
Jag gillar verkligen det tragikomiska i hur han dog måste jag säga. Sjysst att du följer vår karaktärsmall, det kommer göra det enklare för oss när vi ska presentera honom i Den officiella SSS-universumboken.
Vilket betyder att ni inte är öppna för vad som helst när det är en pakt som bestämmer vad som är okey?
Hur många idéer har ni dissat hit tills eller att författaren fått ändra storyns läggning?
Posted 18 April 2009 - 18:14
Men självklart har många fått nej av olika skäl. Vissa för att det inte varit genomarbetat nog. När vi inte förstått vad som händer i en serie blir det svårt att publicera. Andra publiceras inte för att det är för likt något vi redan har. En del serier får vänta till kommande nummer.
När det gäller att säga nej till en serie så är det inte frågan om att dissa någon. Vi gör det på ett respektfullt sätt och försöker komma med tips och uppmuntran. Vi har nämligen själva blivit refuserade många gånger. Själv har jag blivit refuserad uppåt 150 gånger.
Vad gäller en "pakt" så förstår jag inte vad du menar. Många olika personer har varit med i redaktionen och fler nya är på väg in. Och vi tar stort intryck av vad folk säger på forumet och i andra sammanhang. Men vi fattar de sista besluten eftersom vi tar ansvaret och får tidningen gjord.
Posted 18 April 2009 - 18:48
Posted 18 April 2009 - 19:02
Posted 26 April 2009 - 00:04
Edited by Sret, 26 April 2009 - 00:23.
Posted 26 April 2009 - 18:02
Några andra åsikter? Eller frågor? Någon som har tips på hur man skriver ett lättläst manus?
Det finns tonvis med tutorials på google, men ett bra sätt att skriva manus är så här:
SIDA ETT: (Du börjar med att skriva så här, och gör så på varje ny sida på pappret så att tecknaren har koll på det hela)
RUTA ETT:
Skriv en enkel beskrivning om omgivningen. Om det är en figur i rutan, bör du skriva fokus på det.
FIGURS NAMN: (Här kan du skriva in din figurs dialog)
TEXTRUTA: (Text som kan antingen funka som figurens inre dialog eller bara en kommentars dialog, som de gamla serierna)
SFX: Sound effect, BAM BOOM SKITTLE SHUFFLE, du kommer nog på det ^^
Tja det här är bara ETT av MÅNGA sätt, men det är så hur jag vill skriva det ^^
Posted 26 April 2009 - 18:17
Några andra åsikter? Eller frågor? Någon som har tips på hur man skriver ett lättläst manus?
Det finns tonvis med tutorials på google, men ett bra sätt att skriva manus är så här:
SIDA ETT: (Du börjar med att skriva så här, och gör så på varje ny sida på pappret så att tecknaren har koll på det hela)
RUTA ETT:
Skriv en enkel beskrivning om omgivningen. Om det är en figur i rutan, bör du skriva fokus på det.
FIGURS NAMN: (Här kan du skriva in din figurs dialog)
TEXTRUTA: (Text som kan antingen funka som figurens inre dialog eller bara en kommentars dialog, som de gamla serierna)
SFX: Sound effect, BAM BOOM SKITTLE SHUFFLE, du kommer nog på det ^^
Tja det här är bara ETT av MÅNGA sätt, men det är så hur jag vill skriva det ^^
Tack för hjälpen, så nu ska jag bara ta tummen ur och börja skriva.
Posted 01 June 2009 - 22:02
Posted 30 June 2009 - 12:45
Jag tycker att en start fokuserande på denna forskare och den framtida huvudpersonen är ett steg i rätt riktning. ^^
Posted 30 June 2009 - 16:27
Edited by TFels, 30 June 2009 - 17:49.
Posted 01 July 2009 - 14:09
Ett generellt tips är att starta berättelsen så långt in i händelseförloppet som det går. Att ta med allt i minsta detalj från start är nämligen mest kul för författaren. En origin-start bör ha mer innehåll än figurens ursprung, annars blir det bara snopet för läsaren.
Jag hade tänkt att visa var ifrån kemikalien som skapar Ghast kommer ifrån, bara lite snabbt, och sen visar hur Ghast lever som levande lite för att sen skapa honom så att säga. Samt så ska jag kasta in en liten lätt skurk för att visa hans krafter, och för att visa upp staden han lever i, likt Gotham-City i Batman, något i den stilen, duger det som en hyfsad origin-start?
Ja just det ja, jag har lagt till en ny svaghet till Ghast, salt, får han i sig för mycket salt så blir han svagare. Jag har förövrigt börjat på manuset.
Edited by Sret, 02 July 2009 - 23:21.
Posted 17 October 2009 - 16:59
Superdatorn: En superintelligent utomjordisk dator som utplånade sin hemvärld och tagit sig plikten att utrota allt liv i universum. Bygger robotar som medhjälpare för att utplåna liv, han ser allt liv som ohyra.
Alienbesten: En forskare som har en unik sjukdom, och han hittar en liten svart sten som han skär sig på. Han drabbas av ett utomjordiskt virus som muterar hans DNA, han blir smartare, snabbare, tåligare och framför allt starkare. Han liknar Hulken ifall denne var röd och skallig.
Bloodhand: En mördare som inte lämnar något åt slumpen. Han tar enbart jobb att mördar hjältar, hans pris är över femtio miljoner dollar/ person han dödar under jobbet.
Herr Vit: En kriminell geni som styr större delen av landets undre värld, liksom Bloodhand så lämnar han absolut inget åt slumpen utan han ser alla möjligheter, han kan använda 90% av sin hjärna vilket gör att han har bättre reflexer och högre intelligens än vanliga människor.
Ingen: En man som kan ändra sitt utseende helt utom ögonen som alltid är helt gula.
Och en ny hjälte som kommer att göra gästroller i serien.
Nomaden: En man i 30 års åldern, är en frilans hjälte som flyttar från stad till stad som hjälte, han har en slöja som döljer den nedre delen av ansiktet och en huva som döljer håret. Han har inga krafter utom att han är i samma klass som Batman i fast utan alla uppfinningar.
Funderar på att det ska utspela sig i samma universum som Nordens Stjärnor vilket skulle underlätta för framtida crossovers.
Edited by Sret, 16 November 2009 - 01:40.
Posted 06 November 2009 - 01:30
Posted 06 November 2009 - 11:56
Du kan diskutera manuset med mig, eftersom jag har studerat extremt mycket på Nordens StjärnorJag har förövrigt kommit igång med skrivandet nu om någon är intresserad och bryr sig om det.
Posted 06 November 2009 - 19:38
Edited by Sret, 16 November 2009 - 01:41.
Posted 23 November 2009 - 21:32
Posted 23 November 2009 - 23:16