Jump to content

Photo

Besvikelse över teknikutvecklingen

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 April 2009 - 01:06

Vi tycks inte närma oss någon utveckling alls. Enligt tv-serien Space 1999 så ska det finnas en månbas 1999.
Likväl att rymdskeppen ser omoderna ut så håller vi fortfarande på med att åka cigarr ut i rymden och upprepa
samma slentrian som andra redan tidigare gjort sen flera år.

Det kanske är dags att lägga av med att se på sci fi med den här fiktiva utveckling som bara verkar vara nonsens.

Får ni ut något av att se fiktiv utveckling långt bortom vad som går att göra i verkligheten?

#2 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 29 April 2009 - 03:50

Bara karaktärerna och handlingen är välskriven så...

Personligen så är jag inte så där jätte tekniskt intresserad så att det inte känns som att vi närmar oss överljusfart och robotar som kan tänka själva är ingenting som påverkar mitt intresse för berättelser där överljusfart och tänkande robotar är en viktig del.

Alltid kul att drömma sig bort en stund helt enkelt :)

#3 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 November 2009 - 21:15

Space 1999 producerades under rymdkapplöpningseran och manifesterar således den tidens förväntningar, förhoppningar och oro inför framtiden. Sett ur vårt perspektiv två generationer senare är det förstås en antikverad och retrofuturistisk projektion. Inget konstigt med det - den sociala, politiska och ekonomiska utvecklingen gick åt ett annat håll än det väntade. Historien är kontingent och varje epok har sina svarta svanar.

Men jag känner igen andemeningen i det du säger, Supertreck. Jag undrar om det är en sorts desillusionering hos gemene man med gamla SF-troper som inte har förverkligats som gör att ungar idag föredrar att läsa Fantasy och andra trivialiteter (om de läser nånting alls). Folk kanske inbillar sig att meningen med SF är att staka ut nåt slags konkret, detaljerad och faktiskt korrekt vägkarta till framtiden och eftersom forna generationers SF-författare inte lyckades göra det så upplevs genren som "irrelevant". Det är förstås dumheter; ingen författare pekar på sina verk och säger "så här kommer framtiden att vara." Att göra så vore ett uttryck för otrolig hybris.

Meningen med SF är inte att förutsäga framtiden. Den är att kognitivt förbereda oss på framtiden, så att vi kan möta den utan att bli levande reliker (så kallad konservatism) och därtill tokiga på kuppen (så kallad framtidsshock).